Ilyen egy profi használtautó-vásárló
Vennél autót a 20 legrosszabb motor egyikével? Richárd igennel válaszolt a kérdésre, de jó oka volt rá. Volkswagen rajongó, aki alaposan kikutatta a kétliteres PD TDI nyűgjeit, majd megkereste a márkaszervizt, hogy adják ki a frissen vásárolt, magyarországi előéletű Passat Variant teljes szerviztörténetét. Íme a módszer, hogy neked már ne kelljen egy hónapig ráznod az öklöd.
Ha minden magyarországi importőr beszállna a használtautós csalások elleni küzdelembe, kínos helyzetbe kerülnének azok az autónepperek, akik magabiztos üzleti modellt építettek a felezett futásteljesítménnyel, és ehhez igazított szerviztörténettel eladott autókra. Amikor fenyegető üzeneteikkel szórakoztatnak, általában az áldozatokat hibáztatják, akiknek most intellektuális fegyvert ajánlok: a tájékozódást.
A problémákról, röviden
A magyar járműnyilvántartás csak 2012-ig visszamenőleg tárolja az itthon forgalomban lévő autók kilométeradatait, de közben az okmányirodában simán beírják a rendszerbe a csökkenő futásteljesítményeket, és gondolom mindenki hallotta már a mesét a hiba miatt cserélt műszerfalról. Üres papír szervizkönyvet bármikor vehetünk a netről, a csalókat támogatja a tény is, hogy a vevők nagyon nehezen, vagy sehogy nem ismerhetik meg az eladó autók hiteles szerviztörténetét.
Harc az autód múltjáért
Richárd óvatos volt, ezért amikor tavaly eldöntötte, hogy vesz egy Volkswagen Passat B6-ot, egy korábbi oszták Seat Cordoba, illetve régebbi Passat után ezúttal eleve a Magyarországon újként forgalomba helyezett példányok közt válogatott. Végül egy kereskedőnél talált egy 2006. végén gyártott, de a 2007. modellévhez tartozó kétliteres, tizenhat szelepes PD TDI motorral szerelt Variantot. Ebben is olyan 140 lóerős, adagolópumpás (Pumpe Düse) turbódízel van, melynek különböző alváltozatait akkoriban Golftól fölfelé rengeteg VW-csoportos modellbe szerelték.
Az utolsó nem közös nyomócsöves turbódízel motorcsalád később rengeteg pokoli percet okozott azoknak, akik ilyen motorral vettek bármilyen VW-csoportos modellt. A Siemens-féle, gyári, piezóelektromos elven műküdő PD-elemek rendszerint elektormos zárlat miatt múltak ki, így az autó indíthatatlanná vált, miután letiltott a központi relé. Sok ilyen motor korai halálát okozta az olajpumpa sokszögprofilú meghajtótengelyének elkerekedése is, hiszen váratlanul megszűnt a kenésük.
Mivel Richárd márkafanatikus, pontosan ismerte a kockázatokat, de volt egy ellenérve, ami miatt mégis BKP motorkodú PD TDI mellett döntött. Kortársaival ellentétben ebbe a verzióba gyárilag nem szereltek részecskeszűrőt, vagyis egy drága hibaforrás kilőve, így Richárdot az sem aggasztotta, hogy olyan autót vesz, melynek motorja szerepelt a Totalcaron is megjelent Húsz motor: ezeket kerülje című összeállításban.
Az autó tavaly márciusban, 263 ezer kilométerrel került hozzá, azt is megtudta, hogy a Passatot újkorától egy állami cég, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt, korábbi nevén a Nemzeti Autópálya Zrt. használta, 2013-ig márkaszervizbe hordták, de a szervizkönyvből kevés konkrétum derül ki a korábbi javításokról és hibákról. Az autót később egy magánszemély használta, majd rövid ideig egy kereskedőnél volt, ezután vette meg Richárd.
Olvasónk többet akart tudni, ezért tovább nyomozott. Megkereste a Porsche Buda márkaszervizt, és levélben kérte, hogy akkor már bejegyzett tulajdonosként adják ki neki az autó teljes szerviztörténetét. A levelezés idén április végén kezdődött, és mivel akkor léptünk kapcsolatba, a háttérben szorítottam neki, hogy végül megkapja, amit kér.
Csakhogy a Porsche Budánál elég óvatosak, így hiába kért segítséget Richárd, először egy sablonjellegű levélben tájékoztatták, hogy az autó szerviztörténete a Volkswagen AG tulajdona, a szervizinformációk kizárólag a partnerhálózat együttműködését szolgálják, harmadik félnek (ezúttal Richárnak) nem kiadhatók. Az importőr határozottan tiltja, hogy ezzel kapcsolatban akár szóban, akár írásban tájékoztassák az olvasónkhoz hasonló vevőket, ezért a szervizben javasolták, hogy Richárd az eladótól kérjen információkat az autó múltjáról, illetve vigye el egy márkaszervizbe, teljeskörű átvizsgálásra.
Az átvizsgálást valószínűleg azért javasolták, mert az eredeti tulajdonos, vagy tulajdonosok hozzájárulása nélkül amúgy kizárólag ezzel a módszerrel férkőzhetünk közelebb az autónk nemzetközi szervizadatbázisban tárolt javítási adataihoz, de csak áttételesen. Elárulják például, mikor aktuális a következő vezérléscsere, így kisakkozhatjuk, hiteles-e a műszerfalon szereplő óraállás, vagy sem.
Richárd fájlalta, hogy titkolják előle a saját autója múltját, és lássuk be, nincs is ennek értelme. Újabb levelet írt, amelyre már a Porsche Buda szervizvezetője válaszolt. Kiderült, hogy ha szerez egy két tanú előtt készített meghatalmazást a Volkswagen korábbi gazdájától, elküldik neki, amit kér.
Azt is megírták, hogy ha az autónak több tulajdonosa volt, mindenkitől kell egy meghatalmazás, mert csak így adhatják ki a teljes szerviztörténetet. Mindez nyilván csak arra az időszakra vonatkozik, amikor márkaszerizbe hordták az autót, márpedig akkor csak egy tulajdonosa volt. Az eddigiekből sajnos az következik, hogy aki kintről vásárolt használt autót, a kinti tulajdonostól vagy tulajdonosoktól kell meghatalmazást kérnie. Csakhogy egy itteni vevőnek semmi esélye megtudni, kiknek a kezén ment át az autója.
Richárdnak szerencséje volt. Körülbelül egy hónappal azután, hogy először érdeklődött a márkaszervizben, a NIF Zrt. két levélváltás és egy Facebook-üzenet hatására elkészítette a meghatalmazást, amely alapján a Porsche Buda napokon belül kiadta a Passat első hét évben keletkezett szerviztörténetét, melyet az előző mondatrészre kattintva teljes egészében letölthettek.
A dokumentumból egyrészt kiderült, milyen kisebb-nagyobb hibái voltak az autónak új korától, illetve mikor tartották karban. Fontos, hogy 172 ezer kilométer után kicserélték a gyárilag hibás PD elemeket, vagyis az újak még viszonylag frissek voltak, amikor megvette az autót. Másrészt a Passatot egyszer összetörték, és több elemét javítani, illetve fényezni kellett, de ezt gyári technológiával végezték, és persze minden olajcserét, illetve a vezérlés cseréjét is időben végezték el.
A rosszhírű PD TDI motorral szerelt Passatot közel 200 ezer kilométeres koráig kizárólag márkaszervizbe hordták, egyszer még egy defektet is ott javítottak, így a megszerzett szerviztörténet nagyon fontos támpontokat jelentett Richárnak.
Olvasónk úgy látja, egyre kevesebb ilyen használt autót találni a magyar piacon, de érdemes keresgélni, és főként azok közül választani, melyeknek a korábbi tulajdonosai is elérhetők. Olvasónk a vásárlás után második héten kicseréltette az olajszivattyú tengelyét, így a párezer forintos alkatrész azóta sem okozott gondot. Később új kéttömegű lendkereket és kuplungot szereltetett be, és mivel ekkor kiderült, hogy a Passat addigi kéttömegűje is hibátlan volt, valószínű, hogy a körülbelül kétszázezezer forintos alkatrészt időközben szintén cserélték már valahol. Richárd azért vásárolta meg mégis a teljes szettet, mert szétszerelés előtt nem tudta pontosan, hogy ezt az autót Sachs vagy Luk készlettel szerelték-e gyárilag, és nem akarta keverni a kétféle szett elemeit.
Szabó Zoltán, a márkafüggetlen VTZ Car autószerviz vezetője szerint ezzel a motorral a felsorolt hibák kiküszöbölése után szinte sosincs újabb probléma. Ha a motor hidegen nem indul be fél fordulat után, lehetséges, hogy a PD elemek tömítései mentek tönkre, előfordul még, hogy a lekormolódik a turbó geometriaállító mechanikája, valamint néha eleresztik a nyomást a turbó nyomóoldali csövének tömítései.
A három felsorolt hiba egyenként néhány ezer, de legfeljebb néhány tízezer forintért orvosolható, így ha valaki jól ismeri a rettegett BKP motorkódú Passatot és egy olyan autót talál ezzel a motorral, melyet mindig szakszerűen javítottak, illetve az olajpumpa tengelyét még azelőtt kicserélték, hogy elégtelenné vált a motor kenése, kis szerencsével sokáig gond nélkül használhatja.
Nemcsak akkor érdemes utánanézni egy használt autó történetének, ha abba a 20 rettegett motor egyikét szerelték, de akkor is, ha kifejezetten jó hírű típusról van szó, hiszen a karbantartás, vagy ennek hiánya mindként esetben megfordíthatja az autó túlélési esélyeit.