Az egész autóipart megfojtja az acélhiány
Még a chiphiányra sincs megoldás, és már jön a következő anyaghiány, amely az egész autózást sújtja, az új autók gyártásától kezdve a régiek karbantartásáig - és egy dolog biztos: olcsóbb egyik sem lesz. Viszont a drágára is többet kell várni. Ugyanis akadozik az acélellátás.
Bár úgy képzeljük, hogy ez igazából csak az autógyártók problémája, de a beszállítóktól kezdve az alkatrészgyártáson át az építőiparig mindenhol érezhető a jelenség hatása. Bizonyos autóalkatrészek már most kifogytak a raktárakból, ami pedig bent van, annak is megy fel az ára. Még egyelőre vannak alternatív források, esetenként drágábban vagy hosszabb várakozási idővel, de nem lehet semmi megnyugtatót mondani: hamarosan eljöhet az a pont, amikor minden leáll.
A probléma először a nagy európai piacokon jelentkezett, de már nálunk is érezhető a jelenség, bizonyos alkatrészek, például néhány típushoz a vezérműlánc már most hiánycikk. És a kereslet nem csökken, tehát a közgazdaságtan elemi szabályainak megfelelve az acélból készülő alkatrészek jelentősen drágulni fognak.
Ha igazán pontosak akarunk lenni, az előző mondat akkor helyes, ha úgy fogalmazunk, hogy a vártnál jobban drágulni fognak, ugyanis az acél ára 2008 óta folyamatosan emelkedik, tehát nem magán a tényen kell meglepődni, hanem a drágulás mértékén.
Az okokat megvizsgálva látszik, hogy a jelenlegi probléma több helyről fakad: Kínában és az Amerikai Egyesült Államokban az állam hatalmas támogatással ösztönzi a gazdasági fejlődést (úgynevezett konjuktúra programmal), amivel nőtt a nyersanyagok iránti kereslet, a vállalkozások elkezdtél felszívni a piacról a nyersanyagot. Akik acéllal dolgoznak, azoknak nem újdonság, hogy az elmúlt egy-másfél évben megduplázódott az alapanyag ára. Európai acélgyártók is a kínálati hiányról beszélnek. Németország második legrégebbi bankjának, a Bankhaus Metzlernek a szakértője az árak emelkedésről úgy nyilatkozott, hogy az felülmúlta minden várakozásukat.
Erre a drágulásra jött még rá a konténerek hiánya, egyszerűen nincs elég konténer, amiben szállítani lehetne - és mivel itt is a kereslet-kínálat törvényei működnek, a másfél évvel ezelőttihez képest a konténeres szállítás költségei a hétszeresükre nőttek, ami tavaly nyáron 1650 dollárért utazott, az most 11550 dollárért jön át a tengeren.
A helyzeten az sem segített, hogy Trump elnöksége alatt a kínai acélra az USA súlyos büntetővámot vetett ki - ami miatt Amerika a világ többi részéről kezdte felszívni a nyersanyagot. Ez az intézkedés végül nem érte el eredeti célját, Kína ugyanis a büntetővám ellenére is növelni tudta az exportját, január és március közötti időszakban 24 száazlékkal több acélt adtak el külföldre, és az előrejelzések szerint még 21 száazlékos növekedés várható. De a világnak ez is kevés.
Két autószerelő műhellyel beszéltem, az egyik helyen azt mondták, hogy pár hét a várakozási idő a gyári alkatrészekre, de az utángyártottakra nem tapasztaltak hiányt. Egy másik szerviz anyagbeszerző munkatársa elmondta, hogy a beszerzési idő nagyon megnőtt, a korábbi 2-3 nap helyett 2-3 hét a szállítási idő, a Japánból érkező alkatrészekre pedig egy hónapot, vagy még annál is többet kell várni. Példának a lengőkarokat említette, mint az acélhiány miatt hirtelen és látványosan dráguló alkatrész, de az alumíniumból készülő klímahűtők ára is meredeken megy felfelé.
Jó kérdés, hogy az akkumulátorok, a chipek és az acél után mi lesz a következő, ami megbénítja az autóipart.