Na, de mi az a Tannistest?
Az Év Autójának kiválasztása hosszú folyamat. Gondoljunk csak bele, mennyi új modellt mutatnak be a gyártók minden évben – egy-egy nagy autószalon szinte bejárhatatlan területen kínál feldolgozhatatlan mennyiségű újdonságot.
A díj története a hatvanas évekig nyúlik vissza, a holland Autovisie című lapnál dolgozó Fred van der Vlugt ötlete volt az európai Év Autója megválasztása, 1963-ban pedig meg is valósította. A zsűri összetétele az évtizedek során sokszor változott, bővült is.

A választásnak vannak nagyon fontos állomásai, ezek közül az egyik – és talán egyben a legjelentősebb – a Tannistest. Az először 1978-ban megtartott rendezvény a helyszínt biztosító Tannisby nevű dán faluról kapta a nevét, és lényegében egy többnapos autótesztelő Paradicsomnak mondható. Vagy, ha úgy tetszik, éppen pokolnak, hiszen elképesztő mennyiségű új autót kell igen rövid idő alatt végigülni, kipróbálni, hogy aztán a tapasztalatok birtokában kialakuljon fejben egy sorrend, a zsűritagok ki tudják választani a következő körbe kerülő autókat.
A szervezők ugyanis igyekeznek minden szóba jöhető típust összegyűjteni, és ez általában 90 százalék körüli hatékonysággal sikerül is nekik. Azokról az autókról van szó, amelyeket legalább öt európai országban forgalmazni fognak majd a következő év (tehát jelen esetben 2022) január elsején. A hellyel-közzel végleges, hosszú lista általában őszre áll össze, ezért aztán a Tannistestet is ősszel tartják. Novemberben a zsűritagok megkapják az akkor már tényleg végleges listát, december elejére leszűkítik hétre a mezőnyt.
A következő nagyon fontos lépcső a mortefontaine-i tesztelés: ekkorra tehát hét (de legfeljebb nyolc) autó marad csak benn a körben. A Tannistesthez képest is kevesebb idő áll rendelkezésre a Párizs melletti kistelepülésen, hogy az újságírók még egyszer, utoljára friss élményeket szerezzenek az esélyesekkel a CERAM tesztpályán. A zsűri ezután visszavonul, hogy értékeljen, pontozzon, végül az eredményt rendszerint - legalábbis egy 2012-es vezetőségi döntéstől számítva - a márciusi Genfi Autószalonon hirdetik ki.
A Totalcaron 2012 óta olvashatják első kézből a Tannistesten – valamint Mortefontaine-ben – szerzett tapasztalatokat, akkor lett ugyanis a zsűri tagja Csikós Zsolt. Ettől az évtől pedig már Gajdán Miklós hozza el az olvasóknak a legérdekesebb, legfontosabb újdonságokat. Az idei teszt szeptember 25-től 30-ig tart, a háromtagú Totalcar-küldöttség rendszeresen beszámol a történésekről.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
