Műszaki vizsga: nem kötelező, mégis csinálják
Március 16-án levelet írtam a Belügyminisztériumnak, hogy megtudjam, valóban tovább érvényesek maradnak-e a járványügyi vészhelyzet idején lejáró autós okmányok. A válasz egyértelmű igen, vagyis nem kell meghosszabbítani a jogosítványok orvosi alkalmassági idejét, sőt, az autók általában kétévente esedékes műszaki vizsgáját sem. Ez utóbbi rendelkezés miatt bizarr, hogy minden vizsgaállomás nyitva van, az állami helyekre özönlenek a jellemzően Németországból és Olaszországból behozott használt autók, és amikor elmentem a Mozaik utcába, teljes bizonytalansággal találkoztam.
Miközben Magyarországon mostanra ötven fölé emelkedett a koronavírussal fertőzöttek száma, szerda reggel még a járványhelyzet előtti rendben működött az egyik legnagyobb állami műszakivizsga-állomás, a budapesti Mozaik utcában.
Elég megdöbbentő élmény ilyenkor bemenni a sok ember-ember, illetve tárgy-ember kontaktussal járó állami hivatalba, pláne úgy, hogy az ügyfelek és az ott dolgozók zöme nem visel maszkot, illetve kesztyűt. A Mozaik utcai vizsgaállomás egy a két nagy fővárosi hely közül, tavaly november elejéig 42 ezer járművet vizsgáztattak le, ami napi átlagban ötven bejelentkezést jelent. Ezúttal is reggel nyolc órakor kezdődött a sorban állás, és bár óvintézkedésként csak egyesével léphettek be az autósok az adminisztrációs ügyféltérbe, maszkot csak egyvalakin láttam.
A területileg illetékes kormányhivatalok által működtetett vizsgaállomásokból összesen huszonkilenc van az országban, a megyei kormányhivatalokhoz alá tartoznak. Ilyen állomásokon ellenőrzik minden új, és a kintről hozott használt autók műszaki állapotát a forgalomba helyezés előtt, de itt kapnak hatósági jóváhagyást bizonyos haszonjárművek, autóbuszok és teherautók, illetve szintén állami vizsgahelyekre kell vinni évente a taxikat is.
Március 17-én, délután jellemzően import használt autókból volt sok a Mozaikban, szerda reggel viszont rengeteg taxit lehetett látni a sorban és az utcán várakozni. Az egyik már bejutott sofőr szerint teljes a bizonytalanság.
Bár ő is olvasta a 41/2020. (III. 11.) számú kormányrendeletet, mely szerint a magyar állampolgárok Magyarország területén hatályos, március 12. után lejáró személyes okmányai, tehát a személyi igazolvány, a jogosítvány, illetve a forgalmi engedély, valamint a mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa a vészhelyzet elmúltát követő 15 napig érvényes marad, a taxisokat külön senki nem értesítette, márpedig ők elvileg nem dolgozhatnak lejárt forgalmival.
Egy budapesti taxi naponta, békeidőben átlagosan 150-200 kilométert tesz meg és eközben több tucatnyi utast szállít, ami a mostani helyzetben fokozott kockázatot jelent a zárt légtér miatt, illetve mert ennyiszer szinte képtelenség a teljes autó összes felületét átfertőtleníteni. A koronavírus bizonyos felületeken három-öt napig is megmarad. Na, ezek az autók most ott állnak a sorban és várnak a műszakira.
A külföldről származó autók jelentik a másik problémát. Évente több mint 150 ezer használt autót hoznak Magyarországra, melyeknek jelentős része Németországból, illetve Olaszországból származik és ezeket szinte lehetetlen eladni magyar rendszám nélkül, amihez viszont szintén műszaki vizsga kell, vagy a kinti vizsga honosítása, ha az még érvényes. Ezeket az autókat alapvetően nem lehet most eladni.
További nyitott kérdés, hogy mi lesz az itthon vásárolt és már magyar rendszámos használt autók átíratásával. Erre az adásvételi szerződés megkötésétől számított 15 nap áll rendelkezésre, előfeltétele a vevő nevére szóló kötelező biztosítás, amely az átíratás elmaradása esetén 30 napon belül megszűnik. Mivel az okmányirodák a járványhelyzet miatt visszadobják a forgalomba helyezéssel és átíratással kapcsolatos ügyek intézését, a teljes magyar autópiac bénult állapotba kerül. A Kormányhivatal.hu-n azt írják, hogy hétfő óta elsősorban előzetes időpontfoglalás alapján intézik az ügyeket, korlátozhatják az ügyféltérben tartózkodók számát, az elkészült okmányokat pedig postázzák, így azokat mindenki a postaládájából, tehát nem a postástól és nem is a kormányablakban veheti át. A Pest megyei kormányhivatal Facebook-oldalának közleménye szerint már kizárólag csak előzetes időpontfoglalás alapján fogadnak ügyfeleket.
A lejáró okmányok meghosszabbított érvényességére vonatkozó megjegyzés, hogy a rendelkezés csak Magyarország területén érvényes, külföldre akkor sem mehetnek a lejárt forgalmis autók és a lejárt jogosítvánnyal vezetők, ha feloldják az utazási korlátozásokat.
Az autó négy éves korát követően két évente kötelező időszaki műszaki vizsgáztatást évek óta magánkézben lévő vizsgaállomások végzik, ezekből összesen közel ezernégyszáz van Magyarországon és zömük szintén a megszokott rendben működik. Egy ilyen nagy forgalmú magán-vizsgaállomás vezetője szerint az utóbbi napokban sokan pánikszerűen bejelentkeztek, mert vagy nem ismerik a kormányrendelet rájuk vonatkozó részét, vagy úgy gondolják, hogy bizonytalan ideig nem lehet majd autót vizsgáztatni, és inkább túlesnének rajta.
Furcsa helyzetet teremt, hogy a műszaki vizsga nem pusztán elméleti jogosultságot jelent, hiszen egy kopott gumis, rossz fékű, esetleg logó futóművű, balesetveszélyes autót kitiltanak a forgalomból, ha megbukik a vizsgán és ha járványhelyzeten kívül lejárt műszakis autóval igazoltatnak valakit, a további bírságra számíthat. A helyzet még súlyosabb, ha lejárt műszakis autó okoz balesetet, mert olyankor a biztosító joggal hivatkozhat arra, hogy a baleset okozója megszegte az egyik legfontosabb szerződési feltételt.
A megkérdezett magán-vizsgaállomás szintén nem enged be senkit az épületébe, az ügyfelektől egyesével veszik át az autókat és kísérődokumentumaikat, majd fertőtlenítés után, gumikesztyűben látnak neki a műszaki ellenőrzésnek.
Szerettem volna tudni, hogy tervezik-e a budapesti, állami vizsgaállomások bezárását, ezért tegnap reggel elküldtem az alábbi kérdéseket Budapest Főváros Kormányhivatala sajtóosztályának. Amint megérkeznek a válaszok, ezekkel bővítem a cikket.
-Milyen munkarendben dolgozik most a két fővárosi vizsgaállomás?
-Milyen óvintézkedéseket tettek a dolgozók és az ügyfelek egészségének megóvása érdekében?
-Számíthat, aki már befizette a vizsgadíjat, de nem szeretne részt venni a vizsgáztatáson?
-Tapasztalnak-e forgalomcsökkenést az első forgalomba helyezés kapcsán kötelező vizsgáztatások menetében? Ha igen, számszerűen milyen mértékűt? -Találkoztak-e már a koronavírusos betegséggel?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.