Vasárnap Juditék vettek egy friss műszakis Mazdát, de hétfőn kiderült, hogy nem is lehetne műszakija, annyira rohad. De nem baj, mert átíratni sem tudják, elhasalt az eredetvizsgán. Tanulságos történet arról, mit ne tegyél, ha használt autót veszel: például ne tüntesd el a bizonyítékot, ha átvertek.
A történet nem a szokványos magyar sztori, aminek egyszerű oka van: aki itthon él, sejti, hogy átverhetik, és még akkor is tart is tőle, ha nem tudja pontosan, mit tehetne ellene. Esetünkben viszont a 25 éve az Egyesült Államokban élő Judit – akit valójában nem így hívnak – találkozik az itthoni viszonyokkal. Ez most úgy tűnik, 1,2 milliójába került.
Judit már lélekben elkönyvelte a veszteséget, mint mondja, szerencséjükre nem fognak emiatt éhen halni, de azért bosszantják a történtek – és pont a tanulságok miatt járult hozzá, hogy megírjam. A szövegben azonban mindenkit, még a cégeket is átkereszteltem, mert ebben a kissé szürreális történetben a bizonyíték, vagyis az autó már nincs meg.
Juditék Magyarországra költöztek amerikai férjével és gyermekükkel. Az óceánon áthajózott autójuk viszont nem érkezett meg. A Subaru még most, a cikk írásakor is a német vámban dekkol, ezt nem tudták kivárni, így az volt a terv idén május elején, hogy addig is vesznek egy olcsó autót. Kezdetben Budapesten béreltek lakást, de a végcél vidéken volt, így szükség volt egy járműre, az ügyintézés miatt rendszeresen kellett egy távoli megyénkbe utazniuk.
Különösebb előítéletek nélkül a Jófogáson kerestek egy eladó autót, egy hölgy, Gizella vette fel. Bár az ő adatai voltak a hirdetésnél, kiderült, hogy ő a Rozsdapatkány Ungheria Kft. alkalmazottja. Lehetőséget kaptak, hogy egy magánháznál nézzék meg szombaton a Mazda 6-ost, aláírták az adásvételit, fizettek és vasárnap vették át, szintén magánháztól. Hisz úgymond zárva volt a kereskedés. Természetesen a Rozsdapatkány Kft.-nek (az igazi nevén) semmi nyoma céges hirdetőként sem a Jófogáson, sem a Használtautó.hu-n. Juditékat megnyugtatta, hogy az autónak gyakorlatilag egy-két hetes, friss műszaki vizsgája van.
A vásárlás utáni hétfőn elvitték a Mazdát egy budapesti gyorsszervizbe, hogy elvégezzék az ilyenkor szükséges karbantartásokat, olajcserét. A szervizben jelezték, hogy az autó alja finoman szólva rohad, gyakorlatilag életveszélyes, a cikkben található fotók ekkor készültek. Ez az állapot hunyorítva sem menne át a műszakin, de a Mazdának körülbelül két hete sikerült. Innen Juditék felhívták Gizellát a problémával, aki annyit mondott, hogy hárítsák el a közvetlen életveszélyt jelentő problémákat, és küldjenek róla számlát a Rozsdapatkány Kft.-nek.
Ám a szerviz jelezte, hogy ez a számla picivel több lenne, mint az autó értéke, azt javasolták, hogy vigyék vissza az eladónak. Mivel a bizalom alapja a friss műszaki vizsga volt, elmentek hát az Apró Kövekből Álló Kép utcába, a nagy állami vizsgabázisra, ahol beszéltek egy menedzserrel, akinek sajnos nem jegyezték meg a nevét. Előadták a problémát, megmutatták a fotókat, meg hogy friss a műszaki: a szakember szerint ilyen állapotban nem lett volna szabad átmennie a vizsgán az autónak, fel is írta, hogy a Motorbubus Zrt. budapesti vizsgaállomásán ment át, és ott vizsgálatot fognak tartani.
Judit közben beszélt még egyszer Gizellával, aki azt mondta, írjanak panaszlevelet, ha vissza akarják kapni a pénzüket, így Juditék elfáradtak a cég székhelyére, amiről kiderült, hogy egy székhelyszolgáltató. Itt elmondták, hogy a Rozsdapatkány Kft. irodája nem itt van, de havonta egyszer jönnek és elviszik a postát. A levelet Judit megírta a helyszínen, és ott hagyta. Utána már sosem sikerült beszélnie Gizellával telefonon.
Ezután következett volna az átírás, illetve az azt megelőző eredetiségvizsgálat. Elmentek a Kocsisanyi nevű céghez, ahol a Mazdát nem engedték át, mert a motorszám nem egyezett a forgalmival. Innen felhívták a vizsgáztató helyet, hogy is van ez, de a Motorbubusnál azt mondták, hogy így is megoldható az eredetvizsga, személyesen szívesen elmondják, hogyan.
Érzésre ez lehetett az a pont, ahol Juditéknak elege lehetett a dologból: vettek egy autót, aminek az eladója elérhetetlen, amúgy életveszélyes, rugótörött, átrohadt lengőkaros, 300 ezret futott, átíratni nem tudják, és talán már nem is akarják, pláne ha ehhez is mutyizni kell. A Kocsisanyinál viszont az egyik dolgozó elmondta, hogy ő mellékesben forgatásokra szokott roncsautókat szállítani – Juditék ott is hagyták neki a Mazdát. Ingyen.
Ez egy szürreális fordulat az itthoni észjárás szerint, ekkor kapcsolódtam be az ügybe egy közös ismerős révén. Gyorsan azt tanácsoltam, telefonáljanak, hogy az autó megvan-e még, mert ez az egyetlen bizonyítéka az ügynek. Hát nem volt meg, ki tudja, talán Bruce Willis mellett szitává lőtték, vagy felrobbantották. Nagyjából ez volt az egyetlen rendeltetésszerű használati mód a Mazda 6 állapotát látva.
Ha további abszurd fordulatra vágyna valaki, nyugi, volt. Juditék ugyanis elballagtak a rendőrségre, hogy feljelentést tegyenek. Kérem tegyék meg tippjeiket, sikerült-e egy ennyire nyilvánvaló csalással megugrani ezt a lépést! Azok nyertek, akik a nemre voksoltak: azt javasolták a rendőrök, hogy inkább pereljék be a Rozsdapatkány Kft.-t. Vicces emberek ezek a rendőrök, főleg ha nincs kedvük dolgozni. Aki nem tudná, egy ilyen ügy végigvitele, szakértőkkel, ügyvéddel, a bíróságnak fizetendő illetékkel simán lehet több, mint ennek a Mazdának az 1,2 millió forintos értéke, és akkor még nem számoltuk bele az ezzel eltöltött időt, tanúk után szaladgálást, szenvedést. Igaz, az ügy nyerhető és a vesztes fizeti a költségeket is, már ha behajtható rajta – de erről még később lesz szó.
Az Amerikából érkezett házaspár valóban felkészületlenül vetette magát a használtautó-vásárlásba, de mint közös ismerősünk, aki szintén élt kint, elmondta: odaát is átverik az embert, de ennyire nyilvánvaló csalással nagyon hamar bevarrják az embert, míg itthon erre üzleti modellt lehet erre építeni. És ezen a lekérdezhetőség sem sokat segít, mert az nem szerepel a JSZP adatbázisban, vagy akár a nálunk elérhető Totálkár lekérdezésben, hogy mennyire rohad az autó alja. Judit még annyit tett hozzá ehhez, hogy Amerikában ezek a dolgok kissé kimentek a divatból, mert hitelkártya- és más online csalásokkal sokkal gyorsabban, sokkal több pénzt lehet keresni.
Megkerestem a Motorbubus műszaki vizsgaállomását is, ahol ledöbbenten nézték a képeket. Ezeken felül a cikkben a JSZP-ről letölthető fotók szerepelnek még – egy akkor készült, amikor 2017-ben az országba került, illetve kettő a mostani vizsgán. Mindig klassz azzal szembesülni, hogy 2022-ben, a 100 megapixeles mobiltelefonok korában 640 x 480-as fényképekkel igyekeznek bármit igazolni a vizsgán, de egy biztos: ezek alapján megállapíthatatlan az, hogy az autó rohadt-e vagy sem. Ehhez ugyanis le kellene fotózni az ALJÁT is, ami nyilvánvalóan lehetetlen – igazából még az autó oldala sem látszik a publikusan elérhető fotókon.
A vizsgaállomás, mint kiderült, már évtizedek óta működik, bejáratott ügyfélkörrel. A tulaj idősebb úr, de mint elmondja, a fia viszi majd tovább az ipart. Kizártnak tartja, hogy ez az autó ebben az állapotban átment volna náluk. Ez persze csak egy állítás, de az utóbbi években tényleg a rozsda az egyetlen valódi bukási indok. Minden más megmagyarázható egy közúti ellenőrzésnél, az izzó kiégett, az alföldi lejtőkön elkopott a fék, a katalizátort kilopták. Még a nem stimmelő motorszám is megúszható, elvégre egy nap alatt beleakaszthatnak egy másik motort. Egy vizsgaállomás, ha egy ilyennel lebukik, gyakorlatilag lehúzhatja a rolót, olyan letiltást kap. Ezért aki komolyan gondolja, az nem kockáztat, pláne Budapesten, ahol a régi nevén „NKH”-ként emlegetett szervezet kényelmesen és gyorsan tud ellenőrizni. Ők egyébként nem kaptak semmiféle ellenőrzést azután, hogy Juditék a központi vizsgahelyen jártak, pedig ez akkor már bőven egy hónapja volt. Szóval a tulaj megnyugodott, no meg attól is, hogy látta: a fotók alapján nem bizonyítható, hogy erről a konkrét Mazdáról készültek.
Abban egyet értettünk a tulajjal, hogy ilyen autót épelméjű nem enged át, mert én is így gondoltam, ezért lepett meg a történet. Mint kiderült, tudják ki hozta a kocsit vizsgára: ez egy lakatos, akivel Gizelláék rendszeresen dolgoztatnak. Ismerik, már a tulaj kiadta a dolgozóknak, hogy az általa hozott autóknál mágnessel kell ellenőrizni, hogy a küszöb tényleg acélból van-e. Ekkor felvetettem, hogy ha ilyen állapotban nem megy át, az ikresítés az egyetlen módja annak, hogy műszakit kaphasson ez a Mazda, vagyis hogy egy átütött/áthegesztett, ugyanilyen alvázszámú autót hoznak el vizsgára a stimmelő rendszámmal. Erre a vizsgaállomás tulaja csak annyit mondott, hogy nyugodjak meg „ezek még erre is képesek”. Persze ezek is igazolhatatlan állítások, nem véletlenül nem szerepel senki neve a cikkben.
Ugyanakkor egy fontos megjegyzés: ebben az ügyben egy szereplőnek nem fűződik semmilyen érdeke ahhoz, hogy hazudjon vagy elferdítse a valóságot. Juditéknak.
Végül Juditék leköltöztek vidékre és felvették a kapcsolatot egy helyi ügyvéddel, aki a szép nevű fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem műfaját javasolta a károk enyhítésére. Ezt közjegyző adja ki, és gyakorlatilag az szerepel benne, hogy – esetünkben a Rozsdapatkány Kft. – fizessen 600 ezer forintot Juditéknak az okozott kárért. Ha erre nem reagálnak 15 napon belül, akkor jogerőre emelkedik, és akkor tényleg fizetni kell, kb. egyenértékű azzal, mintha jogerősen elvesztettek volna egy pert. Az összeget úgy lőtték be, hogy ne legyen érdemes ezért bíróságra járkálni, és esetleg inkább fizessenek.
Ha viszont reagál a Kft., és megtagadja a fizetést, akkor jöhet a per. Megkérdeztem dr. Kozma Tamás közlekedési ügyekkel foglalkozó ügyvédet ezzel kapcsolatban, szerinte ilyen összegért nem igazán érdemes ügyvédet, szakértőt fizetni, és bár egy ilyen ügyben a károsult a költségeket is megnyeri, valószínűleg az összeget nem lesz kin végrehajtani. Ahogy dr. Kozma Tamás mondja: „akire már végrehajtót kell küldeni, az fel van készülve erre”, és ráadásul egy Kft. csak a törzstőkéjéig felel a dolgokért. Utána jöhet még az ügyvezetői felelősség megállapítása, ami egy újabb per – ennyit nem ér az egész.
Dr. Kozma Tamás szerint az ilyen esetek ellen csak egy védekezés van: régóta működő, és inkább nagy cégtől kell vásárolni, mert a magyar használtpiacon sok az úgynevezett dobós cég, amit pikk-pakk megszüntetnek, ha garanciális problémákkal kell szembenézni. Majd az ügyvéd gyorsan mond egy ellenpéldát is, az itthon már szerencsére nem praktizáló AAA Autót, ahol az volt a gyakorlat, hogy az állapotlapokon azt írták, az autónak mindene rossz – de persze az eladó megnyugtatja a vevőt, hogy minden oké. Aztán ha mégsem így volt, azzal hajtották el őket, hogy ez is volt az állapotlapon, alá tetszett írni. Ám ezzel együtt is érdemes a dr. Kozma-féle stratégiát követni. Gyorsan meg is néztem a Rozsdapatkány alapítási évét: 2022. Hát, még sok szódával sem felel meg a kritériumoknak. A cégjogi felkészültségen felül kötelező az átvizsgálás és az előélet lekérdezése, ahogy ezt már annyiszor írtuk. Akkor is, ha az autóra sürgősen szükség van. A romokban heverő műszakivizsga-rendszerre és igazságszolgáltatásra itthon nem éri meg számítani – lehet, hogy mi ezt tudtuk, de 25 év után hazaérkezve Judit ezt tanulta meg először.
Azóta vettek egy kiskocsit, hétköznap. De előtte átvizsgáltatták. Imádják használni, és azóta is várják a Subarut.
Ha érdekel, ezen a linken elovashatod az AAA Autó állapotlapos csalásairól szóló cikkünket. Érdekesség, hogy az egyik autó pont egy rozsdás Mazda, ami pont úgy friss műszaki vizsgás volt, mint Juditéké. És pont úgy életveszélyes is.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.