Ezért félnek a magyarok az elektromos autóktól
Kigyulladó akkuk, magas javítási költségek, pocsék töltőhálózat - többek között ilyen félelmeink vannak az elektromos autózással kapcsolatban az egyik biztosító felmérése szerint. Érdekes ugyanakkor, hogy mindennek ellenére mégis az emberek több mint fele váltana belsőégésűről villanymotorra. Hol itt a logika?
Közel 40 ezer elektromos autó van már itthon forgalomban a Belügyminisztérium adatai szerint - ide értve a tisztán elektromos és a plug-in hibrid kocsikat is. A felmérések alapján ez egyre csak nő majd, a kérdés persze az, hogy mennyire. Egyes adatok alapján a következő négy évben megháromszorozódik majd itthon a villanyautók száma. Az biztos, hogy bár sokan szeretnének a magyar autósok közül elektromosra váltani, azért félnek is tőlük rendesen.
Az Allianz végzett egy felmérést a hazai autósok körében, ami meglepő eredményeket hozott.
A megkérdezett 11,5 százalékának van villanyautója. 88,5 százalékuknak ugyan még nincs, ám közel kétharmaduk tervez vásárolni a jövőben: 14,7 százalék a következő két évben, 42,4 százaléknak pedig inkább a tízéves tervei között szerepel a villanyautó-vásárlás, mert úgy vélik, egyelőre még gyerekcipőben jár a technológia, de sokat fejlődik majd az elkövetkező években.
A legtöbben (57,4 százalék) attól tartanak, hogy a villanyautók esetében magasabbak a javítási, illetve a baleset és tűzkár után keletkező költségek. Ez az aggály bizonyos szempontból jogos: az elektromos autó hibája esetén általában lényegesen mélyebben kell a zsebünkbe nyúlnunk a javításhoz, mint egy belső égésű autó esetében. Ennek többek közt az is az oka, hogy a szerelők nem használhatnak utángyártott, vagy bontott alkatrészeket. A felmérés szerint egy hagyományos autó átlagos javítási költsége 400-450 000 forint, míg egy e-autóé 600-700 000 forint körül mozoghat.
A válaszadók csaknem fele attól tart, hogy még nem épült ki rendesen idehaza a töltőhálózat és a munkahelyén sem tudná feltölteni az autóját. - A piac növekedésével együtt egyre jobban fejlődik az infrastruktúra Magyarországon is, ahol tavaly év végén már csaknem 2000 nyilvános töltőberendezés működött kétszer annyi töltőponttal" – mondta Antalffy Dániel, az Allianz Hungária Zrt. szenior termékmenedzsere.
Sokakat (30,2 százalék) aggaszt a lítium-ion akkumulátorok miatti nagyobb tűzveszély is, ám ez alapvetően tévhit, mivel Európa legnagyobb autós egyesülete, a német ADAC tesztjei is rendszeresen bizonyítják, hogy az elektromos autók kevésbé tűzveszélyesek, mint a belső égésű motorral szerelt járművek. A villanyautókban speciális biztonsági rendszerek óvják a vezetőt, valamint az utasokat a tűzveszélytől és az áramütéstől, például baleset esetén azonnal megszakítják az elektromos feszültség áramlását. A töltési folyamat szintén teljesen biztonságos, nyugodtan tölthetünk akár esőben is. Az akkumulátorok esetében az extrém mértékű, nagy sebességű becsapódásból adódó mechanikai sérülés az, ami igazán veszélyt jelent, ilyenkor valóban kigyulladhat az autó, ráadásul az effajta tüzet borzasztó nehéz eloltani is.
A kutatás alapján a megkérdezettek 28,6 százaléka gondolja azt, hogy nehéz megbízható szerelőt, illetve közúti segítséget találni az elektromos járművekhez baleset esetén.