Húszezer forint ha azonnal, harminc ha később fizetsz
Egyre többen számolnak be arról, hogy valamilyen két korábbi, olaszországi szabályszegés miatt kaptak fizetési felszólítást. Az esetekben közös, hogy mindig legalább egyéves vagy még régebbi ügyről volt szó, és az érintett járművek valóban jártak Olaszországban a levelekben jelzett időszakban. Vajon tényleg kell fizetni ezeket a bírságokat, vagy lehet találni valamilyen magyaros kiskaput? Ennek jártunk utána egy olasz ügyvéd segítségével.
A szóban forgó konkrét ügyben az érintett autós felszólító levelet kapott egy olasz behajtó cégtől (tehát nem egy olasz hatóságtól vagy rendőrségtől, hanem magáncégtől), hogy a 2016. augusztus 1. napján elkövetett szabálytalan parkolás okán fizessen meg öt napon belül 78 eurót, vagy 60 napon belül 102 eurót. Az eset két éve történhetett, amikor valóban jártak a megadott településen.

A kétéves időmúlásra tekintettel felvettük a kapcsolatot az olasz partnerünk ügyvédi irodájával, ahol érdekes felvilágosítással szolgáltak. A parkolási ügyben videokamera rendszerrel állapították meg a szabálysértést. Ezzel indokolták, hogy a szabálysértést nem kell közvetlenül annak észlelése után felróni az érintett autósnak, hanem elegendő arról a jegyzőkönyvet („verbale di contestazione”) megküldeni a szabálysértésért egyetemlegesen felelős autótulajdonosnak.
Külföldiek esetében a szabálysértés megállapításától számított 360 napos határidő van a jegyzőkönyv kézbesítésére a jelenleg hatályos olasz jogszabályok alapján, ám ebben a konkrét ügyben ez az egyéves határidő letelt, így a szabálysértést elévültnek kell tekinteni.
Az olasz ügyvéd ezen kívül kiemelte, hogy a konkrét ügyben az autós részére érkezett megkeresés nem hivatalos jegyzőkönyv, hanem a rendőrség által megbízott inkasszó cég nem hivatalos fizetési felszólítása, ami nem azonos az említett jegyzőkönyvvel.
Az olasz ügyvéd szerint az autósnak az alábbi lehetőségei vannak, valamint az alábbiakra kell számítania. Az egyik lehetőség az, ha a kirótt bírságot önként megfizeti a fizetési felhívás alapján anélkül, hogy ez kötelessége lenne. Ha így dönt, akkor a kézbesítéstől számított öt napon belül 78,66 eurót, illetve hatvan napon belül 102,96 eurót kell átutalnia. Ha fizet, az ügy természetesen elintézetté válik, további levelezés nem lesz.
A másik lehetőséget az jelenti, hogy az autós nem veszi figyelembe az olasz behajtó által küldött iratot és nem fizet. Ez esetben még lehet, hogy kézbesítik neki a hivatalos jegyzőkönyvet is, ám ez nem feltétlenül fog megtörténni. Ekkor csupán a jegyzőkönyv kézbesítésével kapcsolatos költségek fognak pluszként felmerülni, a bírság összege nem változik.

Ha az érintett – még, ha megkésve is - megkapja a megfelelő iratot, illetve a jegyzőkönyvet („verbale di contestazione“ – „notification of violation”), akkor kifogással kell élni az elévülésre történő hivatkozással. Ez nagyon fontos, mert ellenkező esetben a jegyzőkönyv végrehajthatóvá válik, és a bírság mértéke megduplázódik.
Az olasz jogi szakértő megjegyezte azt is, hogy az ügyfélnek megküldött fizetési felszólítás ellen nem lehetséges, és nem is szükséges külön jogi eszközökkel élni, mivel nem hivatalos jegyzőkönyvről van szó. Ezt egyébként le is írtak a dokumentum végén („the present is not a notification of violation and therefore cannot be appealed“).
Szintén nagyon fontos eljárási szabály, hogy az elévülés egyéves határideje külföldi (nem olasz) gépjárműveknél nem az elkövetéstől számítódik, hanem attól az időponttól, amikor az olasz hatóság – egy előzetes adatigénylést követően – tudomást szerzett az üzembentartó és a tulajdonos kilétéről. Ez nyilván időt vesz igénybe, különös tekintettel mindkét ország hatóságainak a közismerten gyors eljárására. Ilyen esetben ezt a dátumot (tehát amikor az adatokról tudomást szerzett) is fel kell tüntetni az iratokban a hatóságnak, ellenkező esetben az ellenőrzés dátumát követő naptól számítható az elévülési határidő.
Aki tehát értesítést kap egy korábbi, olaszországi szabályszegésről és fizetési felhívást közölnek vele, alaposan nézze át az erről szóló iratot, majd a fentiek alapján gondolja át a jogorvoslat lehetőségét. Ha ugyanis időben érkezik meg a jegyzőkönyv és a felhívás, akkor ezt már csak akkor érdemes kifogásolni, ha valaki magát a szabályszegést kívánja és tudja is cáfolni.
Az továbbra sem ajánlott, hogy valaki egyáltalán ne foglalkozzon az ilyen levéllel, mert az elévült cselekmény miatt, késve kiszabott bírság is jogerőre emelkedhet, az uniós államok között pedig a bírság végrehajtásának nincs jogi akadálya.
A cikk szerzője a DAS Jogvédelmi Biztosító jogtanácsosa.

Az oldalról ajánljuk
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
