Ilyennek álmodták meg a fővárost - aztán sosem valósult meg

Meg nem épült Budapest - kiállítás a Közlekedési Múzeumban

2022.10.29. 17:09

Mindig mertünk nagyot álmodni - ez derül ki a Közlekedési Múzeum időszaki, "Meg nem épült Budapest" című, kis helyen összesűrűsödő, viszont nagyon sok érdekességet tartalmazó kiállításából.

Mindig voltak átfogó, nagy tervek, most is vannak. És mindig volt egy fő koncepció, amihez a teljes várost szerették volna alakítani - az aktuális korszellem szerint. Budapest már a 20. század elején is kialakult nagyváros volt (és persze sokkal kisebb, mint most), a jelenleg meglévő pályaudvarok már bőven megvoltak. Az 1900-as évek elején a fővárosi közlekedésfejlesztési tervek ironikus módon pont ugyanarról szóltak mint most: a vasúti közlekedés fejlesztéséről, elsősorban pedig a már akkor is problémásnak látott fejpályaudvarok (amikor a vágányok kvázi zsákutcaszerűen végződnek egy-egy állomásban) megszüntetéséről vagy átalakításáról, összekötéséről. Ez akkor jelentősen megkönnyítette volna az átmenő forgalmat, most pedig elsősorban az agglomerációból bezúduló autóáradaton tudna mérsékelni a korszerű kötöttpályás közlekedés.

Csak hát közben ott volt az egész huszadik század mindazzal, ami ekkortájt történt a várossal, a közlekedéssel, és a teljesen megváltozott szemlélettel. Jókora utat tettünk meg, mire végső soron visszajutottunk ugyanoda, a kicsit több mint százhúsz év alatt ugyanis felvirágzott, majd némileg (legalábbis elvi szinten) elvirágzásnak indult a tömeges személyautózás. A kiállítás mára már meglepő, soha meg nem valósult, időközben módosult, vagy időről időre előkerülő terveket teszi szemlére Budapest közlekedésének nagyívű átalakításairól.

Részletesen bemutatja például a mai Deák térre tervezett új Városházától induló, és a Nagykörúton át a Városligetig érő széles sugárút tervét, ami az 1900-as évek elején merült fel először. Később leporolták a koncepciót, és a harmincas évek elején a sugárút elejének tervezték meg a Madách-teret a jelenleg is ismert árkádokkal, ez el is készült. Ugyanehhez a koncepcióhoz szabva szándékoztak kiszélesíteni a Dob utcát, néhány ház ehhez igazodva is épült a környező utcákban, még az 1960-as években is.

A rendszerváltás után erről a tervről letettek, végül a Madách-tér 2014-ben kapta meg mostani formáját, az autós forgalomtól elzárt közteret, a sugárút természetesen nem készült el, tulajdonképpen ennek csökevénye a ma ismert tér. De térjünk vissza az autózáshoz. Az 1930-as években már felmerülő téma volt a személyautózás elterjedése, az első tervek a rakpartok autós forgalomhoz szabásáról készültek, a pesti rakparton a Lánchíd aluljárója most is megvan, ez volt az első ilyen fejlesztés.

Az ötvenes években a közutak fejlesztésén kevesebb hangsúly volt, hiszen nem is igen lehetett magánautókat birtokolni, a következő két évtizedben viszont alaposan belecsaptunk a lecsóba, ami az autós fejlesztéseket illeti, itt már minden a személyautózásról szólt. Ez volt a jövő, a vágyott létforma, minden családnak saját autó, és elkezdték ehhez szabni a várost is.

Ekkoriban az egyik fő törekvés a többszintes csomópontok építése lett, amilyet jelenleg is láthatunk még a Flórián téren vagy a Keleti és a Nyugati felüljárónál, de ilyen volt az 1976-ban átadott Felszabadulás (ma Ferenciek) téri autós aluljáró is, amely teljesen elvágta a felszíni gyalogos közlekedést a belváros két fele között, évtizedekig egyetlen zebrán lehetett átmenni, a jelenlegi Puskin mozinál.

A városba 1973-ban még 70 ehhez hasonló, többszintes autós csomópontot terveztek, ezek többsége nem valósult meg, így nézett volna ki a Kálvin tér, az Astoria, vagy a Móricz Zsigmond körtér is.

Az aluljárók is ilyen többszintes csomópontnak számítottak, ma már viszont a többség nem tartja szerencsésnek, hogy a gyalogosok szempontjai itt teljesen kimaradtak, gondoljunk csak a babakocsival közlekedők, az idősek vagy a mozgásukban korlátozottak nehézségeire. Ezek a tervek a nyolcvanas években már elavultnak számítottak, később fokozatosan visszatért az autón kívüli közlekedési módok előtérbe helyezése, a Ferenciek terénél például 2012-ben megszüntették az aluljárót, és a felszínre visszakerültek a zebrák is. A Blahán ugyancsak nem épült meg végül a felüljáró, a gyalogos közlekedés viszont elég nehézkes volt, oda az idén festettek fel újra gyalogátkelőket.

Nemcsak többszintes rendszerekben nyilvánult meg az autózás térnyerése, a hetvenes évek elején például teljes gyorsforgalmi úthálózatot terveztek Budapestre, a város mellett egyúttal az országot is teljesen kettészelve kelet-nyugati irányban. A nyugati autópályákat végül is tényleg bevezették a városba, a BAH-csomóponton, az Erzsébet hídon, majd a Rákóczi úton keresztül.

Az M3-ast a Városligeten és az Andrássy úton keresztül vezették volna be a városba, bár ez tulajdonképpen meg is történt, csak gyorsforgalmi út nem lett belőle, megmaradt az Andrássy és a Liget nagyjából eredeti formája. Ez az út azután folytatódott volna egy autós gyorsforgalmi alagútban az Alkotmány utca, majd a Duna alatt, végül pedig a kiszélesített Csalogány utcán (a kiszélesítés egy része meg is történt, a városban jártasak tudhatják, hogy ez az utca valóban jóval szélesebb a környezőeknél) vezetett volna el a Moszkva térig.

1971-ben az Országos Távlati Úthálózati Kerettervben nagyszabású fejlesztéseket irányoztak elő arról, hogy a Váci úttól egy tervezett Duna-hídon át az M1-es autópályáig egy kétszer háromsávos magasutat építsenek, mint a korszakban több másik városban is. A sugarasan beérkező autópályákat pedig ez a Hungária körút fölött kiépítendő körgyűrű fogta volna össze. Ehhez hasonló volt például Marseille A55-ös autópályája is, amelyet azóta lebontottak, mert átjárhatatlan falként választotta el a város részeit egymástól, akkor azonban haladó megoldásnak számított a mind nagyobb autóforgalom kiszolgálására.

1977-re a Hungária körutat már annyira körülnőtte a város, hogy ezt a tervet elvetették, a következő évi közlekedésfejlesztési tervek az M0 megépítéséről szólnak. Jellemző volt a hatvanas, hetvenes évekre a növekvő gépjárműforgalomra és az alatta futó, részben csak tervezett metróhálózatra való koncentrálás. A végül 2014-ben átadott 4-es metró már akkor is tervben volt, számomra ez volt a kiállítás egyik legmegdöbbentőbb részlete. Máig emlékszem, a kilencvenes évek elején, óvodás koromban a Károlyi kertben túrtuk a földet, amikor az óvó néni odajött megkérdezni, hogy mit ásunk a barátnőmmel. A négyes metrót, feleltük a valószínűleg rádióból és a felnőttek diskurzusaiból szedett szófordulatot. És már ez is jó húsz évvel az átadás előtt történt.

A már meglévő villamosvonalak közül többet is feleslegesnek ítéltek az alatta futó metróvonalak miatt, illetve itt is inkább az autóknak szánták a helyet, így szűnt meg a kettes metró átadása után a Rákóczi úti villamos, a hármas metróvonal elkészültekor pedig a Bajcsy-Zsilinszky és a Váci úti. A négyes metró tervezésekor is megszüntetésre ítélték a Kiskörúton futó villamosvonalakat, azonban mire tényleg elkészült a metró, ezt a tervet a szemlélet változásával elvetették, a villamosok megmaradtak, sőt jelenleg is tervben van több vonal visszaállítása.

A városokat végül tényleg eluralta az autós szemlélet, bár a fentiekből messze nem valósult meg minden elem, sőt, az évtizedek alatt felgyülemlett nagy terveknek csak kezdetei és kisebb darabjai épültek be a városba, de jelenleg Budapest nagyobb része így is az autózáshoz igazodik, akárcsak sok más európai, és pláne amerikai város (ez utóbbiról nagyon tanulságos a cars.destroyed.our.cities nevű Instagram-oldal). A vágyott modernségből szmogos dugók lettek, hiszen bizonyos számú autónál több egyszerűen nem fér el egy egyébként nem autópályának tervezett városban, mostanra azonban a legtöbben létszükségletnek, alapvető emberi jognak érezzük, kikérjük magunknak, ha olyan változtatások történnek, amelyek ezt egy kicsit megnyirbálják, gyalogos- és esetleg biciklisbarátabbá téve a várost.

A mostani nagy tervek viszont sokkal inkább arra mutatnak, hogy a negyven-ötven évvel ezelőtti irányok tarthatatlanok, ismét a vasúti, tömegközlekedési fejlesztések kerültek előtérbe. A jelenlegi Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia például az elővárosokból ingázókat szeretné az autózás helyett a tömegközlekedés felé terelni új csomópontok és átszállási pontok építésével, új megállók rendszerbe kapcsolásával (például a káposztásmegyeri lakótelep vagy a dél-budai egyetemi központok). A déli körvasút fejlesztése a másik kiemelt beruházási terv, az elmúlt száz év egyik legnagyobbja, ezzel a Népliget és Kelenföld között lenne a város körül egy olyan vasúti körgyűrű, amely sok, eddig hiányzó pontot bekapcsolna a rendszerbe.

2019-ben bejelentették a Nyugati felüljáró elbontását, hasonlóan ahhoz, ahogy a Ferenciek teréről is lebontották a többszintes csomópontot, és sok egyéb fejlesztés mellett alagutat terveznek a Déli és a Nyugati közé. A városfejlesztési tervek jelenlegi trendje teljesen megfordult, sok más európai városhoz hasonlóan zöldebb, gyalogosabb, jobban koncentrál a tömegközlekedésre, a vasúti átszállási lehetőségekre.

Kapcsolódó
Néhány év múlva rá sem fogunk ismerni a Nyugati pályaudvarra

Néhány év múlva rá sem fogunk ismerni a Nyugati pályaudvarra

Ezt Fürjes Balázs jelentette ki. Teljes átalakítás jön.

Meglepő volt egyben látni ezeket a terveket és trendeket az elmúlt évszázadból - mindig van egy nagy stratégia, amelynek mentén átszabnák az egész várost, aztán közbejön egy háború, egy rendszerváltás, egy válság, látjuk az itt-ott megvalósult darabokat, aztán belakjuk és használni kezdjük úgy, ahogy tudjuk. Persze mindig lehetne jobb, de azért vagyunk, akik így szeretjük: mindig olyannak, amilyen éppen.

A "Meg nem épült Budapest" kiállítás a Közlekedési Múzeum időszakos tárlata volt.

Koncepció: Vitézy Dávid, Zsuppán András

Kurátor: Zsuppán András

Tervezés: Paradigma Ariadné

Az oldalról ajánljuk

Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58