Közveszélyes rendőrök az M1-esen?
Szándékosan nem közöltük a videót, amíg nem kaptuk meg a rendőrség hivatalos álláspontját arról, ami szeptember 1-én, az M1-es autópályán történt egy közúti ellenőrzést megelőző percekben. Olvasónk, Norbert videóval kiegészített Facebook-posztot tett közzé, miután egy jelöletlen rendőrautó szorosan követte őt az autópálya belső sávjában, majd fénykürtöt villogtatva próbálta leküldeni a szélsőbe, amely telített volt. A történtek annyira felzaklatták, hogy lehajtott a pályáról a hatósági jelleggel nem ellátott Audi nyomában, majd mobiltelefonjával rögzítette a közte és az igazoltató rendőrök közt, az eset után lezajlott beszélgetést A videót eddig több mint 440 ezren indították el, és nagyon megoszlanak a vélemények az abban hallottakról.
A rendőrség tavasz óta hatósági jelleggel nem ellátott, vagyis civilnek látszó autókkal is vadászik a szabálytalankodókra. Az akciósorozat célja egyértelmű: legyen kevesebb szabálysértés és baleset a magyar utakon.
A megvalósítás minősége még nem nyugat-európai színvonalú, ugyanis rengeteg autós számára provokatív nyomulásnak tűnnek ezek az intézkedések. A főként Audi A3-asokat, ritkábban B-Mercedeseket vezető rendőrök mintha nem vennék teljesen komolyan a KRESZ-t, panaszkodnak a szemtanúk.
A jelöletlen autóból vadászgató rendőrök túl közel merészkednek az előttük haladóhoz, néha centiméterekről követik azt és rengetegszer villognak, majd csak a valódi akció perceiben kapcsolják fel a kék villogókat és a szirénát.
A rendőrség minden, sajtóban felkapott esetben tagadja, hogy szabálytalan eszközökkel dolgozik, mint írják: mindig a közlekedési szabályokat betartva, másokat nem veszélyeztetve követik az "intézkedés alá vont" autókat. Tipikus patthelyzet ez az állítások és tagadások végtelen sorával, de azt sajnos nem lehet cáfolni, hogy minden hatósági erőlködés ellenére, július végéig 9400 személyi sérüléses közlekedési baleset történt Magyarországon, több, mint 2010-óta bármelyik év azonos időszakában.
Norbert szeptember 1-én, a reggeli órákban az M1-es autópályán autózott Budapest felé, amikor hirtelen felbukkant mögötte egy fehér Audi, majd szorosan követni kezdte és többször rá is villogott a fénykürtjével. Norbert állítja, hogy mivel mindkét sáv telített volt a Tata-Tatabánya szakaszon, és a belsőben öt autó vonatozott 80-90 kilométeres tempóban, nem tudott tovább gyorsítani. Lehúzódni szintén nem volt módja, mert a szélső sávban kamionsor alakult ki és nem akart bevágni a 8-10 méteres hézagokba.
Amikor végül elhaladt a kamionsor mellett, Norbert lehúzódott a szélső sávba és mögé érkezett meg az Audi is, amelyről akkorra megállapította, hogy rendőrök utaztak benne. Egy kamiont akartak kiszedni, ezért siettek ennyire, és mivel ugyanazon a lehajtón kísérték le végül, ahol Norbert lehajtott, olvasónk úgy döntött, személyesen kérdezi meg, hogy mi szükség volt ezekre a heves és veszélyes manőverekre. A történtek után készített nyilvános Facebook-posztot eddig közel félmillióan látták, íme.
A hétvégén leveleztem Norberttel, aki alapvetően egyetért azzal, hogy a magyar rendőrség többféle eszközzel is próbálja visszaszorítani a szabálytalanságokat. Mivel a korábbi években keresztül-kasul bejárta Európát maga is látta, hogy máshol is használnak nem rendőrautó kinézetű autókat a hatóságok, de például Németországban mindig a forgalom ritmusának megfelelően, provokáció és veszélyeztetés nélkül intézik az ilyesmit.
Íme a közte és a rendőrök közt lezajlott beszélgetésről készült látványmentes videó, amelyben rövid, de minden szempontból kínos párbeszédet hallhatnak.
Mivel nem lett volna etikus csupán olvasónk állításaira és az általa készített telefonos videóra hagyatkozva cikket írni a szeptember 1-én, az M1-es autópálya tatabányai szakaszán történt ellenőrzésről, levélben állásfoglalást kértem az Országos Rendőr-főkapitányság sajtóosztályáról. Végül a Komárom-Esztergom megyei rendőrök válaszoltak, levelüket változtatás nélkül közöljük, de hozzátesszük, hogy szívesen megnéznénk a rendőrautó fedélzeti kamerájának felvételét, ha létezik ilyen.
Tisztelt Zách Dániel!
Megkeresésére válaszolva az alábbiakról tájékoztatom.
A Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság járőrei 2018. szeptember 1-jén az M1-es autópályán teljesítettek szolgálatot. A rendőrök egy szabálytalanul előző kamion követésébe kezdtek a belső forgalmi sávban, eközben a felvételt készítő férfi előttük haladt, de a külső forgalmi sávban haladó járművek előzését nem kezdte meg. A személygépkocsi vezetője nem tett eleget jobbra tartási kötelezettségének, ezért a rendőrök – hogy a szabálysértő kamionsofőrt intézkedés alá tudják vonni – két alkalommal fényjelzést adtak az előttük haladó járműnek. A személygépkocsi vezetőjével szemben rendőri intézkedés nem történt.
Határozottan cáfoljuk azokat az időnként szárnyra kapó álhíreket, amelyek szerint a rendőrök jogsértésbe hajszolják az egyébként szabályosan közlekedőket. A közúti ellenőrzésekkel a rendőrség célja a balesetveszélyes jogsértések visszaszorítása; a jelöletlen gépkocsikkal a másokra veszélyt jelentő járművezetőket szűrik ki a forgalomból – ahogyan az a fenti esetben is történt a szabálytalanul előző kamion esetében.
Tatabánya, 2018.09.03.
Tisztelettel:
Racsné Galambos Gréta r. százados
mb. szóvivő
(A cikk címlapképe korábbi közlésünkből származik, csupán illusztráció)