Kivonul az AAA Auto Magyarországról?
29,7 milliós versenyhivatali bírság, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, kivételesen rossz Google-értékelés és óriási piaci siker. Rengeteg tanulságot hordoz a prágai központú AAA Auto használtautó-kereskedés utóbbi éveinek magyarországi mérlege. A cég a koronavírus-járvány első hulláma idején zárta be budaörsi telepét, és most már a fóti központ is csak csökkentett módban üzemel. A cég PR-ese nem erősítette meg, hogy elmennek Magyarországról, de az összes jel erre utal.
Amikor június 24-én, délután elmotoroztam Fótra, nagyon kíváncsi voltam, mit találok az ország egyik legnagyobb használtautó-kereskedése, az AAA központi telephelyén. A Vezess.hu egy hete megírta, hogy a cég elhagyhatja Magyarországot. Forrásaikat nem fedték fel, és nekik még annyit sem válaszolt a prágai központ, mint nekem, bár én sem lettem sokkal okosabb.
Hello Mr. Zách, thank you for your question. At present, car sales continue at the Fót branch. We provide guarantees in the standard mode according to the law.
Sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarták az állítást, hogy bezár az AAA, csupán a sorok közül olvasható ki, csak a fóti telep működik, nem vásárolnak autót, amúgy pedig a törvénynek megfelelően gondoskodnak az eladott példányok garanciális (valójában szavatossági) teendőiről.
2014-óta működteti fóti használtautó-kereskedését a cseh Autocentrum AAA Auto Kft. A cég a piaccal együtt gyorsan nőtt nagyra az utóbbi években, korábbi közlése szerint, 2017-ben mintegy 4750 használt autót értékesített, majd újabb telephelyeket nyitott Budaörsön és Győrben. A budaörsi nagyjából egy éve nyitott és idén tavasszal kiürítették.
Mérlegadataik érdekesek. Miközben 2015-ben 5,6 milliárd forint értékesítésből származó árbevételt termelt a cég, 2018-as, tehát a most elérhető legfrissebb kimutatás szerint ez 9,5 milliárd forintra emelkedett, ugyanakkor az adózás előtti eredmény -490 millió forintról -158 millió forintra változott. Persze nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az AAA milliárdos befektetéssel indította újra tevékenységét Magyarországon, ráadásul nemzetközi cég, amely Csehországban (22 településen), Lengyelországban és Szlovákiában is vannak érdekeltségei, és Wikipedia-oldaluk szerint, 2018-ban 19,7 millió euró nettó adózott eredményt produkált.
Az AAA kétezres évekbeli, magyarországi időszakában is olvashattak a kereskedés sajátos üzleti gyakorlatáról, amikor kollégánk megpróbálta beszámíttatni saját autóját és megtudta, hogy a magáneladók szorult pénzügyi helyzetét használják ki. 2009-ben eltüntette őket a válság Magyarországról, de 2014-ben visszatértek. A második időszakhoz köthető esetek szomorú képet festenek az átlagos használtautó-vásárlók kiszolgáltatott helyzetéről és naivitásáról, de erről később.
Ahogy ott keringtem a 4-500 autó számára megfelelő méretű központ kerítésén kívül, megcsapta az orrom az elmúlásszag. A szalon főbejárata fölötti, emeletmagasságú céglogó utolsó O-betűje hiányzik (szeles időjárás?), a kerítések zászlói tépettek, mocskosak, az udvaron pedig alig kétszáz autót látni. A telep fele üres. Egy részük tulajdonképpen roncs, de itthon ez, ugye értelmezés kérdése csupán.
Végül bementem az udvarra. Arra gondoltam, hogy vagy most vernek halálra a kereskedés utóbbi évekbeli ügyeiről szóló cikkeim miatt, vagy megtudok valamit az AAA valódi terveiről. Ez utóbbi bizonyult fontosabb szempontnak.
A tűző napon már csak egy-két eladó és néhány érdeklődő kolbászol, söprik a készletet. Ha most akarnál 2002-es Honda Streamet venni, épp tudnak adni egy kicsit rohadó példányt 750 ezer helyett 500 ezer forintért, egy 2006-os Opel Astra 1,7 CDTI ára egymillióról 900 ezerre csökkent, de van durvább példa: 2011-es Volvo S60 3,1 helyett 2,7 millió forintért.
Próbáltam szóra bírni egy értékesítőt, de nem jutottunk tovább az alapoknál. Nem beszélhet, köti a szerződése. Sajnos felismert. Így is megtudtam azért, hogy az alkalmazottak száma (látható módon) lecsökkent és ha a jövő héten visszajövök, talán még olcsóbban tudok autót venni az akkori készletből. Nekem viszont eszembe jut, mivel járhat, ha véletlenül nem a megfelelő példányt találom meg a fogyatkozó kínálatban.
Telefonon ígérnek, élőben fárasztanak
Azért veszem végig a 2017-óta a Totalcaron bemutatott AAA-ügyeket, mert bár még májusban, a kijárási korlátozás idején is eladtak 300 autót és a vevők zöme elégedett, a cég üzleti modellje mesterien olvasztott magába minden törvénybeli és intézményes hiányosságot, valamint a vásárlók felkészületlenségéből, illetve általában a tudatosság és az odafigyelés hiányából adódó támadási felületet.
Rengeteg olyan hirdetést találtam az utóbbi években a Használtautó.hu-n, amelynek feladója kéri az AAA-t, hogy ne keressék, nem nekik akarja eladni az autót. A call-center módszere a lehengerlés volt. Szinte bármilyen autóra látatlanban adtak egy telefonos ajánlatot, de olyan magas összegről, amennyiért érdemes elvinni Fótra. A lelkes tulajdonosokat sokszor órákon át várakoztatták, közben a forgalmi engedély az értékbecslőnél volt, az üzlet pedig azon múlott, hogy az áldozat megpuhult-e annyira, hogy százezreket engedjen a látatlanban ígért árból vagy sem. Sokaknál működik a módszer, valljuk be, gyűlölünk autót eladni, pláne feleslegesen autókázni a fóti senki földje és az otthonunk között. Ez az elmetrükk nagyon működik a 2010-es évek Magyarországán.
A felvásárolt autók útja a vevőig
Az AAA hárította felelősségét, amikor olvasónknak olyan Mazda 3-at adott el előfinanszírozással, amelyről nem sokkal később éppen egy Mazda-szakszerviz állapította meg, hogy balesetveszélyes, súlyosan korrodált a padlólemeze, illetve a futómű bekötési pontjai, miközben műszaki vizsgája érvényes volt.
Az ügyben csalás miatt nyomozott a rendőrség, de az nem hozott áttörést. A Dunakeszi kapitányságon akkoriban több csalásgyanús ügy miatt is nyomoztak az AAA-nál eladott autók kapcsán. 107 ponton vizsgálják át eladás előtt az autókat, de erről a Mazdáról egyetlen pontban megállapíthatták volna, hogy roncs.
Később megírtuk, hogy egy másik olvasónk rejtett hibás Ford S-Maxot kapott a pénzéért. A két eset közös vonása, hogy olyan állapotösszesítő jegyzőkönyvet mellékeltek az autókhoz, amely logikátlan, nehéz rajta eligazodni, és amelynek néhány megállapítását tekintve egyáltalán nincs köze az autó valós műszaki állapotához, csupán a későbbi szavatossági igények érvényesítését nehezíti. Ez is egy kitapintott gyengeség: az emberek zömének ugrik a szeme a túl hosszú szerződéseken, ezért bármit aláír a szabadulásért.
A reklamáció sikerességét jelentősen befolyásolta, hogy a károsult mennyire volt kitartó, illetve fenyegetett-e ügyvéddel, vagy a nyilvánosság bevonásával. Az S-Max-os huzavona évek után peren kívüli megegyezést hozott. De ki fordul egyáltalán ügyvédhez Jánoson kívül és ki hajlandó súlyos százezreket költeni egy bizonytalan eredmény reményében? Nem sokan, és ezt az AAA is tudhatja, ahogy az eleve csalásra berendezkedett kereskedések szintén.
Két éve valaki talált egy Ford Focust a fóti kereskedésben, amelyről kiderült, hogy visszatekerték a kilométerszámlálóját, vagyis csaltak vele. A szalon üvegfalára írt ígéret, mely szerint ellenőrzik az autók futásteljesítményét minimum nem általános módszer az AAA-nál. Azóta ingyenessé vált az állami lekérdezés, de addig is csak pár száz forintba került, és erről az autóról én is így tudtam meg, hogy tekert.
Hamis biztonságérzet, de a 30 milliós bírság aprópénz
Olyan esetről is beszámoltunk, amikor valaki szeretett volna élni az AAA-nál ígért hétnapos, kérdés nélküli cserelehetőséggel, miután frissen vásárolt autója lerobbant. Ekkor tudtuk meg, hogy az AAA fontos reklámüzenetéhez apró betűs rész is tartozik az általános szerződési feltételek közt, amely kifordítja a fenti ígéretet: hibás autóra nem vonatkozott a cserelehetőség.
Nem csak az autócserés trükk, de a cég más, valótlan reklámüzenetei és ígéretei sem tetszettek a Gazdasági Versenyhivatalnak, amely két vizsgálat nyomán, összesen 29,7 millió forint bírságot szabott ki az AAA-ra a kereskedés félrevezető kommunikációja és tisztességtelen üzleti magatartása miatt. A hivatal döntéseit megtámadták, de az első- és másodfokú bíróság után, 2019-ben a Kúria is helybenhagyta azokat, így végül fizetett a cég az államkasszának. Ilyen sok eladott autó mellett harmincmillió forint aprópénz, kigazdálkodható, mégis ez volt a magyar használtautó-piac legmagasabb GVH-bírsága.
Nem az AAA autókereskedés magyarországi története miatt igazán érdekesek ezek az ügyek, hanem azért, mert egy olyan, évi 700-800 ezres társadalmi csoportot érintenek, amelynek tagjai sokszor anyagilag törékeny helyzetben vannak, az egyetlen komolyabb vagyontárgyuk egy használt autó, vagy éppen ilyet szeretnének vásárolni és akár félmilliót, akár hármat költenek, a lehető legjobbat szeretnék a pénzükért.
A döntéseket sokan felkészületlenül, megalapozatlanul, érzelmektől befolyásolva hozzák, és bármely vállalkozás vagy magánszemély visszaélést követ el, amely, illetve aki nem a lehető leghitelesebb információkat adja ehhez a nehéz döntéshez.
Az AAA ügyében ott van Magyarország társadalomrajza, az, ahogyan a pénzköltésről és a választási lehetőségekről gondolkodunk, ahogy jogainkhoz, a szerződéskötéshez és a felelősség kérdéséhez viszonyulunk. Változnia kell a dolgoknak, ezért a hasonló esetekkel ezelőtt és ez után is foglalkozni fogunk. Akár kivonul az AAA, akár nem, akár visszatér, akár nem.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.