2022.02.11. 11:28

A korai kelés is sokkal könnyebb, ha történelmi pillanat miatt van rá szükség. Már másfél órával a hivatalos sajtótájékoztató előtt az Illatos úti Linde telepen nézegetem a hidrogéncellás Solaris Urbino 12 electric H2-t. A helyszín ismerős, képen legalábbis már láttam, hiszen ez Magyarország egyetlen hidrogénkútja, így az összes hidrogéncellás autó hazai bemutatóján útba ejtették, itt töltötték a Toyota Mirait és a Hyundai Nexót is.

Maga a kút is kísérleti, akár csak a hidrogénes busz próbaüzeme - annyi különbséggel, hogy a buszra bárki felszállhat, a Lindéhez viszont csak úgy nem lehet beesni tankolni. Nincs is nagy forgalma, néhány autó és targonca használja csak, ennyi pedig elég is ahhoz, hogy tapasztalatokat gyűjtsenek a technológiával. A Solaris hidrogénes busza is egy kísérlet a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programban, három héten keresztül fog utasokat szállítani Kőbánya-Kispest és Vecsés között.

Egyelőre a hidrogéncellás hajtás elterjedésének a legnagyobb akadálya a töltőhálózat foghíjassága. Az egy dolog, hogy a hazai kutak számát Hook kapitány is egy kezén meg tudja számolni, de a közforgalmú, azaz lakosságilag használható H2 kutak térképére rápillantva is látszik, hogy az egykori Keleti blokk határainál mintha fal húzódna. Hozzánk legközelebb Bécsben van ilyen, ott ráadásul egyből kettő is. Németoszágban ezzel szemben elég jó a lefedettség, minden nagyobb városra jut legalább egy - így ott már üzemelnek hidrogéncellás buszok, sőt, van taxitársaság is hidrogénes flottával. Míg személyautónál a klasszikus elektromos hajtás egy jól működő rendszernek bizonyult, a szakértők az üzemanyagcellás hajtásnak elsősorban a nehézgépjárművek - buszok, kamionok, kukásautók - között jósolnak nagy jövőt.

Hogyan lesz a hidrogénből áram, és mi a baj vele?

Bár a cikkben az egyszerűség kedvéért hidrogénhajtásról beszélek, az üzemanyagcellás (hivatalosan: tüzelőanyag-cellás) hajtás valójában elektromos hajtás, csak a villanymotor nem egy akkumulátorból kapja az áramot. De hogyan lesz a hidrogénből áram? Első lépésként a hidrogéngázt engednek az üzemanyagcellába, ahol egy jellemzően platinaötvözettel bevont negatív elektródára vezetik. Ott a hidrogén leadja a negatív töltésű elektronját, ami megindul a villanymotor felé. Ezalatt a pozitív töltésű hidrogén ion áthalad egy membránon, és megérkezik a pozitív elektródához, ott egyesül a levegő oxigénjével, miközben felveszi a motor felől érkező elektronokat. Amikor a hidrogén és az oxigén egyedül, vízpára keletkezik, ami a kipufogón távozik. A technológiáról és a vele járó kérdésekről, megoldandó problémákról szóló alapos cikkünket itt olvashatod.

Az üzemanyagcellás hajtás a buszok számára ideális, hiszen nem kell cipelniük a nehéz akkumulátorokat, ezáltal több utast szállíthatnak. Úgy szól a mondás, hogy az akkumulátoros villanybuszokhoz képest a hatótáv a duplája, a töltési idő pedig tizede, de a hazai próbaüzemre csak az előbbi igaz, a töltési idő órákban mérhető. A Linde kísérleti kútját ugyanis nem buszok kiszolgálására állították be, de ez még így is jobb annál, mint ami a görögországi tesztüzemnél volt, ott ugyanis még kísérleti kút sincs, ezért palackról kellett tankolni, körülbelül 50-80 kilométerenként, hiszen rásegítés nélkül csak annyi gáz ment át, ameddig a tartály és a palack közötti nyomás ki nem egyenlítődött.

A személyautókat jellemzően 700 barra sűrített hidrogénnel szokták tölteni, a buszokat viszont elég 350 barral, a két töltőfejnek a kialakítása is más. Míg egy hidrogénes személyautóba nagyjából 5-6 kilogramm hidrogén fér, addig a tesztre érkezett Solaris Urbino 12 Electric H2 37,5 (más forrás szerint 36,8) kilót képes tárolni. Egy kilogramm hidrogén ára 9-10 euró környékén mozog, legalábbis az osztrák és német nyilvános H2 kutakon ennyiért adják, a Solaris pedig átlagosan 10 kg-t fogyaszt száz kilométeren, vagyis a hatótávja terheléstől függően 350-400 kilométer körül alakul. Kipróbáltam, milyen érzés rácsatlakoztatni a 350 baros töltőfejet a buszra - hülyebiztos a rendszer, aki dugott már kompresszorra szerszámot, annak nem lesz új az élmény.

A Solaris öt darab, egyenként 312 literes kompozit tartályát a mennyezetbe építették, nagyjából az első tengely fölé. Maga az üzemanyagcella is fent van, de az hátra került, a líthiumos akkupakk a padló alatt van leghátul, a nagyfeszültségű rendszer egy része (pl. az energiaátalakító, fékellenállás, a háromfázisú elosztó) e felett, illetve a tetőben találhatók, a két villanymotor pedig a hátsó tengelyre került. Csak elsőre furcsa, hogy ennyi nehéz dolog került fentre, mindennek megvan az oka, busznál ugyanis nagyon számít a hasmagasság, nem mindegy, mennyi lépcsőt kell megmászni a bejutáshoz. Tehát amit a villanyautóknál megtanultunk, hogy milyen jó a padlóba épített akkumulátor, az a buszoknál érvényét veszti, a jó súlypontnál fontosabb például a gyors utascsere. Ez az építési mód teljesen bevett a buszoknál, a Mercedes E-Citarók is fent hordják az akkumulátorokat, ráadásul nem is keveset: a hidrogénes Solaris mennyezetében egy tonnányi gépészet van, az elektromos Mercedesek két tonnát hordanak fent, amihez már jól jön az aktív futómű.

A Solaris vezetői környezete régivágásúan letisztult, nincs gomberdő, egyszerűen áttekinthető, a már emlegetett E-Citaro ehhez képest űrhajó a rengeteg gombbal és kapcsolóval. Az utastér kellemes, a padló végig sík, egyedül a hátsó tengelynél van egy alig észrevehető púp. Nincsenek véletlenszerűen belógó dolgok, amelyek arról árulkodnának, hogy valamilyen kifelejtett berendezésnek utólag kellett helyet találni. A háromajtós, 12 méter hosszú, kéttengelyes busz 89 utast szállíthat, de olyan tömegben már nehéz lehet élvezni az elektromos hajtás előnyeit.

Az utas szempontjából ugyanazok az előnyei, mint egy elektromos busznak, vagyis csendes, kevésbé rázkódik, így egyszerűen jobb rajta utazni, de kifelé is csendesebb, és ugye nincs helyi emisszió. Aki ragad már be a hegynek felfelé erőlködő 21 busz mögé, annak nem kell magyarázni, hogy ez miért jó. A tesztüzem ma indul és egészen március 6-ig tart, bárki kipróbálhatja a hidrogéncellás utazást. Bármi is lesz a vége, az biztos, hogy nem fognak Magyarországon varázsütésre elszaporodni a hidrogénes buszok, egyfelől a technológia még nagyon drága és a szükséges töltőhálózat is hiányzik.

Egy töltő telepítése önmagában is súlyos összeg - hogy pontosan mennyi, az nagyban függ a paraméterektől, nem mindegy, hogy mekkora forgalomra kell méretezni, de nem lövünk nagyon mellé, ha kutanként körülbelül 2,5 millió eurós költséggel számolunk - mármint abban az esetben, ha az infrastruktúra megvan, tehát egy már létező benzinkúthoz kell hozzátoldani a H2-s oszlopot.

Az üzemanyagcellára is igaz, hogy csak akkor tekinthető zöldnek, ha a betáplált energia is az. Itthon ugyan több helyen is gyártanak hidrogént, de az nem minősül zöldnek, a budapesti kísérleti töltőállomás megújuló energiákkal gyártott zöld hidrogénje is külföldről származik. A technológia felfutását 2030 környékére jósolják, jelenleg az egész világszinten is csak gyerekcipőben jár, a budapesti próbaüzem is csak tapogatózás - minden fél számára, a busz gyártójának, a hidrogén szolgáltatójának, a Volánbusznak és az utasoknak egyaránt.

Az oldalról ajánljuk

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

5 órája
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
  • Közélet

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm

A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?

március 5., 06:11
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31