Ezért a tuningért nem büntet a rendőr
Az első generációs Audi kupét mindenki jól ismerni, hiszen a TT itthon is népszerű hobbiautó. Mivel éppen húsz éve kezdték gyártani a típust, idén ebből épített nyereményautót az Automobil és Tuning Show csapata, a Westendben. Az átépítés teljesen legális, engedélyezett, és az autót a kiállítás végén megnyeri egy látogató.
Nagyon figyelemfelkeltő egy nyilvános autóátépítés, és nagy dobás volt az AMTS (Automobil és tuning show) szervezőitől, hogy ezt a show-elemet kiemelték a rendezvényről és bevásárlóközpont közepére tették át. Ezzel egyrészt elkezdődött az érintettek felcsigázása, másrészt tudatosították, hogy az elkészült autót megnyerheti a kiállítás egy látogatója.
A hagyományok szerint négy nap alatt építették át az Audi TT-t. A típus választásával annak is emléket állítottak, hogy 20 éve, 1998-ban indult a két plusz kétüléses kupé gyártása Győrben. Hát igen, nagy sebességgel öregszünk, az is aki fiatal. Persze az átépítés igazán nem a plázában indult, hanem a vadászattal a megfelelő használt példány után, valamint a megfelelő építő-partnerek beszervezésével.
Az AMTS csapata ezúttal is elhatározta, hogy teljesen legális módon alakítja át az autót, ahogy ezt a korábbi évek nyereményautóival is tették. Alapvető szabály, hogy egy autóba/ra szerelt felszerelésekhez akkor nincs szükség hatósági engedélyre, ha azok nem térnek el a jármű gépkönyvében meghatározottól, illetve nem változtatják meg a jármű műszaki paramétereit. A teljesítményben tíz százalékon túli eltérés esetén kell az engedélyezéssel foglalkozni.
Esetünkben engedélyköteles tétel az optikai készlet, mert megváltoztatja az Audi külméreteit. Ugyanígy a hátsó kipufogódob is, a zajkibocsátás okán. A felni/gumi kombináció csak akkor számít engedélykötelesnek, ha a gyári ajánlású legkisebb-legnagyobb váltóméretet valamely irányban átlépi az új választott összeállítás. A karosszériafóliázás nem engedélyköteles, de a fólia színe eltér a forgalmiba bejegyzett gépjárműszíntől, mint esetünkben is, akkor át kell íratni a forgalmiban a színt az újra. Ezt az okmányirodákban intézhetjük el, rutinműveletnek számít. Nem kíván engedélyt az utastér újrakárpitozása és a hifi beszerelése sem, pedig ezek alapvetően határozzák meg egy autó hangulatát és az élményt, amit a bennülőknek nyújt.
A TT új megjelenésének kigondolása után összehozták a mesterek csapatát, és a felszereléseket biztosító cégeket. A hifit és a kárpitozást ugyanaz a csapat készítette. Új márka a TA-Technix, amely most a futóművet adta (a tuningklasszikus RS-Tuning szállította), a Rieger műanyagokat ismét Benda Gábor, a szegedi Tuning World tulaja rendelte a kocsihoz.
A megfelelő alanyt két hétnyi keresés után találták meg a használtautó-piacon, szűk 173 000 km-rel az órájában. Ez egy 180 lóerős 1.8 turbómotorral szerelt kivitel, mely kifejezetten szép állapotban került az AMTS tulajdonába.
A négynapos átalakítási folyamatnak már az elején szétkapták. Erre több okból is szükség volt: például, mert az üléseket, burkolatokat átkárpitozták, mert kiépítették az új hifirendszert, és a ma kihagyhatatlan mutatványként átfóliázták a karosszériát, KPMF fóliával.
Azt persze mindenki maga értékeli, hogy mi volt nagyobb értékű módosítás, a korábbi években a teljes átfényezés, amelyre éjszaka vitték el a szétszedett bódékat a show-ról, vagy a két éve elkezdett, és élőben nézhető fóliázás. Utóbbi mindenesetre látványos, és a munkát végzők gyakorlott mozdulatait el lehetett bámulni egy plázás kávé mellett. A futóművet is szét kellett dönteni az ültetőszett beépítése miatt, és ha már így alakult, kicserélgették a fék kopóalkatrészeit is.
A hátsó kipufogódobot szintén cserélték, egy Ulter Sport sportdob került vissza a kocsi alá, mely egy típusspecifikus darab. A munkák nagyobbrészt párhuzamosan történtek, volt, hogy hatan molyoltak egyidejűleg az autón. Több munkafázis egymástól függött, így például a hifi és a kárpitozás, hiszen amíg nem volt kész a MacAudi erősítő és a Macrom hangszórók beépítése, addig nem lehetett kárpitozni, és amíg nem kárpitozták le a ládát, addig nem lehetett a hifit sem készre szerelni.
Végül persze időben összeállt a TT, és amikor ráengedték az emelőkről a 8x18 colos Momo Revenge Evo felnikre az autót egy kész és kerek munkát láthattak a bámészkodók. A végeredményt nem csak nézni lehet a kiállításon, de a végén egy szerencsés birtokba is veheti. Az AMTS történetében először 2010-ben egy VW Golf V-öst sorsoltak ki, majd három év szünet után, 2014-ben lehetett újra kocsit nyerni belépővel. Az idei az ötödik olyan év, amikor autót sorsolnak a kiállítás szervezői. Ezúttal is vasárnap, március 25-én fogják derül majd ki, hogy ki nyerte az autót.
Az összes átalakítás, amit a kocsin végeztek teljesen legális, és a forgalmi engedélybe bejegyzett, így se a műszaki vizsgáztatás, se egy átlagos közúti ellenőrzés nem hozhatja majd zavarba (legalábbis ebben a tekintetben) az Audi TT későbbi tulajdonosát. Ehhez az összeszerelés után végigjárták a szükséges hivatali utat, a német eredetű alkatrészek a gyártó által adott német nyelvű jóváhagyási iratai alapján a TÜV Rheinland KTI Kft. készítette el a magyar nyelvű szakvéleményt. Nem minden magyarországi szervezet jogosult ilyen munkára, csak akik szerepelnek az ENSZ EGB műszaki minősítő intézetek listáján.
Ezek elkészülte után lehetett benyújtani az átalakításiengedély-kérelmet a területileg illetékes kormányhivatalnál. Ott átnézték az alkatrészek műszaki dokumentációját és jóváhagyták az Audi átalakítását. A szerelést profi szakemberek végezték, így a folyamat végén egy műszaki vizsgát követően a Tt forgalmi engedélyébe is bejegyzik az átalakítások listáját. Az összeállításnak külön engedélyszáma is lesz, vagyis nem csak a forgalmiban röviden felsorolt változásokból lehet megtudni, hogy miért olyan más ez a TT, mint a többi, hanem az engedélyszám alapján a közúti ellenőrzéseken és a műszaki vizsgákon is ellenőrizhetik majd, hogy 2018-ban pontosan milyen átalakításokra és mely alkatrészek beépítésére kapott engedélyt az autó jelenlegi tulajdonosa.
Nem mindegy az sem, melyik műszaki vizsgálóállomásnál jelentkezik be az autó az átépítés utáni, azt lezáró felülvizsgálatra, mert ilyen módosítások esetén csak a megyeszékhelyeken működő egy-egy központi, illetve Budapesten a Vas Gereben utcai, vagy a Mozaik utcai állomás rendelkezik ilyen felhatalmazással, tehát a többségben lévő magán vizsgaállomások nem. Az átalakítások legalizálása nagyságrendileg úgy 150 000 Ft többletköltséget jelentettek a nyereményautó esetén, ami elég sok pénz, viszont az Audi így nemcsak teljesen rendőrbiztos, de eladhatóbb is, mint a nem legálisan tuningolt társai.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.