2021.10.25. 11:08

Általában a legelső kérdés az ügyfelek részéről, hogy meg tudjuk-e állapítani a kilométeróra állás valódiságát. Jó eséllyel igen, de az eltűnt kilométerek nyomozása nem annyira egyértelmű, mint ahogy elsőre tűnik.

Rengeteg közismert jel van, mint például a kormány és a váltógomb kopottsága, de én azért óvatosságra intenék mindenkit ezzel kapcsolatban. Ismertem olyan gépkocsivezetőt, akinek erősen izzadt a tenyere, és olyan pH értéke lehetett, hogy szerintem távoli rokonai voltak az Alien filmek tojásrakó szörnyei. Pár munkanap/hét alatt bármilyen kormányt képes volt lebontani, tulajdonképpen atomjaira. Vagy ott van az az ismerősöm, aki kétkezi munkával keresi a kenyerét, a tenyere olyan, mint egy durvább csiszolópapír. És akkor nem beszéltünk még egyes gyártók egyre silányabb minőségű bőrrel bevont kormányairól, amelyek képesek 80 000 kilométernél úgy kinézni, mint ami háromszázat futott. Láttam már kereskedésben tébláboló vevőjelölteket, akik ránézve a kopott kormányra, és „ez tekert” felkiáltással tovább is álltak, talán épp egy jó autót hagyva a helyszínen. Majd később erősen alkudoztak a lefingott, ám újrabőrözött kormánnyal feszítő, szilikontól csöpögő autó mellett. Én azt javaslom, nézzük inkább az összképet, ne egy-két kiragadott részletet.

Van egy kereskedés - de ez az Üveghegyen innen van és a kurta farkú malac sem épp arra túr -, ahol a németországi importból származó autók óraállása kivétel nélkül 156 000 km környékén mozog... Itt már bukott meg több autó is, aminek nem volt valós az óraállása. Jellemzően Astrák, Focusok, benzines és dízel egyaránt.

És látom már a kommenteket, hogy kutya kötelességem lenne az ilyet azonnal feljelenteni. Nos, igen, pár ilyen alkalom után olyan népszerű lennék a rendőrök körében, mint Varga Irén a Facebookon. Besétálok a kerületileg illetékes kapitányságra, hogy találtam a Kva jó Autók Kft. kereskedésében egy tekert órás Ford Focust. Nosza, elő a bizonyítékokkal, b i ztatna az ügyeletes tiszt. Csillogó szemekkel sorolnám a kiült ülést, a fékek állapotát, a lambdaszonda értékeit, a porlasztócsúcsok korrekciós értékeit, a részecskeszűrő állapotát, melyek nincsenek összhangban a futott kilométerrel. Vagy hivatkoznék a sokéves szakmai rutinomra és a megérzéseimre. Valószínűleg itt hívnák be a többieket röhögni. De tegyük fel, valahogy eljut az ügy a bíróságig, ahol én megjelenek vagy háromszor tök fölöslegesen, mert a Kva Jó Autók Kft. részéről senki nem jött el. Pedig az ügyvezető mindennap megtalálható a Blahán 0-24- ben . Persze a cég ellen már rég csődeljárás folyik, és ugyanazon a telephelyen a Marha Jó Verdák Kft. működik egy ideje. De amikor kimegyek átvizsgálni, ugyanaz a pofa vicsorog rám.

És akkor néhány konkrét eset.

Fiat Doblo, magánszemélytől. Az autó három éve nála van, egy fehérvári kereskedésből vette. Akkor nem vizsgálták át. A futott kilométer, óra szerint 138 ezer. Az élő adatok elemzése közben szembejön egy figyelmeztetés, hogy a részecskeszűrőt már cserélték, 162 000 kilométerrel korábban. A mostani viszont már 76%-on áll, tehát lassan befejezi földi pályafutását. Várom a tippeket a valós futott kilométerre! Még egy fontos segítség, majd' 650 alkalommal regenerált az autó. De gyorsan levezetem két példában, íme a lehetséges megoldások:

A: Ha mondjuk egy város-autópálya vegyes használatot feltételezünk, akkor a 650 regenerálás átlagosan 500 kilométerenként történt meg. Ez kb. 325 000 megtett kilométert jelent.

B: Megközelíthetjük onnan is, hogy a DPF-et 162 000 kilométerrel ezelőtt cserélték az autó vezérlője szerint, feltételezhetően 160-200 ezer km környékén. Ehhez hozzájön a mostani részecskeszűrő futásteljesítménye, ami mivel lassan kuka, minimum 150 000 km átlagos használatnál. Akkor ez az autó valójában minimum háromszázezret ment.

Ez a két gyors példa szélsőségektől mentes futásteljesítményt feltételez, de csak játék a számokkal. A lényeg, hogy a 138 ezer kamu.

És mit tudunk még kiolvasni az élő adatoknál? Egyes és négyes hengernél a porlasztók korrekciós értéke magas, de ez már csak hab a tortán. Fojtószelep, EGR rottyon van, a légtömegmérő sem a régi már, de ezek az értékek viszont szinkronban vannak a valós futásteljesítménnyel. A tulaj nem ideges típus, nyugodtan veszi tudomásul, hogy korábban átverték. Bár, ha járt szerelőnél az autóval, akkor valószínűleg tudott erről...

Hyundai i30 átvizsgálás a már említett budapesti kereskedésben. 2011-es évjárat, szívóbenzin, megkímélt állapot. 156 000 km-rel a hirdetés szerint. A valóság elkeserítő. Beülök az autóba, a vezetőülés kiülve, de úgy, hogy oldalt a fémszál vágja a combom. Kormány újrabőrözve, a varrás elnagyolt és csúnya. Mind a beltér, mind a csomagtartó kritikán aluli. A tető kivételével minden elem fújva, nem ritka a 800-1200 mikron. Szerkezetileg ép az autó, a falcok, küszöbök, oszlopok érintetlenek. Belül rengeteg mikrokarc, ezt nagy mennyiségű szilikonnal próbálták ellensúlyozni. Az megvan, mikor beülsz egy ilyen autóba, ahol a gumiszőnyeg is tocsog a szilikontól? Egyből becsúszol a kormány alá, de sebaj, ha már ott vagyok, rádugom az OBD csatlakozóra a gépet. A diagnosztika elkeserítő képet mutat. Lambdaszonda lassan mindkettő csere, EGR és fojtószelep értékei gyengék. Gyertyákat szintén ellenőrizni/cserélni kéne, és ABS jeladó- és kerékfordulatszám- érzékelő hibánk is van. A fékbetétekben van még 2-3000 km, utána tárcsával együtt kuka. Kipufogó a hátsó dob előtt kifúj és erősen korrodált. És mielőtt pár okos mantrázni kezdi, hogy új autót akarnak az emberek használt áron. Nem, csak nem szeretnék, ha átvernék őket egy ilyen szarral. Tudod, ár-érték arány...

A mai autók nagy része képes arra, hogy Freeze Frame adatokat, magyarul lefagyasztott keret-információkat tároljon. Szebben fordítva ezek paraméterkörnyezeti adatok, amik megmutatják a hiba keletkezésének idejét, a motor pillanatnyi működésének adatait a hiba függvényében. Pl. fordulatszám, akku feszültség, fojtószelep állapot, sebesség, stb. És sok esetben tárol dátumot és kilométeróra állást is.

Nos, így bukott le az a BMW X5 is, amelynek egyszerűen átírták az óraállását, de semmi mással nem foglalkoztak. Itt több hibakód is bő 60 000 kilométerrel magasabb óraállásnál keletkezett, és biztosan nem a bajor mérnökök zsenialitása csillant meg, miszerint előre jelzik a meghibásodásokat. Ennyivel biztos megtekerték a bömöst. Aztán van nagy csodálkozás, ha az autó mondjuk 130 000 kilométer után ledobja a láncot, hisz van benne már több mint kétszázezer. És persze a harmincezres olajcsere intervallum sem segít ezen. Ilyenkor az a forgatókönyv, hogy az eladó bután néz, a vevőjelölt meg felháborodik. Nyilván egy ilyen primitív óratekerés az első szervizlátogatáskor kiderül, de hát akkor már késő... Állítólag szervizelték már itthon, hibakódot is olvastak. Az eladó jóbarátja szerelte... Én ismerek pár BMW szerelőt/szervizt, ott azért kiderül az efféle stikli. Az eladó magánszemély volt, az autót állítólag Németországból hozta be magának pár hónapja. Egy kétnyelvű adásvételin ott van az óraállás, ez passzol a hirdetésben szereplő adatokhoz, és ahhoz, amit az óra mutat. Most akkor kinn is tekernek? Vagy kamu az adásvételi is? A feltett kérdés költői, tudom a választ.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.