Működik az új, magyar használtautó-lekérdező rendszer
Az autó korábban rögzített kilométerállását, az eredetiségvizsgálatok fotóit, és néhány egyéb, fontos történeti információt is gyorsan, ingyenesen le lehet kérdezni a Személyre szabható ügyintézési felület segítségével. Ami eddig pár száz forintot húzott ki az autóvásárlók zsebéből, és néha elég zötyögősen működött, végre egyszerűbb. A rendszer január végéig tesztüzemben működik, még vannak benne hibák, így próbáltam ki. (Az oldal a cikk hatására túlterhelődhetett, ezért a lekérdezés több olvasónk szerint akadozik. Ha elsőre nem sikerül, érdemes később újra próbálni.)
Ügyintézés szabadon a szlogenje, és a korábbi állami adatlekérdezési lehetőségeknél valóban szabadabb az új, állami ügyfélportál, a Személyre szabható ügyintézési felület, vagyis a SZÜF (a piros mondatrészre kattintva ön is láthatja). A belépéshez mindenkinek szüksége lesz Ügyfélkapu-regisztrációra, melyet bizonyos okmányirodákban lehet elintézni, és nem kerül pénzbe.
Az ott kapott egyéni felhasználónév és jelszó segítségével nemcsak könnyebben intézhetjük okmányaink meghosszabbítását, vízumügyeinket, a vállalkozásunk ügyeit, vagy éppen az építésügyi hatósággal folytatott egyeztetéseinket, de a SZÜF főoldalán a "Közigazgatás, jog" menüpontra kattintva eljuthatunk a használtautó-vásárlók fontos tájékozódási pontjához is. Most még csak tesztelik, de valamiért éles, nyilvános, bárki számára elérhető.
A következő oldalon az Adatigénylés a Járműszolgáltatási Platformon sor a barátunk, mert innen Elektronikus adatigénylést indíthatunk, és rengeteg érdekes, meg kevésé érdekes információt kérhetünk le több állami rendszerből bármely magyar rendszámú gépjármű (tehát nem csak az autók) múltjából.
A kipipálható lehetőségek elég érthetőek, szerintem pipálják ki az összeset, tehát: a jármű azonosító- és okmányadatok, a
A pontosságot most még felesleges számon kérni a rendszeren, itt-ott kuszák kissé az információk, a műszaki vizsgákon és az eladások alkalmával rögzített kilométeradatokat például nem időrendben listázza a SZÜF. De értő olvasással már most is több ez, mint a semmi, és a 2012 után rögzített kilométeradatok görbéje legalább korrekt. A Suzukik, és a többi, 100 ezer kilométernél nullára ugró régi autó gazdája most persze kacag, ahogy én is, hiszen tudjuk, hogy egy ilyen autó adatlapjára a félmillió kilométeres élettörténete során rengeteg fals kilométeradatot rögzítenek, és ezt úgy tűnik, a jövőben is figyelmen kívül hagyja az állami rendszer.
Szintén hiba, hogy a hatályos forgalmi korlátozások rovatában szerepel egy Zsolt nevű fickó neve, ő valószínűleg az autó következő gazdája. Egy olvasónk, aki véletlenül találta meg a tesztoldalt, ugyancsak felfedezte saját és édesanyja személyes adatait, amikor véletlenül megtalálta a tesztoldalt és elindított egy-egy lekérdezést két különböző autóra. A Mondeóról készült fotók az ő lekérdezéséből származnak.
A SZÜF keresztmetszeti és koncepcionális korlátai már most, egy hónappal a hivatalos indulás előtt is elég jól láthatók. Egyrészt a biztosítási kártörténeti adatokat csak 2019. január 1-től kérdezhetjük le, vagyis ha ettől az évtől összetörik az autónkat, vagy mi törünk össze egy másik, magyar rendszámú járművet, a káresemények bekerülnek a lakossági lekérdezés vérkeringésébe is. Nem részletesen, csupán szűkszavúan, valahogy úgy, hogy a lekérdezett jármű érintett volt-e biztosítási káreseményben, és ha igen, mikor. Ugyanebben a rovatban egyébként az is szerepel majd (illetve néhány autó esetén már most is látható), van-e érvényes kötelező biztosítása, vagy sem.
Ez elég kevés, de a részletesebb lekérdezésnek jogi akadályai vannak, ezeket nem ugorja át az új lehetőség, így is sokan fognak hörögni, amiért bárki szabadon kaphat meg egy csomó adatot az autójukról, pusztán a rendszám megadásával. Nemcsak a műszaki vizsgák, de az eredetiségvizsgálatok fotóit is lekérhetjük, legalábbis az utóbbi nyolc évre visszamenőleg. Az alaplekérdezés eredményeként kapott pdf-ben szereplő linkekre kattintva ott lesznek az alváz- és motorszámok. Az anyám Swiftjéről lőtt eredetiségvizsgás fotók valamiért jobbak is, mint a műszaki vizsgán készítettek.
Mivel az utóbbi évtizedekben teljesen átlagossá vált, hogy emberek tízezreit csapják be a használt autók állapotának eltitkolásával és az óratekerésekkel, hasznos bármilyen nyúlfarknyi lépés az állam részéről, amellyel egy kicsit nehezíteni akarja a csalók dolgát, és könnyíteni azokét, akik tisztán játszanának, és/vagy vennének egy használt autót az évi 7-800 ezres piacon.
A fentiekből talán logikusan következik, hogy aki most, a cikk hatására fogja kipróbálni a Személyre szabható ügyintézési felület autós szekcióját, kisebb-nagyobb hibákkal találkozik majd, és inkább bosszankodik, mint örül. Fájlalni fogja azt is, hogy a kintről hozott autók múltjáról semmit nem tud meg innen, ahogy az itteniek 2010. előtti futásteljesítményét, illetve azt sem, hogy egy akár húsz éve itthon forgalomba helyezett autót összetörtek-e bármikor 2019. január 1. előtt.
Itt tartunk most, de a szolgáltatást újra kipróbáljuk majd élesben is, amint hivatalosan bejelentik, hogy elindult. Addig mentsék le a gépükre ezt a linket, később hasznos lehet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.