Az utóbbi évek egyik legnagyobb port kavaró autóipari botránya kétségkívül a Takata légzsákok körül kialakult visszahívás-sorozat volt. Az érintett típusok listája folyamatosan bővül, és az is előfordulhat, hogy akár több tulajdonosváltáson átesett, huszonéves autókat kell bevinni a márkaszervizbe.
Bár előjelei már korábban is voltak, igazán öt évvel ezelőtt pattant ki a Takata-légzsákbotrány. Kiderült ugyanis, hogy a cég által számos gyártónak beszállított légzsákok piropatronjai nedves, párás közegben a tervezett energia többszörösével robbannak fel, így a légzsák anyagán áthatolni képes fém-repeszeket indítanak útjukra. Ezek aztán életveszélyes sérüléseket, szerencsétlen esetben akár halált is okozhatnak, és már okoztak is több alkalommal.

Elképesztő mértékű visszahívási akció indult, a Totalcaron pedig azzal is több alkalommal foglalkoztunk, a hazai importőrök hogyan kezelik a kialakult helyzetet, és egyáltalán mely márkák mely típusai lehetnek érintettek. Az évek során egyre bővült a lista, Tóth Zoltán kollégánk pedig saját példáján keresztül is bemutatta, hogyan iktatták ki Honda FR-V-jéből a potenciálisan gyilkos alkatrészt.
Dagad a légzsák-botrány. Az Ön autója is érintett? Most kiderítjük – percről percre
Rátapadtunk a telefonra és körbekérdezzük az érintett importőröket. Töltse velünk ezt a délelőttöt, hogy megtudja, az ön arcára is veszélyes-e autója légzsákja.
Jó ideig nem is igazán foglalkoztam a légzsákbotránnyal, minthogy a nemzetközi sajtóban is viszonylagos csönd uralkodott a témában. Bő másfél éve viszont vettem egy első generációs – B5-ös – Audi A4-et, amit azóta a kötelező karbantartás és néhány terven felüli javítás mellett már közel harmincezer kilométer óta használok elégedetten. Nemrég viszont a hazai klubos Facebook-csoportban botlottam egy posztba: ezek az A4-esek is érintettek lehetnek a Takata-botrányban.

Először csak a neten próbáltam keresgélni, és rá is akadtam egy, a német szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (Kraftfahrt Bundesamt – KBA) által jegyzett dokumentumra. Eszerint nemcsak az A4, hanem a kortárs A6, A8 és TT esetében is visszahívásról van szó. Németországban mintegy 341 ezer autóról beszélünk, de szerencsére mindeddig sem személyi sérülésről, sem pedig anyagi káros balesetről nem tudni a hibás légzsákokkal összefüggésben.

Azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon mi a helyzet, megkerestem az Audi hazai importőrét, a Porsche Hungariát. Tőlük megtudtam, hogy nagyjából 1500 autóra, az alábbi típusokra és évjáratokra rendeltek el visszahívási akciót:
- Audi A4 (1997-2001)
- Audi A6 (1997-2001)
- Audi TT (1999-2001)
- Audi A8 (1997-2001)
- Audi Cabriolet (1997-2000)
Ebből tehát látszik, hogy az A4 B5 korai évjárataira nem vonatkozik az akció, míg az A6 C5 esetében a fészlift utániakkal már nincs probléma. Az A8, a TT és a Cabriolet sem a teljes gyártási ciklusa alatt készült a problémás Takata-légzsákokkal. A Porsche Hungariához tartozó más márkáknál, így a Volkswagennél, a Seatnál és a Škodánál nincs hasonló eljárás.
A fenti típusok közt természetesen vannak olyanok, amelyeket több légzsákkal szereltek. Nem arról van szó, hogy ezek mindegyike veszélyt hordoz: probléma a Takata által gyártott vezetőoldali légzsákokkal, valamint a Nadi gázgenerátorral van. Ezekkel kapcsolatos káreseményeket, sérüléseket idehaza sem jegyeztek fel.

Mivel esetenként már huszonéves, akár több tulajdonosváltáson is átesett járművekről van szó, érdekes kérdés a tulajdonosok felkeresése. A Porsche Hungaria közlése szerint már el is kezdték az értesítést, tájékoztatva az érintetteket, hogy hiba adódhat a vezetőoldali légzsák működésében. A gépjárművek életkorából adódóan cserealkatrész nem áll rendelkezésre, ezeket tehát újra le kell gyártani. Éppen ezért a javítás várhatóan 2021 második negyedévében indulhat meg. A cserealkatrészek beérkezésekor újabb levelet küldenek az ügyfeleknek, alapul véve a Belügyminisztérium nyilvántartását.
A javításra a tulajdonosok jogosultak, nekik annyi a teendőjük, hogy követik a PoHu által kiküldött levélben foglaltakat. A márkaszervizekben kicserélik a hibás alkatrészeket az újra, ezzel pedig a potenciális balesetveszély is elhárul. Nálunk ez családon belül két szervizlátogatást jelent majd, hiszen a saját A4-esem mellett édesapám 1999-es gyártású A6-osa is beleesik a szórásba.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
