Milyen használt autót lehet most eladni?
Bár már a Datahouse által közreadott márciusi összesítésben is látszott némi visszaesés, az import-használt autókból például 12,3 százalékkal kevesebb, összesen 12777 kapott magyar rendszámot a múlt hónap végéig, az igazán jelentős csökkenést a március második felétől kezdődő időszak hozhatta el a magyar kereskedésekben.
A Becsületesnepper szerint a turisták, vagyis a bizonytalan nézelődők teljesen eltűntek, aki viszont valóban használt autót szeretne vásárolni, előtte telefonon bejelentkezik és ha élőben is tetszik amit kinézett, viszi. De mit vesznek most az emberek? Amit az utóbbi években: egy-hárommillió forintos átlagautókat, olyan praktikus közlekedési eszközöket, amelyeket azonnal lehet használni, és nem kérnek sokat szolgálatért cserébe. Ilyenek például a kisautók, mint a Honda Jazz és társai, vagy a VW Golf-kategória, tehát a kompaktok. Szintén a Becsületesnepper tapasztalata, hogy aki eladni szeretne, általában olyan típusok kapcsán hívja, mint a BMW 5-ös széria E60, valamint az újabb F10 generációja: ezekre gyakorlatilag megszűnt a kereslet, ahogy a dízelmotoros Subarukra vagy a Lancia Themára (alias Chrysler 300C) is. Prémiumautó-tulajdonosként tehát most a megtartás a megfelelő stratégia, mert a potenciális vevők jelentős része legalábbis elnapolta az önjutalmazást.
Nagyon hasonló folyamatokat lát Király Krisztián, a budapesti Autócentrum Római tulajdonosa is. A cég a március 16-i iskolabezárások és más korlátozó intézkedések bevezetése óta összesen két autót adott el, telefonon se nagyon érdeklődnek náluk, így most a telepet csinosítgatják az alkalmazottak. A cég meg akarja tartani az összes alkalmazottat és alvállalkozót, de teljesen bizonytalan, hogy mikor és milyen ütemben rendeződik vissza a piac, hiszen még arról sincs pontos információ, hogy mikor tetőzik a járvány Magyarországon.
A fentieket némiképp árnyalja a kazincbarcikai Suzuki Szabó kereskedés tapasztalata. Kazai András szerint az évnek ezen időszakában havonta, átlagosan 45-60 használt autót adnak el, de a járványhelyzet kezdete óta eltelt hónapban összesen csak tizenöt példány ment el. A vevők ennél a cégnél is a kisautókat, a kompaktokat és az egyterűeket keresik, éppen ehhez igazodva felvásárlási akciót is terveznek ezen autók körére. Az elmúlt hetekben két, egyenként négymillió forintos Suzuki Vitarát, illetve egy-egy hasonló összegért kínált Mazda 6-ot vittek el a Suzuki Szabó vevői, illetve Swifteket, Fabiákat és kategóriatársaikat, jellemzően a 600 ezer és 1 millió forint körüli ársávban. Az alábbiakban a Jóautók.hu ellenőrzött használt autós portál átfogó körképe következik kétszáz kereskedőpartner válaszai alapján.
Koronavírus-járvány: Kátyúban a használtautó-kereskedések
A telephelyek alig fele működik folyamatos nyitva tartással
A használtautó-kereskedők közel kétharmada szembesül azzal, hogy bevételei legalább 75 százalékkal esnek vissza a koronavírus-járvány miatt életbe lépett veszélyhelyzet miatt – derül ki a JóAutók.hu felméréséből. A telephelyek 10 százalékát legkésőbb március 27-ével bezárták, további 40 százalékuk jelenleg csak előre bejelentkező érdeklődők számára nyit ki.
A mintegy 200, a JóAutók.hu által minősített használtautó-kereskedő megkérdezése nyomán született elemzés adatai szerint a kereskedésekbe látogatók száma az elmúlt hetekben drasztikusan csökkent, a válaszadók 85 százaléka szerint legalább 90 százalékkal esett vissza. Ennek hatására a kereskedők 63 százaléka több mint 75 százalékos árbevétel-kiesést vár az érintett időszakra, további 21 százalék becsül 50 és 75 százalék közötti visszaesést.
Ebben a helyzetben a kereskedések 64 százaléka csökkentett létszámmal üzemel, 40 százalék szabadságra küldte dolgozóit, miközben 24 százalék leépítésre is kényszerült már. A mostani helyzetet a kereskedések 60 százaléka csupán legfeljebb 3-4 hónapig fogja tudni kezelni a jelenlegi eszközeivel. Több mint féléves túlélésre a válaszok alapján csupán 14 százalékuk van felkészülve.
A jövőbeli kilátások a járványhelyzet lefutása tekintetében a használtautó-kereskedők várakozásai szerint igen borúsak: csupán 11 százalékuk számít arra, hogy a használtautó-piacon 3 hónapon belül visszaállhat a korábbi rend, 61 százalék szerint minderre csupán 6 hónapnál hosszabb idő múlva kerül majd sor. Az egyelőre beláthatatlan helyzetben a kereskedők 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy jelenleg nem tölti a készleteit újabb autók vásárlásával.
A nyitva tartó kereskedések a felmérés szerint számos óvintézkedést alkalmaznak vásárlóik és munkatársaik védelme érdekében: 73 százalékuk legalább 2 méter távolságot ír elő, 52 százalékuk kézfertőtlenítőt rendszeresített, 29 százalék rendszeresen fertőtleníti az autókat, illetve a telephely gyakran látogatott pontjait is.
A JóAutók.hu felmérését a használtautó-kereskedéssel foglalkozó partner márkakereskedéseknek is megküldte. Mivel ez a kör többek között újautó-eladásokkal és szervíztevékenységgel is foglalkozik, náluk szinte mindenhol folyamatos a nyitva tartás, igaz, ott is csökkentett létszámmal. További eltérés, hogy a több lábon állás miatt a márkakereskedések 1-2 hónappal hosszabb túlélési idővel számolnak, miközben a válság lefutásával kapcsolatban is optimistábbak: többségük szerint hat hónapon belül visszaállhat az autópiac korábbi rendje.
„A használtautó-kereskedésektől beérkező válaszok egyértelműen azt mutatják, hogy a vészhelyzet miatt bevezetett gazdasági korlátozások egyik nagy vesztese az autópiac – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Amennyiben a jelenlegi korlátozások további hónapokig fennmaradnak, azok mindenképpen komoly átrendeződéseket fognak okozni a megbízható, minősített autókereskedők körében is.”
Háttér-információ: A 2017 májusában indult Jóautók.hu Magyarország első ellenőrzött használtautó piactere. Az oldal célja, hogy a tisztességesen működő kereskedők kínálatát összekapcsolja azokkal a biztonságorientált vásárlókkal, akik szeretnék elkerülni a használtautó-vásárlás során felmerülő buktatókat. A JóAutók.hu kínálatában szereplő valamennyi autó dokumentumai ellenőrzésen esnek át, emellett az oldalon azok a hirdetések kapnak kiemelt pozíciót, melyekhez megfelelő mennyiségű dokumentáció áll rendelkezésre. Az oldalon minden kereskedő csak előszűrést követően jelenhet meg, amely a céges és szakmai háttér mellett az autóállomány minőségére, valamint a vásárlói visszajelzésekre is kiterjed.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.