Itt valaki nagyot hibázott
Mint kés a vajon, úgy csúszott át több műszaki vizsgán és két eredetiségvizsgálaton ez a 2011-es Volkswagen Passat. Amikor az országba hozták, szürke volt, majd jött a baleset, amely elpusztította. Eztán a jött a színváltozás, 20 ezer kilométernyi tolatás, majd az autót megkímélt állapotúként hirdették eladásra. Támadnak az alvázszámklónok, avagy virágzik a roncskereskedelem?

Az elméletem a következő. Aki behozta az országba a fotókon látható szürke, 2011-es Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI-t, pontosan tudta, hogy az állami járműigazgatási rendszerek kihívásokkal küzdenek, átjárhatók, meghekkelhetők. Egy ilyen korú, felszereltségű és futásteljesítményű hetedik generációs Passat mostanában inkább hárommillió forint körül kapható, nem pedig 2,3 millióért, amennyit ezért az autóért kértek, amikor pár napja meghirdették a Használtautó.hu-n. Nagylelkűség, soha vissza nem térő alkalom, vagy valami más?
Szart sem ér az eredetiségvizsga
A rendszám magyar, a havi törlesztő részlet 110 ezer forint. A tulaj most is fizet, pedig a kocsit rég lefoglalta a rendőrség. Lopott volt.
Mielőtt elmélyednénk a részletekben, gondoljunk a legendás kódszótár-hibákra, amelyek miatt évek óta vesszőfutás néhány autómárka gyártmányainak forgalomba helyezése és átíratása, esetleg az esetekre, melyekben olyan autókat engedtek át a tulajdonosváltáskor, illetve a honosítás előtt kötelező eredetiségvizsgálaton, melyekről később kiderült, hogy lopottak. Az egyenes úton járó autósok mindig a bot rosszabbik végén találják magukat, ellentétben azokkal, akik rendszerhibákra alapítanak vállalkozást.
Napokig nézegettem egy fekete Passat hirdetését. A fotók alapján szép, sérülésmentes, magas felszereltségű 2,0 TDI Variant volt, kora ellenére kevés, mindössze 110 ezer kilométerrel. Mivel az eladó nem takarta ki a rendszámot a fotókon, egy olvasó lefuttatott egy keresést a január óta ingyenesen használható Jármű Szolgáltatási Platformon. A központi nyilvántartás szerint a fekete Passatban 92 538 kilométer volt a legutóbbi, 2016-os műszaki vizsgán. Ezután csend, és a műszaki tavaly januárban lejárt. Ott van viszont 2014. decembere, amikor a Volkswagen 108 ezres óraállással szerepelt a rendszerben, majd 2015-re az érték visszaesett 89 ezerre, és növekedett ismét az utolsó bejegyzésig.
Mi köze a fekete Passatnak az elején említett szürkéhez? A két autó elvileg azonos. Erős a gyanúm, hogy mégsem, mióta láttam a 2015. január 19-i eredetiségvizsgálaton az elvileg szürke autóról készített fotókat. Ezeken olyan súlyos sérülésekkel szerepel, hogy egy ilyen roncsból élve, vagy súlyos sérülések nélkül aligha szállt ki bárki. Nézzék meg a tetőlemezt! A vezető fejtámlájáig bezúzta valami, és bár az A oszlopok a helyükön maradtak, az elöl ülők túlélési esélyei egészen alacsonyak lehettek.
A motor a helyén, a hossztartók szintén, a hűtők is, vagyis a Passat nem ütközött falnak, illetve másik autónak. Valószínűbb, hogy a tetejére fordult, így csúszott még sok száz métert, de hátulról is kapott egy hatalmas ütést. A sáros műszerfalfotó szerint a sebességmérő nagyjából 170 km/óránál, a fordulatszámmérő 2700/percnél állt meg.
A roncs eredetiségvizsgálata során a következő bejegyzés került az állami nyilvántartásba, idézem:
"A jármű egyedi azonosító adatai és a járműokmányon szereplő egyedi azonosító adatok egymástól való eltérését megállapítom. Megállapítom továbbá, hogy az eltérés adminisztrációs, illetve gyártási hiba miatt következett be."
Érdekes ez, hiszen szinte napra pontosan egy évvel később (tehát 2016-ban) újabb eredetiségvizsgálaton vett részt az autó. Ekkor már nem került be a fenti bejegyzés a rendszerbe és időközben szürkéből feketére változott a színe, de a színváltozást csak a következő év elején, a 2016-os műszaki vizsgán rögzítették. A Passat szemre ismét tökéletes állapotú volt.
A járműnyilvántartás mindig az alvázszám alapján azonosítja az autókat. Ezért lehetséges, hogy a felsorolt ellenőrzések egyikének fotóin sem szerepel a Passat magyar rendszáma, csak egy németországi, országon belüli közlekedésre kiváltott sárga szélű rendszám, illetve egy 2015-ös magyar próbarendszám.
Valaki behozott egy 2011-es szürke Passat Variantot 2014. augusztusában, egyszer levizsgáztatta a forgalomba helyezés előtt, majd jött az eredetiségvizsgálat az év végén, ahol még egyben volt az autó. A következő év elején azonban rommá tört, ezután feltámadt, feketére fényezték, és közben 20 ezer kilométerrel csökkent a kilométeróra-állása. Végül meghirdették lejárt műszakival, megkímélt állapotban.
A hirdetés szövegében a talányos "rendőrségi foglalásból visszakapott, ügyészségi megszüntető határozattal" megjegyzés szerepel, ezért felhívtam megadott mobilszámot. Sajnos a férfi, aki felvette, nem tudott értelmezhető magyarázatot adni a fentiekre és meglepődött, amikor elmeséltem, mit láttam a JSZP-n. Megbízásból árusította az autót, de a Passat valódi gazdájával sajnos nem tudtam beszélni, mert csak. Az is elhangzott, hogy bizonyos alkatrészek, például a szélvédő nem eredeti, ahogy néhány lemezt is javították már egy korábbi sérülés után.
Két eset lehetséges. Az egyik, hogy valaki eladott egy műszaki totálkár után feltámasztott Passatot, de a hirdetésben elfelejtette megemlíteni, hogy az autót két éve a halálból hozták vissza, és közben tolatott egy nagyot. Ez esetben bravúrt hajtott végre, mert egy ilyen mértékben roncsolódott autó szakszerű helyreállításának költsége inkább az autó újkori, bő tízmillió forintos árához áll közelebb, mint ahhoz az összeghez, amennyiért akár most, akár három éve ép állapotban el lehetett adni.
A másik eshetőség szintén nem túl derűs: egyszerűen átemelték a roncs alvázszámát egy ép Passatba, így vizsgáztatták le két évvel később. Utóbbira utal, hogy az állami rendszerben szereplő alvázszám-fotók nagyon gyanúsak, mintha nem futnának vonalban a karakterek, és az E-betű sokkal magasabb is volna, mint a többi. Erről nem teszek képet a cikkbe, mert nem hozhatunk nyilvánosságra egyedi azonosítókat. Azt viszont nagyon furcsának találom, hogy a központi rendszerben sem a lefoglalásnak nincs nyoma, sem annak, hogy az autót utólag úgynevezett hatósági alvázszámmal, vagy köznapi nevén TSC-s alvázszámmal látták el, ahogy a hasonló esetekben tenni szokták.
A szürke Volkswagen a képek alapján talán nem is Highline, vagyis nem a legmagasabb felszereltségű volt, műszerfalbetéte sem fautánzat, mint a meghirdetett feketének, hanem egyszerűbb, szürke műanyag, ráadásul a fekete autó lemeztömítő pasztázása, szintén az eredetvizsgás fotók alapján hanyagabb munkának tűnik mint a gyári. Az alábbi képcsoporton ez is látható.
Kérem, hogy ha valaki megvásárolta az autót, és nem tudott a fentiekről, jelentkezzen! Ingyen átvizsgáljuk a Passatot egy szakszervizben hátha kiderül, hogy hány autóból lett ez az egy, vagy miért érte meg helyreállítani a gombóccá gyűrt szürke példányt, ha valóban ez történt.
A JSZP szerint itthon öt év alatt öt gazdája volt a Passatnak. Remélem, közülük mindenki életben van, a magyar használtautó-vásárlók pedig jobban teszik, ha megnyitják a Jármű Szolgáltatási Platformot, mielőtt egy autó mellett döntenek. A rendszer használatát videóban mutattuk be korábban, azóta csak keveset változott, egyszerűbben áttekinthető lett.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
