Motorhibás használt Mazda, márkakereskedésből

2018.03.29. 13:36 Módosítva: 2018.03.29. 13:54

Olvasónk néhány hónapja biztosra akart menni, amikor vidéki márkakereskedésben vásárolt egy 2012-es Mazda 6-ot, az akkoriban elérhető legerősebb dízelmotorral. Az újként Magyarországon forgalomba helyezett hatos elvileg a félelem nélkül vehető használt autók mintapéldánya, gondolta, majd a gyári garancia lejárta után, menet közben beállt a motor. Az olvasó pereskedik, a kereskedés hárít? Ezúttal szerencsére nem, és éppen ezért tanulságos az ügy.

Amikor valaki márkakereskedésből vesz használt autót, nyilván nem a piac legolcsóbb ajánlatát keresi, hanem a gyári oktatáson képzett szerelők felkészültségéből, illetve az ellenőrizhető és ellenőrzött előéletből gyúrt biztonságot. Persze joggal reméli, hogy ha a gondosan kiválasztott autó mégis összedől, lesz, aki segít.

Olvasónk, György tavaly októberben hivatalos Mazda márkakereskedésben, a Hilcz és Fia Kft.-nél vásárolta autóját, egy harmadik generációs Mazda 6-ot. A 2,2 literes (SH302 motorkódú) Skyactiv dízelmotorral szerelt Mazda most is a márkaszerviz udvarán áll, és motorcserére vár. A második tulajdonosnak mindössze 15 ezer kilométer jutott a kék kombival, amely 156 ezer kilométeres óraállásnál váratlanul megállt az autópályán.

György azután írt nekünk, hogy a szervizében megállapították, a motor menthetetlen, mert elszakadt az olajszivattyú hajtólánca, teljesen megszűnt a kenés. Mivel az egyik legbonyolultabb négyhengeres common rail dízelről van szó, a motorcsere és a szerelés összesen 1,8 millió forintba kerülne, nem csoda hát, hogy az olvasó kétségbe esett, és nemcsak a cégnek, de nekünk is írt.  

A kereskedés szerint hiába nem telt még el a vásárlás utáni első hat hónap, és vele a szavatosság első időszaka, mivel a vásárlás után közel 15 ezer kilométert ment az autó, csak ezután állt be a motor. Nem valószínű, hogy az olajpumpa és a hajtólánc már azelőtt rossz volt, hogy átadták a Mazdát Györgynek. 

Amikor olvasónk átvette az autót, még az öt évre hosszabbított garanciaidőn belül volt, csakhogy a kiterjesztett garancia feltételei közt 150 ezer kilométeres korlátozás is szerepel, ezért ez a lehetőség mégsem volt lehetőség. Egyébként a Mazdákra 3 év, vagy 120 ezer kilométeres gyári garanciát adnak. 

Bár a Hilcznél jelezték, hogy a motorcsere teljes költségét a fentiek miatt nem tudják átvállalni, György kíváncsi volt, hogy meddig mehet el az egyezkedésben. Levelét elküldtem Dr. Vágány Tamásnak a D.A.S. Jogvédelmi biztosító jogtanácsosának, aki hamarosan alapos választ küldött. Érdemes elolvasni, mert ezek a részletek évente több száz hasonló ügyet döntenek el – így vagy úgy. 

A használt autó és a szavatosság határai

A kereskedéstől vásárolt használt autóra - egyéb szerződéses kikötés hiányában (pl. extra 1 év jótállás stb.) - a vásárlást követő hat hónapon belül kvázi jótállás vonatkozik. Ezt azt jelenti, hogy a hat hónapon belül felmerült hiba esetén "vélelem" szól amellett, hogy a hiba megvolt az adásvétel pillanatában. Ez azonban a fő szabály, amit rögtön követ egy kisegítő szabály is:

6:158. § [Hibás teljesítési vélelem]

Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.

Ebben az esetben nagyon úgy tűnik, hogy a természetes elhasználódásból eredő meghibásodás a teljesítés (vásárlás) után következett be. Az ilyen hibákra mondja azt a szakértői gyakorlat, hogy az elhasználódás egy folyamat eredménye, amelyet nem lehet egy kitüntetett időponthoz kötni, hanem az egyszer csak bekövetkezik.

Ezt a bírói gyakorlat úgy fordította le, hogy az nem minősül önmagában hibás teljesítésnek, ha az elöregedés folyamata természetes módon előrehaladott volt az adásvétel időpontjában. A használt autókkal járó kockázatok körében a vásárlónak számítania kell a futásteljesítményből eredő meghibásodásokra. Az ilyen és ehhez hasonló meghibásodásoknál a sikeres igényérvényesítés leginkább akkor lehetséges, ha az autót vagy annak meghatározott főalkatrészeit valamiféle garanciával értékesítik (pl. az eladó jótállást vállal a motorra). Még az sem számít, ha az adott alkatrésznek van valamilyen tervezett életciklusa, és azt még nem érte el. Az számít, hogy amikor átadták az autót, volt-e és milyen műszaki hibája.

Úgy gondolom, hogy ha 15 ezer kilométert meg tudott tenni (de akár csak 1000-et is), akkor ez a hiba biztosan nem állt fenn az adásvétel pillanatában, máskülönben az autó meg sem moccant volna a vevő alatt a próbaúton. A vélelem tehát nem áll fenn ez esetben, mert az a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne igényt érvényesíteni, mindössze arról van szó, hogy a vélelem dől meg. A vevő megfelelő bizonyíték és módszer esetén bizonyíthatja, hogy a hiba igenis fennállt az adásvételkor. Ebben az esetben én ezt nem látom kivitelezhetőnek.

A felajánlott alkatrészkedvezmény és rezsióradíj-kedvezmény elfogadása nagyon megfontolandó, mert ezek jogilag ki nem kényszeríthető kedvezményeket jelentenek. A jelen esetben jogilag helytálló tájékoztatást kapott a vásárló.

A fenti cirkalmas értekezésem a "pech" árnyaltabb megfogalmazása.

Miután Dr. Vágány Tamás véleményét továbbküldhettem a motorhibás Mazda gazdájának, megtörtént az, ami miatt igazán érdemes ilyen cikkeket írni: a kereskedés és György megegyeztek. Olvasónk megkapta jogi szakértőnk állásfoglalását, így elfogadta a kedvezményes javítási ajánlatot. A motort közben szétbontották, valóban az olajpumpa hajtóláncának elszakadása okozta a hibát. Megsült mind a négy hajtórúdcsapágy, további súlyos kopások  keletkeztek a motor egyéb pontjain is, ezért tényleg cserélni kell az egészet. 

Jóllehet, a fűzött blokkal és néhány segédberendezéssel együtt közel kétmillió forintba kerülne a most nagyjából 4-4,5 millió forintot érő Mazda megmentése, az importőr (szintén méltányosságból) féláron adja az alkatrészeket, a szerviz pedig nem számít fel munkadíjat a meglehetősen macerás művelet után. 

György hamarosan teljesen új motorral kapja vissza az autóját, melyet le is szervizelnek a Hilzcnél, sőt, a motorszám-változás miatt kötelező okmányirodai ügyintézést is átvállalták tőle. Az új gyári motorra és a munkára két év garanciát adnak majd, így ez a Mazda 6, műszaki értelemben közelebb kerül az újkori értékéhez, mintha a régi motort felhasználva próbálnák megoldani az ügyet. A szerelők szerint a turbófeltöltők nem károsodtak, ezek kerülnek rá majd az új motorra.

Kolozsvári Károly, a Hilcz és Fia Kft. kereskedelmi igazgatója azt írta nekem, a harmadik generációs Mazda 6 gyártásának 2012-es kezdete óta 260-280 példányt adtak el a típusból évente, ezeknek mintegy fele dízel, de ezt a motort számos korabeli Mazdába is beépítették. Ehhez képest nem tűnik kiugróan soknak, hogy évi 4-5 hasonló hibával találkoznak a kakasdi Mazdánál, hiszen nyilván nem csak korábbi vásárlóik jelentkeznek, ha baj van. 

Az importőr szerint a Mazda erre a motorra nem hirdetett gyári visszahívási akciót, de ezt az ország összes márkaszervizéből érkező hibajelentések száma sem indokolná. A hasonló motorhibák megelőzésére nincs biztos módszer, mert bár az olajpumpa hajtólánca akár menet közben is elszakadhat, és ha nem állítják le a motort másodperceken belül, olyan súlyos károk keletkeznek a kenésre érzékeny helyeken, hogy csak a fűzött motor jelenthet megoldást.

A korai 2,2-es dízel-Mazdák (3-asok, 6-osok, CX-5-ök) gazdái csak annyit tehetnek, hogy néha ellenőrzik az olajszintet, és kizárólag az előírt típusú olajjal használják az autót. Ez a közös nyomócsöves, részecskeszűrős dízeleknél egyébként is rendkívül fontos. Ha beindításkor villan fel a piros lámpa az érintett autók műszerfalán, azonnal le kell állítani a motort, akkor talán még nem késő. A márkakereskedések és a Mazda-importőr minden olyan esetben igyekszik méltányosan eljárni, amelyben végig vezetett szervizkönyves, a garanciaidőből rövid ideje kifutott autókról van szó. Azt hiszem, a két cég ezúttal tényleg elment a falig, korrektek voltak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

31 perce
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58