Aprónak tűnő hibák, amikkel nem veszel autót
Manapság teljesen egyértelmű, hogy itt van a digitális paradicsom. Ki sem kell mozdulni, a világ jön hozzánk a mobil, a laptop, esetleg az okostévé képernyőjén. Ezáltal rengeteg impulzus ér minket, az ingerküszöbünk is kitolódik. Észreveszem én is, hogy mindig grandiózus hibákról, kiherélt részecskeszűrőkről, kettőből összetákolt karosszériákról kéne írnom.
Sokan értetlenkednek, hogy ezzel a kormányműproblémával, vagy azzal a gyújtáshibával, kicsi rozsdával miért nem veszik meg egyesek a kiszemelt autót. De amikor az ember elindul az autóvásárlás rögös útján, akkor már nem is olyan elfogadó, képes egy apró karcolás miatt kitérni a hitéből, pláne ha az nem derült ki a hirdetésből.
A hirdetések valóságtartalma
Úgy gondolom, hogy egy két-három év körüli autónál elvárás lehet a sérülésmentes karosszéria, a gyári fényezés. Ennél idősebb gépkocsinál már sajnos az élet velejárója a fényezett elem. Persze nagyon nem mindegy, hogy miként hirdetik meg az adott autót. Mert megesküszik az eladó az élő istenre is, hogy nem volt fújva a verda, azután az átvizsgálásnál két ajtó is magasabb értéket mutat. Ez persze önmagában semmilyen problémát nem jelentene. De ezt lehet tetézni még azzal a kiszólással is, hogy ez nem új autó. Ilyenkor joggal csalódott a vevőjelölt, és a kopott gumik, meg néhány karc a beltérben elég ahhoz, hogy elmenjen a kedve a vásárlástól. Nem is kell semmilyen komolyabb műszaki hiba. És lehet, hogy butaság otthagyni egy ilyen autót, de ha nincs hazugság a hirdetésben, akkor nem kerülünk ilyen helyzetbe. Ráadásul ez a konkrét eset a bőven ötmilliós kategóriában történt – megértettem a döntést.
Kormány és gyújtás
A Hyundai és a Kia egyes típusainál gyakran találkozunk kopogó, kotyogó kormányművel. Ez sokszor mechanikai jellegű kopás, amelynek megoldása lehet egy pár ezer forintos, csillag alakú gumibetét cseréje, de akár egy teljes kormánymű-felújítás vagy -csere. Nem mindegy, de egy erősen túlárazott darabnál könnyen az üzlet meghiúsulását jelenti. Mert ugye, a matekon múlik minden.
TSI-motoros Octavia, 183.000 km, kb. 22-30 ezres olajcsere-intervallum a szervizkönyv szerint. Már ez óvatosságra inti az embert, de két hengerben is gyújtásproblémák, égéskimaradások. Nem tűnik vészesnek, a laikusok elhiszik, hogy csak gyertyát/trafót kell cserélni. Aki ért hozzá, az tudja, hogy jó eséllyel lehet szétborítani az egész motort – de egy dióhéjas tisztítás tuti kinéz. Persze a konkrét hiba pontos detektálása is emberes feladat lehet.
Hibakódok
Márkakereskedésnél vizsgált autó, olajszivattyú-hiba a motorvezérlőben, van hibakód is. A jelenség, hogy időnként gázadásra dől a fekete füst az autóból. Elég látványos. Ezenkívül semmi baja a kocsinak. Jelzem, hogy ezt nézzék meg. Ha elhárítják a hibakódot okozó problémát, megvehető az autó. Az értékesítő ezt megígéri, távozásom után közli a vevőjelölttel, hogy hülyeség, semmi baja az autónak. Két dolog: ezt miért nem akkor mondta, amikor ott voltam, és mitől okádja a füstöt időnként a kipufogó?
Nyilván ilyenkor elmegy az ember kedve a vásárlástól. A megbízóm is érezte a helyzet fonák mivoltát, ki is fordult az ajtón. Semmi gond, két nap múlva találtunk egy valóban jó vételt. Aktív hibakóddal ne vegyünk autót. Ha tényleg csak egy apróság miatt világít a csekkendzsin, akkor nem nagy dolog az elhárítása, tehát pikk-pakk meg tudja oldani az eladó. Ez olyan, mint a klíma, amire csak tölteni kell. No, és persze nem minden hibakód gyújt lámpát a műszerfalon.
Magánszemély
Magánszemélytől a család szeme fénye eladó. Csak jó helyre, gondos gazdának. Mi a f...sz? Nem a kutyát vagy a gyereket adod el baszki, hanem egy Ford Focust. Mindegy is, az ár szintén az élmezőnybe belőve. Négy fék, négy gumi, egy szelepfedél-tömítés, egy plusz kis olajfolyás valahonnan és vezérléscsere. Hiányzó kalaptartó, a jobb oldali ablak csak néha működik, csomagtartózár szintén. Mi lett volna, ha utálják ezt a szerencsétlen autót? Mostanában jellemző, hogy bőven ár felett hirdetik meg a leghitványabb kocsikat is - hisz mindent megvesznek az emberek.
Árazás
Sokan tudatosan keresik az árban magasabbra taksált autókat. Szeretnék megkímélni magukat a kínálat alján való turkálástól. Ez jó taktika. De rájött erre egy-két korrektnek nem nevezhető nepper, és övék a legdrágább autó a kategóriában. Persze a műszaki tartalom nem áll egyenes arányosságban az árral. Ha eladóként az adott típus és évjárat szerint a tiéd a legdrágább autó, az legyen valóban jó. És a hirdetés ne tartalmazzon valótlan állításokat, mert ezen bukhat az üzlet.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.