2019.12.23. 07:56

Idén is több százezer autó cserélt gazdát Magyarországon, illetve került az országba külföldről. A hazai vásárlók érdeklődése azonban nem sokat változott: hiába köpködik sokan a dízeleket, még mindig nem fordulunk el tőlük. A sláger a Volkswagen Golf-méret, de nem a Golf.

A villanyos forradalom még várat magára

A teljes magyar autópiac idén is komoly forgalmat bonyolított. Ha beleszámoljuk az újonnan forgalomba helyezett, a külföldről behozott, valamint a belföldön gazdát cserélő kocsikat, egymillió körüli darabszámot kapunk. Ráadásul egész éves adatok így december végén még nem is állnak rendelkezésre, jellemzően a november végi állapotokkal kalkulálhatunk. Ezúttal is a Datahouse adatai voltak segítségünkre.

IMG 0045

Belföldön november végéig összesen közel 750 ezer tulajdonosváltozás történt – a szám nem azt jelenti, hogy pontosan ennyi autó cserélt gazdát, hiszen a statisztikába beleszámít, ha ugyanazt a járművet többször adták-vették. Használt autóból emellett – szintén november végéig – 145 ezret helyeztek forgalomba, ez zömében a külföldről behozottakat jelenti. Új autóból október végéig mintegy 130 ezer került az utakra.

Az üzemanyagfajta szerinti megoszlásról egyelőre október végi adatokkal rendelkezik a Datahouse. Ebből azt láthatjuk, hogy a legtöbben továbbra is benzines autót választanak, új autók terén 73 százalékos ennek az üzemanyagnak a részesedése, míg a dízelé 20 százalékos, vagyis nincs számottevő változás az arányokban 2018-hoz képest. Hibridből már most 1500-zal többet adtak el, mint tavaly egész évben, de összességében ez még mindig csak hat százalékot jelent, a tisztán elektromos autók maradtak egy százalékon.

Prius+ 2012-52

Az idén forgalomba helyezett használt autók fele benzines volt, de itt jóval kisebb a dízelek lemaradása, vagyis kintről még mindig sok gázolajost hozunk be. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy 2010-ben még ezeknek az autóknak a háromnegyede volt dízel, a kocka tavaly fordult, ez a második olyan év, amit a benzinesek nyernek. A hibridek részesedése 4, a villanyautóké 1 százalék.

Ezeket hozzuk külföldről

November végéig valamivel több mint 145 ezer használt autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Ez alig háromezerrel kevesebb, mint a tavalyi év azonos időszakában, és valamivel több, mint a 2007-es hasonló adat. Ami a márkákat illeti, a nagy kedvenc idén is a Volkswagen volt, az összes autó 11,75 százaléka. Tíz százalék fölött teljesített az Opel is, a dobogó harmadik foka a Fordé.

Használt személygépjármű forgalomba helyezés 2019. január-november
Hely Márka Darabszám Százalék
1. Volkswagen 17 059 11,75%
2. Opel 14 988 10,32%
3. Ford 13 444 9,26%
4. Audi 9 225 6,35%
5. Toyota 8 911 6,14%
6. BMW 8 523 5,87%
7. Mercedes 8 487 5,85%
8. Hyundai 5 770 3,97%
9. Renault 5 172 3,56%
10. Honda 5 094 3,51%
Forrás: Datahouse

Ha azt vizsgáljuk, mely méretkategóriát keresik a legtöbben, egyértelmű választ kapunk: a kompaktot. A szegmensből – tehát a Golf, Focus, Astra kategóriájából – kerül ki az összes, 2019. november végéig forgalomba helyezett használt autó közel harmada, pontosabban 27,07 százaléka. A dobogóra a középkategóriás autók és az egyterűek kerültek még fel – épp mint tavaly. Tíz százalék fölé még a kisautóknak és a hobbiterepjáróknak sikerült kerülni.

A legnépszerűbb kategóriák
Hely Szegmens Darabszám Százalék
1. Kompakt 39 302 27,07%
2. Középkategória 24 785 17,07%
3. Egyterű 23 634 16,28%
4. Kisautó 21 059 14,50%
5. Hobbiterepjáró 16 904 11,64%
6. Felső-középkategória 6 235 4,29%
7. Sport 4 858 3,35%
8. Miniautó 4 373 3,01%
9. Egyéb 3 102 2,14%
10. Luxusautó 941 0,65%
Forrás: Datahouse

Érdemes elmélyülni egy kicsit az egyes kategóriákban is. A kompaktautók között a Ford Focus volt a legnépszerűbb, megelőzve a Volkswagen Golfot és az Opel Astra H-t. Itt ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy a táblázatban a Ford és a VW esetében nincs generációnkénti bontás, míg az Opelnél van. Ez azért van, mert a statisztikák is a központi nyilvántartásból táplálkoznak. Ha az Astra minden generációját összeadnánk, nagyon közel lenne az éllovasokhoz. A legnagyobb növekedést a tavalyihoz képest a Hyundai i30 és a Kia Ceed produkálta.

DSC 8343

A Ford Focus vonzereje lehet a kategória egyik legjobban eltalált futóműve. Inkább szívó benzinmotorokkal ajánlható, a dízeleknek kényes lehet az üzemanyagrendszere, míg az Ecoboost turbó-benzineseknek a hűtésével akadhatnak végzetes problémák. A Golf alapvetően szintén jó autó, a szívó benzinesek tartósak, de egyes változatok hajlamosak lehetnek olajfogyasztásra. Dízelből az 1,9-es PD és az 1,6-os vagy 2,0-s CR TDI-k vehetők, a BXE kódú PD-snél a hajtórúdcsapágyak számítanak gyenge pontnak. Az Astra H sem véletlenül kedvelt, nincs vele sok probléma, de az Ecotec motorok ehetik az olajat, főleg ha elnyújtott csereperiódusokkal kínozták.

A legnépszerűbb kompaktok
Hely Modell Darabszám Százalék
1. Ford Focus 4 827 12,28%
2. Volkswagen Golf 4 606 11,72%
3. Opel Astra H 2 516 6,40%
4. Hyundai i30 2 372 6,04%
5. Kia Ceed 2 163 5,50%
6. Skoda Octavia 1 770 4,50%
7. Honda Civic 1 722 4,38%
8. Audi A3 Sportback 1 660 4,22%
9. Mazda 3 1 413 3,60%
10. Mercedes A osztály 1 386 3,53%
Forrás: Datahouse

A középkategóriában a magyarok kedvenc autója idén is a Volkswagen Passat volt, megelőzve a konszerntárs Audi A4-est. Azt meg kell jegyezni, hogy az A4 limuzin és kombi külön került fel a listára, de mindkét karosszériakivitellel top 10-es. Dobogós lett még a 3-as BMW. A legendásan megbízható Lexus IS-ek csak a 45. helyet csípték meg, de a platformtestvér Toyota Altezzából is hoztak be kettőt.

DSC07694

A Volkswagen Passatnál érdemes megemlíteni, hogy a korosabb példányok, főleg a B5-ösök a sárvédőíveken, A-oszlopok tövében tudnak már rohadni rendesen, és kilométer is szaladt beléjük rendesen. Az 1,9-es dízelek bátran vehetők, a B6-osban lévő kétliteres PD TDI-k problémásabbak, főleg a Siemens-féle PD-elemekkel. Az A4-es Audiból egy szép B5-ös még most is biztosabb választásnak tűnik, mint a B6-os generáció, de a B7-esek sem rossz autók. Dízelmotorjaira ugyanaz igaz, mint a Passat esetében. BMW 3-asból az E46 rohadós, az E90-nél ugyanakkor már sok alumínium-kasznielemet használtak. Inkább a hathengeres benzines passzol az autóhoz.

A legnépszerűbb középkategóriás autók
Hely Modell Darabszám Százalék
1. Volkswagen Passat 4 438 17,91%
2. Audi A4 Limousine 2 505 10,11%
3. BMW 3-as sorozat 2 353 9,49%
4. Ford Mondeo 1 594 6,43%
5. Mazda 6 1 505 6,07%
6. Toyota Avensis 1 194 4,82%
7. Mercedes C osztály T-modell 851 3,43%
8. Audi A4 Avant 777 3,14%
9. Mercedes C osztály 736 2,97%
10. Opel Insignia 612 2,47%
Forrás: Datahouse

Egyterűeknél az Opel tarolt. A legtöbbet a kisautós alapokon nyugvó Merivából helyeztek forgalomba, közvetlenül utána a Zafira következett. A Volkswagen Touran lett a harmadik. Az első tízbe négyféle Ford is befért.

IMG 7022

A Meriva egyébként leginkább a kisautóknál szereplő Honda Jazz riválisának tekinthető, az első generáció a Corsa C-re épül, ülései egész jól variálhatók. A Zafira még jobb ebből a szempontból: Flex7 fantázianevet viselő ülésrendszerének harmadik sora a padló síkjába hajtható, míg a második sort az ülőlapok felhajtása után előrecsúsztathatjuk.

A legnépszerűbb egyterűek
Hely Modell Darabszám Százalék
1. Opel Meriva 2 606 11,03%
2. Opel Zafira 1 945 8,23%
3. Volkswagen Touran 1 372 5,81%
4. Renault Scénic 1 100 4,65%
5. Ford C-Max 1 013 4,29%
6. Ford Galaxy 727 3,08%
7. Ford S-Max 659 2,79%
8. Volkswagen Sharan 655 2,77%
9. Ford Focus C-Max 621 2,63%
10. Mercedes B osztály 620 2,62%
Forrás: Datahouse

A kisautók szegmense lemaradt a dobogóról, ami részben talán annak tudható be, hogy aránylag nagy az értékvesztésük, tehát pár éves korukban már idehaza is egész olcsón megvehetőek. Itt is az Opel-Ford-Volkswagen hármasa viszi a prímet. Aki kisautóra vágyott, leggyakrabban a Corsát választotta, ezt követte a Fiesta és a Polo. Némi meglepetés lehet a toplistán a Peugeot 206-os.

12far

Az Opel Corsa amúgy jó kis autó, legyen szó akár a C-ről, akár a D-ről. Érdemes mindkettőből inkább benzineseket keresni. Előbbinél az olajgombára, utóbbinál a motorvezérlő komputerre kell ügyelni. A Fiesták hajlamosabbak a korrózióra, a hatodik generáció egyes példányai falhatják az olajat, az utód elektronikája lehet zűrös, a biztonsági öv rögzítésére pedig volt visszahívás. A benzines Polóknál a motorvezérlő elektronikára, az EGR-re és a gyújtásra kell odafigyelni, tartós a TDI.

A legnépszerűbb kisautók
Hely Modell Darabszám Százalék
1. Opel Corsa 2 636 12,52%
2. Ford Fiesta 1 939 9,21%
3. Volkswagen Polo 1 788 8,49%
4. Honda Jazz 1 778 8,44%
5. Toyota Yaris 1 420 6,74%
6. Renault Clio 937 4,45%
7. Skoda Fabia 928 4,41%
8. Peugeot 206 782 3,71%
9. Mazda 2 730 3,47%
10. Fiat Grande Punto 656 3,12%
Forrás: Datahouse

A SUV-oknál nagyot nőtt, így átvette a vezetést a Mitsubishi Outlander. Mögötte a Mercedes-Benz M osztály, vagyis praktikusan az ML Merci, amit alvázas felépítménye miatt kimondottan kedvelnek a tréleresek. A távol-keleti szekcióból a Toyota RAV4, a Nissan Qashqai, a Kia Sportage, a Honda CR-V, a Kia Sorento és a Hyundai ix35 is bekerült a tízbe.

A legnépszerűbb SUV-ok
Hely Modell Darabszám Százalék
1. Mitsubishi Outlander 1 205 7,13%
2. Mercedes M osztály 823 4,87%
3. Toyota RAV4 796 4,71%
4. Nissan Qashqai 636 3,76%
5. Kia Sportage 547 3,24%
6. Honda CR-V 512 3,03%
7. Kia Sorento 499 2,95%
8. BMW X5 467 2,76%
9. BMW X3 427 2,53%
10. Hyundai ix35 377 2,23%
Forrás: Datahouse

Végül már táblázat nélkül, de jöjjön a felső-középkategória. Ezt az Audi A6 uralja, méghozzá szedánként, jókora előnnyel az 5-ös BMW és a Mercedes-Benz E osztály előtt. Érdekesség, hogy utóbbiból a kupé és a kabrió megelőzte a limuzint és a kombit is.

A sportos autók kategóriája igencsak vegyesen fest, hiszen kisautóból készült kabriók és vérbeli sportkocsik is szerepelnek itt. A legnépszerűbb a Peugeot 207 CC, majd következik az Opel Astra Coupé és a Mazda MX-5. A Porsche 911 csak tizenhatodik, a Nissan 370Z ötvenedik, de egész szép számmal jött be Ferrari is, Portofinóból például három. A törpeautók legnépszerűbbike a Fiat 500 volt, míg a luxusautóknál a Mercedes-Benz S osztály vitt mindent, mögötte az Audi A8 és a BMW 7-es sorozat.

DSC01240

Ezek pörögtek idehaza

Az idei év első tizenegy hónapjában közel 750 ezer tulajdonosváltás történt Magyarországon belül. Az előző évek azonos időszakához képest növekedést könyvelhetünk el, ugyanis tavaly ilyenkor 704 ezer, tavalyelőtt 628 ezer volt ez a szám. Ebben az is benne van, ha esetleg egy autó többször cserélt gazdát egy éven belül. Ez nyilván torzítja valamelyest az összképet, de azért így is jól látszik, mely típusok pörögtek a leginkább.

A közel 750 ezerből majdnem 570 ezer autó 2009-es vagy régebbi évjáratú. A 2010 utáni autók közül az 5-6 évesek, vagyis a 2013-2014-esek voltak a legnépszerűbbek, csak ezekhez tartozik húszezer fölötti darabszám.

Használt autók évjárat alapján
Évjárat Darabszám
Régebbi 568 132
2010 17 727
2011 19 328
2012 17 606
2013 18 985
2014 22 154
2015 22 679
2016 19 485
2017 15 337
2018 19 011
2019 7 522
Forrás: Datahouse

A márkák közötti megoszlásban jelentős összecsengést tapasztalhatunk az importált autók toplistájával. Az összes tulajdonosváltás közel 13 százalékát az Opelek tették ki, megelőzve a közel tíz százalékig jutó Volkswagent. A dobogó harmadik fokára azonban itt a Fordot megelőzve befutott a Suzuki, amelyből rengeteg fut a magyar utakon, nyilván a magas darabszám és a hazai gyártás is hozzájárul a népszerűségéhez. A német prémiumgyártók közül a BMW volt a legerősebb, a hatodik helyet szerezte meg, míg a Mercedes-Benz nyolcadik, az Audi kilencedik lett.

Belföldi tulajdonosváltozások 2019. január-november
Hely Márka Darabszám Százalék
1. Opel 95 922 12,82%
2. Volkswagen 74 628 9,98%
3. Suzuki 72 941 9,75%
4. Ford 61 138 8,17%
5. Renault 45 369 6,07%
6. BMW 42 461 5,68%
7. Skoda 33 553 4,49%
8. Mercedes 33 196 4,44%
9. Audi 30 878 4,13%
10. Toyota 29 467 3,94%
Forrás: Datahouse

A méretek szerinti megoszlás viszont már más képet mutat az importhoz képest. Bár az élen itt sincs változás, és országon belül is a kompaktok mentek a legjobban, itt már a kisautók jöttek be a második helyre. A középkategóriát az egyterűek, majd a SUV-ok követik. Az arányok nagyjából azonosak a tavalyiakkal.

A legnépszerűbb kategóriák
Hely Szegmens Darabszám Százalék
1. Kompakt 222 936 29,81%
2. Kisautó 180 417 24,12%
3. Középkategória 113 801 15,21%
4. Egyterű 68 386 9,41%
5. Hobbiterepjáró 62 108 8,30%
6. Felső-középkategória 33 889 4,53%
7. Miniautó 31 071 4,15%
8. Sport 15 862 2,12%
9. Egyéb 13 385 1,79%
10. Luxusautó 6 109 0,82%
Forrás: Datahouse

A legnépszerűbb modelleket most nem kategóriánként vesszük sorra, hanem egy abszolút húszas listát mutatunk. A leggyakrabban Opel Astrák váltottak tulajdonost 2019-ben, méghozzá közel ötvenezerszer. Ha az évjáratokat is megnézzük, akkor az F, G és H generációk voltak a legkeresettebbek. Míg előbbi a kispénzű vásárlóknak jelenthet megbízható társat a mindennapokra, addig a H egy szintén jól összerakott, de már jóval modernebb konstrukció. Az Ecotec motorok mindhárom sorozatnál ehetik az olajat, az F és a G pedig már rozsdásodós korba lépett.

DSCN9010

A második hely a Suzuki Swiftnek jutott. A negyvenezernél is több példány között a legnagyobb arányban a köznyelvben régi Swiftként emlegetett generációt találjuk, azon belül is az ezredforduló körüli példányok vannak túlsúlyban. Ezek szinte elnyűhetetlen kiskocsik, bár mára sok közülük porladásnak indult. Rohadni tudnak a küszöbök, padlók, sárvédők, a hűtőtartó, valamint a hátsó futómű bekötési pontjai is. Műszakilag is tartós, bár az 1999 előtti 1,3-asoknál elő-előfordult dugattyúrepedés.

A 2005-től gyártott vasaló-Swiftből főként az első három évjárat volt keresett. Ezeknél volt visszahívási akció a csomagtér rozsdásodására, emellett az ABS-kocka és a nyelestengelycsapágy problémás. Amúgy pörgős, takarékos, megfelelő karbantartás mellett a világból kimegy.

DSC03821

Dobogós még a Ford Focus. Egyformán felkapott volt az első és a második generáció. Előbbi volt az Év Autója is, máig kellemes forma. Hajlamos a korrózióra, de sokat segít az odafigyelés. Főként az 1,6-os vagy 1,8-as benzines ajánlható, dízelből egyszerűbb és biztosabb a TDDI. A TDCI kényesebb, de jó kezekben sok százezret elmegy – vagy már ment is. A kettes Focus kategóriájának egyik legigényesebb futóművét kínálja, szintén benzinessel a tutibb.

DSC 3740

Negyedik helyezett a Volkswagen Golf, amiből a statisztikák szerint a negyedik generáció volt a legkeresettebb, ezekhez már aránylag olcsón hozzá lehet jutni. Motorpalettája igen széles és változatos, tartósak a nyolcszelepes benzinesek, bár olajfogyasztás előfordulhat. Legendásan megbízható és kisétkű az 1,9-es TDI. Az V-ös és az azt követőek iránt is kiegyensúlyozott az érdeklődés, évi 300-500 példánnyal.

A lista első nagyobb autója a Volkswagen Passat, abszolútban az ötödik. Népszerűségben mostanra a B6-os széria utolérte a B5-öst. Mindkettő jól összerakott kocsi. Jól járhatunk egy magas felszereltségű, fészliftes ötössel (B5.5), akár 1,9 PD TDI motorral is. Kerülendő a V6-os dízel. A B6-osoknál a 2,0 PD-sek érzékenyek. A DSG váltónak voltak gyerekbetegségei, ezek egy részére szoftverfrissítés jelentett megoldást.

passat miggel-3

Íme, a top 20-as lista:

Tulajdonosváltozás – 2019. január-november – a legnépszerűbb 20 modell
Hely Típus Darabszám
1. Opel Astra 49 023
2. Suzuki Swift 43 410
3. Ford Focus 21 377
4. Volkswagen Golf 20 604
5. Volkswagen Passat 19 398
6. Opel Corsa 18 539
7. BMW 3-as sorozat 18 132
8. Skoda Octavia 14 227
9. Volkswagen Polo 13 034
10. Renault Megane 12 489
11. Fiat Punto 11 550
12. Ford Mondeo 11 445
13. BMW 5-ös sorozat 11 369
14. Skoda Fabia 10 955
15. Audi A4 10 250
16. Peugeot 206 8 699
17. Renault Clio 8 428
18. Audi A6 8 311
19. Ford Fiesta 7 938
20. Opel Vectra 7 831
Forrás: Datahouse

A Totalcaron 2019-ben cikksorozatban tekintettük át, hogy melyik árkategóriában milyen autókat érdemes számításba venni, és milyen típushibákra készülhetünk. A sorozat első része az 500 ezer forint alatti tippekkel itt olvasható:

Egymillió körül ezeket érdemes megnézni:

Másfél millió forintos tippekért erre tessék:

Itt a kétmilliós ársávban tájékozódhattok:

Kettő és fél millióból ilyesmit érdemes:

Ezen a linken pedig a három és fél milliós autókról írtunk:

Ebben a cikkben összeszedtük, mely motorváltozatokat érdemes elkerülni:

Vannak viszont nagyon jó konstrukciók, azokat itt foglaljuk össze:

Nagyot bukhatunk egy rohadó autón, erről itt írtunk bővebben:

Használttesztjeink ezen a linken érhetők el, a Nepperűző tanácsaiért ide klikkelhettek, ha pedig kérdezni szeretnétek vásárlás előtt, akkor erre tessék.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.