Autóval nyaralni csábító, hiszen sok esetben még a fapados repülőjegyeknél is olcsóbb lehet az üzemanyag a tengerpartig, ha négyen ülnek az autóban. Ha már ott vagyunk, nem kell bérelni, sokkal egyszerűbb megoldani a helyben mozgást. Persze az autós nyaralásnak is vannak veszélyei, hiszen baleset, lopás és autófeltörés külföldön is előfordulhat. Összeszedtük, hogy melyek a leggyakoribb problémák, amik külföldön történhetnek egy autós nyaralás során.
Az Európai Utazási Biztosító Zrt elnök-vezérigazgatója, Lengyel Márk elmondta, mik a leggyakrabban elkövetett hibák, és hol lehet problémákra számítani. Az itt összegyűjtött tapasztalatok sokak számára egyértelműek, de mivel a biztosító gyakran találkozik velük a bejelentések során, mégsem biztos, hogy mindenki tudatában van a fontosságuknak. Ilyen például a legtriviálisabb, hogy értéktárgyainkat még letakarva se hagyjuk az autóban. Egy látványosan dudorodó fürdőlepedő a hátsó ülésen például kifejezetten csalogató a tolvajok számára.
De mennyiért kössek biztosítást? És milyet?
Akárcsak a kötelező felelősségbiztosítás megkötésekor, az utasbiztosításhoz is találunk netes kalkulátorokat, viszont sokszor érdemes a biztosító saját oldalán is utánaszámolni, mert kaphatunk olyan kedvezményeket, amiket az alkusz oldalán nem. Én a következő adatokat adtam meg: tíznapos, tengerparti nyaralást tervezek Horvátországba, egy 8 éves autóval, két 30 és 65 év közötti felnőtt, valamint két 14-15 éves gyermek számára. Minden biztosítónál az olcsóbbik szolgáltatást választottam, de csak olyat, ami már tartalmaz autós szolgáltatásokat, vagy kiegészítőként választottam.
Ez csak néhány példa, előfordulhat, hogy az egyéni igények és kedvezmények miatt jobb ajánlatot kaphatunk. Figyeljünk oda arra, hogy mit tartalmaznak az egyes szolgáltatás-csomagok, ugyanis például már az olcsóbb biztosításhoz is adhatnak autós segélyszolgáltatást, ami a külföldön történő műszaki hibák esetén aranyat érhet. Ilyenkor a segélyszolgálat megszervezi az autó el- vagy hazaszállítását, sőt, akár a javítás egy részét is állja.
Biztosító és a termék neve | Ár | Autóra vonatkozó szolgáltatások |
Uniqua Standard | 16 000 Ft | – Helyszíni hibajavítás 50 ezer forintig – Szervizbe szállítás 25 ezer forintig – Szervizből hazaszállítás 50 ezer forintig – Szállás költség vagy hazautazás 20 ezer forintig |
Európai Utazási Biztosító Szimpla + Autó Plusz | 17 670 Ft | – Szervizbe szállítás, vagy helyszíni segítségnyújtás 250 euróig – Hazaszállítás közlekedési baleset esetén 500 ezer forintig – Hazaszállítás műszaki hiba esetén 350 ezer forintig – Szállásköltség, közlekedési költségek, bérautó, összesen 700 euróig, személyenként 100 euróig |
Allianz Ezüst | 17 820 Ft | -Helyszíni javítás vagy szervizbe szállítás 200 euróig |
KÖBE Utasbiztosítás és Auto Assistance | 17 970 Ft | – Helyszíni javítás vagy elszállítás 200 euróig – Gépjármű hazaszállítása 500 euróig – Sofőr küldés 300 euróig – Utasok tovább/hazaszállítása 600 euróig, személyenként 100 euróig |
Magyar Posta Biztosító Optimum (ez már tartalmaz autós szolgáltatást, a Minimum pedig nem) | 18 609 Ft | – Menetképtelenné vált autó hazaszállítása 300 ezer forintig – Telefon/taxi költség 50 euróig |
Ne csak az árat nézzük, hanem azt is, hogy a segélyszolgáltatást milyen feltételekhez kötik, a megkérdezett EUB Autó Plusz szolgáltatása például legfeljebb 12 éves járműre szól. A segélyszolgáltatások körében nagy a szórás: van, ahol csereautó is jár, de olyan is létezik, ahol a lerobbant autó elszállítására vagy hazaszállítására tartalmaz szolgáltatást a biztosítás.
Hasonló a helyzet a tetőcsomagtartókkal és a külső kerékpárszállítókkal. Bár ezeket nem cipelhetjük be magunkkal akármelyik pihenőbe vagy benzinkútra, érdemes valakit a kocsinál hagyni, amíg a többiek bemennek. Ennél sokkal fontosabb, hogy a pénztárcánkat és iratainkat még véletlen se hagyjuk az autóban, még akkor se, ha csak fél percre rohanunk el. Sok rablás útközben történik, a tolvajok bevett módszere, hogy kifigyelik a csomagtartó tartalmát, amíg a tulajdonos kinyitja.
Az EUB-nál meséltek olyan esetről is, ahol a lakókocsival utazókat altatógáz befújásával kábították el, és így rámolták ki az értékeket. Ha lakókocsival vágunk neki a világnak, törekedjünk arra, hogy kijelölt helyen, például őrzött kempingekben, de legalábbis frekventáltabb helyeken álljunk le éjszakára. Az iratok és más értékek magunknál tartása buszos utak esetén is erősen ajánlott, ahogy az is, hogy megérkezés után mihamarabb pakoljunk át a szobába, vagy a szállás csomagmegőrzőjébe. Sokan már a hazaindulás előtti este bepakolnak a kocsiba, hiszen megspórolják az álmos reggeli cipekedést, ám a biztosító ezt sem javasolja a feltörések miatt. A tolvajok leginkább éjszaka dolgoznak, hiszen ilyenkor sokkal kisebb az esély a lebukásra.
Mikor nem fizet a biztosító?
A biztosító természetesen nem fizet akármilyen káreseményre. Mielőtt megkötjük a szerződést, érdemes végigolvasni a feltételek között a kizáró okokat. Ilyen például, ha éjszaka - ennek időtartamát a biztosító szabja meg, cégenként eltérhet - törik fel az autót, de például az autóban hagyott műszaki cikkek - laptop, fényképezőgép, telefon - lopása esetén sem térítik a kárunkat. Többnyire ugyanez a helyzet a készpénzzel, ékszerekkel, műtárgyakkal is, ezekre sem jellemző a térítés. Kizáró ok lehet például az is, ha az erőszakos behatolás ténye nem igazolható, vagyis, ha nyitva felejtjük az autót, ne várjunk kárenyhítést.
Igyekezzünk nem bedőlni a trükkös lopásoknak. Ezek hasonló elven működnek, mint néhány éve hazánkban is tapasztalni lehetett az autólopásoknál, vagyis a tolvaj célja, hogy a sofőr kiszálljon az autójából. Ezt elérheti például azzal, hogy turistának adja ki magát és útbaigazítást kér, és amíg az áldozat ott hagyja a kocsiját, a tolvaj társa visz mindent, ami mozdítható az utastérben. Volt már példa arra is, hogy a rabló a benzinkúton kiszúrta az áldozat kocsijának a kerekét, követte, majd szólt neki, hogy baj van, és amíg a sofőr hátrament megnézni a kereket, a többiek kipakolták a kocsit.
Ha megtörténik a baj, első utunk a helyi rendőrségre vezessen, ahol felveszik a jegyzőkönyvet. Ügyeljünk arra, hogy a tisztviselő mindent pontosan rögzítsen, például a károsultak nevét, és a lopott holmikat tételesen. Ennek hiányában a biztosító nem tud kárt megtéríteni, hiszen nincs, ami igazolja a káresemény tényét.
A helyi magyar nagykövetség telefonszáma | A helyi rendőrség telefonszáma | A helyi autómentő telefonszáma | |
Horvátország | (+385) 1 489-0900 | (+385) 192 | (+385) 1987 |
Olaszország | (+39) 06 440 20 32 (+39) 06 442 30 598 | (+39) 113 (rendőrség) (+39) 112 (carabinieri) | (+39) 116 |
Spanyolország | (+34) 91 413 70 99 | (+34) 091 | (+34) 900100992 |
Szlovénia | (+386) 1 583-04-00 | (+386) 113 | (+386) 1987 |
Ausztria | (+43) 1 537-80-300 | (+43) 133 | (+43) 120 / (+43) 123 |
Bulgária | (+359) 2 963 1135 | (+359) 166 | (+359) 935 7935 |
Az autófeltörés leginkább Olaszországban, Spanyolországban, Franciaországban és Romániában gyakori, de ez nem jelenti, hogy például a horvát tengerparton nem lehet bajunk. Igaz, minden problémára nem készülhetünk fel, és a nyaralás élményét is elrontja, ha folyamatosan aggódunk. Az viszont a fenti példákból is jól látszik, hogy minimális odafigyeléssel és néhány egyszerű mozdulattal rengeteget javíthatunk a biztonságunkon.