10 éves használt autók: miért robbannak le?

2018.11.09. 06:43 Módosítva: 2018-11-09 08:13:21

A műszaki egyszerűség még mindig biztos út, ha nem akarunk állandóan a legrosszabbkor jelentkező hibák miatt rettegni. Ugyanakkor a német autóklub, az ADAC 2017-ben lerobbant autókról készített statisztikája megmutatja, hogy ha egy típus bekerül a rosszak közé, tartósan ott is maradhat. Összesítésük szerint például egy tízéves Smart ForTwo és egy Daewoo Matiz gazdája minden út előtt imádkozhat, ahogy a Mercedes E-osztály vagy a korabeli Hyundai i30-é is.

A német autóklub, az ADAC fontos tevékenysége összepecázni az út szélén rekedt klubtagok autóit, vagy ha lehet, helyben menetképessé tenni őket. Az ottani sárga angyal nem áll neki generálozni a V6 TDI-t, ha átugrik rajta a vezérlés, az összetett elektronikai hibákkal sem mindig tudnak mit kezdeni, de ezekről a hibákról is tud a központ. Kimutatást így kategóriánként és autótípusonként minden főbb hibajelenségről készítenek, és tudják, mely autótípusokhoz milyen gyakran hívják ki a kollégákat. Az egészből évek óta letisztázott közleményt gyártanak, melyet érdemes átlapozni.

Az ADAC értékelőrendszerében ezúttal a 2008-as évjáratú, vagyis az épp tízéves autók lerobbanási mutatói közt böngésztem, mert ezekből rengeteget hoznak Magyarországra. Bár egy miniautóval a szervezet felmérése szerint átlagosan csak évi 9-11 ezer kilométert tesznek meg, míg a prémiumkategóriában ennek nagyjából a kétszeresét, az ember arra gondolna, ez nem sokat változtat a célba érkezés esélyein, pedig de. Amivel többet mennek, szinte biztosan gyakrabban rohad le az út szélén. Az egyes fejezetcímekre kattintva bárki elérheti az ADAC eredeti adatsorait, és ha ott a típusnevekre böknek, láthatják a jellemző hibák listáját.

Azt is hozzá kell tennünk már az elején, hogy az összeömlesztett vészhívás-kimutatásban negyven százalékkal toronymagasan vezetnek az akkumulátorproblémára visszavezethető lerobbanások és mögöttük 21 százalékon áll a motor, illetve perifériáinak hibája, míg ebből a tortából a legkisebb szelet, 1,3 százalékkal a kipufogórendszer, a részecskeszűrő vagy a katalizátor hibái miatti bejelentéseknek jutott. Az is eszembe jutott, hogy amikor például kigyullad egy autó, szinte biztosan nem kerül be az ADAC rendszerébe a tűz pontos oka, szóval amikor olvassák a cikket és esetleg belekattintanak az eredeti forrásanyagba a fejezetcímek mögött, ezek is jussanak eszükbe!

Miniautók

Magyarországon elvétve találkozni a kategória ászaival, pedig ahogy látom, már az itteni piacon is hasított magának egy kis szeletet a Toyota Aygo és francia márkák alá rendezett tesói, a Citroen C1 és a Peugeot 107. Ezeket a törpéket ezres, háromhengeres és 1,4-es turbódízel motorral gyártották 2005-től, és már több éve a legritkább ügyfelei az ADAC mentőszolgálatának.

fs

A Toyota variáns 2008-as évjáratának esetében minden ezer eladott autóra 15,6 műszaki hiba jutott átlagosan, ami kiváló eredménynek számít, és még a hármasból leggyengébben szereplő Peugeot esetében is csak 34,8-et ért el ez az átlag. Ne feledjük, tízéves törpeautókról beszélünk, ezeket Kinder tojásokból szokták elővenni, és mégis 120-140 ezer kilométer lehet bennük. Röhejes, hogy bár a statisztika nem közli motorváltozatonként a hibák eloszlását, az öregedő Aygóknál is csak a kipufogó végdob hibáját említik, ami jó eséllyel egyszerűen elrohad ennyi idő alatt. 

DSC 8820

A minik szégyentábláján évek óta biztos helye van a drága és cuki Fiat 500-nak, mely szintén tízéves korára már ezer autónként átlagosan több mint 44 hibajelentést produkál. Megelőzi az azonos korú és a bontókban gyakran előforduló Daewoo Matiz (54,8), illetve a szerelők rémálma, a Smart ForTwo, a maga 56,1-es átlagával. Az olasz életmódtermék esetében a hűtéssel, az akkumulátorral, a váltóval és az üzemanyagpumpával is lehetnek gondok, a már nem is létező Daewoonál pedig ezen kívül még a kuplunggal, a generátorral és a gyújtással, míg a Smartnak a robotizált váltó a gyenge pontja. 

Kisautók

A legmegbízhatóbb tízéves kisautó a Mitsubishi Colt (12,1/1000 autó), illetve a Toyota Yaris (19,9). Ezeknél a kipufogót, a gyújtógyertyát és az akkumulátort említi az ADAC, vagyis semmi olyasmit, amit ne lehetne kiszűrni egy alapos megelőző karbantartással. A nálunk nagyon gyakori Suzuki Swift Német-országban is ott van a listán, mégpedig kisautók a középmezőnyében, a maga 38,5 lerobbanás/1000 mutatószámával és gyújtógyertya, akkumulátor, illetve váltórudazat problémákkal.

A mezőnyt a Fiat Punto követi hátulról, esetében több mint 58 lerobbanás jut ennyi autóra, eredménye alig rosszabb, mint a Peugeot 207-é, amelynél ez a szám 52 eset környékére tehető. Az olasz kisautó, a kölcsönzők örök sztárja, a generátor, az önindító és a kipufogó hibái miatt várakozik az autómentőre, a Peugeot-nak egyebek mellett a gyújtótrafó, a hűtőrendszer hőérzékelője és a kormányszervó a gyengéje.

fsk

Kompaktok

A legjobb kompakt kategóriás autók közé sorolták a Mercedes A-osztályt ezer autónként gyanúsan kevés, mindössze 12,8 hibával, illetve a BMW 1-es szériát a maga 23,5 esetével. A BMW-nél egyébként a vezérműlánc és a gyújtótrafó a két mumus, amiről már korábban tudtunk is. 

Nálunk az ilyen méretű autók már családok ezreit szállítják nap mint nap, de Németországban azért kicsit más a szerepük. Érdekes, hogy egy tízéves Hyundai i30-ról nehezen tudjuk elképzelni, hogyan produkál ezer autónként több mint száz meghibásodást, pedig a számok makacs dolgok. A régebbi i30-nál motorhibát, vezérműlánc-hibát és tengernyi egyéb műszaki problémát regisztráltak az autómentősök. Azért nem mindegy ez, mert az ilyesmitől az autó tartósan mozgásképtelenné válhat, vagyis javítani és szállítani kell, ami Németországban méregdrága.

i30 16

A rosszabbak közé sorolták a Kia Ceedet (75,6), ami nem meglepetés, hiszen a Hyundai rokona, illetve a Citroen Berlingót (78,6), utóbbit azért, hosszú hibalistáján ott a befecskendezőrendszer, a kuplung, az önindító, a vezérlés, hogy csak a legfájóbbakat említsem. 

Középkategória

Ebben a szegmensben, ahol évente 18-23 ezer kilométer az autók éves átlagos futásteljesítménye, egy tízéves példányban könnyedén lehet több mint kétszázezer kilométer. Ilyenkor jönnek már a nagyobb bajok, a természetes elhasználódásból adódó lerobbanások és a combos javítási számlák. Az élen a maga 29 hiba/1000 autó arányával a korabeli BMW 3-as sorozat áll, de ahogy az 1-esnél, a nagyobb modellnél is jellemzőek a vezérműlánc-problémák, baj lehet a gyújtással és a relékkel, illetve a turbóval, ha éppen nem szívómotoros példányhoz hívnak mentőt.

Hazudik a perspektíva, valójában nem óriási, olyan éppen elég
Hazudik a perspektíva, valójában nem óriási, olyan éppen elég

A sereghajtó a Ford S-Max csaknem háromszoros gyakorisággal szorul műszaki segítségre sok egyéb mellett általános motorhiba, a Can-bus rendszer hibája, vagy a részecskeszűrő eltömődése és még egy sor, nem éppen olcsón orvosolható probléma miatt. A családi Ford esetében azért szomorú az ezer autóra jutó 88,4 lerobbanás, mert praktikus és sokoldalú autó, amelyben gyakran utaznak gyerekek, így még fájóbb lehet egy kényszerleszállás a nyílt autópályán. A 2008-as Mondeo szinte azonos (80,3) hibaaránnyal és teljesen azonos hibatípusukkal riogat, míg például az Audi A4-esetében összesített ezer autóra jutó 34,3 hiba inkább a BMW felé húz. Sovány vigasz, hogy is is felsorolják többek közt a vezérműlánc-problémát. 

Prémiumautók

A luxuskategóriáról egyáltalán nem, a valamelyest szolidabb prémiumautókról is furcsa módon csak egy szűkített hibastatisztikát közöl az ADAC és nem csak azért nehéz itt kiemelni bármit, ami nagyon megbízható a 2008-as évjáratból, de nézzük a dolgot a rosszabbik végéről!

Egy tízéves (W211) Mercedes E-osztályon tízféle jellemző hibával találkoznak rendszeresen az autómentősök, köztük a hűtéssel, a generátorral, magával a motorral, vagy éppen az indítókulccsal/kártyával gyűlhet meg a tulajdonos baja, így ehhez a Mercedeshez tavaly ezer autóra vetítve 62,4 lerobbanás jutott, és sok olyan problémával találkozott a műszaki segítőember, amit nem tudott a helyszínen megoldani.

DSC 2309

Aki gyakran olvas Totalcar használtteszteket, aligha fog hirtelen felindulásból 5-ös BMW-t vásárolni a 2010-ben leváltott E60-szériából, hiszen elég könnyű mellényúlni bizonyos motorokkal és a piacon lévő példányok jelentős része is csapda. Ennek megfelelően nem is kimagaslóan jó a lerobbanási arányszám, mely ezer autónként 37,8 eset, és ahogy az E-osztálynál, itt is sorjáznak a súlyos hibák motorral, vezérléssel, turbóval, vagy éppen az üzemanyagrendszerrel. Akkor már inkább egy Audi A6, amelyen ugyan szintén írnak általános motorproblémáról és a dízeleknél a részecskeszűrővel is lehetnek gondok, de összességében ez a legmegbízhatóbb a prémiumok közt a maga ezer autóra jutó 34,6 lerobbanásával. 

Azért jó néha végigkattintani egy ilyen német statisztikát, mert bár az autós pokol minden bugyra nem tárul fel a számok mögötti állításokból, de kaphatunk néhány támpontot ahhoz, hogy mire kérdezzünk rá az eladónál, mielőtt megvesszük a következő autónkat, illetve a főbb hibalehetőségekre szűrve, némi okos netes kereséssel biztosan találunk kevésbé problémás motorváltozatokat még a legkockázatosabb modellek esetében is.