"Négy év alatt ráköltöttem az árát"

2020.03.01. 14:17

Február 28-án olvashatták BMW N43: alapmotor 1,5 milliós hibával című cikkünket amelyben olvasónk, a tapasztalatlan elsőautó-vásárló, Zoli történetét ismerhették meg. Egy éve vette kintről hozott, 168 ezer kilométert futott, elvileg ismert előéletű BMW 116i-jét, de a 2008-as autó hamarosan furcsa hibákat produkált, végül márkaspecialista szerelőnél kötött ki, és ekkor egy hadseregnyi csontváz dőlt ki a szekrényből. A cikk után érkezett Facebook-kommentek zöme finoman szólva áldozathibáztató-jellegű okoskodás. Sokak szerint Zoli önként sétált csapdába, és megérdemelte amit kapott. Szerintünk viszont senki nem érdemli meg, hogy becsapják, még az sem, aki nem néz kellően utána egy típus kockázatainak mielőtt kiválasztja, illetve nem vizsgáltatja át a kiszemelt autót a fizetés előtt.

Érkeztek ugyanakkor értelmes levelek is. Ilyen például Péteré, aki jelenleg egy E81-es BMW-t, vagyis a Zoli autójához hasonló 1-est hajt, ráadásul a rettegett N43 B20A jelű négyhengeres, problémás motorral. Levele nem csak erről az autóról, de általában a BMW-zésről és a nem túl szerencsés négyhengeresekről szól, szerepelnek benne költségek, karbantartási tippek, szóval sok dolog, ami árnyalhatja a képet ezekkel az autókkal kapcsolatban. A hasonló esetekkel azért foglalkozunk ilyen gyakran, mert így talán később többen lesznek óvatosak, mielőtt elköteleződnek egy típus mellett. Nem teszünk kivételt a márkák, évjáratok vagy konstrukciók közt, az ügyek a lényegesek és a tanulságok.

Feladó Péter

Címzett Zách Dániel

Dátum 2020. febr. 28. 21:07

Tárgy Laikus szemmel: BMW N43: alapmotor 1,5 milliós hibával

Kedves Dani,


A mai nap folyamán érdeklődve olvastam végig a cikked a pórul járt Zoliról és 116i-jéről. Soha nem szoktam tollat ragadni, nem vagyok az a kommenteket, vagy reakciókat író fajta, mégis úgy gondoltam, hogy most először életemben reagálok. Én is egy ugyanilyen motorral szerelt BMW tulajdonosa vagyok. Hogy boldog-e, háááát ezt hagyjuk meg a végére. Nem vagyok autószerelő, mint a cikkben Zoli, csak humán főiskolai végzettséggel rendelkezem.


Kezdjük először is azzal, hogy nem az első ilyen problémás motorú autómat nyúzom. Volt már nekem rettegett, gyárilag hengerfej-repedésessel kijött N42B20-as motorú BMW 318i BMW-m, amit még Magyarországon vásároltam. Az autóra gyakorlatilag ráköltöttem a vásárlási árát egy az egyben. Soha nem a motorral volt gond, hanem minden mással. Szerettem, kényelmes volt, jól fogyasztott, mindig karbantartott, de mégis többször ott is hagyott az út szélén a kis luvnya. Ettől függetlenül költöttem rá és fizettem mint a katonatiszt a szerelőnek. Kellett az autó, ezért kellett az is,hogy működőképes legyen.


Az élet úgy hozta, hogy külföldre költöztünk, autó kellett, és sorsom újra összehozott egy ilyen autóval. Vásároltam egy 2007-es BMW E81 118i-t. Az autót körülbelül négy éve vettük Ausztriában, ahol két tulajdonosa volt. Egy házaspár, akik válás után egymás között értékesítették autót. 93.000 km-es óraállással vásároltuk meg, a szervizkönyve 47.000 km-ig volt vezetve. Motorja szintén a rettegett N43 B20A, a 143 lóerős változat. Most 185.000km van az autóban és lekopogom, még nem kellett motort cserélni rajta, vagy ilyen horror felújításokat csinálni a motoron.


Nem szánt szándékkal választottam ezt az autót, nem érzem magam mazochistának, illetve nem vagyok milliomos sem. Egyetlen egy dolog lebegett a szemem előtt amit ti, a Totalcar újságírói ültettetek el a fejemben, méghozzá: „ Nem kilométeróra-állást veszünk, hanem állapotot”. Ez az autó jó állapotú volt, ezért megvettem.


Itt térnék rá arra ami miatt írtam.


A mai világban az ember milliónyi információforrással gazdálkodik nap mint nap. Ha valaki valamennyire is érdeklődik az autózás iránt, nagyon sok internetes fórumot, internetes napilapot talál, ahol irgalmatlan mennyiségű új autó/használtautó-teszt, műszaki rovat áll rendelkezésre. A tudatos autóvásárló aki nem akar rizikót vállalni tudja, hogy Toyotát kell vennie. Az biztos , hogy nem romlik el, elvisz A-ból B-be.


Aki valami izgalmasabbra vágyik az tudatosan informálódik a különböző típusok típushibáiról, vagy minimum a fenntartási költségeikről. Az autóvásárlás előtt nagyon sokat olvastam ezekről az autókról és, hogy mire kell vigyázni. Próbáltam minél több infót magamba szívni, hogy ne érjen semmi váratlanul. Ez a motortípus, sajnos a gyár által teljesen el lett átkozva. A rossz szervizintervallum-meghatározás, illetve a másik nagy német márkához, a VW-hez hasonlóan a vezérműlánc-feszítés problémái rossz fényt vetnek rájuk.


A történetedet végigolvasva felteszem a kérdést: egy autószerelő tanonc nem érdeklődik, vagy hall ilyen esetekről amik ehhez a típushoz kötődnek? Természetesen elkerülhette a figyelmét, vagy lehet, hogy más típusú autó érdekelte, de azért nagyon furcsállom ezt. Következő kérdés, ami megfogalmazódott bennem: tegyük fel, az autót használja és hallja a hangját a vezérműlánc csattogásának. Egy autószerelést tanuló fiatalnak nem kelti fel a figyelmet, hogy ez mégiscsak rendellenes hang? Ezek miatt a kérdések miatt, azért sok minden felvetődik bennem kételyként, Zolival kapcsolatosan.


Ezek a fentebb leírtak mind csak egy laikus kérdései. A cikkedből erre nem kapunk választ, csak azt tudjuk meg, hogy ez a motor problémás, ne vegye senki. Feltételezem, hogy ha mondjuk egy sportosabb, kedveltebb motorról lenne szó, akkor abban az esetben ezek a negatív hangvételű cikkekbe bele sem kerülnének. Kiemelném, a nagy VW TSI motor mágus, Novoth Tibor sem ír ennyire negatívan ezekről a motorokról. A fentebb leírtaknak egyetlen konklúzióját látom csak. Ezek az autók sokkal inkább érzékenyek mint korabeli társaik. Sokkal jobban oda kell figyelni a szervizintervallumok betartására és a felhasznált alkatrészek/olajok minőségére. Figyelni kell minden apró rezdülésre. De ezek az autók nem rosszabbak mint a korabeli, ismeretlen szerviztörténetű társaik. Igen, be kell tartani a 8-10.000km-es szervízintervallumot. Igen, prémium üzemanyagot kell tankolni, mert a motort erre optimalizálták. Ha ezek mind együtt állnak, akkor fogja hozni a gyár által beígért fogyasztási és teljesítményadatokat az autó.


Aki prémium német használt autót vesz annak igenis vésődjön a fejébe: „Egy prémiumautónak prémium költségei vannak” akárhány éves is az autó.


Álljanak itt a szervízköltségek, melyek az én autómnál eddig felmerültek, így mutatva, hogy nem mindenkinek való ez:


  1. Időszakos olajcsere és szűrők cseréje 74.750 Ft fixen, 10.000km-ként.
  2. Féktárcsák és fékbetétek cseréje kb. 80.000 Ft tengelyenként.
  3. 111.000 km-nél a vezérműlánc-szakadás megelőzése végett teljes vezérlés csere. Hiába nem mutatkoztak kopások a láncon és feszes volt: 343.860 Ft
  4. Nitrogénoxid-szenzor cseréje: 470 € (kb. 160 ezer forint), plusz a csere munkadíja 15.000 Ft.
  5. 164.000km környékén az egyik gyújtótrafó megadta magát. Gyári útmutatás alapján mind a négyet kell cserélni. Darabja 15800 Ft, kedvezmény nélkül = 63.200 Ft. Gyári hiba, mindegyik BMW-ben tönkremehet.
  6. Ahogy írtad, típushiba a befecskendezők meghibásodása. Átéltem, osztrák autóklub mentett és vitt szervizbe. Gyári javítási útmutató szerint kicseréltek egy injektort, egy gyujtótrafóval + a mentés együtt: 1270 € ~ 431.800 Ft
  7. Megelőzendő a többi injektor tönkremenetelét és az újabb lerobbanást, Magyarországon a maradék három injektor cseréje gyujtótrafóval: 327.640 Ft
  8. Az ABS-szenzor is tönkrement. Teljes hátsó féltengely csere, mivel a szenzor egybe van építve a féltengellyel. Alkatrész 74.000 Ft / per féltengely + beszerelés ~14.000 Ft.
  9. Minőségi gumiabroncsok, mivel valami meg kell, hogy állítsa az autót kb. 32.000 Ft / Db

Ha az ember összeszámolja, hogy négy év alatt egy ugyanilyen autó ára lett ráköltve a 118i-re, akkor sokan azt mondanák, hogy elment az eszem. De akinek majma van annak legyen pénze banánra is! Szerettem mindig is a prémium érzést, a jobb anyagminőséget. Mindig is szerettem azt, ha megnézik az autómat. Ezt ettől az autótól megkapom, ezért nem is háborgok, hogy mennyit kell rá költeni. Figyelek rá, mert az egyik utolsó, a még valamennyire mechanikus érzésű autók közül, és még mindig hátsókerekes. Ezek pedig mind kárpótolnak minden egyes kiadott forintért.


Üdvözlettel,

Péter

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.