Alkudni egy autó árából? Így próbáld!
Folytatódik Totalcar gyakorlatias tanácsadó sorozata, a Nepperpercek. A negyedik epizódban az autóvásárlás legkényesebb momentumát az áralkut tárgyaltuk ki. Mivel a Becsületesnepper vevőként és eladóként is érintett e kérdésben, hiszek neki amikor azt mondja, a legjobb, ha egyenlő partnerként beszélünk a másik féllel. Ki szeretne becsmérlő mondatokat hallani, majd ezek hatására százezrekkel olcsóbban eladni járművét? Nyilván senki.
Vevőként sem esik jól, ha a tulajdonos végigmér és mivel nem nézi ki belőlünk, hogy megadjuk a meghirdetett vételárat, lekezelő hangon folytatja a beszélgetést. István jó hangulatra törekszik, akár elad, akár vásárol, így végül egyik esetben sem érzi kisemmizve magát akivel üzletet köt. Íme néhány hasznos tanács, hogy ön is összeszedett legyen a döntő pillanatban.
Ahhoz, hogy megfelelő áron tudjunk megfelelő autót vásárolni, fontos, hogy jól ismerjük a kiválasztott típust. Miután a Nepperpercek korábbi epizódjában megtudjuk, mit kell megnézni egy autón, nem árt ha ezen felül ismerjük az egyes modellek jellemző hibáit és ezek előjeleit, illetve a hozzájuk társuló javítási költségeket. A BMW E46-os közismerten rohad, a korai Mercedes C-osztály szintén, a japánok zöme nem különben. Erre és a 2-400 ezer forintos kettős tömegű lendkerékre, a még drágábban javítható, közös nyomócsöves dízeltechnikára is gondolok, amikor azt javaslom, ne a kínálat legolcsóbb példányára vadásszanak. Lehet, hogy annak könnyebben engednek majd az árából, de szintén elképzelhető, hogy csupán azért, mert az eladó már összeadogatta, hogy mi mindenre kéne költenie.
Egy utasteret kitakarítani mindig könnyebb, mint feltárni és szakszerűen felrázni a fáradó technikát. Ha tehát élőben nem bizalomgerjesztő az autó, esetleg a tulajdonos, lehet, hogy jobban járunk, ha más példány után nézünk, és nem harcolunk a százezres engedményért. Ez mérlegelés kérdése, az viszont nem, hogy ha nem az eladó nevén van a forgalmi, és az abban szereplő illető nincs jelen, esetleg az eladó nem tudja bemutatni az autó törzskönyvét, nem az alku fogja megoldani a helyzetet. Nincs az az összeg, amiért érdemes megvásárolni egy gyanús járművet, mert lehet, hogy nem tudjuk majd átíratni.
Egy használt autó árát az állapotán és a várható fenntartási költségein kívül a kereslet-kínálat logikája is nagyban befolyásolja. Érdemes tehát legalább néhány napig rendszeresen ellenőrizni a hirdetési találati listát, és megfigyelni, hogyan tűnnek fel az újabb, és tűnnek el a régebben feltöltött hirdetések. Egy eleve kelendőbb autótípus árából nyilván ön sem szívesen engedne, ha viszont több száz hasonló példány közt hirdeti a sajátját, lehet, hogy szerencsésebb eleve számolni némi engedménnyel, hiszen így kevesebb idő és bosszúság árán köthet üzletet. Ezekre eladóként és vevőként is érdemes gondolni. Bizonyos típusok piaca szinte döglött, mert rossz a hírük, mint például a Renault Mégane második generációjának, amelyet a Becsületesnepper szerint nagyon nehéz eladni, hacsak nem szab eleve rendkívül kedvező árat a hirdető. Ha ő ilyen autót árusítana, nem szőrözne néhány tízezer forinton, ha pedig venne, nyilván bátrabban tárgyalna a vételárról, tudván, hogy nem kelendő áruról van szó.
Sorozatunkkal szeretnénk elérni, hogy legyenek higgadtak, körültekintők és tanuljanak sokat, mielőtt elköltik a pénzüket.
A Nepperpercek első epizódjából megtudhatták, hogyan böngészi a hirdetéseket a Becsületesnepper.
A második epizódban elmélyültünk az autók kísérődokumentumai közt, hogy senkit ne érjenek meglepetések az átíratáskor.
A harmadik részt eddig 200 ezren tekintették meg. Nem véletlenül, hiszen nagyon fontos, hogy mit kell megnézni egy autón, mielőtt alkudni próbálunk az árából.
Tartsanak velünk legközelebb is, mert a Kroneraff István a Nepperpercek ötödik, befejező részében megmutatja majd, hogyan kell alaposan és figyelmesen kipróbálni egy autót, mielőtt kitesszük az árát az asztalra!