Amikor a rétegvastagságmérő is elvonul sírni
Elmesélték, hogy félnek a gonosz autókereskedőktől, akikről annyi rosszat olvasni, hallani manapság. Megnyugtattam őket, hogy valahol mélyen, legbelül a kereskedő is ember, nem kell félni. Ráadásul ismerek jónéhányat, akik igenis tisztességes, korrekt munkával keresik meg a betevőt. De ez a történet nem róluk fog szólni.
Nehéz szívvel írom ezeket a sorokat, de hát valakinek bele kell állni ezekbe a sztorikba is. Megint egy márkakereskedés által árult autót kellett átvizsgálnom. Sajnos az állapotfelmérés nem a várt eredménnyel zárult, keserű meglepetésben volt része az ügyfelemnek.
A megbízóm egy márkakereskedés (nem az átvizsgálandó márkát újonnan forgalmazó) használt autó kínálatából választott egy százezer kilométer körüli futásteljesítményű Kia Ceedet. Hisz fő a biztonság, a nagybetűkkel kiírt színes logók és az aszfaltozott placc garantálnak egyfajta minőséget. Hát, nem mindig.
Nem gyanakodtam a hahus linket kézhez kapván. A hirdetés szövegezése alapján az eladó jó műszaki és esztétikai állapotról biztosított minket, na meg rendszeres karbantartásokról.
Ehhez képest már az első benyomás sem volt jó. Az autóba betekintve a műszerfal burkolata a hazai celebvilág aktuális trendjét követte - elvált. Mármint a ragasztás. És tudom, hogy ez a púposodás sok Kiánál probléma, de ettől függetlenül igencsak ronda. Nem nagy összeg ezt rendberakni (40-50 ezer Ft), ezért nem értem, miért nem történt ez meg a meghirdetés előtt, ha már az esztétikát jónak tartják. Amúgy ezt tudomásom szerint garanciaidőn belül ingyen javította a márkaszerviz. De az enyhén matt és karcos fényszórókat sem tenném a kirakatba, de ez is beleférhet. Az autó alján, futóműalkatrészein felületi korróziót láttam – még a kezelhető fajtából. A géptető csálén állt egy kicsit – szinkronban a lökhárítóval. Esztétika, khmm.
Ezek után meg sem lepődtem, hogy jól összecsúnyázta az autót a gittelőfantom, mert balról akkora pofont kaphatott, mint egy haverom vagy húsz éve egy balatoni diszkóban a kidobótól. Ő a mai napig emlegeti, hogy éjfél után lekapcsolták a villanyt – másra nem emlékszik.
A rétegvastagságmérő keretprogram elemenként három mérésre volt beállítva, de inkább a mellékelt fotókon mutatom az értékeket, melyek egy picit soknak tűnnek. Főleg, ha azok az utascella biztonságáért felelős elemeken vannak. Amúgy a javítás, hát, hogy is fogalmazzak finoman: a szar és a nagyon szar között volt, bármelyik karosszériás tanulót eltanácsolták volna a szakmától, ha ez a vizsgamunkája, de a kőműves szakmában lehet még neki perspektíva. A gyári technológiás javítás garantálja, hogy az utascella továbbra is megvédi az autóban utazókat egy esetleges későbbi balesetnél. Ennél a javításnál azért erre nem vennék mérget. És akkor a korrózióvédelembe ne is menjünk bele. Gyorsan rá is pillantottam a Kia hirdetésére, hátha írnak korábbi sérülésről. De nem, sőt az állapota megkímélt. Én pedig az ügyfeleimet kímélem meg az ilyentől.
Ezekhez a borzalmakhoz képest felüdülés volt, hogy a jól karbantartott, műszakilag kiváló állapotban lévő autón csak egy-két gyújtáshibát találtam. Mondjuk ez egy 1.4-es motorral szerelt Kiánál azért erősen gondolkodásra készteti az embert. P0300 és P0302. Ez a kettes henger felé irányítja majd a szakemberek figyelmét egy kis időre. Mivel az ár-érték arány azért erősen megkérdőjelezhető volt, azt javasoltam, hogy nézzenek másik alternatíva után. Ez két nappal később realizálódott egy kisebb kereskedésben, egy úgynevezett murvás telepen, ahol némileg olcsóbban egy sokkal kevesebb kompromisszumot tartalmazó autót sikerült megvásárolni. Ebből a történetből sem szabad messzemenő következtetéseket levonni, de ez most így adta ki.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.