Az egész autóipart megfojtja az acélhiány
Még a chiphiányra sincs megoldás, és már jön a következő anyaghiány, amely az egész autózást sújtja, az új autók gyártásától kezdve a régiek karbantartásáig - és egy dolog biztos: olcsóbb egyik sem lesz. Viszont a drágára is többet kell várni. Ugyanis akadozik az acélellátás.
Bár úgy képzeljük, hogy ez igazából csak az autógyártók problémája, de a beszállítóktól kezdve az alkatrészgyártáson át az építőiparig mindenhol érezhető a jelenség hatása. Bizonyos autóalkatrészek már most kifogytak a raktárakból, ami pedig bent van, annak is megy fel az ára. Még egyelőre vannak alternatív források, esetenként drágábban vagy hosszabb várakozási idővel, de nem lehet semmi megnyugtatót mondani: hamarosan eljöhet az a pont, amikor minden leáll.

A probléma először a nagy európai piacokon jelentkezett, de már nálunk is érezhető a jelenség, bizonyos alkatrészek, például néhány típushoz a vezérműlánc már most hiánycikk. És a kereslet nem csökken, tehát a közgazdaságtan elemi szabályainak megfelelve az acélból készülő alkatrészek jelentősen drágulni fognak.
Ha igazán pontosak akarunk lenni, az előző mondat akkor helyes, ha úgy fogalmazunk, hogy a vártnál jobban drágulni fognak, ugyanis az acél ára 2008 óta folyamatosan emelkedik, tehát nem magán a tényen kell meglepődni, hanem a drágulás mértékén.
Az okokat megvizsgálva látszik, hogy a jelenlegi probléma több helyről fakad: Kínában és az Amerikai Egyesült Államokban az állam hatalmas támogatással ösztönzi a gazdasági fejlődést (úgynevezett konjuktúra programmal), amivel nőtt a nyersanyagok iránti kereslet, a vállalkozások elkezdtél felszívni a piacról a nyersanyagot. Akik acéllal dolgoznak, azoknak nem újdonság, hogy az elmúlt egy-másfél évben megduplázódott az alapanyag ára. Európai acélgyártók is a kínálati hiányról beszélnek. Németország második legrégebbi bankjának, a Bankhaus Metzlernek a szakértője az árak emelkedésről úgy nyilatkozott, hogy az felülmúlta minden várakozásukat.
Erre a drágulásra jött még rá a konténerek hiánya, egyszerűen nincs elég konténer, amiben szállítani lehetne - és mivel itt is a kereslet-kínálat törvényei működnek, a másfél évvel ezelőttihez képest a konténeres szállítás költségei a hétszeresükre nőttek, ami tavaly nyáron 1650 dollárért utazott, az most 11550 dollárért jön át a tengeren.
A helyzeten az sem segített, hogy Trump elnöksége alatt a kínai acélra az USA súlyos büntetővámot vetett ki - ami miatt Amerika a világ többi részéről kezdte felszívni a nyersanyagot. Ez az intézkedés végül nem érte el eredeti célját, Kína ugyanis a büntetővám ellenére is növelni tudta az exportját, január és március közötti időszakban 24 száazlékkal több acélt adtak el külföldre, és az előrejelzések szerint még 21 száazlékos növekedés várható. De a világnak ez is kevés.
Két autószerelő műhellyel beszéltem, az egyik helyen azt mondták, hogy pár hét a várakozási idő a gyári alkatrészekre, de az utángyártottakra nem tapasztaltak hiányt. Egy másik szerviz anyagbeszerző munkatársa elmondta, hogy a beszerzési idő nagyon megnőtt, a korábbi 2-3 nap helyett 2-3 hét a szállítási idő, a Japánból érkező alkatrészekre pedig egy hónapot, vagy még annál is többet kell várni. Példának a lengőkarokat említette, mint az acélhiány miatt hirtelen és látványosan dráguló alkatrész, de az alumíniumból készülő klímahűtők ára is meredeken megy felfelé.
Jó kérdés, hogy az akkumulátorok, a chipek és az acél után mi lesz a következő, ami megbénítja az autóipart.
Amit az autógyártást megbénító chiphiányról tudni érdemes
Hova lettek a chipek? Miért nem gyártanak többet? Mivel jár, ha 12 millió autó hiányzik a piacról?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
