Budapestet lassan megfojtja a helyhiány, de mielőtt teljesen élhetetlenné és autózhatatlanná válik a város, jön még néhány megoldás, melyekkel a maradék helyeket is kihasználhatjuk. Ilyen a Rollet parkolási megoldása is, amellyel a sorompók be- és kifelé is maguktól nyílnak, nincs parkolójegy, és nincs több vacakolás az aprópénzzel, sőt, a mobiltelefonunkat sem kell elővennünk.
Október 16-án, reggel félpályás útlezárással tiltakoznak a Budakeszin élők, mert elegük lett az autópályákról a kistelepülésre özönlő átmenőforgalomból. Az ingázók járnak arra nap mint nap, miután egyrészt az utóbbi években sokan költöztek a fővárosból a peremre, és továbbra is bejárnak dolgozni a fővárosba, másrészt egyre kétségbeesettebben keresik a kerülőutat. Érthető, mert miután az ember egyszer végigszenvedte magát a keresztmetszetproblémás autópálya-bevezetőkön, bármit megpróbál, hogy ez ne ismétlődjön meg.
Az ingázók élete amúgy is a féktelen időégetésről szól, hiszen Budapesten mostanra gyakorlatilag elfogytak a biztos közterületi parkolóhelyek. Tudom, ezt pár évente szokás leírni, de arra aligha számított bárki, hogy 2014-től mostanáig 200 ezerrel növekedni fog a főváros és Pest megye térségében üzemeltetett autók száma, mert ha számított volna, már rég lenne dugódíj, illetve lenne több tízezer autónak elegendő P+R parkoló a pályaudvarok mellett.
Mivel a belvárosban óriási szerencse kell az autó biztonságos letámasztásához, éppen időben jött az ötlet, hogy gyorsítsuk fel a nagyobb parkolóházakba való bejutást és a távozást, mert ez sokszor még mindig a kilencvenes évek módszereivel működik, vagyis lassú és idegesítő. Arról nem beszélve, hogy magukat a parkolóházakat sem mindenki ismeri, aki a környéken autózik, helyettük inkább bolyong az utcákon és várja, hogy felszabaduljon egy hely.
Hiába kerülnek sokszor akár másfélszer vagy kétszer annyiba ezek a fedett és zárt helyek, az ember szívesen fizet akár többet, ha valaki azt ígéri neki, hogy nem kell húsz percig köröznie mondjuk a 13. kerület belső utcarengetegében további tíz-húsz szerencsétlennel a menetoszlopban. Ellenpélda is van, a Lajos utcában lévő, Rollettel is használható szabadtéri körbekerített parkolóban 300 forint egy óra, ugyanezen a környéken egy mélygarázsban 600, miközben ugyanott, a környező utcákban 350 forint.
A Rollet 2017-ben ült fel a hullámra, de az érintésmentes parkolási megoldást kínáló startup nem Budapestről, hanem Debrecenből indult, ahol például a reptéren is használható, és további hét, jellemzően magánparkolóban szintén. A rolletes életmód is egy mobiltelefonos applikáció telepítésével, illetve regisztrációval kezdődik, akárcsak a korábban megjelent Parkl megoldása.
Bár mindkét esetben annak lehet örülni, hogy az élesítés után elég odahajtani a sorompóhoz, majd az jegyhúzás nélkül felnyílik és ki- vagy behajthatunk, a cégek nem közvetlen versenytársai egymásnak. A Rolletnél mindig kamerás autóazonosítás után lehet áthajtani a sorompókon, ezért a használatához nem kell mobiltelefon. Erről Andy Zhanggel, a Rollet alapítójával beszélgettünk bővebben.
A Rollet univerzumban csupán a kezdőlépés a parkolási megoldás. A háttérben olyan komplex fizetési rendszert fejlesztettek ki, melynek egyik összetevője az autó, a másik a bankkártya, illetve a gazdája által adott hozzáférési jogosultság. Az Androidra és iOS-re is létező ingyenes app letöltésén kívül 1900 forint kauciót is el kell helyeznünk a profilunkban, meg kell adnunk autónk rendszámát, és az első használat előtt engedélyeznünk kell, hogy a cég pénzt emeljen le a számlánkról a parkolódíj rendezésére. Személyes adatokat egyébként nem ad át a Rollet a parkolóüzemeltetőknek, így az autósoknak nem kell attól tartanunk, hogy később, mások visszaélnek a nevükkel, címükkel, vagy e-mail címükkel, esetleg rájuk zúdul egy tonna spam, csak mert aprópénzezés nélkül akartak parkolni.
Az autósoktól nem szednek külön szolgáltatási, vagy kényelmi díjat, a parkolási időtartam elvileg végtelen, és a Rollet a parkolóüzemeltetőktől kap pénzt azért, hogy hozzájuk vezeti az autósokat. Kaucióra azért van szükség, hogy a sorompónyitások előtt ne kelljen megkerülnie a Földet egy számlaegyenleg-lekérdezési adatcsomagnak, illetve legyen biztonsági fedezet akkor is, ha a felhasználó kártyáján nincs pénz, esetleg átlépné a napi limitet.
Az elszámolás időmértékegységét az adott parkoló üzemeltetője határozza meg, és azokon a helyeken, ahol már bevezették a Rolletet, a beléptetéstől a kiléptetésig minden teljesen automatikusan működik. Logikusnak tűnik, hogy a rendszer csupán rendszám alapján ismeri fel az autókat, de a megoldás ennél bonyolultabb. Egy infravörös és egy színes kamera segítségével egyszerre végzik a rendszám- és környezete, valamint az autó azonosítását, amellyel például kiszűrhető a rendszámátrakásos csalás, vagy akár az, hogy az autó egyszerre két, távoli parkolóban akarjon behajtani. Az utastérben ülők is a kamerák látóterébe kerülnek ugyan, de élőképet sehol nem tárol a rendszer, az arctakarási algoritmuson pedig dolgoznak a fejlesztők.
A megoldást sok esetben nem maga a Rollet viszi el a városi helyhiánytól fuldokló autósoknak, hanem olyan szolgáltatópartnerek, mint a Star Park nevű cég, amely számos nyilvános parkolót kezel városszerte. Egy ilyen található a szerkesztőséghez közeli Lajos utcában is, ahol pillanatok alatt tudott be- majd kihajtani a regisztrált autó a kedvemért tartott bemutatón.
A parkolás időtartamát, illetve a ráfordított összeget a mobilapplikációval is nyomon lehet követni, ahogy kérhetünk áfás számlát is, illetve variálhatjuk a fizetési beállításokat. Ezen kívül push notificationt, vagyis gyors értesítést is kapunk mindig a parkolás kezdetéről és végéről. Az appot egyébként nem kell állandóan megnyitva tartani, sőt, az sem gond, hogy a mélygarázsokban leesünk a mobilnet-hálózatról, hiszen az autó azonosítása, így a parkolási idő kiszámítása a helyi hardverrel és hálózaton keresztül történik.
A szolgáltatási profilt cégek is igénybe vehetik, akár több autóra, vagy egész autóflottára is beállíthatják a parkolási jogosultságokat, és az autóval jutalmazott dolgozók parkolási költségeit is nyomon követhetik, esetleg letilthatják, vagy korlátozhatják ezeket időben, térben és a limitösszeget tekintve.
Mivel a Rollet most még csak közvetlen parkolási szolgáltatásként, illetve más cégek számára úgynevezett B2B2C (vagyis cég-cég-ügyfél) szolgáltatóként működik, felmerül a kérdés, hogy mi mindenre lehet még használni az érintésmentes autós fizetési rendszert. Gyakorlatilag bármire, ahol fontos a kényelem és a készpénzmentesség, ahol vannak autók és emberek, akik nem akarnak kiszállni és papírfecnikkel meg készpénzzel vacakolni.