Mennyibe kerül megszerezni egy használt autót?
A használtautó-vásárlás költségei nem állnak meg a vételár kifizetésénél. Három népszerű, ám teljesen eltérő autótípusnál néztük meg, milyen költségekkel számolhatnak a vevők. Egy előzetes átvizsgálás sokat segíthet megbecsülni, mennyi lehet a beugró, és mi az, amit azonnal javítani kell, ha használni szeretnénk, amit vettünk.
Átírási költségek
Nem csak a környezetünknek teszünk jót, ha alaposan átgondoljuk, milyen motorral szerelt autót vásárolunk. Egy dolog a fogyasztás, fontos a Népítélet, de sokba kerülhet, ha nem foglalkozunk a motorkérdéssel.
Vegyünk egy népszerű típust, az Opel Astra H-t. Legkisebb benzinmotorja 1,4-es, 90 lóerős, elfogadhatóan viszi, kortársaihoz képest nincs vele túl sok probléma, viszont Euro-besorolása csak 4-es.
Könnyedén dönthetünk úgy, hogy inkább 1,6-ost választunk. A különbség minimális, az 1,6-os kicsit erősebb, néhány decivel többet fogyaszt, és van belőle Euro 5-ös változat is. A kettős tömegű horrorsztorik és az egyre növekvő dízel-utálat ellenére csábító lehet az 1,3 CDTi változat is. Nyomatékban és fogyasztásban mindhárom benzinest kenterbe veri, de számolnunk kell a magasabb fenntartási költségekkel.
Opel Astra H átírási költségek | ||||
Költség/Motor | 1,4i 90 LE Euro IV (2008) | 1,6i 105 LE Euro IV (2007) | 1,6i 115 LE Euro V (2008) | 1,3 CDTi 90 LE Euro IV (2008) |
Átírási költség | 59.150 Ft | 65.600 Ft | 77.250 Ft | 59.150 Ft |
Éves biztosítás | 48.056 Ft | 66.763 Ft | 66.763 Ft | 48.056 Ft |
Összesen | 107.206 Ft | 132.363 Ft | 144.013 Ft | 107.206 Ft |
Regadó | 54.600 Ft | 61.200 Ft | 17.850 Ft | 37.800 Ft |
Összesen regadóval | 161.106 Ft | 193.563 Ft | 161.863 Ft | 145.006 Ft |
Rendszám+ törzskönyv+ forgalmi | 20.500 Ft | 20.500 Ft | 20.500 Ft | 20.500 Ft |
Látható, hogy a regadó a környezetvédelmi besorolásra megy rá nagyon, az átírási költségek teljesítmény alapján dőlnek el, míg a biztosítási összeg a hengerűrtartalomra (és az extrákra) kényes. Amit a tisztább üzemű, de erősebb 1,6-os megszerez előnyként a regisztrációs adónál, azt elbukja a biztosításnál és az átírásnál.
Sokat írtunk arról, mennyire nagy a dízelpánik Németországban, valójában már évek óta nő a korlátozott övezetek száma a német nagyvárosokban. Emiatt előfordul, hogy bizonyos autókat utólagosan alakítanak át a gyáritól akár eltérő típusú katalizátorokkal, hogy a korlátozott övezetekben is használhassák az autóikat. Ezt aztán a hazai forgalomba helyezéskor nem minden esetben fogadják el, így a leminősítés miatt súlyos tízezreket bukhatunk.
Érdemes figyelni modellfrissítéseket is. Ezek nem csak a sokat említett, alig észrevehető lökhárító- vagy lámpamódosításokat jelentik, hanem gyakran javul a motorok környezetvédelmi besorolása is. A H Astra kifutó típusait (főleg a Classic III megjelölésű, szedán változatokra érdemes vadászni) már egy kicsit erősebb, de Euro V-ös 1,6-os motorral szerelték, amivel tízezreket spórolhatunk. Bár úgy tűnik, Budapesten ez még nem felkapott téma, figyelve a járműállomány gyarapodását, bármikor változhat a helyzet. Egy behajtási korlátozás bevezetése esetén akár százezrekkel is többet érhet a hazai piacon egy jobb besorolású autó. Ha minden szempontot figyelembe veszünk, ebben az összehasonlításban biztos, hogy egy Euro V-ös 1,6-ost keresnénk.
Csak ezen a fejezeten tízezreket nyerhetünk vagy bukhatunk, ami nem tűnhet soknak, de pont beleférhet két messzire utazás egy-egy kiszemelt példányért, egy trélerezés, vagy két-három szakszerű átvizsgáltatás. És ne feledjük, egy nagyobb, erősebb, drágább autónál sokkal nagyobb lehet a különbség, de csak ennél az Astránál is benne van a kalapban 50 ezer forint eltérés.
Gumik
Ha valaki túl akar adni az autóján, ritkán vesz rá új gumikat, így nagy valószínűséggel egy új szettel is számolni kell. A legutóbbi gumiabroncs csoporttesztünk és az ADAC vizsgálata is azt mutatta ki, hogy alacsony éves futásteljesítmény mellett józan döntés lehet egy jó minőségű négyévszakos szett, egyébként viszont nem árt cserélgetni. Ha a kopásjelzőn ugrál az autó, vagy más mintázatok vannak a tengelyeken, ne is agyaljunk tovább, hogy cserélni kell-e vagy sem.
Egy szett nyári gumiabroncs ára | |
Opel Astra H (205/55 R16, Vredestein) | 69.160 Ft |
Volkswagen Passat VI (235/45 R17, Dunlop) | 123.964 Ft |
BMW X5 E70 (255/55 R18, Pirelli) | 203.964 Ft |
A táblázatban a jellemző kerékméretek alapján válogattunk gumit, de a nagyobb és szép könnyűfém felnikkel meg lehet azért szívni. Egy-egy ritkább gumiméret nem található meg az olcsóbb márkáknál, így váratlanul nagy összegek is kijöhetnek. Drágíthatja a gumivásárlást az egyéni preferencia is. Ha nem elég a gyengébb sebességindex, akkor szintén magasabb összegekre számítsunk.
"Ó, csak szűrőket kell cserélni!"
Ha lassan is, de kezd kialakulni a használt autó vásárlásnak valamiféle kultúrája Magyarországon, így valószínűleg senkit sem ér meglepetésként, hogy az autó bizonyos alkatrészeit időnként akkor is cserélni kell, ha nem típushibáról van szó. Féktárcsák, betétek, levegő-, üzemanyag- és olajszűrők, motorolaj, láncos motor esetén vezérlésszett, szíjasnál feszítőgörgők és modern dízelmotornál talán már a kettős tömegű lendkereket és a nagynyomású szivattyút is ide sorolhatjuk. Ha csak nem tudja az előző tulajdonos számlával bizonyítani, hogy a közelmúltban cserélve lettek ezek az alkatrészek, számolni kell azzal, hogy ezekre költeni kell.
Használt autó vásárlás után közvetlenül felmerülő költségek | |||
Alkatrész/Típus | Opel Astra H | Volkswagen Passat VI | BMW X5 E70 |
Akkumulátor | 20.765 Ft | 33.748 Ft | 39.742 Ft |
Levegőszűrő | 3.285 Ft | 1.720 Ft | 8.767 Ft |
Üzemanyagszűrő | n.a. | 3.735 Ft | 9.989 Ft |
Olajszűrő | 1.495 Ft | 1.675 Ft | 3.299 Ft |
Kettőstömegű lendkerék (dízel, manuális váltóval) | 249.888 Ft | 160.638 Ft | - |
Első lengéscsillapító | 17.500 Ft | 14.989 Ft | 31.438 Ft |
Első fékbetét | 9.385 Ft | 10.500 Ft | 13.300 Ft |
Első féktárcsa | 7.990 Ft | 11.297 Ft | 21.989 Ft |
Nagynyomású szivattyú (dízel) | 201.988 Ft | 157.217 Ft | 219.989 Ft |
„Csak a klímát kell feltölteni!”
Olcsó nepperduma, ha ez a válasz az egyáltalán nem működő, vagy rendellenes zajokat produkáló klímára. Ha csendes, és valami hideget áraszt magából a rendszer, az már jó jel, de itt is a szakszerű átvizsgálás mondja meg a tutit. Egy klímatisztítással egybekötött hűtőközeg-csere egyébként nem vészes tétel, típustól függően meg van 10-30 ezer forintból. Ha a klímakompresszor, vagy más komponens adta meg magát, az egy kicsit zsebbenyúlósabb lesz.
Klímakomponensek ára | |||
Opel Astra H | Volkswagen Passat VI | BMW X5 E70 | |
Klímkompresszor | 67.148 Ft | 77.403 Ft | 88.874 Ft |
Klímahűtő | 35.500 Ft | 36.540 Ft | 48.500 Ft |
A táblázatok után lássuk néhány mondatban, hogy a három típuson keresztül hogy milyen csapdákkal szembesülhetünk a használt autó tulajdonlás hajnalán.
Opel Astra H
Alapvetően egyszerű, nehezen elromló konstrukció. Még bőven többségben vannak a szívó benzinmotorok és ha megbarátkozunk a magasabb olajfogyasztással, különösebb problémánk nem lesz vele. De nagy ritkán ezek a motorok is tudnak olyan hibát produkálni, amik több százezres szervizszámlát eredményezhetnek. Opel-betegség, de előfordul, hogy a kulcs elfordítására nem indul a H Astra, de ezek általában az indításgátló meghibásodására vezethetők vissza. Néhány Népítélkezőnk még a gyakran kiégő izzókra panaszkodott, de egyébként az olcsó változatokban egyszerűen nincs ami elromoljon.
Volkswagen Passat VI
Sokan vágynak a kerek LED-es hátsó lámpáiról könnyen felismerhető hatodik generációs Passatra. Tágas és biztonságos a Volkswagen középkategóriás modellje, de számolni kell a kicsit igénytelen, gyakran zörgő beltérrel, a keményebb futóművel és a zajos dízelmotorokkal.
Ez volt az első olyan Passat, amibe már csak elektromos kéziféket szereltek. Sajnos a rögzítőmotor hajlamos is a meghibásodásra, így mindenképpen érdemes rápróbálnunk megvásárlás előtt. Rögtön kettőt is találunk belőle hátul, az utángyártott alkatrész nagyjából 30 ezer forintba kerül és a tapasztalatok szerint hozza a háromszor drágább gyári alkatrész színvonalát.
Sajnos a szép hátsó LED-es lámpa is hajlamos a meghibásodásra, állítólag a hőtágulás miatt ég ki egyre több dióda. Az utángyártott darabja 18 ezer forint körül kezdődik.
Motorok közül a korai TSI-ket érdemes kerülni a kokszosodással és láncszakadással járó problémák miatt. A közvetlen befecskendezéses szívómotorok (FSI) megbízhatóbbak, de a benzinkutaknál magasabb költségekkel kell számolnunk. Az 1,9-es, 2 literes PD TDi-knél kiemelten fontos a szakszerű átvizsgálás és a szervizszámlákkal bizonyított javítás, különben óriási költségekkel kezdhetjük a használt autó birtoklást.
BMW X5 E70
Prémium autót birtokolni már egészen más tészta lesz. Az általánosan magasabb alkatrészárak már kiderülhettek a fenti táblázatokból, és nyilván gondolt arra is, hogy a sok extra egyúttal több fejfájást is okozhat. A második generációs X5-ös az egyik legpazarlóbb BMW a földön, de sokak számára vágyálom a hatalmas helykínálat és a bulldog stílus.
A hathengeres dízelmotorok horrorisztikus, akár négymilliós motorcsere-számlával kecsegtető sztorijáról már írtunk, ám ugyanebből a cikkből az is kiderült, hogy ha időben észre vesszük, hogy zörög a vezérműlánc, akár milliókat is spórolhatunk. Csapdákat rejthet az összkerékhajtás osztóműve, a légrugós futómű, és az automataváltó is, amelyekre könnyen elmehet egyenként is több százezer forint. Szakértő nélkül, vagy korlátlanul termő pénzfa hiányában neki se fusson ilyen autó vásárlásának.
A piac mindent beáraz
Örök érvényű igazság, hogy az értékvesztés sosem történik ok nélkül, legyen szó akár egy egyszerű kompaktról akár egy nagyméretű prémium autóról. Ha a gyanúsan olcsó árnál hallgat a belső gyanakvó hangra és ellenáll a mohóságnak, sok fejfájástól kímélheti meg magát. Ha tisztességes eladótól vásárol, kellőképpen tájékozódott a megvásárolni kívánt típusról, már csak önön múlik, hogy a használtautó-birtoklás öröm vagy kín lesz.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.