Motorhibás használt Mazda, márkakereskedésből
Olvasónk néhány hónapja biztosra akart menni, amikor vidéki márkakereskedésben vásárolt egy 2012-es Mazda 6-ot, az akkoriban elérhető legerősebb dízelmotorral. Az újként Magyarországon forgalomba helyezett hatos elvileg a félelem nélkül vehető használt autók mintapéldánya, gondolta, majd a gyári garancia lejárta után, menet közben beállt a motor. Az olvasó pereskedik, a kereskedés hárít? Ezúttal szerencsére nem, és éppen ezért tanulságos az ügy.

Amikor valaki márkakereskedésből vesz használt autót, nyilván nem a piac legolcsóbb ajánlatát keresi, hanem a gyári oktatáson képzett szerelők felkészültségéből, illetve az ellenőrizhető és ellenőrzött előéletből gyúrt biztonságot. Persze joggal reméli, hogy ha a gondosan kiválasztott autó mégis összedől, lesz, aki segít.
Olvasónk, György tavaly októberben hivatalos Mazda márkakereskedésben, a Hilcz és Fia Kft.-nél vásárolta autóját, egy harmadik generációs Mazda 6-ot. A 2,2 literes (SH302 motorkódú) Skyactiv dízelmotorral szerelt Mazda most is a márkaszerviz udvarán áll, és motorcserére vár. A második tulajdonosnak mindössze 15 ezer kilométer jutott a kék kombival, amely 156 ezer kilométeres óraállásnál váratlanul megállt az autópályán.

György azután írt nekünk, hogy a szervizében megállapították, a motor menthetetlen, mert elszakadt az olajszivattyú hajtólánca, teljesen megszűnt a kenés. Mivel az egyik legbonyolultabb négyhengeres common rail dízelről van szó, a motorcsere és a szerelés összesen 1,8 millió forintba kerülne, nem csoda hát, hogy az olvasó kétségbe esett, és nemcsak a cégnek, de nekünk is írt.
A kereskedés szerint hiába nem telt még el a vásárlás utáni első hat hónap, és vele a szavatosság első időszaka, mivel a vásárlás után közel 15 ezer kilométert ment az autó, csak ezután állt be a motor. Nem valószínű, hogy az olajpumpa és a hajtólánc már azelőtt rossz volt, hogy átadták a Mazdát Györgynek.

Amikor olvasónk átvette az autót, még az öt évre hosszabbított garanciaidőn belül volt, csakhogy a kiterjesztett garancia feltételei közt 150 ezer kilométeres korlátozás is szerepel, ezért ez a lehetőség mégsem volt lehetőség. Egyébként a Mazdákra 3 év, vagy 120 ezer kilométeres gyári garanciát adnak.
Bár a Hilcznél jelezték, hogy a motorcsere teljes költségét a fentiek miatt nem tudják átvállalni, György kíváncsi volt, hogy meddig mehet el az egyezkedésben. Levelét elküldtem Dr. Vágány Tamásnak a D.A.S. Jogvédelmi biztosító jogtanácsosának, aki hamarosan alapos választ küldött. Érdemes elolvasni, mert ezek a részletek évente több száz hasonló ügyet döntenek el – így vagy úgy.
A használt autó és a szavatosság határai
A kereskedéstől vásárolt használt autóra - egyéb szerződéses kikötés hiányában (pl. extra 1 év jótállás stb.) - a vásárlást követő hat hónapon belül kvázi jótállás vonatkozik. Ezt azt jelenti, hogy a hat hónapon belül felmerült hiba esetén "vélelem" szól amellett, hogy a hiba megvolt az adásvétel pillanatában. Ez azonban a fő szabály, amit rögtön követ egy kisegítő szabály is:
6:158. § [Hibás teljesítési vélelem]
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.
Ebben az esetben nagyon úgy tűnik, hogy a természetes elhasználódásból eredő meghibásodás a teljesítés (vásárlás) után következett be. Az ilyen hibákra mondja azt a szakértői gyakorlat, hogy az elhasználódás egy folyamat eredménye, amelyet nem lehet egy kitüntetett időponthoz kötni, hanem az egyszer csak bekövetkezik.
Ezt a bírói gyakorlat úgy fordította le, hogy az nem minősül önmagában hibás teljesítésnek, ha az elöregedés folyamata természetes módon előrehaladott volt az adásvétel időpontjában. A használt autókkal járó kockázatok körében a vásárlónak számítania kell a futásteljesítményből eredő meghibásodásokra. Az ilyen és ehhez hasonló meghibásodásoknál a sikeres igényérvényesítés leginkább akkor lehetséges, ha az autót vagy annak meghatározott főalkatrészeit valamiféle garanciával értékesítik (pl. az eladó jótállást vállal a motorra). Még az sem számít, ha az adott alkatrésznek van valamilyen tervezett életciklusa, és azt még nem érte el. Az számít, hogy amikor átadták az autót, volt-e és milyen műszaki hibája.
Úgy gondolom, hogy ha 15 ezer kilométert meg tudott tenni (de akár csak 1000-et is), akkor ez a hiba biztosan nem állt fenn az adásvétel pillanatában, máskülönben az autó meg sem moccant volna a vevő alatt a próbaúton. A vélelem tehát nem áll fenn ez esetben, mert az a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. Ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne igényt érvényesíteni, mindössze arról van szó, hogy a vélelem dől meg. A vevő megfelelő bizonyíték és módszer esetén bizonyíthatja, hogy a hiba igenis fennállt az adásvételkor. Ebben az esetben én ezt nem látom kivitelezhetőnek.
A felajánlott alkatrészkedvezmény és rezsióradíj-kedvezmény elfogadása nagyon megfontolandó, mert ezek jogilag ki nem kényszeríthető kedvezményeket jelentenek. A jelen esetben jogilag helytálló tájékoztatást kapott a vásárló.
A fenti cirkalmas értekezésem a "pech" árnyaltabb megfogalmazása.
Miután Dr. Vágány Tamás véleményét továbbküldhettem a motorhibás Mazda gazdájának, megtörtént az, ami miatt igazán érdemes ilyen cikkeket írni: a kereskedés és György megegyeztek. Olvasónk megkapta jogi szakértőnk állásfoglalását, így elfogadta a kedvezményes javítási ajánlatot. A motort közben szétbontották, valóban az olajpumpa hajtóláncának elszakadása okozta a hibát. Megsült mind a négy hajtórúdcsapágy, további súlyos kopások keletkeztek a motor egyéb pontjain is, ezért tényleg cserélni kell az egészet.

Jóllehet, a fűzött blokkal és néhány segédberendezéssel együtt közel kétmillió forintba kerülne a most nagyjából 4-4,5 millió forintot érő Mazda megmentése, az importőr (szintén méltányosságból) féláron adja az alkatrészeket, a szerviz pedig nem számít fel munkadíjat a meglehetősen macerás művelet után.
György hamarosan teljesen új motorral kapja vissza az autóját, melyet le is szervizelnek a Hilzcnél, sőt, a motorszám-változás miatt kötelező okmányirodai ügyintézést is átvállalták tőle. Az új gyári motorra és a munkára két év garanciát adnak majd, így ez a Mazda 6, műszaki értelemben közelebb kerül az újkori értékéhez, mintha a régi motort felhasználva próbálnák megoldani az ügyet. A szerelők szerint a turbófeltöltők nem károsodtak, ezek kerülnek rá majd az új motorra.
Kolozsvári Károly, a Hilcz és Fia Kft. kereskedelmi igazgatója azt írta nekem, a harmadik generációs Mazda 6 gyártásának 2012-es kezdete óta 260-280 példányt adtak el a típusból évente, ezeknek mintegy fele dízel, de ezt a motort számos korabeli Mazdába is beépítették. Ehhez képest nem tűnik kiugróan soknak, hogy évi 4-5 hasonló hibával találkoznak a kakasdi Mazdánál, hiszen nyilván nem csak korábbi vásárlóik jelentkeznek, ha baj van.
Az importőr szerint a Mazda erre a motorra nem hirdetett gyári visszahívási akciót, de ezt az ország összes márkaszervizéből érkező hibajelentések száma sem indokolná. A hasonló motorhibák megelőzésére nincs biztos módszer, mert bár az olajpumpa hajtólánca akár menet közben is elszakadhat, és ha nem állítják le a motort másodperceken belül, olyan súlyos károk keletkeznek a kenésre érzékeny helyeken, hogy csak a fűzött motor jelenthet megoldást.
A korai 2,2-es dízel-Mazdák (3-asok, 6-osok, CX-5-ök) gazdái csak annyit tehetnek, hogy néha ellenőrzik az olajszintet, és kizárólag az előírt típusú olajjal használják az autót. Ez a közös nyomócsöves, részecskeszűrős dízeleknél egyébként is rendkívül fontos. Ha beindításkor villan fel a piros lámpa az érintett autók műszerfalán, azonnal le kell állítani a motort, akkor talán még nem késő. A márkakereskedések és a Mazda-importőr minden olyan esetben igyekszik méltányosan eljárni, amelyben végig vezetett szervizkönyves, a garanciaidőből rövid ideje kifutott autókról van szó. Azt hiszem, a két cég ezúttal tényleg elment a falig, korrektek voltak.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
