Amikor az autón minden rossz
Munkámból kifolyólag találkozom kisebb-nagyobb hibákkal az autókban - ez mondhatni általános, szokványos jelenség -, de egyszer-egyszer szembejön velem egy-egy olyan példány is, hogy legszívesebben pszichiáterhez fordulnék az átvizsgálás után. Egy ilyenről fogok most mesélni.
Lassan itt a nyár vége, már csak 36 fok van árnyékban, hurrá! A fehér murva vakít, ahogy tűz rá a nap. Egy Hyundai i30 kombi a mai áldozat, CRDI (közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses) dízelmotorral. Nem rossz választás, kevés pénzért tisztességes autózást tud nyújtani a verda, pont mostanában készült egy használtteszt a típusról. Az élményfaktor a nullához konvergál, ez inkább amolyan munkába menős, igazi igáslóként használható autó.
Ez a használt autó nem sokat áll a kereskedésben
Ha sokat mész, és egy egyszerű, de a mai kor igényeinek megfelelő autóra van szükséged, a dízel i30 telitalálat.
A pokol tüzében égve
Megkapom a celluxszal körbetekert kulcsokat. Az autó belterében kellemes 60 fok fogad, a félbőr ülésen gyorsan megsütök két tojást, ahogy beülök. De sebaj, gondolom, kitolok a világgal, mindjárt nyomok egy klímát. Elfordítom a kulcsot, életre kel az erőmű. Egyből megcsapja az orromat az a jellegzetes szag, amiről már írtam korábban. Egyszerűen megérzem, ha a részecskeszűrővel (DPF - Diesel Particulate Filter) gond van.

Rétegvastagság-mérés
Eközben a klímát szinte hallom gúnyosan felröhögni - itt fogsz megdögleni, üzeni - és serényen tolja az arcomba az ötvenfokos levegőt. Elindítom a diagnosztikát, és kiugrom a már kellemesen hűsítőnek tűnő 36 fokos napsütésbe. Elkezdem körbemérni a karosszériát. Pár mozdulat után már csak a szokásos perverz kíváncsiságom visz előre, tudom, hogy ezt az autót nem vesszük meg. A kocsi hátulját lebombázta valami, küszöbök, oszlopok vastagon gittelve. Itt bizony szerkezetileg sérült az autó, a mérési eredmények alapján szorgos kis kezek munkaórák sokaságán át kalapáltak, hegesztettek, káromkodtak, és megint kalapáltak. Azután ezt az egészet leöntötték egy vödör takonnyal gittel. És már kész is a kiváló állapotú, megkímélt autó.
A részecskék támadása
A kocsi hátuljához ballagva egyre inkább beigazolódni látszott a félelmem, mármint a DPF nem működésére vonatkozóak. A beindítás után 1.10-es oddsszal adtam volna. Igaz, nekem a mixen mindig ezek mennek el, de most vezetett az esélyesebb csapat – a kipufogó ki sem látszott a koromból. A diagnosztikához siettem, és az élő adatok résznél a nyomáskülönbség szenzor 0 hPa értéket mutatott minden gázpedál pozíciónál. Tehát ki volt írva a részecskeszűrő. Tipp bejött.
A kilométer
A futott kilométerek a sok és a végtelen között helyezkedtek el valahol, az óra alig százezer fölötti értéket mutatott. A valós kb. 3-400 ezer környékén lehetett mindent összevetve. Az ülés kiülve, kiszakadva. Minden kopott, karcos a beltérben, fáradt műanyagok rontják az összhatást. Kétmillió forint feletti vételár, kicsit több mint tíz év – megint át fognak verni valakit.
A folytatás - másnap
Mit ad isten, a következő napon egy vélhetően korábban szebb napokat látott kereskedésbe szólított a munka, egy 1.6 CRDI motorral szerelt Kia Ceed volt az átvizsgálás tárgya. Szoros rokonságban áll a két típus, ezzel nem árulok el újdonságot. A ránézésre ütött-kopott járgány szomorúan ácsorgott a kereskedés területén. Műszerfal felpúposodva, de annyira, hogy Quasimodo irigyen tekintett volna rá.
Mit ér a hosszú garancia?
A típust már nem gyártják, és az első példányok még mindig lehetnek garisak. A Cee’d lenne az új titkos tipp a használtpiacon?
De megtanultam, hogy nem a külcsín, hanem a belbecs számít igazán. Nos, a beindítás után előrerohantam a motortérhez, hogy kimentsem a két bezárt afrikai kongást. Nagy megdöbbenésemre senkit nem találtam, így el kellett könyvelnünk, hogy a motor erősen kopog. Ez a bemelegedéssel egyenes arányosságban csökkent, de teljesen nem szűnt meg. Bár már erős kétségeim voltak az autóval kapcsolatban, gondoltam, csinálok egy diagnosztikát, az sokat tud még rontani ezen a szar helyzeten. Így is lett. Pár jelentéktelen hibakód és egy kiherélt DPF finoman jelezte felénk, hogy ez nem a mi autónk. A kilométeróra állása és a motorvezérlő által tárolt adatok között jelentős különbség volt, több mint százezer kilométer. Az időnként hullámzó alapjárat lágyan ringatott, a forró szél pedig csak fújt, és fújt. Azután szerencsére itt bekapcsolt a klíma.
Viszont a karosszéria legalább ép volt, de ez csekély vigasz ügyfelemnek. Én határozott előrelépésnek éreztem a tegnapi nap után. Természetesen nem tett ajánlatot a Ceedre. Persze afelől semmi kétségem, hogy ezt a fostalicskát is rámelegítik valakire.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001
Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.
- Hírek
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.
- Autójogász
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?
- Sajtóközlemény
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.
- Szerelem
Nagy gyártók elfeledett modelljei
Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.
- Hírek
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.
- Hírek
Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.
- Hírek
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.
- Magazin
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.
- Hírek
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.
- Hírek
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.
- Hírek
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.
- Hírek
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.
- Tesztek
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI
Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.
- Szerelem
Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)
Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.
- Hírek
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.
- Hírek
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.
- Közélet
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.
- Technika
A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.
Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!
- Tesztek
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+
Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.
- Hírek
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.
- Hírek
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Égéstér
Az olcsó és jó Merci létezik
Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.
- Hírek
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
Furcsa megoldásokra is van példa.
- Belsőség
Megint drágább lesz autózni
Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
