Így verik át a JSZP-t: a szent lekérdezés sem tévedhetetlen
JSZP. Jármű Szolgáltatási Platform. Gyönyörű neve van, gondolom, napokat forgolódott álmatlanul, aki kitalálta. Viszont rendkívül hasznos, vásárlás előtti előszűrésre kiváló, persze kizárólag magyarországi üzemeltetésű autók esetében.
De mit is tud a rendszer? Rögzítik a műszaki vizsgák kilométerállásait, illetve eladásnál és eredetiség-vizsgálatnál is keletkezik hasonló információ – ezt is feljegyzik. Igaz, csak annyira tökéletes, mint egy rendszer, amit emberek kezelnek. Most nem arról van szó, amikor az ügyintéző véletlenül félreüt, vagy bevisz egy plusz karaktert – bár a tulajdonos részére ez is roppant kellemetlen tud lenni. Nem, én itt a szándékos csalásokról beszélek.
A JSZP keretein belül még a korábbi balesetekről is képet kaphatunk, de csak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás kötvénynyilvántartásaiban fellelhető adatok jelennek meg.
A rendszer átverhető, éppen ezért érdemes fenntartásokkal kezelni.
Nem fiktív történet következik, a szereplők neveit azonban megváltoztattam
Példának okáért vegyünk egy céget, legyen ez mondjuk a Fiatal Autókkal Szállítunk Kft. (röviden ... ehh, hagyjuk), amely rendelkezik egy 8-10 gépkocsiból álló flottával. Az autók a cég tevékenységéből kifolyólag szinte 0-24-ben mennek - és nem taxik. Természetesen váltott sofőrökkel, egy-két utast szállítva. Egy nap alatt nem ritka a 4-500 kilométeres táv megtétele sem. Ez óvatos becsléssel is havi 10.000 vagyis évi 120.000 km (havi 20-22 munkanappal). Jó esetben kéthavonta lecserélik az olajat, ha nagyon muszáj a vezérlést, és persze ha adódik valami, akkor javítják, de mással nem nagyon foglalkoznak. Ez a cég leginkább külföldön szerzi be az autóit, lehetőleg kis futásteljesítménnyel. A vásárláskor (amikor bekerül az országba az autó) természetesen rögzítik a kilométeróra-állást. A következő műszaki vizsgánál - bármennyit is futott -, 15-20 ezer kilométer megtétele kerül be a rendszerbe. Ugyanis vizsga előtt visszatekerik az órát, utána pedig megy eladásra. És az évi húszezres futásteljesítmény teljesen hihető, még egy kicsit magasabb is mint a magyar átlag.
Egy autót másfél-két évnél tovább nem tartanak meg, és jellemzően kétszázezer kilométer alatti/körüli futásteljesítménnyel árulják. Ki lehet számolni, hogy mennyi kilométer tűnik el a süllyesztőben - és mennyi haszon kerül az eladók zsebébe.
De hogyan is tekeredik vissza az óra?
Két lehetőség is van. Léteznek szervizek, amelyek nyújtanak ilyen jellegű szolgáltatást. Volt korábban az M3 autópálya mentén egy műhely: Széthajtott Autók Renoválása Bt., (röviden öö..., á, ezt is hagyjuk) -, ahol kilométeróra-javítást kellett kérni a munkafelvételnél. Autótípustól függően 15-50 perc alatt megvolt a mester a munkával. Két ár is volt. A profi csomag az egyre bonyolultabbá váló autóknál az összes tárolt kilométerérték átírását tartalmazta. Az amatőr csomag a csak, ami látszik a kijelzőn elv mentén működött. Mivel ez 4-5 éve történt, bőven elég volt az amatőr csomag is, akkor még kevés állapotfelmérő járta a kereskedéseket, és márkaszervizes átvizsgálást sem kért minden harmadik vevő.
A másik lehetőség a visszatekerésre, az erre szakosodott Kivonuló Autó Kilométeróra Innovációt (röviden ..., hisz tudjátok) nyújtó szakember volt. A mester jött, babrált a laptopján és távozott. A futásteljesítmény pedig jelentősen csökkent. Így történhet meg olyasmi, hogy százhetvenezer kilométerrel árult autó hirdetésében szerepelt, hogy friss vezérléssel – persze az kimaradt, hogy már kétszer cserélték.
Az ehhez hasonló csalásokat nagyon megkönnyíti, hogy évekig tartották magukat a következő sztereotípiák, miszerint az autó futásteljesítményét tükrözi a:
- kopott kormány és váltógomb
- kopott, kiült vezetőülés
- kopott pedálgumik
6Galéria: Így verik át a JSZP-t: a szent lekérdezés sem tévedhetetlen
Ha ez a szentháromság rendben volt egy használt autón, elégedetten hümmögött a polgár a bajsza alatt, és már csak meg kellett kötni az üzletet. Sőt, egy JSZP lekérdezéssel pedig egészen biztosra lehetett menni. És a balek máris besétált a csapdába. Persze egy jó kormányvédő, egy üléshuzat és egy pedálgumicsere megoldja, hogy az autó újszerű legyen. A polír már csak hab a tortán. Kész is a keveset futott, megkímélt család szeme fénye.
Mivel az autót soha nem vitték márkaszervizbe, de olyan szerelőhöz is ritkán, akinek normális diagnosztikája volt, a kókler vagy éppenséggel hanyag visszatekerés nem került napvilágra. Persze volt csodálkozás, amikor kétszázezer alatt tönkrementek a porlasztócsúcsok, széthullott a kettős tömegű, meghalt a turbó stb. A vállalati szegmensben igen erős Fordok és Opelek - jellemzően dízelmotorral - a rossz hírük egy részét innen és a hasonló esetekből szerezhették.
Egyes kisvállalkozások, sokat autózó magánszemélyek, illegális személyszállítást végző cégek így tudják optimalizálni a költségeiket. És akkor nem beszéltünk még azokról a tartós bérletes, lízingelt autókról, amelyeknek pl. 15.000 kilométerben van limitálva az éves futásteljesítménye - de sokkal többet mennek. Valahogy ezt is megoldják.
Összegzésképpen. Használjátok a JSZP-t, nagyon jó, hogy van, de azért vakon ne higgyetek el mindent.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.