Egy olvasónk arra panaszkodik, hogy frissen vásárolt Mercedeszét nem hajlandóak átíratni az okmányirodában, mert valami gond van az adatbázissal. Mi igaz ebből az egészből? Hány autót érint a probléma és mit tehet, aki hasonló cipőben jár. A Totalcar kérdez, a hivatal válaszol.
Kevesen számolnak azzal az aprósággal, hogy egy Magyarországon vásárolt, használt gépjármű átíratására csupán 15 napot adnak a jogszabályok, a kintről behozott járművek átíratására pedig 30 napot írnak elő. Aki a kéthetes vagy egy hónapos határidőből kicsúszik, pénzbüntetéssel számolhat, ha pedig egy hazai autó vevője több mint két hónapig vár, még az eredetiség vizsgálat is lejár, lehet újat csináltatni, 17-20 ezer forintért.
Mindhárom határidő fenyegetőnek tűnhet, ha valaki mostanában vásárolt itthon, vagy hozott be használt Mercedest, pontosabban, a Mercedes-Benz nevű gyártó bármely típusát. A márka kétféle elnevezése eddig párhuzamosan szerepelt az állami adatbázisban, pedig csak az utóbbi felel meg az európai előírásoknak. Ez változik meg most.
Az összes, magyarországi gépjármű adatait tartalmazó, Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) által üzemeltetett járműnyilvántartást ezekben a hetekben fésülik össze a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH), műszaki vizsgákra vonatkozó adatbázisával. A változás után minden Mercedes-Benz típus, mindkét helyen ezen a néven és az Európában elfogadott egyéb azonosító adatokkal szerepel majd, a rövid megnevezés megszűnt.
Nem a Mercedes-Benz, vagy ahogy mindenki nevezi, Mercedes esete az egyetlen példa a magyar járműnyilvántartás kacifántos problémáira, elírásaira. Amikor az átíratáskor vagy a forgalomba helyezéskor eddig kiderült, hogy egy autó vagy motor papírjaiban eltérő márka és/vagy típusnév szerepel, mint amit a rendszer felismer, azt egyenként töltötték fel a magyar adatbázisokba.
Mivel most a német autómárka és összes típusa adatainak pontosításával foglalkozik a KEKKH, ez a szeptember rázós lesz a Mercedes és minden más olyan jármű tulajdonosainak, akik adatelírások miatt fennakadnak az ügyintézés során. Becsléseink szerint, összesen akár ezer autó is érintett lehet, de számuk naponta változik.
A hivatal azt javasolja az érintetteknek, hogy mindenképpen kezdjék el az ügyintézést az okmányirodában, így még akkor is mentesülnek az átíratás 15, a forgalomba helyezés 30 napos határidejének lejárta után várható büntetéstől, ha nem sikerül befejezni a papírmunkát. A belföldi vásárlások esetén kötelező, 60 napig érvényes eredetiség vizsgálat lejártához közeledő eseteket a KEKKH-nál kell jelezni, ezeket soron kívül intézik, bár korlátozott kapacitásokkal.
Fájdalom, de igaz, hogy akinek a behozott használt autóján nincs például érvényes német kiviteli rendszám, néhány hétig nem kap magyart, így tudja majd használni, hacsak nem vált ki ideiglenes rendszámot, természetesen pénzért.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
