Folytatjuk az óratekerés elleni harcot. Ezúttal három, olvasók által beküldött hirdetésben szereplő használt autót nyomoztam le úgy, ahogy azt sajnos nem sokan teszik meg, mielőtt elköltik az összes félretett pénzüket egy kétes előéletű tárgyra.
A legutóbbi kilométeróra-visszatekeréssel kapcsolatos cikk több mint egy hónapja jelent meg, de a Totalcar olvasói továbbra is küldik az újabb és újabb csaló használtautó-hirdetéseket, sokan csatolják az autók lekérdezett kilométeróra-állásainak igazolását is. A többieknek is javaslom, hogy csak olyan használt autót vegyenek meg, amelynek története követhető, de miközben ezt írom, eszembe jut, hogy a magyar törvények és a hatóságok nem támogatják az óratekeréses, és egyéb használt autós csalások elleni harcot.
Az adatvédelmi törvényre hivatkozva mondanak nemet az importőrök és márkakereskedők, amikor azt kérdezem, kiadják-e a nemzetközi szervizadatbázisban szereplő, konkrét autóval kapcsolatos adatokat egy magyar vásárlónak. Sokat tudnak, de semmit nem mondhatnak. Így viszont a vevő nem tudhatja, hogy rendszeresen karbantartott autóért fizet-e vagy sem. Márpedig ez már egy néhány éves, egyszerű benzinmotoros autónál is nagyon fontos, egy kicsit régebbi, többet futott dízelnél pedig akár több millió forintot érő kérdés, hiszen eldönti, hogy vásárlás után rögtön nagyjavítás következik-e százezres alkatrészcserékkel, vagy valami kiszámíthatóbb.
42 autót nézett meg: becsapták, lenézték, nem hagyta magát
Barbara összesen másfél hónapig kereste férjével közös következő autóját, egy 2011-es Ford Mondeót. Kétliteres vagy kettőkettes dízelt szerettek volna, mert férje korábbi szolgálati autója pontosan ilyen volt, mielőtt megszűnt a munkahelye. Az autókeresésből a fél országon át tartó hajtóvadászat kerekedett, közben rengeteg dolgot megtanult Barbara, és a vele packázó kereskedők is. Eleinte olyan szövegekkel akarták lerázni, mint hogy:
"Küldje be legközelebb a főnökét, ő majd kipróbálhatja az autót. "Biztos, hogy el tud vele indulni?" " Nézzünk inkább magának egy kis Yarist. " " Mit akar látni a motortérben? Nincs ott semmi érdekes magának."
Teltek a hetek, és Barbara már egyre felkészültebben látogatta a hirdetőket, míg végül készített egy harminc tételből álló ellenőrzőlistát is. Így toppant be az egyik kis budapesti kereskedésbe, a Corner Carhoz, ahol egyértelművé tette, szeretne utánanézni az akkoriban 3,29 millióért hirdetett, 2011-es évjáratú 2,2-es TDCI Ford Mondeónak. Barbara állítja, egy Ford Petrányinál márkaszervizében vezetett szervizkönyvet mutattak neki, amelyben ott volt az autó rendszáma. A hirdetésben akkor 178 ezer kilométer szerepelt, és ennek megfelelően volt kitöltve a szervizfüzet is.
Hogy a Petrányinál felvilágosítást kapjon, a kereskedés embere lefotózta azt az adásvételi szerződést, amellyel a cég 2015-ben megvette a kocsit, és amelyben pontosan 178164 kilométeres kilométeróra-állást rögzítettek. Barbara ezekkel az iratokkal levélben megkereste a Petrányit, ahol sajnálattal közölték, hogy ez az autó soha nem járt a náluk.
Érdekesség még, hogy a használtautó-kereskedő élőben azt is elárulta Barbarának, hogy a kitűnő állapotúként hirdetett Mondeo korábban törött volt. A bal hátsó részét kellett javítani, amelyhez gyári új elemeket vásároltak. Ez most sem szerepel a hirdetésben, pedig miután Barbara nem vette meg a gyanús előéletű Fordot, tovább hirdették a Használtautó.hu-n. A Mondeo többszöri árleszállítás után most éppen 2990000 forintba kerül, de van más újdonság is: visszatekerték a kilométer-számlálóját.
Amikor néhány napja egyszerű érdeklődőként elmentünk megnézni a Mondeót a telepre, 128264 kilométert mutatott a számlálója, és a Vagép nevű márkakereskedésben vezetett szervizkönyvet találtam a kesztyűtartóban. Ez a szervizkönyv talán valódi, bár nem releváns, mert évekkel ezelőtt, körülbelül 90 ezer kilométernél pecsételtek bele utoljára. Igazán furcsa, hogy miért büszkélkednek most is a vezetett szervizkönyvvel a hirdetésben.
A rend kedvéért bepötyögtem a rendszámot a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. által fejlesztett, néhány hónapja működő androidos alkalmazásba, az Autoszkópba, ahol 625 forintért megtudtam, amit már önök is tudnak: a 2,2-es Ford Mondeóban valóban több mint 178 ezer kilométer volt, amikor a Corner Car tavaly megvette, vagyis azóta 50 ezer kilométert eltüntettek belőle. Ezeket az óraállásokat a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatbázisából lehet kinyerni, vagyis minden magyar rendszámos gépjármű műszaki vizsgákon és átíratásokkor rögzített kilométeradatai ott vannak benne, 2012-óta.
Tekert órás Suzuki: kilométerszám osztva kettővel
A vásárlás után hamar rájött, hogy mégsincs szüksége az autóra, ezért most megválna tőle. Így magyarázza ennek a kék Suzuki SX4-nek a tulajdonosa, miért adja el ilyen gyorsan az idén vásárolt, ezerhatszáz köbcentis turbódízel Suzukit. 1 millió 219 ezer forintért ütős ajánlat, ráadásul a kilométerek száma sem csillagászatian magas, mindössze 135 ezer szerepel a cikk írásakor még élő hirdetésben. Telefonáljunk!
Tekert SX4 telefon
Amint hallhatták, a Suzukiban tényleg ilyen kevés kilométer van, ennyivel még az élete elején járhat, illetve csak járhatna, mert természetesen nem igaz amit a hirdetésben írnak, és amit az eladó a telefonban mond. Persze valóban van szervizkönyv, de az utolsó bejegyzés jó 40 ezer kilométerrel ezelőttről származik. Utána nem márkaszervizbe hordták az autót. Hogy hová, fedje örök homály, de hogy eddig összesen hány alkalommal, ahhoz lehet egy kis támpontunk.
Mivel a rendszám szerepel a fotókon, a Suzukit is lekérdeztem a KEKKH adatbázisából. Most úgy tűnik, a kedves hirdető arra gondolhatott, hogy a 135 ezer (a telefonban már 136 ezer) kilométert mindenkinek meg kell szoroznia kettővel, plusz áfa. Így kijön az idén februárban, vélhetően a legutóbbi átíratáskor rögzített 294240 kilométeres állás.
A hivatal által kiadott igazolásban 2013-óta követhetjük a futásteljesítmény növekedését is. 2012 előtt nem működött a nyilvántartórendszer, ami az állam szégyene. Emlékezzünk vissza, mit is mondott a telefonban az eladó? Ő a második tulajdonos, és bár egy kereskedőtől vette idén az SX4-et, a cég nem íratta a saját nevére. Így marad a februári kilométeradat és a kérdés: vajon a mostani tulaj tudott arról, hogy közel 300 ezer kilométer van a kocsijában?
Mi igaz a hirdetésből? Szinte semmi!
Nem hiszem, hogy Magyarországon valaha divatba jöhet az őszinte apróhirdetés, mint közlésforma, pedig ez mindenkinek jó lenne. Az eladók kevesebb felesleges hívást kapnának, a vevők pedig csak azt az apróhirdetést hívnák fel, amelyben pontosan leírják amit az autó tud, vagy nem tud.
Itt van például ez a Renault Mégane 1,5 dCi, benne a világtörténelem egyik legkockázatosabb motorjával, de mindössze 148 ezer kilométerrel, egyenesen 2004-ből, és hozzá a csábító hirdetési szöveg. Ilyen párosítás szinte nem is létezik, mert sem itthon, sem külföldön nem veszi senki újonnan az olcsóbb benzines motor helyett a drágább dízellel egy autót, csak hogy utána évente kevesebb mint 10 ezer kilométert tegyen meg vele. Talán Németországban vannak ilyen: "Aus Opas garage" ("A nagypapa garázsából") típusú csodák, meg is kérik az árukat.
Miután a régi, még nem uniós rendszám alapján lekérdeztem a Mégane 2012-óta műszaki vizsgákon és átíratások után rögzített kilométeradatait, és megtudtam, hogy már négy éve is 418 ezer kilométer volt benne, felhívtam a hirdető Barta Auto 2000 Kft-t, ahol összeakadtam egy Őszinte Értékesítővel. A hirdetés szövegével teljes ellentétben elmondta, hogy ezt a Mégane-t egyszer már vissza kellett vásárolniuk, mert kiderült, több mint 200 ezer kilométer van benne.
Tokert Megane telefon
Azóta jó sokat költöttek rá: porlasztócsúcsok, turbó, és még rengeteg alkatrész, ami egy ilyen korú dízelnél előfordulhat. Tanultak az esetből, ezért most minden érdeklődőnek elmondják, hogy az óraállás nem hiteles, a Mégane több sebből vérzik. A 400 ezret tőlem tudta meg az úr, legalábbis meglepődött. Jó érzés ilyen erényes kereskedővel társalogni, bár nem értem, miért húznak magukra feleslegesen ennyi lelkes vevőjelöltet, miért nem írják le kerek-perec, hogy szemetet árulnak, de legalább olcsón.
A Barta Autónál több öreg dízelmotoros kocsit is kínálnak. Van köztük német egyterű és japán kombi, tizenéves koruk ellenére kevés kilométerrel. Ezekről is ejtettünk pár szót az igazmondó eladóval, így megtudtam, hogy sem a szuper olcsó Nissan Primera, sem a Ford Galaxy előéletéről nem tudhatunk meg semmit. Mindkettőt Ausztriából hozták, így a magyar rendszerben nincs komoly kilométer-történetük, a márkaképviseletek szájára pedig, mint tudjuk, cipzárt varrtak az adatvédelmi törvénnyel. Így hiába tudják, hogy ebben a két autóban esetleg nem összesen van félmillió kilométer, hanem külön-külön, nem mondhatják meg, mert elviszi őket az ördög.
Egy felkészült autóvásárló rá se hederít a sok szép pecsétre a szervizkönyvekben, és nem törődik a hirdetésben kilométer-számláló állásával sem. A felkészületlen vevők viszont talán most is az alacsony futásteljesítményű, olcsó, szervizkönyves autók hirdetései közt álmodoznak, pedig ez a három paraméter így együtt puszta ábránd. Egy ábránd, amellyel évente tízezreket vernek át a magyar autópiacon, a hatóságok tudta és tétlensége mellett. Az óratekerés elleni harcot folytatjuk.