A történet főhőse (vagy Pechvogele, nézőpont kérdése) József, aki egy magyar szemmel elviselhető futásteljesítményű, karbantartott családi kocsira vágyott, lehetőleg nyugati importból. Az osztrákok, németek, beneluxok nyilván egytől egyig óvják, garázsolják autóikat, havonta szervizelnek, és ami onnét jön a saját lábán az vagy főnyeremény, vagy legalább egy lottó négyes. Nem így lett.

József egy dunántúli kisváros kereskedésében találta meg az ideálisnak tűnő, nagy családi egyterűt. Kilométergaranciával árulták, frissen cserélt vezérléssel. A kereskedésben nagyon udvariasan fogadták, alkudott, és elfogadható áron beszámították kombiját. A próbaút is jól sikerült. Az adásvétel és a kocsi átíratása után lett Józsefnek ideje tüzetesebben áttekinteni a szervizkönyvet, számlákat. Végül kapcsolatba lépett a korábbi tulajdonossal. A történet végére kiderül, hogy ez nagyon hasznos gondolatnak bizonyult, de amit akkor hallott az előző tulajdonostól, attól eléggé ledöbbent.
Két fontos dolgot is megtudott a járműről. Egyrészt azt, hogy a kocsit azért adták el, mert üzemképtelenné vált, és a kinti szerviz gazdaságtalannak minősítette a javítását, továbbá azt is, hogy már akkor is magasabb volt a futásteljesítménye annál, mint amivel Józsefnek eladták. Úgy ötvenezerrel. Azt egyébként József is észrevette, hogy az autó átvétele óta csökkent a kocsi hűtővizének a szintje.
József ennek hatására nyomoztatni kezdett, felkeresett egy márkaszervizt. Ott megállapították és dokumentálták, hogy az autó motorját korábban megbontották, a hengerfejtömítést rosszul javították, a hengerfej sérült, és egészen biztosan manipulálták a kilométeróra állását. Jogi értelemben ezen tények együttese alapján – ha bizonyíthatóságuk kellően erős – helye van akár az elállásnak is. A kapcsolódó bírói gyakorlat szerint nem várható el a vásárlótól, hogy nagy összegű helyreállítást finanszírozzon a szerződésszerű állapot elérése érdekében. A futásteljesítmény pedig nem javítható hiba, az autóba ölt kilométereket nem lehet visszafordítani, a vásárló nem ilyen autót akart megvenni.

Ott van ugyanakkor a vásárló érthető igénye arra, hogy ha már megvásárolta a kocsit, akkor inkább megtartja és megjavíttatja, így legalább kiszámíthatóbbá válik a közeljövő szervizigénye. József is ezt az utat választotta, és a kereskedéshez fordult, hogy együtt oldják meg a felmerült problémákat. Az ugyanis látható volt, hogy jelentős, több százezres lesz a javítás költsége, de azért távolról sem beszélhettünk gazdasági totálkártól. Az a tény, hogy egy javítható hiba miatt a külföldi tulajdonossal elhitették, hogy inkább szabaduljon meg az autójától, a kinti szerviz- és kereskedői szemléletről alkotott képünket minimum árnyalhatja. A javítás költségét a külföldi tulajdonosnak két-háromszorosára lőtték be, miközben a kocsi forgalmi értékét a felére, kétharmadára saccolták.
Ahogy várható volt, a kereskedés igyekezett kihátrálni, bagatellizálni a feltárt hibákat. Azután bevetették azt is, hogy a József által leadott kocsi is tulajdonképpen micsoda romhalmaz, egy vagyont kellett rákölteniük. Az arra fordított összeget minimum le kell vonni József kimutatásaiból. Érdekes módon addig, amíg József erősebben nem kezdte forszírozni a helytállás kérdését, ez a kifogás a kereskedés részéről fel sem merült. Igazolni persze nem tudták az állított nagy összegű ráköltéseket, és József ismerte a volt kocsija új gazdáját, tehát könnyen cáfolni lehetett az alternatív valóságtartalmú állításokat.
Hiába a szakszerviz dokumentációja, a külföldi tulajdonos nyilatkozata, József egyezkedési szándéka, a kereskedés mégsem volt hajlandó kötélnek állni, és saját költségén megjavíttatni vagy visszavásárolni József autóját. Maradt tehát a peres eljárás. Mivel a hibákra az adásvételt követően nagyon gyorsan fény derült, és mivel fogyasztói szerződésről van szó, Józsefnek annyiban könnyebb helyzete volt a bíróság előtt, hogy neki csupán a meghibásodások tényét és a javítás költségét kellett igazolnia. Az ilyen esetekben a bíróság előtt a vásárlóval szerződő félnek, tehát a kereskedésnek kell azt bebizonyítania, hogy a vásárló által megjelölt hibák nem voltak meg akkor, amikor eladták neki az autót. Ez általában elég nehéz, még ha nem is lehetetlen vállalkozás.

Az eljárásban kirendelt szakértő minden hibát egyértelműen azonosított. A perjog szabályai szerint a per költségeit végül a pervesztes félnek kell viselnie, így a szerviznek nemcsak az igazolt javítási költséget, hanem a felperes József jogi képviselőjének munkadíját, a per illetékét, a szakértő díját és persze saját jogi képviselője díjazását is viselnie kellett.
Ám ekkor a kereskedésnek két aljas húzása következett.
Az egyik az volt, hogy látszólag egyezséget kezdeményeztek, és kérték, hogy szüneteljen a per. József beleegyezett, értelmes megoldásban bízva. Eközben azonban megpróbálták végelszámolással megszüntetni a kereskedő céget, hátha nem kapcsol időben a felperes. Ha ugyanis nem jelenti be igényét időben a céggel szemben, akkor eleshet a követelés érvényesítésétől. Pechjükre József jogi képviselője résen volt, és időben bejelentette a követelést, hogy ne menekülhessen el a cég a felelősségre vonás elől.
De még ezzel sem elégedtek meg. Hamisítottak egy okiratot, amin József elismerte, hogy tudomása van a jármű hibáiról. Mit ad Isten, pont azokat a hibákat ismerte el szép sorban az iraton, amelyeket a bíróságon is előadott a keresetében. Persze ez a papír csak másolatban állt rendelkezésre, és eléggé életszerűtlennek tűnt, hogy erre csak a per során, és a meghiúsult végelszámolás után hivatkozott a cég ügyvédje. Mondani sem kell, ócska hamisítványról volt szó, ami miatt a bíróság hivatalból büntetőfeljelentést tett az ügyben.
Kívülről szemlélve nehezen érthető, hogy egy ilyen súlyú ügyben miért kellett perre kényszeríteni ezt az ügyet, és miért kellett a cégnek büntetőeljárást a nyakába vennie. A hibák elég egyértelműen bizonyítottak voltak, József pedig tényleg hajlandó lett volna valamilyen ésszerű egyezségre, mivel a per neki sem állt érdekében. Hiába lesz ugyanis igaza, mire az eljárás jogerős döntéssel zárul, évek telhetnek el és telnek is rendszerint. Egy kis szakértői késlekedés, egy kis nyári törvénykezési szünet, egy kis karácsony körüli leállás, bírói megbetegedés, egy kis passzív alperesi magatartás, máris 1,5-2 évet vártunk az elsőfokú döntésre. És akkor még nem fellebbezett senki. Egyszóval a peres út sem éppen sétagalopp, és kiváltképp nem gyors.
Az eljárás alatt, miután megvolt a szakértői bizonyítás, József saját költségére, számlásan megjavíttatta a kocsit. A perben végül nemcsak a javítás költségét és annak kamatait tudta érvényesíteni, hanem a visszatekert kilométeróra miatt árleszállítást kellett fizetnie a kereskedésnek, a javítás idejére pedig a bérautó költségét. Elmondható, hogy a kereskedő számára nagy ráfizetés lett ebből az eladásból, annak ellenére, hogy ez elkerülhető lett volna, hiszen József jóval szerényebb igényeket támasztott eredetileg.
Persze József számára is volt kockázata az eljárásnak. Ő előlegezte a költségeket – nem is keveset –, remélnie kellett, hogy igaza lesz és viszontláthatja a ráfordításokat. Ezen kívül a gépjármű műszaki szakértők tevékenysége kiszámíthatatlan tud lenni: ha egyszer egy szakértő leírt valamilyen vitatható megállapítást, jogi képviselő vagy bíró legyen a talpán, aki annak megváltoztatására rá tudja venni. Egyszóval a per mindkét félnek kockázatos vállalkozás.
Egyébként a büntetőfeljelentéstől és a polgári pertől függetlenül a kereskedés virágzik, már bővítették is azóta a telepet. József hűtővize mindenesetre azóta rendben van.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
