A főpolgármester lázad az 50 ezres lehúzás ellen
Megtörtént, amire senki sem számított: Tarlós István, Budapest főpolgármestere a szabálytalan kanyarodás miatt megbüntetett autósok mellé állt. Arra buzdítja őket, hogy ne fizessék be az 50 ezres csekkeket. Lehet, hogy eddig nem hallott a kerületek kedvelt pénzszerzési módszeréről? Érdemes rá hallgatni?
Az utóbbi években több ezer autóst megbüntettek Budapesten, a József körút és a Baross utca kereszteződésében, mert tilos jobbra kis ívben a körútra kanyarodni. A közelben felszerelt kamerarendszer figyeli a csomópontot, ezért az autósok biztosan megkapják a Józsefvárosi Közterület felügyelet határozatát, amelyben a KRESZ, kötelező haladási irányra vonatkozó szabályainak megsértése miatt 50 ezer forintra büntetik őket.
Másfél éve, amikor cikket írtam erről, megtudtam, hogy a VIII. kerület csupán ezen az egy utcasarkon több mint 270 millió forintnyi büntetést szedett be egy év alatt és sajnos, amikor múlt héten kint jártam, én is láttam szabálytalanul kanyarodó autóst. Pető Attila KRESZ-szakértő szerint a felfestések, és a táblázás is egyértelmű, és a kanyarodási tilalmat indokolja, hogy amikor a Baross utcából érkező autósoknak zöldet mutat a lámpa, a körúti villamosmegálló és a járda közt szintén nagy a gyalogosforgalom, vagyis ha az autósoknak megengednék a kanyarodást, az veszélyt okozna. Ennél is fontosabb, hogy minden lámpaváltásnál beragadna néhány autó és azzal megakasztaná a körút forgalmát.
Van azért gond ezzel a megoldással. Egyrészt nagyon kilóg a lóláb, hogy néhány éve éppen két olyan szabálysértés bírságösszegét emelték 50 ezer forintra, amelyből az önkormányzatok tehetnek szert elég jelentős bevételre. A másik egyébként a mozgáskorlátozottat számára fenntartott parkolóhelyek jogosulatlan használata, melyért szintén nagyon sok büntetést szórnak ki.
A másik gond viszont az, hogy a bekamerázott budapesti kereszteződésekben mindig lesz néhány tucatnyi autós, akit meg lehet büntetni, és nem mindegyikük nemtörődömségből szegi meg a szabályt. Vagyis ez az egész nagyon sunyi megoldás és az eredeti problémát sem számolja fel végleg.
Ugyanilyen bírságcsapda található egyébként Budán, a Királyhágó út, a Böszörményi út és az Ugocsa utca háromszögében is, ahol szintén kint vannak a táblák, és szintén nagyon sok autós kanyarodik vissza, szabálytalanul a Királyhágó útról az Ugocsa utcára. Őket három kamera figyeli egyszerre és a tizenkettedik kerületi önkormányzat is a kereszteződésben ragadó autók okozta reggeli dugókra hivatkozva szerelte fel ezeket, tavaly.
Bár előjelző tábla figyelmeztet a visszakanyarodás tilalmára, a Királyhágó úti lámpánál lévő útfestések már szinte nem is látszanak, lekoptak, és minden lámpaváltásnál akad egy-két autó, amely visszafordul az Ugocsára. Az ilyen bírságfizetési felszólításokat a felvételek elkészülte után harminc napon belül küldik ki általában, ezért ha valaki naponta jár ugyanazon az útvonalon, mert mondjuk ezt szokta meg a forgalmi rend megváltozása előtt, az akár több százezer forintnyi büntetést is kaphat, mire értesül arról, hogy lekamerázták. Méltányosságnak helye nincs, ennyi pénzt beszedni pedig sima lehúzás, egyáltalán nem arányos a szabálysértés súlyosságával.
Két hete itt és egy másik, frissen kamerázott kereszteződésben, a Bécsi út és a Szépvölgyi út találkozásánál forgatott riportot az ATV Heti Napló című műsora. Kint voltam én is és láttam, ahogy az autósok egymás után, a kötelező egyenes haladást előíró tábla alatt bekanyarodnak felkanyarodnak a Szépvölgyi útra. Ők is számíthatnak a csekkre.
A műsorban, többek közt erről is megkérdezték Tarlós István főpolgármestert, aki annyira felháborodott, mintha nem is tudott volna erről az évek óta bevett gyakorlatról. Tényleg lehetséges, hogy Tarlós soha nem hallott a kerületek alternatív bevételi forrásáról, amely óránként milliókkal egészítheti ki a költségvetésüket?
A főpolgármester a Hír TV tudósítása szerint polgári engedetlenségre buzdítja a megbüntetett autósokat. Szó szerint ezt mondta: "Ez egy tarthatatlan állapot, ilyen a világon nincs, különösen azért, és a jelenleg rendelkezésemre álló információk alapján arra biztatom azokat, akik ilyen papírt kapnak, hogy ha kamera alapján megbüntetik ötvenezer forintra, ne fizessék be, ugyanis ehhez csak akkor lenne joguk, ha a közterület-felügyelő ott állna, megállítaná, lepapírozná és adminisztratív módon legalizálná a dolgot, csak akkor lennének jogosultak büntetni."
Az érvényes jogszabályok szerint a bírságokat kiszabó kerületi közterület felügyeleteknek a fényképkészítés után két napon belül meg kell indítaniuk az eljárást az autósokkal szemben, ugyanakkor a törvény azt is rögzíti, hogy a felvételeket legfeljebb 30 napig tárolhatják. Mivel az autósoknak is harminc napjuk van fizetni, vagy, ahogy a főpolgármester buzdítja őket, a fizetést megtagadni, a bizonyítékként használt fényképeket elvileg azelőtt törölnie kéne a felügyeletnek, hogy az ügy, nem fizetés miatt átkerül a rendőrségre.
Érdekes helyzet ez, egyelőre óvatosak lennénk szabálytalan kanyarodás miatt megbírságolt autós helyében, de követjük a fejleményeket. Lehet, hogy most fogják megváltoztatni a bírság összegét az ezt rögzíti minisztériumi rendeletben? Vagy Tarlós István eléri, hogy fizessenek vissza minden eddig beszedett pénzt?
A témában született friss véleménycikkünk: A pénzbeszedőkamera-ügy margójára.