Percek alatt égett ki a BMW-m
Mennyi esélye van annak, hogy egy éven belül három ugyanolyan típusú, szinte pontosan egyező évjáratú és azonos motorral szerelt BMW tűzesetéről hallunk? Ne töprengjenek sokat, ennek szinte semmi esélye. Persze van kivétel: a BMW 520d. Egy hete újabb autó gyulladt ki, majd égett le Budapesten. Beszéltem a gazdájával, örül, hogy élve megúszta.
Tavaly júliusban két cikket is írtunk arról, ahogy percek alatt lángba borul, majd megállíthatatlanul porrá ég egy-egy BMW. Az autók gazdáinak beszámolói alapján nehéz volt megmondani, hogy pontosan mi történt, de fontos, hogy a két autótűz körülményei közt nagyon sok a hasonlóság.
Dr. Méhes Dávid Dániel ügyvéd F10-es szériából származó 520d Touringja azután gyulladt ki, hogy családjával megálltak egy benzinkútnál a horvát autópályán, majd ismét felhajtottak. A motor felpörgött, és mire egy segítségükre siető autósnak sikerült lefullasztani a vélhetően turbóhibás motort, már annyira lángolt az autó orra, hogy a kézi poroltóval nem lehetett eloltani. Mire kiérkeztek a tűzoltók, az autó teljesen kiégett.
Egy héttel az első cikk után jelentkezett egy olasz-magyar család, melynek két tagja Szlovéniában, szintén az autópályán haladt, amikor a központi kijelzőn megjelent az Engine Failure felirat, majd felcsaptak a lángok, és az autó menthetetlenné vált. A második tűzesetben is egy F10-es 520d vált a lángok martalékává, ezt az autót is gondos tulaj vesztette el, aki márkaszervizben végeztette a karbantartásokat és a javításokat, ráadásul az illető újkorától használta az autót.
Bódi Csabi május 29-ig biztosan nem tudott ezekről az esetekről, és mint meséli néhány nappal ezelőttig gondtalanul használta saját autóját, egy 2010-es 520d limuzint. Mint meséli, aznap hozta el a szervizből az autót, ahol az összes kötelező karbantartás elvégezték: tehát kicserélték a motor- és váltóolajat, a szűrőket, elvégezték még néhány ellenőrzést, és kérésére ránéztek az N47D20 motor láncos vezérlésére is.
Erre Csabi kérte meg a szerelőket, mert már 280 ezer kilométernél jár. A motorral, ahogy az autóval semmilyen probléma nem fordult elő az utóbbi másfél évben, és az énekes ennyi idő alatt tényleg alaposan megismerte, hiszen a 122 ezer kilométerrel vásárolt autóval jár a fellépéseire.
Húsz perc telt el azután, hogy átvette a BMW-t a műhelyben, amikor a Könyves Kálmán körúton haladva átintegettek neki a szomszéd autóból. Csabi először azt hitte, hogy megismerték a rajongók, ezért viszonozta a köszönést, ám kiderült, hogy azért integettek neki, mert akkor már füstölt a motortér.
A cikkben látható fotók és videó május 29-én, délután háromnegyed kettő körül készültek. Már lángolt az autó motortere és az autó a a Budapest Park szórakozóhely oldalánál vesztegelt. Idáig jutott, mielőtt kigyulladt. Csabi azért nem állt meg a Lurdy Ház előtt, ahol először szóltak neki, hogy baj van, mert nem akart dugót okozni, és egy pillanatig sem hitte el, hogy komoly gond lehet a BMW-vel, amely eddig hibátlanul működött.
Mire kiszállt, már látszott, hogy komoly baj van. Csak azért próbálta meg felnyitni a motorháztetőt, mert egy másik autós odalépett hozzá egy kézi oltókészülékkel. A motorteret végül nem sikerült kinyitni, de a helyszínre érkező tűzoltók szerint jobb is így, mert egy lángoló motortérben rengeteg az éghető anyag, egy idő után a motorolaj és a gázolaj is lángot fog, vagyis az autós csak veszélybe sodorja magát, ha be akar avatkozni.
A fekete BMW tulajdonosa arra is emlékszik, hogy miután kipattant az autóból, becsapta az ajtót, és nem tudta újra kinyitni, amikor ki akarta szedni a személyes holmiját. Nem nyílt ki a csomagtérajtó sem, mert a központi zár blokkolta a teljes rendszert. Ezen állítólag a tűzoltók is meglepődtek, mert így nem volt könnyű dolguk, amikor áramtalanítani akarták a BMW-t.
A videót is érdemes megnézni, mert ezen jól látható, hogy valami szivárgott az autóból az utolsó métereken. Hogy ez valóban gázolaj volt-e, ahogy Csabi a felvételen elmondja, vagy motorolaj, azt a képek alapján nehéz volna megállapítani, pedig pusztán ennyiből el lehetne indulni a tűz pontos okának felderítése felé.
A tüzet eloltották, a roncsot visszaszállították a szervizbe, és Csabi most várja, hogy kiderüljön, pontosan mi történt az autójával. Úgy érzi, hatalmas szerencséje volt, hiszen ha azelőtt ment volt tönkre a zár, hogy kiszáll, talán bent égett volna az 520d-ben. Hátborzongató, hogy milyen kiszolgáltatott az ember ilyenkor, ezért szerinte minden autósnak magánál kéne tartania egy ablaktörő kalapácsot és egy biztonságiöv-vágót, illetve egy kézi poroltót, mellyel egy kezdődő tüzet talán el lehet még fojtani.
Az eset kapcsán felhívtam a BMW-kre szakosodott Polltom szervizt, ahol azt mesélték, hogy a tavalyi esetek óta két 520d-tulajdonos ügyfelük autóján is javasolták a részecskeszűrő azonnali cseréjét, mert észrevették, hogy a szűrő palástja lyukas, így regeneráló üzemmódban lángok csaphatnak ki rajta, melyek akár tüzet okozhatnak a motortérben. Sem a szerviz, sem mi nem állítjuk, hogy Dr. Méhes Dávid, a másik pórul járt család vagy Bódi Csabi autójának tűzesetét ez a probléma okozta, de mi is szeretnénk tudni, hogy mi vezet az N47D20 motorral szerelt BMW-k kiégéséhez.
Az ügyben várjuk a további fejleményeket, ezekről időben beszámolunk majd, egyúttal kérjük, hogy aki érintetté vált egy hasonló esetben, írjon nekünk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.