Hol szervizeltessem az autóm?
A Totalcar autójavítással kapcsolatos cikkei után, valamint az utóbbi hetekben lezajlott Toyota-dráma kapcsán számos olvasói levelet kaptunk. Sokan kérdezik, mi hova vinnénk a saját autónkat, ha javításról, illetve karbantartásról volna szó. A szerkesztőségben is megoszlanak a vélemények a kérdésben, de a lényeget most összefoglaljuk.
Nem csodálkozunk azon, hogy a mindössze 200 ezer kilométert futott céges Toyota Auris korai motorhaláláról és a feltámadásról szóló cikkek után egy hibátlan autó gazdájának is kételye támadt, melyről így ír:
"A napokban közzétett Toyota 1.33 motorokról szóló cikkei fogalmazták meg bennem a következő gondolatokat. Van egy két éves Corollám, igaz nem 1.33-s, hanem 1.6-s motorral. Jelenleg 28800 km van a kocsiban. Tehát mivel még bőven benne vagyok a garanciális időben (3év, vagy 100.000 km), mindenképp a márkaszerviz végzi a az időszakos szervizeket.
Mivel úgy tervezem, hogy sok-sok évig szeretném a fentebb említett, számomra igen nagyszerű járművet megtartani, illetve használni, felmerül a kérdés, hogy a garancia lejárta után mivel teszek a legjobbat. Tudom, a rendszeres és megfelelő karbantartással. A kérdésem inkább arra irányulna, hogy az alábbi variációk közül, ön szerint melyik a a nyerő(bb):
1. Márkaszerviz továbbra is. Mivel nem a pénz a központi dolog a kérdésfelvetésemben, hanem a tartósság - "Akinek majma van, legyen pénze banánra is." - így én ezt tartanám a legésszerűbbnek. Ráadásul az is e mellett szól, hogy a 12 éves átrozsdásodás elleni garancia csak az idejében a márkaszervizben elvégezz karbantartások esetén jár. Viszont elég sokat hallani arról, hogy ezeken a helyeken szeretik nem megfelelően elvégezni a munkálatokat. Édesapám is márkaszerviben dolgozott, ott se feltétlen végezték el a kiszámlázottakat (pl. nem cserélték le az olajat). Értenek hozzá?
2. Márkafüggetlen szakszerviz. Amikor épp megcsapott a franciaautós láz, és vettem egy Peugeot 307-est, nagy mázlim volt, mert sikerült találnom egy nagyon jó szakszervizt, akik valós tudással és jó áron dolgoztak. Úgyhogy ez a megoldás sem riaszt el. Tudok ilyet Toyotás körökben is, de akkor bukom a rozsda-garit.
3. Otthoni karbantartások. Szívesen szerelgetek otthon, a korábbi autóimat gyakran javítottam magam, de azok jóval régebbiek és kisebb értékűek voltak. Meg persze minden azért nem tudok megjavítani, így előbb-utóbb ismét egy szervizben kötök ki.
Mivel már említettem, hogy nem anyagi megfontolású a kérdés, hanem hogy minél tovább élvezhessem az autót. Mivel nem mindennap adatik meg a lehetőség, hogy az ember saját magának vásárol egy új autót. Én nem tehetem azt meg, hogy 5 év múlva átüljek egy másikba, de azt megtehetem, hogy vigyázzak rá. Mit tanácsol? Előre is köszönöm válaszát!"
Az elsőre egyszerűnek tűnő kérdést több oldalról is lehet nézni, és a megoldás már nem ilyen egyszerű. Mielőtt a lényegi részt kitárgyaljuk, ne feledkezzünk meg róla, hogy az autószerelő is egy szakma. Hasonlóan, mint a fogorvosok vagy hidegburkolók közt, itt is vannak jó és rossz szakemberek. Az is lehetséges, hogy jó a szakember, de az ügyfélkezelése csapnivaló, ezért aztán nem szívesen megyünk hozzá. Pont mint a fogorvoshoz vagy a bőrgyógyászhoz. A fordítottja is lehetséges, a műhely úgy néz ki, mint egy patika, az ügyfélkezelés elsőrendű, az ingyen kávé finom, de a szerelő tapasztalatlan, információi hiányosak, így a munka nem lesz megfelelő.
Márkaszerviz: a biztos megoldás?
Az olvasó levelének első pontja, vagyis a márkaszerviz kézenfekvő választás, pláne új autó esetében. Ezek a szervizek franchise-rendszerben dolgoznak, ahol szigorú előírások vannak a felszerelésre, a szerelők képzésére, a műhely kialakítására és a teljes ügymenetre, ügyviteli rendszerre vonatkozóan. Van munkafelvevő, váróhelyiség, neonfény.
Még fontosabb, hogy van munkalap, és a végén van számla. Ez a két dokumentum az alapja minden későbbi reklamációnak, kellemetlen esetben jogi lépésnek. Korábban már írtunk a helyes reklamálásról, melyeket betartva a márkaszervizben célt érhetünk.
További előnye a gyártó és az importőr felügyelete alatt álló műhelyeknek a közvetlen gyártói kapcsolat. Ők rögtön tudják, ha a motortartó bak hátsó csavarja nem 35Nm-rel lett lehúzva, csak 23-mal és ezt ki kell javítani. A márkaszervizek mindent tudnak, és mindent ki is tudnak javítani.
Ez az elmélet rózsaszín világunkban, a gyakorlat mást is mutathat. Tegyük fel, a munkafelvevő elégedetlen a fizetésével, de nem tud többet keresni, a szerelő pedig csak a jövő héten megy a továbbképzésre, mert tegnap vették fel. Elődje, a régi szerelő elment egy magánműhelybe, mert ott többet fizetnek, jobban tud keresni és ért a márkához, hiszen négy éve itt kapta az oktatásokat és gyakorlatot is szerzett. Ha tehát jó szerelőt találunk, a márkaszerviz verhetetlen, csak egy dologban rosszabb, az pedig az ár.
Igen, a számlának van áfatartalma, a munkafelvevő nem zsebbe kapja a fizetést, a veszélyes hulladékot sem tudják a ház mögött kiönteni, mindennek költsége van. Nincsen ingyen ebéd és kávé, azt is kifizeti valaki, ahogy az arculati elemeket, a korszerű berendezést és az oktatásokat, a legújabb célszerszámokat, egyéb eszközöket is.
A márkaszerviz kiugrott szerelője
A második esetben képzeljük el, hogy a márkaszervizből korábbi tapasztalt szerelője alapít egy vállalkozást, és saját szervizt üzemeltet. Ha ilyen műhelybe visszük az autónkat, általában közvetlenebb kapcsolatba kerülünk azzal, aki javítani fogja, mert nincs munkafelvevő. Ha ez a srác jól kommunikál, gyorsan virágzó vállalkozást tud csinálni. Bár már nincs közvetlen kapcsolata a gyárral, a régebbi modellekre még emlékszik, az újak meg úgysem a magánműhelyekbe mennek, legalábbis amíg tart a garanciaidő. Jó szerelő, lelkiismeretes, olcsóbb is. Ide kell hozni az autót! Hol itt a probléma?
Ott, hogy ha mindent úgy csinál, mint a márkaszerviz, tehát tisztességesen számláz, tisztességesen foglalkoztatja a segédeit és a többi dolgot, a költségei is nagyon hasonlóan lesznek. Ha kisebb árréssel dolgozik, és kisebb munkadíjat számít fel, akkor meg a vállalkozása fog a földbe állni. További probléma, hogy a vállalási határidő - pont a kevés alkalmazott miatt - egyre hosszabb, a végén már kivárhatatlan. Fejleszteni kell, több embert felvenni, de akkor jobban figyel a NAV, a veszélyesanyag-elszállító már nem tud kamuzni a kiadott papírral, így megint nagyobb lesz a költség.
Mindegy, megcsinálom otthon, én is mérnök vagyok. Mi lehet a baj?
Tulajdonképpen semmi, ha ez egy hobbiautó, és nekem tényleg van vele tapasztalatom, esetleg a szerszámozottságom is megfelelő, illetve időm is van rá. A Youtube-on minden fent van, ha pedig valamit elrontok, csak magamat hibáztathatom, meg a rossz alkatrészt, amit okosba' szereztem. De ha nincs időm, inkább a családdal lennék, esetleg nem is vagyok szerszám- és alkatrészzsonglőr, csak veszíthetek. Az otthonszerelés a legkorlátozottabb megoldás a három alapeset közül, mely csak ritkán szokott hosszútávon működni, és a Youtube sem mindenható.
Tudom, hogy ha ezt leírom, azonnal kapok tíz ellenpéldát olvasói levélben, de a fentiek alapján a legbiztosabb dolog a márkaszerviz, persze ebben az esetben is ki kell választani a legjobbat, és kifizetni a számla végösszegét, illetve berakni a párnánk alá a számlát és a munkalapot. Nyugodt álmunk lesz. Ha pedig még garanciális az autónk, ez az egyetlen jó megoldás, az Európai Unió csoportmentességi törvénye ide vagy oda.
A második legjobb megoldás a márkafüggetlen, esetleg egyetlen márkára szakosodott szerviz, ahol akár a hivatalos márkaszerviz javítási színvonalát is elérhetjük, de több a bizonytalanság és nagyobb lehet a minőségi szórás. Jól nézzünk szét a neten, a márkaklubokban is kérdezősködjünk és akkor kisebb a rizikó, akár jól is járhatunk. Az otthoni bütykölés legyen inkább hobbi, mert ha nincs megfelelő helyünk, aknánk, emelőnk, diagnosztikai műszerünk, esetleg a szabadidőnk sem végtelen, a munka színvonala is ennek megfelelő lesz.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.