Az egész autóipart megfojtja az acélhiány
Még a chiphiányra sincs megoldás, és már jön a következő anyaghiány, amely az egész autózást sújtja, az új autók gyártásától kezdve a régiek karbantartásáig - és egy dolog biztos: olcsóbb egyik sem lesz. Viszont a drágára is többet kell várni. Ugyanis akadozik az acélellátás.
Bár úgy képzeljük, hogy ez igazából csak az autógyártók problémája, de a beszállítóktól kezdve az alkatrészgyártáson át az építőiparig mindenhol érezhető a jelenség hatása. Bizonyos autóalkatrészek már most kifogytak a raktárakból, ami pedig bent van, annak is megy fel az ára. Még egyelőre vannak alternatív források, esetenként drágábban vagy hosszabb várakozási idővel, de nem lehet semmi megnyugtatót mondani: hamarosan eljöhet az a pont, amikor minden leáll.

A probléma először a nagy európai piacokon jelentkezett, de már nálunk is érezhető a jelenség, bizonyos alkatrészek, például néhány típushoz a vezérműlánc már most hiánycikk. És a kereslet nem csökken, tehát a közgazdaságtan elemi szabályainak megfelelve az acélból készülő alkatrészek jelentősen drágulni fognak.
Ha igazán pontosak akarunk lenni, az előző mondat akkor helyes, ha úgy fogalmazunk, hogy a vártnál jobban drágulni fognak, ugyanis az acél ára 2008 óta folyamatosan emelkedik, tehát nem magán a tényen kell meglepődni, hanem a drágulás mértékén.
Az okokat megvizsgálva látszik, hogy a jelenlegi probléma több helyről fakad: Kínában és az Amerikai Egyesült Államokban az állam hatalmas támogatással ösztönzi a gazdasági fejlődést (úgynevezett konjuktúra programmal), amivel nőtt a nyersanyagok iránti kereslet, a vállalkozások elkezdtél felszívni a piacról a nyersanyagot. Akik acéllal dolgoznak, azoknak nem újdonság, hogy az elmúlt egy-másfél évben megduplázódott az alapanyag ára. Európai acélgyártók is a kínálati hiányról beszélnek. Németország második legrégebbi bankjának, a Bankhaus Metzlernek a szakértője az árak emelkedésről úgy nyilatkozott, hogy az felülmúlta minden várakozásukat.
Erre a drágulásra jött még rá a konténerek hiánya, egyszerűen nincs elég konténer, amiben szállítani lehetne - és mivel itt is a kereslet-kínálat törvényei működnek, a másfél évvel ezelőttihez képest a konténeres szállítás költségei a hétszeresükre nőttek, ami tavaly nyáron 1650 dollárért utazott, az most 11550 dollárért jön át a tengeren.
A helyzeten az sem segített, hogy Trump elnöksége alatt a kínai acélra az USA súlyos büntetővámot vetett ki - ami miatt Amerika a világ többi részéről kezdte felszívni a nyersanyagot. Ez az intézkedés végül nem érte el eredeti célját, Kína ugyanis a büntetővám ellenére is növelni tudta az exportját, január és március közötti időszakban 24 száazlékkal több acélt adtak el külföldre, és az előrejelzések szerint még 21 száazlékos növekedés várható. De a világnak ez is kevés.
Két autószerelő műhellyel beszéltem, az egyik helyen azt mondták, hogy pár hét a várakozási idő a gyári alkatrészekre, de az utángyártottakra nem tapasztaltak hiányt. Egy másik szerviz anyagbeszerző munkatársa elmondta, hogy a beszerzési idő nagyon megnőtt, a korábbi 2-3 nap helyett 2-3 hét a szállítási idő, a Japánból érkező alkatrészekre pedig egy hónapot, vagy még annál is többet kell várni. Példának a lengőkarokat említette, mint az acélhiány miatt hirtelen és látványosan dráguló alkatrész, de az alumíniumból készülő klímahűtők ára is meredeken megy felfelé.
Jó kérdés, hogy az akkumulátorok, a chipek és az acél után mi lesz a következő, ami megbénítja az autóipart.
Amit az autógyártást megbénító chiphiányról tudni érdemes
Hova lettek a chipek? Miért nem gyártanak többet? Mivel jár, ha 12 millió autó hiányzik a piacról?

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.
- Hírek
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Tesztek
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.
- Technika
Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.
Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.
- Tesztek
Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.
Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.
- Hírek
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.
- Hírek
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
A mentő használta a megkülönböztető jelzést.
- Hírek
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.
- Hírek
Teljesen új külsőt kap az új MG4
A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.
- Hírek
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.
- Hírek
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.
- Hírek
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.
- Gumidoktor
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?
- Hírek
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.
- Hírek
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.
- Hírek
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.
- Hírek
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.
- Hírek
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.
