Hét autó, négy kategória, de még a négy kategórián belül is vannak súlyos eltérések. Akkor legyen inkább öt. Ki tud ebben rendet tenni?
Mint minden évben, most is a február közepi, CERAM-tesztpályás gyűlés az utolsó forduló a díjkiosztó előtt, legalábbis az utolsó forduló, amit az olvasók látnak, mert innentől mindegyik zsűritag a súlyos magányba mélyedve, pipája füstjének bodraiban, ceruzájának végét a grafitízig rágcsálva rágja a paramétereket, mert csak egy lehet nyertes a hét közül, itt nincsenek második helyek.
Mortefontaine Párizs mellett van, és az importőrök ide hozzák el annak a hét típusnak a szerintük fontos kiviteleit, amelyeket a zsűritagok még előző év december elején beszavaztak a döntősök közé. Azaz idén hat cég tett így, az Alpine, a Citroen, a Ford, a Jaguar, a Kia és a Peugeot, hiszen a Mercedes bojkottálja az eseményt, mondván, ők úgyse nyernek soha semmit. Hát most bent vannak az A osztállyal az esélyesek között, méghozzá ez az autó egyike a nagyon esélyeseknek.
Szerencsére a Mercedes anyavállalat nem magyar autóimportőr, ezért eszébe se jutott általánosan letiltani az autóit a rendezvényen és a díjban való szereplésről, így azért négy tesztelhető kocsit összeszedtek a nyugati kollégák, autóból tehát nem volt hiány.
Ismételjük csak el, melyik is ez a hét döntős típus:
- Alpine A110
- Citroen C5 Aircross
- Ford Focus
- Jaguar i-Pace
- Kia Ceed
- Mercedes-Benz A osztály
- Peugeot 508
Az Alpine szereplése üdítő újdonság, s csak azért lehet idén itt, mert a zsűri nagygyűlésén tavaly feloldottuk az évenkénti 5000 eladott autó limitjét. Isteni színfolt, és ha így mennek az eladásaik, a végén még annyit legyártanak 2019-ben, hogy még a régi rendszer szerint is befértek volna. Az érzéseim azt súgják, hogy ha nem fordulna meg néhány józan szempont a tagok fejében - úgymint csomagtartó, vételár -, ez a kis sportkocsi garantáltan megnyerné az idei rundót.
Ritkán kerül Kia is ilyen közel a díjhoz, a cég pedig mindent meg is tesz annak érdekében, hogy az utolsó cseppet is kisajtolja a lehetőségből - ide, Mortefontaine-be elhozták az új Ceed CUV első példányait (azaz crossovert), már nem gipsz-tanulmányként, hanem működő állapotban. Egyik a sátorban, labirintusfal mögött állt, látható valójában, de fotózhatatlanul, a másikat vezetni lehetett odakint, ám azt szarrá álcázták. Úgyis embargós bármi, amit írhattam volna róla, ezért a tömény munka súlya alatt meg se próbáltam vezetni. Majd ha lehet rendesen.
A Peugeot is nagy rössel nyomul, ők egy távolabbi sátorban mutatták meg nekünk a genfi szalonra tervezett új 208-ast, amiben olyan extrák lesznek, amiket vagy ebben a kategóriában, vagy autóban még egyáltalán nem látott a világ. Lehet készülni, mert az a kiskocsi a kínálat talán legérdekesebbike lesz. De itt volt az 508-as csúcs-csúcsverziójának tanulmánya is, amely lényegében egy M-es BMW-, azaz AMG-Mercedes-ölő akar majd lenni - amellett, hogy elképesztően fura, galambszürke-metál színe van rikító spenótzöld-metál betétekkel (szóban borzalmasan hangzik, de valójában mutatós), a hibrid hajtása 400 lóerő körül tud. Hisszük, ha látjuk, mindenesetre ezt is viszik Genfbe.
Három kompakt autó, ebből kettő mezei (Ceed, Focus) és egy kategóriahatár-tördelő prémium (A osztály), egy középkategóriás, amely kivitelével, formájával erősen a prémiumság felé kacsingat, egy zsírágyon lebegő hagyományos SUV (C5 Aircross) és egy tiszta villany, szuper funkciókkal tömött, de gyilkosan drága villany-SUV (Jaguar i-Pace), illetve egy ízig-vérig a versenypályáról szalasztott, minimalista sportkocsi (Alpine A110) - baromi izgis lesz idén a választás.
A korábbi évekkel ellentétben idén az én döntős autóim is szinte megyegyeztek a végül valóban a hét közé jutottakkal, csak a Citroen C5 Aircross helyett tettem november végén a Hyundai Nexót a listára, de meg vagyok békélve ezzel a választékkal. A nagyobbik baj viszont, hogy amikor két-három autó ittlétével nem szoktam egyetérteni, azoknak helyből kioszthatom az alacsony pontszámokat és csak a négy-öt maradék közül kell választanom. Idén viszont mind a hét erősen gondolkodóba ejt, mert valamennyi mellett fel tudok sorakoztatni érveket innováció, ár-érték arány (igen, még az Alpine és a Jaguar is ilyen) vonalán.
Pár évvel ezelőtt megfogadtam, hogy onnantól arra az autóra adom a legtöbb pontot, amelyikre a legtisztábban emlékszem majd az adott évből, de idén eleve több ilyen is akad: a legmélyebb benyomást az A110 tette, mint autó, a Jaguar i-Pace, mint technikai arzenál, a Kia Ceed, mint egyfajta tökéletesre reszelt, alsó-középkategóriás zen-meditáció és a Peugeot 508, mint egy őrületesen vágyható forma és csodásan otthonos élettér birtokosa, a Mercedes A osztály pedig, amelyik ezt az autóméretet a beltartalma miatt kvázi luxusszintre emeli. A józan szempontok a maradék kettőnél viszont talán még a fentiekénél is erősebbek. Sokat ülök majd az Excel-tábla előtt február utolsó napjaiban, ezt már látom...
Most szokás szerint innentől naponta kinyomok majd egy kis posztot, benne egy videós körbejárással, vezetéssel minden egyes autóról. Nem kell nagy tesztekre készülni, hiszen súlyosak ilyenkor az időkorlátok, de ad egy kis ízelítőt ahhoz, milyenek is ezek az autók, amelyek képesek voltak eljutni a döntőig.
Megjegyzés - tudom, megint készülhetek a fanyalgók kórusára, akik azt várnák, hogy autónként egynapos munkával, külön operatőrrel, több kamerával, több napos vágással és rákészüléssel felvett videókat láthassanak. Erre csak annyit mondok - a hét autó teljes anyagának elkészítésére egy szűk munkanap áll ilyenkor rendelkezésre. Értem ezt az egy szűk munkanapot a járművek kamerás felszerelésére (mert azért vittem egy GoPrót is), pályán meghajtására, a CERAM-ról való kivitelére és kinti fotós helyszínkeresésére, a menős anyag, a körbejárós anyag felvételére, fotózásra és visszavitelére. Erre van összesen kilenctől délután négyig időnk, ami hét óra lenne, mínusz egy óra csoportos fotózkodás, mínusz fél óra ebéd, minusz párszor öt-tíz perc autóra várás, kávészünet, technikával való bajlódás. Az annyi mint 30-40 perc autónként - hát ezért ilyen vlogszerűek ezek a kis szpotok. Segítség bevitele a rendezvényre szigorúan tilos, ez egy titkos fejlesztői központ, más autógyártók is folyamatosan tesztelnek itt. Ennyi fér, más ennyit se csinál.