Eladtam a BMW-m, most megfiatalítva hirdetik
Még mindig tömegek keresnek megkímélt használt autót nagyon kevés pénzért, így továbbra is tág játéktere van azoknak az erősen dőlt betűs vállalkozásoknak, amelyek futószalagon állítják elő az álomautókat, majd egy idő után eltűnnek. Olvasónk azután jelentkezett, hogy néhány hete eladta tizenhét éves BMW-jét, majd az autó felbukkant egy apróhirdetésben, fiatalítókúra után.
Olvasónk, az egyszerűség kedvéért nevezzük Lászlónak, négy évig használta a képeken látható 2001-es BMW 525d-t. Időközben Németországba költözött, és hat hónap után ott sem nézik jó szemmel a külföldi rendszámú autót, úgy döntött, elengedi az E39 kezét és meghirdette a Használtautó.hu-n.
Az autót az általa átküldött hirdetési mentés szerint 700 ezer forintért kínálta eladásra májusban, majd hamarosan jött egy telefon a későbbi gödöllői vevőtől, aki már telefonon is alkudott százezer forintot, majd élőben még egy százast. Az illető egy szakértő barátjával érkezett, és azt hiszem, szerencséjük volt Lászlóval, mert ő nem akart meggazdagodni a több mint 400 ezer kilométert futott BMW eladásából. Pontosan tudta, hogy zörög a kéttömegű lendkerék, illetve rozsdásak a küszöbök, így belement az alkuba, és május 13-án eladta az autót.
Ez eddig egy átlagos történet. Csakhogy olvasónk szerint a vevő és barátja ragaszkodtak ahhoz, hogy az általa korábban, számítógépen kitöltött és kinyomtatott adásvételi szerződésen felül készítsenek közösen egy indigós, kézzel kitöltött verziót is. Mint a BMW egykori gazdája levelében írja, ekkor derült ki, hogy a vevő nem magánszemély, hanem a Best of Kimi Car Kft. képviselője, így a kézzel írott szerződés vevő rovatában is a cég pecsétje szerepel.
László utólag úgy látja, nem volt elég figyelmes, amikor a vevők az orra alá tolták a saját papírjukat, ezért nem vette észre, hogy a futásteljesítmény rovatban nem a valós, akkor éppen 404650 kilométer szerepelt, hanem százezerrel kevesebb. Ezek után még meglepőbb volt, amikor június elején, vagyis két héttel az átadás után kiszúrta egykori autóját a Hahun, ahol sem a rozsdásodó küszöbökről, sem a zörgő lendkerékről nem írtak, sőt, az autót megkímélt állapotúként jellemezték, és a hirdetés szerint a BMW csak 285 ezer kilométert tett meg.
Bár a levélre még aznap válaszoltam, és megpróbáltam megnézni a Hahun kívül a Jófogásra is feltöltött hirdetéseket, a próbálkozásom időpontjáig mindkettőt törölték, így csak a Google cache segítségével visszavarázsolt mentések állnak rendelkezésünkre.
Közben megnéztem a Best of Kimi Car adatait a Céginfó.hu nyilvános adatbázisában. Eszerint az autókereskedelemmel és ingatlannal foglalkozó Kft.-t februárban jegyezték be, és rendben működik. Megtaláltam az e-mail címét is, amely frappánsan úgy kezdődik, hogy fordfocus2018.
Egy hete írtam nekik, nem válaszoltak. Ismét remekül vizsgázott az állami autónyilvántartás, és benne a futásteljesítmények összesítése, hiszen hiába műszakiztatták le áprilisban 401 ezerrel a BMW-t és került be a futásteljesítmény a rendszerbe, az okmányiroda simán rábólintott a májusi eladás után a 304 ezer kilométeres, hamis értékre, sőt, május 31-én beírták az akkori 305160 kilométeres állást. Utóbbit vélhetően amikor valaki megvette a megfiatalított autót. A jogszabályok nem írnak elő semmilyen intézkedést azokra az esetekre, amikor az állami nyilvántartásra rálátó bármely hivatalnok óratekerést észlel, ezért nem is tesznek semmit.
Az E39-es BMW-k több elektronikus egységükben is tárolják a futásteljesítményüket, így ha valaki valóban megvette az 525d-t egy alapos óratekerés után, elvileg nemcsak a cikkben látható, és a Belügyminisztérium rendszerében is ellenőrizhető adatokra támaszkodhat, de egy felkészült műhelyben akár ki is olvastathatja a valódi kilométerszámot. Ehhez elvileg elég a gyári diagnosztikai szoftver, amely az OBD-csatlakozón keresztül kommunikál például a gyújtásmodullal és az ABS-vezérlővel is, melyeket nehezebb becsapni, mint csupán átírni a műszerfali számláló állását.
Nem tudjuk, néhány hét leforgása alatt pontosan hányszor cserélt gazdát a BMW, és kitől vásárolta meg a mostani gazdája, de az autó néhány napja ismét felbukkant néhány Facebook-csoportban és feltették a hirdetését a Hahura. A hirdetésben ezúttal is százezer kilométerrel kevesebbet írnak a valós futásteljesítménynél. Beszéltem a hirdetővel, azt mondta, két hete vette az autót és nem tudott a csalásról, de köszönte, hogy tájékoztattam, és ígérte, hogy beleírja a hirdetésbe, hogy a BMW számlálója manipulált.
Mielőtt bármilyen magyar rendszámú használt autót vennének, szánják rá az időt a korábban rögzített futásteljesítmény lekérdezésére! A kilométeradatokat jellemzően az átíratáskor és a műszaki vizsgán viszik fel a Belügyminisztérium rendszerébe és bár néha találkozunk hibás adatokkal, fontos támpont ez a lehetőség és jobb előre tájékozódni, mint utólag vitázni az eladóval.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.