Büntetőfékeztél? Börtön jár érte
Havonta kapunk újabb és újabb fedélzeti kamerás felvételeket valamilyen veszélyes közlekedési helyzetről. Ezek egy része véletlenül, figyelmetlenségből, vagy balszerencse, esetleg műszaki hiba miatt alakul ki, és a videók így is tanulságosak. A felvételek egy másik része szerint viszont az autó fegyver, és aki használja, a másik autós fejéhez tartja, vagyis fenyeget vele. Utóbbi kategóriába tartozik az a videó is, amely az M1-es autópályán november 16-án lezajlott eseményeket mutatja be.
Az ügyet egyféle szemszögből ismerjük, hiszen csak az alábbi egyperces, fedélzeti kamerás videót készítő olvasónk, Laci jelentkezett, hogy megmutassa, mi történt november 16-án, az M1-es autópályán, a Budapest felé menő oldalon, a Tata közelében lévő, hosszú egyenesben. Mint írja, délután két óra körül tempomat szerint 135 km/óra sebességgel autózott, ami valójában százharmincnak felel meg, majd behúzódott a belső sávba, hogy megelőzze a szélsőben haladó kisteherautókat, melyek közt nagyjából 150-200 méter távolság volt.
Miközben éppen a második, a felvételen is látható teherautó mellé ért, a tükörben észrevette, hogy a mögötte nagyjából kétszáz méterre haladó, szintén előzésben lévő autót levillogja egy fekete Audi, amely nagyon türelmetlennek tűnt és jóval gyorsabban mehetett, mint ők ketten.
Mivel olvasónk úgy ítélte, biztonságosabb befejezni a manővert és csak ezután visszahúzódni a külső sávba, nem húzódott le az Audi elől, intenzív fékezéssel a teherautó mögé. Az A4 2-3 méterre megközelítette őt és közben villogott rá. A felvétel érdemi része ezután következik és alátámasztja, amit Laci leírt. Miután autójával a megelőzött kisteherautó elé húzódik a szélső sávba, az Audi vezetője elé kerül, majd megkezdődik a kakaskodás, amelyet gyakran láthat bárki, aki a magyar autópályákon közlekedik.
Az audis többször nagyot fékez, mire olvasónk ismét sávot vált, a büntetőfékező fekete kombi ismét bejön elé, majd újra villannak a féklámpák. A negyven másodperces jelenetet tartalmazó videón kívül kaptunk egy rövidebb snittet is, amely, ha hinni lehet a felvétel alján látható időpontjelzésnek, két perccel az események után készült, de bevágtuk az első videó végére.
Ezen az Audi éppen lehajtani készül a 67-es kijáraton, fékez, jobbra indexel, majd amikor olvasónk autója a közelébe ér a belső sávon, visszarántja a kormányt a szélsőre. Közben átlépi a lehajtó záróvonalát, illetve a forgalomtól elzárt terület felfestését, de továbbra is jobbra indexel. A fekete kombi ismét a belső sávra húzódik, majd ismét büntetőfékez egyet a felvétel végén.
Ez az utóbbi manőver az, amelyet nehéz nem szándékos veszélyeztetésként értékelni. A teljes felvételt elküldtem Dr. Herpy Miklós közlekedési szakjogásznak, hogy az ügynek más olvasata is legyen, mint a harag és a frusztráció, amit egyaránt érezhetett olvasónk, amikor találkozott az audissal, a néző, aki a hasonló videók láttán vérontást követel; illetve talán a 2019-es Audi A4 TDI Avant vezetője is. Ő valamiért bosszút akart állni, és csak ő tudja, hogy miért, azt viszont bárki tudhatja, hogy ilyesmire nincs mentség, legfeljebb magyarázat.
A KRESZ 27. paragrafusának harmadik bekezdése előírja, hogy a jármű sebességét hirtelen fékezéssel csökkenteni csak abban az esetben szabad, ha ezt a személy és vagyonbiztonság megóvása szükségessé teszi. A videófelvétel első részében az látható, hogy az Audi háromszor fékez erősen úgy, hogy ezt előtte, semmilyen forgalmi körülmény nem indokolja. Nincsenek közvetlenül előtte járművek, nincsenek állatok, vagyis tiszta az út.
Az ügyvéd szerint ez a magatartás értelemszerűen sérti a KRESZ fenti passzusát. Ha a fekete autó vezetője gondatlan volt, vagyis nem szándékosan taposott többször a fékbe, akkor a közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértést követte el. Ha viszont a "büntetőfékezés" szándékos volt, vagyis az audis balesetveszélyes helyzetet akart teremteni, akkor a közúti veszélyeztetés megnevezésű bűncselekményt követhette el. Mivel egymást követően háromszor fékezett a felvételen, ez alapján az Audi vezetője alighanem szándékosan cselekedett. Érdemes hozzátenni, hogy a KRESZ-ben nincs ledudálási és levillogási jog. Dudálni és a fénykürttel villogni csak bizonyos esetekben szabad, például veszélyhelyzetben a többi autósnak jelezve, vagy lakott területen kívül, az előzési szándék jelzésére, de nem akkor, amikor a veszélyhelyzetet éppen te okozod.
A felvételt készítő autó mozgásából látszik, hogy a balesetveszély kialakult, hiszen vezetőjének, olvasónknak el kellett rántania a kormányt, hogy ne ütközzön össze az Audival. Már az A4 mellé érve tudott lelassítani annak sebességére, tehát az ügyvéd szerint feltételezhető, hogy olvasónk autója nem tért volna ki balra, hátulról belerohant volna a fekete kombiba. A felvételt készítő autó elé érve az Audi időt sem hagyott a megfelelő követési távolság felvételére, hanem azonnal fékezni kezdett - láthatóan forgalmi ok nélkül.
A baleset elkerülése nagyrészt a kamerás autó vezetőjének ügyességén és lélekjelenlétén múlott. Bár látható, hogy az Audi vezetője mindent megtett azért, hogy a felvételt készítő autót baleset érje, Dr. Herpy Miklós szerint fontos aláhúzni, hogy mivel menetdinamikai adatokat kell figyelembe venni az audis cselekményének pontos megítéléséhez, egy hasonló esetben bírója válogatja, hogy milyen ítélet születne. A felvételen nem látszik, hogy melyik autó milyen erővel lassított, ami felvet némi bizonytalanságot.
A Kúria 2015. 51. számú büntetőhatározata fontos lehet az ügy súlyosságának megítélésében. Ez a határozat egy olyan ügy végén keletkezett, amelyben egy autós ráhúzta a kormányt egy másikra, majd büntetőfékezett, erre az első autó elrántotta a kormányt, elsodort egy mögötte haladó motorost, aki meghalt a balesetben. A büntetőfékező autósra öt év letöltendő börtönt szabott ki a bíróság és további öt évre elvették a jogosítványát.
Egy feljelentés nyomán induló büntetőeljárásban felhasználható egy a mostanihoz hasonló fedélzeti kamerás felvétel is, illetve a veszélyes forgalmi szituációban résztvevő összes autós vallomása. Bár olvasónk jelezte, hogy még nem döntött a feljelentésről, Dr. Herpy Miklós szerint nincs vesztenivalója annak, aki feljelentést tesz, miután valaki büntetőfékezéssel veszélyeztette, ha egyébként maga nem szabálytalankodott. A rendőrség ismeretlen tettes ellen indít nyomozást és bizonyítékként szolgálhat a videófelvétel, de a szemtanúk, illetve a másik résztvevő vallomása.
Aki büntetőfékezéssel játszik az úton, az mások életét kockáztatja és nincs olyan helyzet, amikor az ilyesmi elfogadható. A közúti veszélyeztetést három évig terjedő szabadságvesztéssel rendeli büntetni a törvény, ha nem sérül meg senki súlyosan. Abban az esetben viszont, ha az elkövető büntetlen előéletű, rövidebb, felfüggesztett szabadságvesztésre számítható, esetleg magasabb összegű pénzbüntetésre, illetve bevonják a jogosítványát.
Az ügyvéd szerint nem elsősorban a büntetési tételek miatt fontos, hogy senki ne menjen bele hasonló közlekedési helyzetekbe, sokkal inkább azért, mert az ilyesmiből nagyon könnyen lehet súlyos, vagy halálos baleset. Az audis magatartásának megítélésén nem változtatna, ha a cikk hatására jelentkezne saját videófelvételével, és kiderülne, hogy olvasónk is büntetőfékezéssel fenyegette, mielőtt bevágott elé. Legfeljebb őt is megbüntetnék.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
