Becsapott a vevő, amikor eladtam a Fordomat
A módszer tökéletesnek tűnik, de nem teljesen az. Tibor történetéből azt érdemes megtanulni, hogy amikor el akarjuk adni a használt autónkat, soha ne egyedül tárgyaljunk a vevőkkel. És egy percre se tévesszük őket szem elől. Olvasónkat azután fenyegették meg, hogy először félmillió forintot engedett autója eredeti árából, majd még visszaadott további százezer forintot a vevőknek, akik azt állították, a Ford Focus motorja hengerfejes, sőt, miután elhajtottak az autóval, később állítólag le is robbantak vele. Mindez biztosan nem így történt.
Tibor több mint húsz éve dolgozik márkaszervizben. Tavaly novemberben meghirdette felesége 2012-es évjáratú Ford Focus 1,6 TDCI-jét, melyet az egy évvel korábbi megvásárlását követően alaposan kiismert. Kicseréltette a nagynyomású befecskendezőfejeket, az üzemanyagrendszer nagynyomású szivattyúját, a vezérlést és az összes folyadékot, illetve szűrőt. Mint mondja, amíg használták, semmilyen problémájuk nem volt az autóval.
Elsősorban Tibor betegsége miatt döntöttek úgy mégis, hogy eladják. Hamarosan kórházba megy, műteni fogják, és amíg lábadozik, nem akartak két autót fenntartani. Az 1,6 millió forintos ár a hasonló korú és szintén 200 ezer kilométeres futásteljesítményű hármas Focusok árskálájának alsó harmadába tartozott, de sokáig nem jelentkezett senki. A cikk írásakor a hasonló paraméterű Focusok ára 1,8 és 2,5 millió közt szóródik. Január 24-én reggel végre csörgött a telefon. Az érdeklődő jelezte, hogy másnap Miskolcról jönne megnézni az autót, és ha jó, viszi is. Tibor nem akarta a lakásához hívni a vevőt, ezért a szigetszentmiklósi Aldi parkolójába beszéltek meg találkozót, ahová hárman érkeztek.
Felnyitották a motorháztetőt és a csomagtartót is, így a társaság tagjai egyszerre nézhettek meg mindent, ami fontos lehet a vásárlás előtt. Mivel mindent rendben találtak, próbaútra indultak. Nem csak Tibor, de az egyik érdeklődő is vezette a Focust, amely mindvégig problémamentesen működött. Egyikük ennek ellenére megjegyezte, hogy mintha "nem húzna be rendesen a turbó". Tibor szerint semmi ilyesmit nem tapasztalhattak vezetés közben.
Amikor visszaértek a szupermarket parkolójába, megkérték Tibort, hogy ismét nyissa fel a motorháztetőt. Mind megdöbbentek a látványtól: a hűtőrendszer tágulási tartályában a pár nappal korábban még áttetsző, élénkpiros hűtőközeg szinte teljesen fekete volt. Olaj kerülhetett a tartályba, ez színezte át a folyadékot. Miközben hárman a motortér fölött tanakodtak, az egyik érdeklődő megszólalt az autó mögött állva: a kipufogó vége is olajos.
Tibor sokkot kapott. Tudta, hogy milyen költségekkel járhat és milyen hibára utalhat ez a két jelenség. Amikor egy autó hűtőkörében rendellenes elszíneződés keletkezik, sokszor a hengerfejnél kell keresni a problémát. Ez súlyos, ha nem is végzetes hibának tekinthető, mely egy ilyen összetettségű modern motor esetében több százezer forintos javítást vetíthet előre.
Tibor lecsapta a géptetőt, majd közölte a vevőkkel, hogy ilyen állapotban nem szeretné eladni az autót, mert nem akarja kellemetlen helyzetbe hozni a következő tulajdonost. Bár továbbra is le volt dermedve a látottaktól, furcsának találta, hogy miként lett hengerfejes a Ford a két-három kilométeres próbakör alatt, és hogyan lehetséges, hogy a koszos hűtőfolyadékon, illetve az olajos végű kipufogón kívül semmilyen rendellenességet nem produkál a motor, illetve semmilyen hibajelzés nem jelent meg a műszerfalon.
Ekkor ismét eszébe jutott, hogy kórházba készül, öt hétig biztosan feküdni fog a műtét után, és az is, hogy nem szeretné a feleségére hagyni az eladással járó problémát. A javítást pedig egyszerűen képtelen lesz végigkísérni ebben a helyzetben. A vevők közölték, hogy a hiba ellenére érdekli őket az autó, ezért ha Tibor enged az árból, motorhibásan is megveszik a Focust. Végül az 1,6 millió forintos eredeti ár helyett egymillióért vásárolták meg az autót. Fizettek, majd indultak volna vele haza. Tibor megpróbálta lebeszélni őket, hiszen ha valóban hengerfejes, esetleg turbóhibás a motor, sokkal súlyosabb motorkárokra számíthatnak, ha így használják.
Tibor hiába próbálta lebeszélni a vevőket arról, hogy elhajtsanak a parkolóból Focusszal, ők mégis a megoldást választották, mondván, egy ismerősük az M5-ös autópálya egyik város közeli parkolójában vár a trélerével, így az autónak csupán néhány kilométert kell megtennie. Végül elmentek az autóval, amely még ekkor is hibátlanul működött. Tibor utólag úgy látja, ha nem az ő autójáról lenne szó, azonnal rájött volna, hogy be akarják csapni. Egy órával azután, hogy utoljára látta a Focust, ismét csörgött a telefon: a vevők jelentkeztek. Közölték, hogy a motor az M0-ás autóúton kopogni kezdett, majd elfolyt az olaj és megszorult, többé nem lehetett beindítani.
Tibor azt meséli, hogy ez a telefonhívás üvöltözésbe torkollt. A vevők követelték, hogy adjon vissza nekik még 200 ezer forintot az egymillióra lealkudott vételárból, különben visszahozzák a trélerrel a Focust és ledobják Tibor háza elé és vissza kell fizetnie az összes pénzt, vagyis egymillió forintot. Tibor ekkor még mindig azt gondolta, hogy valóban éppen azon a napon ment tönkre az autója, amikor eladta, ezért belement az újabb találkozóba, de szerette volna megnézni a Fordot. A vevőknek erre is volt kész válaszuk: azt nem lehet, mert az autót már viszi a tréler Miskolc felé.
Végül ismét találkozott a háromtagú társasággal és visszaadott nekik százezer forintot és ráírták az egymillióról szóló szerződésre, hogy: az autó motorja kopogott, majd megszorult, és nem indítható. Tibor a történtek után egy napig kattogott otthon az idegességtől és csak akkor jutott eszébe, hogy mégsem igaz, amit a vevők állítottak, amikor egy kicsit megnyugodott.
Január 26-án, vagyis két nappal az autó átadása után ismét felhívta a Ford új gazdáit azon a számon, ahol eredetileg jelentkeztek. Elmondta nekik, hogy rájött a trükkre, úgy érzi becsapták és szerinte akkor öntöttek kormos olajat a hűtőrendszerbe, amikor egyiküknek a csomagteret mutatta meg, majd amikor az autó elejéhez ment, az illető összekente a kipufogó végét. A beszélgetés hamarosan ismét acsarkodássá fajult, Tibor szerint azt hajtogatták neki, hogy már megbontották a motort, tényleg súlyos károkat találtak benne.
Még aznap ismét felbukkant a Focus az interneten. Először nem a Használtautó.hu-n hirdették meg, hanem a Facebook Borsod megye adok-veszek csoportjában. A hirdetésekben azt írták, idézem:
"Eladóvá vált szeretett autóm nagyobb auto váltás miat 2012-es évjárat 1,6 TDCI 203100 friss műszaki frissen szervizelve olaj csere vezérlés csere számlával tudom igazolni, sérülésmentes nappi használtaban magánszemélytől elado több info tell:" eladó."
A Ford ára mindkét hirdetésben 1,550 millió forint volt. Persze kérdezhetik: nem lehet, hogy ilyen gyorsan megjavították a hengerfejhibás, megszorult motort és pontosan annyi pénzt kértek a Focusért, amennyit Tibor remélt, mielőtt meglátta, hogy fekete a hűtőfolyadék a tágulási tartályban? Ez sem elképzelhetetlen. Van azonban néhány furcsa momentum, melyek nehezen hihetővé teszik a miskolci vevők állítását.
1. Az autó két hirdetéséhez használt fotókon látható, hogy motorja járt, amikor lefényképezték. Erre utal a hátsó részt ábrázoló képen a kipufogó mögött a párafelhő, illetve az, hogy a műszerfal képén valamivel az ezres osztás alatt áll a fordulatszámmérő mutatója.
2. Mivel a Hahus fotók nagyíthatóságához sms-ben kellett volna fizetni és ezt nem tettem meg, jól jött, hogy a Facebookra teljes méretben kerültek fel ugyanezek a képek. Az egyikről kiderül, hogy az Focus kilométer-számlálója 210586-ot mutatott a fotózás pillanatában. A Tibornál lévő adásvételi szerződésen 210357 kilométer szerepel, ennyivel adta el az autót, vagyis az állítólag motorhibás Forddal 229 kilométert mentek mielőtt lefotózták az újabb eladáshoz.
Ez kicsit több, mint a Szigetszentmiklós és Miskolc közti távolság, amely a Google maps szerint, az útvonaltól függően 211 és 234 közt változik.
3. A fentiekből alapján valószínű, hogy Tibort tényleg becsapták és az autó motorja nem szorult meg az M0-áson egy órával azután, hogy megvették tőle. Sokkal valószínűbb, hogy a 2012-es Ford Focus saját kerekein tette meg a több mint kétszáz kilométeres utat Szigetszentmiklós és Miskolc közt, vagy ahová mentek vele.
Két nappal azután, hogy Tibor átadta az autóját, ismét meghirdették. Ez elég rövidnek tűnik a hengerfej-felújításhoz, a szét- és összeszereléshez, illetve a hirdetési fotók elkészítéséhez.
Amikor egyszerű érdeklődőként hívtam fel az eladókat elmondták, hogy a Ford motorját éppen javítják, vagy ahogy fogalmaztak, felújítják. Érdekes ez, hiszen a hirdetésekben egy szóval sem írták, hogy az autó motorhibás. Kicsit hitetlenkedtem és megkértem a vonal túlvégén lévő illetőt, hogy adja meg a szerelő számát, mert szeretném tudni, hogy milyen hibákat tártak fel.
Sms-ben kaptam egy harmincas mobilszámot. Felhívtam, ott egy másik, kicsit furcsán beszélő ember jelentkezett. Nem mutatkozott be és először közölte, hogy nem javít semmilyen Ford Focust. Másodpercekkel később viszont helyesbített, hogy megnézi a számítógépen, majd azt mondta, hogy három Ford Focus is áll a szervizben. Miután bediktáltam neki Tibor egykori autójának rendszámát, közölte, hogy az az egyik a három közül és hengerfej-javításra vár.
Apró érdekesség, hogy ha a motor valóban megszorult, ahogy a vevők Tibornak az eladás után állították, akkor a hengerfej-probléma kezelésének művelete eltörpülne az egyéb motorkárok elhárítása mellett. A szerelő telefonszáma egy szigetszentmiklósi autószervizé. Tibor másnap odament, de kiderült, hogy a hely tulajdonost váltott, már nem az üzemelteti, akinek a telefonszáma a neten is megtalálható és az autó vevői is megadták. Akik viszont most bérelik a műhelyt, semmit nem tudtak a Ford Focus ügyéről, vagyis én sem velük beszéltem.
Utánanéztem a Tibor által az autó eladásakor kötött szerződés vevőrovatában szereplő Sudavlesz Kft.-nek, melynek nevében megvásárolták Tibor Fordját. A vállalkozást 2018. szeptemberében jegyezték be, székhelye egy tizennegyedik kerületi székhelyszolgáltatónál található, és mivel fiatal cég, egyelőre nem sokat lehet tudni a működéséről, hiszen még nem adott le éves pénzügyi beszámolót. Rengeteg tevékenységi köre közt valóban szerepel a járműkereskedelem, de a fém-, érc-nagykereskedelem és a textilnagykereskedelem is.
Tibor úgy érzi, kihasználták a jóhiszeműségét amikor el akarta adni felesége autóját és biztos benne, hogy a Ford valójában nem volt hengerfejes, csupán elterelték a figyelmét és beleöntöttek valamit a motor tágulási tartályába, illetve amikor előre ment becsukni a motorháztetőt, a későbbi vevők egyike összekente valamivel a kipufogó végét.
Nagyon meredek történet ez, azért írtam meg mégis, mert szeretném tudni, hogy mi történt és mindez talán azok számára sem közömbös, akik el akarják adni az autójukat néhány idegennek. Alapvetően szerencsésebb, ha az eladó nem egyedül tárgyal a vevőkkel, már csak azért is, mert a szerződésre is két tanú kell.
Egyetlen módszer vezethet eredményre Tibor ügyében: ha a cikk nyomán találunk még valakit, akinek az utóbbi hetekben az addig hibátlan autója éppen a vevőkkel megtett tett próbaút után produkált furcsa hibákat és ezért engedett az árából. Esetleg, mint Tibor ügyében, a vevők megfenyegették, hogy adjon vissza még pár százezret, utólag.
Eladtuk a BMW-t, másnap hívott a vevő, majd zsarolt és fenyegetett (Ludvigh Károly)
A mi esetünkben sokkal finomabban indult az ügy, a szórakoztató alkudozás után jó hangulatban vitték el édesapám BMW-jét. Aztán jött az első telefon, hogy nagy baj van az autóval és azonnal adjak vissza 300 ezer forintot a javításra. Persze a hibát személyesen nem tudtam ellenőrizni, és képeket sem küldtek róla, a miértekre pedig mindig bőbeszédű magyarázatok érkeztek. Egészen odáig fajult a helyzet, hogy pereskedéssel, majd később közvetlen károkozással fenyegetőztek, és az adásvétel során megismert emberektől nem esett nehezemre megijedni, mivel személyesen is felkerestek. Később többen megerősítették, hogy egy bevett módszer áldozataivá váltunk.
Ilyenkor nagyon fontos, hogy a vevők által szándékosan kialakított stresszhelyzetben is tudjunk higgadtan gondolkodni. Kereshetünk valami kifogást, ami miatt szükségünk van néhány percre, mielőtt nyélbe ütnénk a vételt. Ha sikerül kilépnünk a helyzetből, máris sokkal tisztábban fogunk tudni gondolkodni, és könnyebben meglesz a megoldás is.
Sakkozni is csak úgy lehet jól, ha közben nem zavar az ellenfél. Márpedig egy ilyen játszma azért is hasonlít a sakkra, mert érdemes egy kicsit az ellenfél fejével gondolkodni. Ha meg tudjuk őrizni a lélekjelenlétünket, máris nagyobb eséllyel tudatosul bennünk, hogy hiába hangoskodnak és fenyegetőznek, egy olyan embernek ártani, akitől néhány napja vettek autót és azóta is rendszeresen hívogatják, nem a legjobb ötlet. És ezzel máris kifogtuk a félelmünkre építő vitorlájukból a szelet.
Miután a Focus hirdetése néhány nap után mindenhonnan lekerült, de elmentettem a hozzá tartozó számot, ismét felhívtam, a Tibornak Sz. Patrikként bemutatkozó illetőt. Rövid beszélgetés volt, többször megismételte, hogy az autót szerelőhöz kellett vinni, miután megvették Tibortól és aki telefonon érdeklődött a hirdetés miatt, annak megmondták, hogy egy hetet kell várni, mielőtt megnézik.Hozzátette, azért hirdette meg, hogy minél előbb vigyék el ezt a szar kocsit. Amikor elmondtam Sz. Patriknak, hogy az általa feltöltött hirdetési fotókon jól látszik, hogy az autóban 229 kilométerrel több van, mint amennyi a Tiborral kötött adásvételin szerepel, visszakérdezett, hogy ez hogy lehet. Ezután megkérdezte, hogy kivel beszél. Elmondtam neki, hogy ki vagyok és miért hívom, majd közölte, hogy: ahogy gondolja, azt csinál, viszont hallás.
Tibor a történtek miatt január 27-én csalás gyanúja miatt feljelentést tett a szigetszentmiklósi rendőrkapitányságon. A feljelentést nem sokkal később elutasították, de közben Tibor számtalan vehemens telefonbeszélgetéssel elérte, hogy a csalók visszahozzanak neki 300 ezer forintot. Ez is eredmény, bár sajnos nem garantálja, hogy a módszer is eltűnik a használtautó-piacról.
Várom azon olvasóink jelentkezését, akik a közelmúltban az olvasónkéhoz hasonló drámát éltek át amikor el akarták adni az autójukat. Diszkréciónkra számíthatnak, de a csalássorozat megfékezéséhez rendkívül fontos volna néhány újabb eset megismerése, hogy még részletesebben feltárhassuk az ügyet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.