Szinte minden szektorban visszaesések vannak, az embereknek kevesebb pénzük van, kevesebbet fognak autózni is, így az autószerelőknek is kevesebb munkája lesz. Arról nem is beszélve, hogy a pénztelenség gányoláshoz vezethet.
A koronavírus-járvány már így is megrángatta az autóipart. Sorra zártak be a gyárak, a termelés szinte teljesen leállt, és ha újraindult is azóta, kisebb a termelés volumene. Ha ez nem lenne elég, a zuhanóban lévő gazdaság miatt biztosan kevesebb ember fog új autót venni, így a járműparkok átlagéletkora vélhetően tovább nő. Persze gondolhatnánk, hogy akkor az autószerelőknek jön a megváltás, valójában egyelőre őket is súlyosan érinti a veszélyhelyzet.
A vidéki szervizek
Több vidéki nagyvárosból is kerestem meg szerelőket, és mindenhol súlyos visszaesésről beszéltek. Egy pécsi autószerelő azt mondta, hogy a jelenlegi forgalmuk az átlagosnak mindössze a harminc százalékára esett vissza. Az eddigi necces időszakok főleg a túlkereslet, esetleg a szakemberhiány miatt alakultak ki, most visszájára fordultak a dolgok. Az emberek jellemzően csak a kötelező szervizeket végeztetik el a szerelőkkel, akik az alkalmazottakat sorra írják át rövidített munkarendbe. Egy dolog, hogy nem tudnak nekik munkát adni, de mivel sokkal kevesebb a bevétel, a kifizetés is nehezebb.
Márpedig kevesebb óra ugyanazzal az órabérrel kisebb jövedelmet jelent a szerelőknek. Ugyan több a szabadidejük, de abból csak nagyon kevesen tudnak megélni. A győri Bánfi futóműállító műhely és szerviz tulajdonosa azt mondta, kénytelen volt az alkalmazottait négyórás munkarendbe áttenni. Azért nem rövidebbre, mert erre még jár állami munkahelymegmentés címszó alatt bértámogatás. Bár amikor beszéltem vele, nemrég egyeztetett a könyvelőjével, és végeredményben az jött ki, hogy ez a támogatás csupán halottnak a csók. Jóindulatú és hasznos segítség lehetne, de rossz a kivitelezés: pont annyi segítséget kap, amit cserébe azonnal el is használ, így a pénzt beleteszik az egyik zsebébe, a másikból kiesik.
Egész Győr környékéről el tudta mondani, hogy partnerei vagy meghúzták magukat és csak időnként beeső egy-egy ügyfelet fogadnak, vagy teljesen bezártak. Ők ráadásul szerződésben álltak a helyi taxitársasággal, de ez az ágazat is megállt, innen is minimális a bevételük. A műhely mellett ott állnak a reptéri buszok, amiket ilyenkor a korábbi években megállás nélkül gumiztak, most nem történik semmi.
Az igények változása a tulajdonos szerint szinte egyik napról a másikra történt. Ahogy bevezették a kijárási korlátozást, egy nap alatt a felére csökkent az ügyfelek száma, három nap alatt a negyedére és április elején volt olyan nap, hogy egyáltalán nem volt munkájuk. A mélypont után volt némi mozgolódás, ismét elkezdtek hozzájuk járni a régi ügyfelek, de a forgalom még mindig a megszokottnak legfeljebb a fele.
Mivel az időjárás pont ebben az időszakban kezdett melegedni, ilyenkor a gumis műhelyek is csúcsra járnak. A műhelyben, amit felhívtam, azt mondták, hogy itt sincsenek a megszokott tarthatatlan állapotok, bár jobb a helyzet, mint az átlagos szervizeknél. A gumit jellemzően mindenki lecserélteti, de sokan úgy vannak vele, hogy a korlátozásokra való tekintettel nem mennek sehová, így ráér a csere. Ez abból a szempontból jó, hogy jobban eloszlanak majd az időpontok.
A gumiztatás kicsit rápótol a kieső bevételekre, de ez is csak ideig-óráig nyújt segítséget. Egy másik szervizben a vendégek mondták el, hogy mivel karantén és több helyen határzár van, így nem fognak utazni, elteszik az autókat. Nincs szükség arra, hogy felkészítsék a hosszabb utakra, sőt, ha lehet, a boltig sem veszik elő. Volt szerviz, ahol az ügyfelek tanácsokat kértek az autók hosszútávú leállítására.
Mi a helyzet a fővárosban?
Budapesten egy nagyobb szervizt kerestem fel, akik haszongépjárművekkel is foglalkoznak. Ők a személyautók oldalán 10-20 százalékos visszaesést észleltek, tehát sokkal kisebbet, mint vidéken. Érdekességként hozták fel, hogy a vendégeik közül a prémium autók tulajdonosai sokkal lazábban veszik a korlátozásokat, és kevésbé félnek a vírustól. Ők egészen minimális mértékben csökkentették a forgalmat, ezzel szemben az átlagos, polgári autók tulajdonosai elővigyázatosabbnak tűnnek.
A műhely haszongépjármű-forgalma viszont sokkal nagyobbat esett, nagyjából fele annyi ügyfelük van, mint a járványhelyzet előtt. Ez azért érdekes, mert az áruszállítás nem igazán állt meg a karantén hatására, a kisebb megtorpanásokat is hamar behozták. Ráadásul a forgalom is megnőtt ezen a téren, statisztikák szerint az emberek sokkal többet rendelnek házhoz.
Ezek ellenére a budapesti műhely valamilyen szinten fellélegzésnek éli meg ezt az időszakot. Lakatos munkákat is vállalnak, ahol eddig több hetes-hónapos várólisták tudtak kialakulni, de a kevesebb bejelentkező miatt ezek fellazultak. A már meglévő időpontjukról a járványra hivatkozva kifejezetten kevesen mondtak le. Koccanások és balesetek utáni javítások száma a kisebb forgalom miatt logikusan alacsonyabb, de a rozsdaeltüntetésért is kevesebb az érdeklődő a szezon ellenére.
A legtöbb helyen a vendégek életkorában is látni változást. Az idősebbek jellemzően betartják a korlátozásokat, és ha van lehetőségük, akkor a fiatalabbak segítségével juttatják el autóikat a szervizekbe. Egy debreceni szerelőnél azt mondták, hogy egy-két idősebb (visszajáró) vendégük volt csak, de ők is maszkban, kesztyűben, a tisztes távolságot megtartva vitték el autóikat. Csak a nagyon szükséges dolgokat csináltatták meg, és a lehető legrövidebb időt töltötték ott. Budapesten ilyen változást nem tapasztaltak, mielőtt odatelefonáltam, előző nap egy 84 éves ügyfelük vitte el az autóját.
A speciális műhelyeknek talán egy kicsit könnyebb
Az egyetlen szektor, ami igazán fellélegezhetett, az a tuningautó építő műhelyeké. A Respect Motorsport (RMS) műhelyét kerestem meg, ahol néhány utcai, de jellemzően versenyre épített autók készülnek. Ne a reszelt Civicekre gondoljunk, inkább a több száz lóerős Suprákra. Ebben a műhelyben is visszaesést tapasztaltak, de ahogy fogalmaztak: végre utol tudjuk érni magunkat, és nem lesznek hónapos várólisták. Ehhez hozzátartozik, hogy nincsenek nagyon versenyek, így az oda szánt autók csak állnak. A tuningcég szakemberei sem sem mennek ki a pályára figyelni a versenygépet, így a hétvégéik is szabadok lettek. A bevételkiesést kipótolják az utcai projektek, mert aki ilyen autót rendel, azt nem vágja földhöz a válság.
Miért van ez az egész?
Mindenhol három dolgot lehet feltételezni a visszaesés mögött. Mivel az emberek nem mennek ki az utcára, ha nem muszáj, egyszerűen nem kopnak az autók, nincs szükség annyi javításra és karbantartásra. A hosszú külföldi utak is kiestek, a több százezres futásra alkotott nagy dízelek sem mozognak most annyit, az autópályák is kevésbé terheltek.
A másik ok, amiért ekkora visszaesés van a szektorban, hogy az emberek készülnek a válságra. Kína nem igazán ad valós képet arról, mi vár minket a vírus után, náluk teljesen máshogy működik a gazdaság, mint Európában. Talán Olaszországon lehet a legjobban megfigyelni, hogy a gazdaságuk szinte a föld alá került a járvány miatt, ennek kapcsán nőtt a szegénység, ezzel együtt a feszültség. Ha nem is ilyen drasztikusan, egyelőre úgy néz ki, hogy hasonló lesz a helyzet Európa nagy részén a rengeteg bezárt kis- és középvállalkozás miatt. Az árak emelkedni fognak, a fizetések meg csökkenni, ezért a létfontosságú javak fognak előtérbe kerülni, sokan kénytelenek lesznek letenni az autót.
A harmadik ok összekapcsolódik a másodikkal, csak itt azért kell az embereknek letenniük az autót, mert elvesztik munkahelyeiket. Már most sok elbocsátásról hallani az állami segítségnyújtások ellenére, ezért az emberek mindenhol megfogják a költségeket. Ahol nem létfontosságú az autó, ott vagy kivonják ideiglenesen a forgalomból, vagy eladják. Ez megint kiesést jelent a szerelőknek, és a használtautó-piac is túltelített lesz.
A szerelők szemszögéből további probléma a kormánynak az az intézkedése, hogy a lejárt műszakis autókat nem kell azonnal újravizsgáztatni. Haladékot kaptak a járványhelyzet végéig, és a szervizek szerint ezt sokan ki is használják. Van néhány vendég, aki azzal akarja megelőzni a nagy sorokat, hogy nem a járványhelyzet végén kapálózik majd a többhetes várólistákon, viszont sokan csak legyintenek. A legtöbb állomáson a felére csökkent a vizsgaáztatások száma, ez is nagy bevételkiesést jelent.
A negatív hozadékok
A pénztelenség miatt várhatóan ismét többen fognak elkezdeni otthon szerelni, sokszor szaktudás és célszerszámok nélkül, a mindegy, csak menjen elvén. Emiatt egyre több balesetveszélyes vagy megbízhatatlan autó kerülhet az utakra.
Valószínűleg egyre többen fordulnak majd nem hivatalos szervizekhez, ahol nem lesz garancia az autónkra. Emellett tovább esik majd a hivatalos szerelők forgalma, akik szép lassan akár a bezárásig juthatnak. Ha idáig eljutunk, nagyjából azt a visszafordíthatatlan állapotot érjük el, hogy a sufniszerelő ugyanannyit fog kérni, mint a hivatalos, akit kiszorított a piacról - sokszor fele olyan jó minőségű munkáért.
Szakértők szerint a most következő válság rosszabb lehet, mint a 2008-as, bár az autózásról akkor sem kellett lemondani, csupán észszerű keretek között művelni. Nemrég kiderült, hogy az emberek alább adtak a prémium termékekből a használtpiacon, inkább az olcsó és megbízható kompaktok kerültek előtérbe. Persze ezeket sem lehet karbantartás nélkül üzemeltetni. Viszont ha hivatalos szervizbe visszük, nemcsak garanciát és biztonságot nyerünk, hanem azt, hogy még néhány ember nem veszti el a munkahelyét.