Megvette a BMW-t, hazáig sem jutott vele
A leállósávban füstölt, majd nem indult többé az E46
Az alábbi levelet olvasónk, Tamás küldte a Nepperűzőbe, mert úgy érzi, hogy nem volt elég körültekintő sem a vásárlást megelőzően, sem a vásárláskor, és végül csúnyán átverték. Kívánsága, hogy története tanulságként szolgáljon azoknak, akik épp autót készülnek vásárolni. Ez a baki több százezer forintjába, egy elvesztegetett napjába és megannyi idegeskedésébe került. Ennek ellenére tökösen vállalja, hogy ezt benézte, és történetével segíteni szeretne másoknak.
Feladó Tamás
Címzett Nepperűző
Tárgy BMW-s átverés
Tamás vagyok, és azért írok Önöknek, hogy több emberhez eljusson a történetem és annak tanulsága. Úgy adódott, hogy találtam a Használtautó.hu-n egy Sapphire Black, N42B20A motorkódú, gyári M-Pack, 2003-as BMW 318i-t 1.150.000 Ft-ért. Képről jól nézett ki az autó, és a rendszámellenőrzés után sem volt semmi elrettentő. Megbeszéltem az eladóval, hogy megyek érte. Vasárnap (2022.09.25) reggel beszálltunk az 1.9 JTD Lancia Lybrába, és 9:30-kor indultunk is a párommal Esztergomból Nagykanizsára az autóért.
Megérkezéskor beszéltem az eladóval, aki magánszemély volt, és azt mondta, hogy csak egy hónapja van nála az autó, kis távokra (max. 120 km összesen) használta, és külföldre utazás miatt adná el. A jármű átvizsgálása során sem találtam semmi kivetnivalót, mindenről volt számla és vezetett szervizkönyv is. Esztétika és rozsda szempontjából is rendben volt. Egy hibája volt, hogy a nívópálca nehezen ment be és jött ki, de az olajszint is megfelelőnek tűnt. Próbaúton annyi furcsaság volt, hogy nem húzott úgy az autó, mint vártam volna egy 143 LE-s gépjárműtől, de ezt betudtam annak, hogy világít a tankolásjelző, mivel hogy a családunk T4 Transportere is így viselkedik.
Úgyhogy megvásároltam 1.050.000 Ft-ért, megtankoltam, kifizettem az autópálya-matricát, és el is indultam vele haza az M7-es autópályán. Boldog voltam, hogy végre sikerült megvennem azt az autót, ami minden tekintetben illik hozzám, mivel sportosan vezetek, és amúgy is sokáig sajnáltam, hogy 2020-ban családi okokból eladtam az M52206S4 motoros 320 Ci-met.
Durván egy óra vezetés után kidobta a műszerfal, hogy alacsony az olajszint. Le is húzódtam a leállósávba, majd amikor alapjáratra ért a motor, le is állt. Újraindítottam, és egy kis ingadozás után leállt. Azt hittem, az akkumulátor ment tönkre, úgyhogy újbóli indítás után adtam neki pár gázfröccsöt, de a tökéletes autó hirtelen közölte a közlekedőkkel, hogy pápát választanak, vagyis füstölni kezdett. Páran dudáltak, mivel vicces lehetett látni, hogy egy BMW és egy olasz autó áll az út szélén (Lancia Lybrával mentek a BMW-t megvenni- a szerk.).
Így aztán felhívtam az eladót, és közöltem vele, hogy mindent vissza akarok csinálni. Nem akart belemenni, sőt elmondása szerint a helyi rendőrségre is bement információt gyűjteni, úgyhogy én is telefonáltam a hatóságoknak. Neki azt mondták, hogy a pénz csak akkor jár vissza, ha lábon és ugyanolyan állapotban viszem vissza, nekem pedig azt, hogy próbáljunk megegyezni, és ha nem megy, polgári peres útra kell vinni az ügyet. Úgyhogy inkább hívtam egy trélert, ami másfél óra várakozás után meg is érkezett. Visszavitt minket a kiindulási pontra, megjött a tulaj, aki azt mondta, hogy 700.000 Ft-ot vissza tud adni az árból, mivel kárt okoztam neki. Hiába próbáltam győzködni, hogy önhiba volt. Végül megállapodtunk abban, hogy egy közeli BMW szakszerviz küld nekünk egy szerelőt, aki megmondja, mi történt.
A szerelő első dolgai közé tartozott felpattintani az olajbeöntő nyílást, és a motor fulladozott, így nem kellett sok idő, hogy rájöjjön, azért romlott el az autó, mert elpattant benne egy dugattyúgyűrű, amelynek felújítása 450.000 és 550.000 Ft közé tehető. Hosszas gondolkodás és beszélgetés után arra a döntésre jutottunk, hogy nekem nincs időm, se pénzem a Zala megyei kapitányságra szaladgálni, annyi pénz pedig nem volt nálam, hogy a tréler elvigye Esztergomba a BMW-t, úgyhogy 23:00-kor értem haza a vételár felével a zsebemben és autó nélkül.
Másnap a munkahelyemen megkérdeztem egy gépészmérnök barátomat, hogy mégis hogyan történhetett mindez, aki azt mondta, hogy ő már akkor nem vette volna meg, amikor nehéz volt a nívópálcát kihúzni, mert az lerakódott, darabos olajat jelent. Szóval az autó nagyon régóta állhatott egy helyben, és megfelelő kenés hiányában az anyagfáradt gyűrű egy órán át 3500-as fordulaton megadta magát.
Sokáig nem értettem, mégis hogyan történhetett, mivel a régi BMW-m is állt, de az jó volt, ez meg nem. Aztán több fórumon is írták, hogy az N42 egy hulladék motor, és csak a vasblokkos M52 és M54 motorcsaládot szabad venni.
Levezetésképpen annyit szeretnék írni, hogy kérem tájékoztassák az embereket arról, hogy mielőtt autót vesznek, alaposan nézzenek utána mindennek, mert hiába néz ki kívül-belül újnak esztétikailag, attól még lehet egy értékelhetetlen konzervdoboz, ha rossz motorral veszik.
Fontos információ tehát, hogy az internet világában még vásárlás előtt érdemes körültekintően informálódni a kinézett típusról, nem elég a TikTokot pörgetni. A JSZP rendszám alapú előélet-lekérdezése pedig nem jelent semmilyen garanciát az autó minőségét illetően, de végképp nem helyettesíti a vásárlást megelőző szakszerű átvizsgálást.
Tamás mégis abban hibázta a legnagyobbat, hogy nem volt tisztában saját jogaival és a szavatosság mindenkire vonatkozó szabályaival, pedig ebben az esetben épp őt védte volna a jogszabály. A cikk írásakor, vagyis öt nappal az események után a BMW még mindig szerepel a használtautó.hu kínálatában. Azt, hogy a tulajdonos rekordidő alatt megjavíttatta-e, nem tudjuk, de a hirdetésben szereplő leírás alapján az autó dinamikus és erőteljes motorral várja a 2017-es behozatalát követő nyolcadik tulajdonosát.
A leírtakkal kapcsolatban megkerestem Dr. Vágány Tamást, a DAS Legal irodavezetőjét, aki tételesen válaszolt a leírtakra:
"a pénz csak akkor jár vissza, ha lábon és ugyanolyan állapotban viszem vissza"
Ez képtelenség, nincs ilyen jogszabályi rendelkezés. Ha elromlott, akkor nyilván nem lehet ugyanolyan állapotban visszaadni az autót. Olyan előírás sincs, hogy önerőből kell tudnia közlekedni. Sőt, ilyen esetben éppen az okozhat jogvesztést a vásárló oldalán, ha tovább közlekedik az autóval azok után, hogy a műszerfalról az olajszintre vonatkozó hibakód köszön vissza.
"nekem nincs időm se pénzem a Zala megyei kapitányságra szaladgálni"
A hibás teljesítéses ügyeknek csak egy elég csekély hányada meríti ki a Büntető Törvénykönyv valamelyik tényállását, ezek az ügyek zömében polgári jogi viták, ennek megfelelően a rendőrség nem foglalkozik az ilyen panaszokkal, és nem is kell neki. A feljelentés egyébként sem oldja meg a problémát a vásárló szemszögéből.
Használtautó-vásárlás esetén fokozottan és szigorúan értelmezendő az a szabály, hogy a megvásárolt gépjárműnek az életkorának és futásteljesítményének megfelelő műszaki állapotban kell lennie. Ennél nagyobb elvárást csak akkor támaszthat a vásárló, ha erre oka van, pl. kifejezetten "gondozásmentes"-ként árulták az autót, motorikusan felújítottként, vagy más hasonló információt közölt róla az eladó.
Minden ügy megítélése a tényállás részleteitől függ. A jelen ügyben - ha a meghibásodás elkerülhető lett volna megfelelő eladói tájékoztatás esetén, továbbá Tamás részéről sem merült fel rendellenes használat - Tamás vevőként jogosan támaszt szavatossági igényt. Ennek keretében, betartva a fokozatossági követelményt, akár az eladó költségére történő javításra, vagy a teljes vételáron történő visszavásárlásra sor kerülhet, utóbbi esetben az átírási és mentési költségekkel növelten.
Végezetül pedig Tamás levelét beküldtem a TC holdudvar levlistájára is, a reakciók pedig szinte azonnal megérkeztek:
Becsületesnepper: N42B20A, erre én is rászaladtam egyszer, mikor még nem tudtam, hogy ezek szarok. Az életemet ráköltöttem szavatosságba.
Furcsa Nevű Külsős Kolléga: Nem is szar, ha kapsz helyette újat, mint én (viccen kívül 10 éve tök üzembiztos, imádom. Persze, értem én, hogy szar, de nekem szerencsém van vele, és ez az az autó, amivel bármikor bárhová örömmel megyek, ezt többen tudjátok. Perverz vagyok, aztán annyi).
Novoth Tibor: Kedves Tamás! Köszönjük a tanulságos sztoridat, a kommentszekció felkészült a befogadására.
Hallgassatok tehát Tibire, és a szeretet jegyében, angyal betűkkel írjátok meg kommentben a véleményetek, hiszen Tamás azért vállalta fel hibáját, hogy ezzel segíthessen másokon! Hasonló motorral szerelt BMW-ről már született korábban egy elrettentő cikkünk, illetve a MűhelyPRN-ban is szerepelt, amit itt tudtok megtekinteni:
Kövessétek a cikk szerzőjét Marcit a Facebookon!