Budapestet lassan megfojtja a helyhiány, de mielőtt teljesen élhetetlenné és autózhatatlanná válik a város, jön még néhány megoldás, melyekkel a maradék helyeket is kihasználhatjuk. Ilyen a Rollet parkolási megoldása is, amellyel a sorompók be- és kifelé is maguktól nyílnak, nincs parkolójegy, és nincs több vacakolás az aprópénzzel, sőt, a mobiltelefonunkat sem kell elővennünk.
Október 16-án, reggel félpályás útlezárással tiltakoznak a Budakeszin élők, mert elegük lett az autópályákról a kistelepülésre özönlő átmenőforgalomból. Az ingázók járnak arra nap mint nap, miután egyrészt az utóbbi években sokan költöztek a fővárosból a peremre, és továbbra is bejárnak dolgozni a fővárosba, másrészt egyre kétségbeesettebben keresik a kerülőutat. Érthető, mert miután az ember egyszer végigszenvedte magát a keresztmetszetproblémás autópálya-bevezetőkön, bármit megpróbál, hogy ez ne ismétlődjön meg.
Az ingázók élete amúgy is a féktelen időégetésről szól, hiszen Budapesten mostanra gyakorlatilag elfogytak a biztos közterületi parkolóhelyek. Tudom, ezt pár évente szokás leírni, de arra aligha számított bárki, hogy 2014-től mostanáig 200 ezerrel növekedni fog a főváros és Pest megye térségében üzemeltetett autók száma, mert ha számított volna, már rég lenne dugódíj, illetve lenne több tízezer autónak elegendő P+R parkoló a pályaudvarok mellett.

Mivel a belvárosban óriási szerencse kell az autó biztonságos letámasztásához, éppen időben jött az ötlet, hogy gyorsítsuk fel a nagyobb parkolóházakba való bejutást és a távozást, mert ez sokszor még mindig a kilencvenes évek módszereivel működik, vagyis lassú és idegesítő. Arról nem beszélve, hogy magukat a parkolóházakat sem mindenki ismeri, aki a környéken autózik, helyettük inkább bolyong az utcákon és várja, hogy felszabaduljon egy hely.
Hiába kerülnek sokszor akár másfélszer vagy kétszer annyiba ezek a fedett és zárt helyek, az ember szívesen fizet akár többet, ha valaki azt ígéri neki, hogy nem kell húsz percig köröznie mondjuk a 13. kerület belső utcarengetegében további tíz-húsz szerencsétlennel a menetoszlopban. Ellenpélda is van, a Lajos utcában lévő, Rollettel is használható szabadtéri körbekerített parkolóban 300 forint egy óra, ugyanezen a környéken egy mélygarázsban 600, miközben ugyanott, a környező utcákban 350 forint.
A Rollet 2017-ben ült fel a hullámra, de az érintésmentes parkolási megoldást kínáló startup nem Budapestről, hanem Debrecenből indult, ahol például a reptéren is használható, és további hét, jellemzően magánparkolóban szintén. A rolletes életmód is egy mobiltelefonos applikáció telepítésével, illetve regisztrációval kezdődik, akárcsak a korábban megjelent Parkl megoldása.
Budapestről indul a parkolás Ubere?
Budapestről indul a parkolás Ubere? Nemcsak alacsonyabb vele az óradíj, de perc alapon fizetsz, és mindig tudod, hol van szabad hely.
Bár mindkét esetben annak lehet örülni, hogy az élesítés után elég odahajtani a sorompóhoz, majd az jegyhúzás nélkül felnyílik és ki- vagy behajthatunk, a cégek nem közvetlen versenytársai egymásnak. A Rolletnél mindig kamerás autóazonosítás után lehet áthajtani a sorompókon, ezért a használatához nem kell mobiltelefon. Erről Andy Zhanggel, a Rollet alapítójával beszélgettünk bővebben.
A Rollet univerzumban csupán a kezdőlépés a parkolási megoldás. A háttérben olyan komplex fizetési rendszert fejlesztettek ki, melynek egyik összetevője az autó, a másik a bankkártya, illetve a gazdája által adott hozzáférési jogosultság. Az Androidra és iOS-re is létező ingyenes app letöltésén kívül 1900 forint kauciót is el kell helyeznünk a profilunkban, meg kell adnunk autónk rendszámát, és az első használat előtt engedélyeznünk kell, hogy a cég pénzt emeljen le a számlánkról a parkolódíj rendezésére. Személyes adatokat egyébként nem ad át a Rollet a parkolóüzemeltetőknek, így az autósoknak nem kell attól tartanunk, hogy később, mások visszaélnek a nevükkel, címükkel, vagy e-mail címükkel, esetleg rájuk zúdul egy tonna spam, csak mert aprópénzezés nélkül akartak parkolni.
Az autósoktól nem szednek külön szolgáltatási, vagy kényelmi díjat, a parkolási időtartam elvileg végtelen, és a Rollet a parkolóüzemeltetőktől kap pénzt azért, hogy hozzájuk vezeti az autósokat. Kaucióra azért van szükség, hogy a sorompónyitások előtt ne kelljen megkerülnie a Földet egy számlaegyenleg-lekérdezési adatcsomagnak, illetve legyen biztonsági fedezet akkor is, ha a felhasználó kártyáján nincs pénz, esetleg átlépné a napi limitet.
Az elszámolás időmértékegységét az adott parkoló üzemeltetője határozza meg, és azokon a helyeken, ahol már bevezették a Rolletet, a beléptetéstől a kiléptetésig minden teljesen automatikusan működik. Logikusnak tűnik, hogy a rendszer csupán rendszám alapján ismeri fel az autókat, de a megoldás ennél bonyolultabb. Egy infravörös és egy színes kamera segítségével egyszerre végzik a rendszám- és környezete, valamint az autó azonosítását, amellyel például kiszűrhető a rendszámátrakásos csalás, vagy akár az, hogy az autó egyszerre két, távoli parkolóban akarjon behajtani. Az utastérben ülők is a kamerák látóterébe kerülnek ugyan, de élőképet sehol nem tárol a rendszer, az arctakarási algoritmuson pedig dolgoznak a fejlesztők.
A megoldást sok esetben nem maga a Rollet viszi el a városi helyhiánytól fuldokló autósoknak, hanem olyan szolgáltatópartnerek, mint a Star Park nevű cég, amely számos nyilvános parkolót kezel városszerte. Egy ilyen található a szerkesztőséghez közeli Lajos utcában is, ahol pillanatok alatt tudott be- majd kihajtani a regisztrált autó a kedvemért tartott bemutatón.
A parkolás időtartamát, illetve a ráfordított összeget a mobilapplikációval is nyomon lehet követni, ahogy kérhetünk áfás számlát is, illetve variálhatjuk a fizetési beállításokat. Ezen kívül push notificationt, vagyis gyors értesítést is kapunk mindig a parkolás kezdetéről és végéről. Az appot egyébként nem kell állandóan megnyitva tartani, sőt, az sem gond, hogy a mélygarázsokban leesünk a mobilnet-hálózatról, hiszen az autó azonosítása, így a parkolási idő kiszámítása a helyi hardverrel és hálózaton keresztül történik.
A szolgáltatási profilt cégek is igénybe vehetik, akár több autóra, vagy egész autóflottára is beállíthatják a parkolási jogosultságokat, és az autóval jutalmazott dolgozók parkolási költségeit is nyomon követhetik, esetleg letilthatják, vagy korlátozhatják ezeket időben, térben és a limitösszeget tekintve.
Mivel a Rollet most még csak közvetlen parkolási szolgáltatásként, illetve más cégek számára úgynevezett B2B2C (vagyis cég-cég-ügyfél) szolgáltatóként működik, felmerül a kérdés, hogy mi mindenre lehet még használni az érintésmentes autós fizetési rendszert. Gyakorlatilag bármire, ahol fontos a kényelem és a készpénzmentesség, ahol vannak autók és emberek, akik nem akarnak kiszállni és papírfecnikkel meg készpénzzel vacakolni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Technika
„Az első lökhárító egy részeg rolleres áldozata lett”MűhelyPRN: Mercedes-Benz W124 230E – 1991.
Lassan az összes W124 bontóban vagy épp garázskincsként végzi, az utcán egyre kevesebbet látni. Ez az autó viszont a való életet képviseli.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
Ritka Mercedest akart venni, lehúzták 2 milliárd forintnyi dollárral
Kiderült, hogy az autóért kiperkált pénz egy elítélt csalónál kötött ki.
- Hírek
Kínai modell lett az év elektromos autója Japánban
A második helyet egy Honda, a harmadikat egy Hyundai húzta be.
- Hírek
Csészében növesztett emberi aggyal jönnek a robotok, avagy itt a legújabb TC Híradó!TC Híradó 2025/03/07 [144.]
Frissen bejelentett elektromos Kiákról, az Euróipai Unió autóipart érintő döntéseiről és az Aston Martin legfurcsább V8-asáról is szó lesz.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Nepperűző
Autót anyámnak: a stíluson a Suzukik hasalnak el, a megbízhatóságon a Fiat?
Anyámnak vennénk új autót 5 millió forintig, a stílusosság sem elhanyagolható.
- Hírek
Becsületesnepper: átgondolt döntés helyett úgyis mindenki BMW-t vesz majd a munkáshitelből
Pedig 4 millió forinttért már bőven lenne olyan használt jármű, amivel pénzt lehet keresni.
- Közélet
Megjött a nyárigumiteszt: három gumit azonnal el kell felejteni
Az összesítésben a Continental, a Bridgestone, a Goodyear és a Michelin terméke szerepelt a legjobban. Az ára miatt a Nexen is jó választás.
- Hírek
Csak a csomagokat akarta kézbesíteni, végül hajóval kellett kimenteni a futárt
Kellemetlen helyzet.
- Hírek
Videón, ahogy két kisgyereket is eltalál a zebrán egy autós Fonyódon
Ijesztő videó érkezett a rendőrségtől.
- Hírek
Kisiklott és felborult egy kerozint szállító vonat a Liszt Ferenc Repülőtéren
A fővárosi hivatásos tűzoltók végzik a műszaki mentést.
- Hírek
Beperel egy renitens márkakereskedést a Volkswagen
14 éven keresztül produkált borzalmas számokat a kereskedés, a Volkswagennek most lett elege.
- Hírek
A Tesla Model 3 lenyomta az Astrát és a Passatot Magyarországon
Már a harmadik helyen van a magyar importlistán. Egyetlen autóval maradt le a Focus mögött.
- Hírek
A farmerek miatt jött a trumpi fordulat
Trump egyelőre nem teszi tönkre egyetlen csapással az észak-amerikai autóipart.
- Égéstér
Az idei Bamako magasságai és mélységei
Két győztes érkezett stúdiónkba: Jeney Gyuri a motoros versenykategóriát, Balló Marci pedig az erkölcsi győzelmet és az év médiaribanca díjat vitte haza.
- Hírek
Mégis mennyien mennek baromi gyorsan az Autobahnon? Meglepő felmérés született
A többség nem annyival közlekedik, amennyivel gondolnád.
