Autósokk - főleg csak drágulást hoz 2023
Több változás hoz 2023 az autósok számára. Január 1-től drágul az üzemanyag, többet kell fizetni a sztrádamatricákért. A forgalmit és jogsit nem kötelező magával vinnie a sofőröknek, de balesetnél tudni kell az adatokat. Kisokos a leglényegesebb változásokról.
A 2023-as év egyből üzemanyag-drágulással indul, mivel emelkedik a készletezési díj. A holtankoljak.hu szerint ez literenként 3 forintos drágulást eredményez, így a 95-ös benzin átlagára 642 forintra, a gázolajé pedig 716 forint emelkedik.

Az MVM-es Mobiliti-töltőkön januártól egyedi tarifa lesz, amelyek magasabbak a korábbinál, ahogy azt pár napja megírtuk, a legalacsonyabb kWh-s ár lassú AC töltés esetén 170-375 forint lesz. A legalacsonyabb percdíj 140 forint, de DC gyorstöltés esetén akár 415 forintba is kerülhet egy percnyi a legjobb esetben 100 kW-os töltésből.
Drágább matricák
A 2022-re szóló éves sztrádamatricák január végéig érvényesek, az újakat addig kell megvásárolni, a tavalyinál magasabb áron. A legtöbb autós érintő D1 kategóriában (motorok és a maximum 3,5 tonnás, legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsik) a következő árak lépnek érvénybe januártól:
- a megyei matricák ára 5720 forintra,
- a 10 naposoké 5500 forintra,
- a havi bérleteké 8900 forintra
- az éveseké pedig 49 190 forintra emelkedik.
A Nemzeti Útdíjszolgáltató (NÚSZ) tájékoztatója szerint a matricát a fizetős útszakaszra való felhajtás előtt, de legkésőbb azt követően 60 perccel kell megvásárolni. A cég egyúttal figyelmeztet arra, hogy a matricavásárlásánál még a fizetés előtt ellenőrizni kell az adatokat, így a rendszámot, a felségjelzést, a díjkategóriát, az érvényességi időt és megyei matrica vásárlása esetén a megyét! Ha az adatokat nem megfelelően adják meg/rögzítik, a pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után. (A díjköteles útszakaszokat bemutató országos és megyei térképet itt érhetőek el.)
Kell a forgalmi?
Január 1-jétől nem kell magával vinne az autósoknak a forgalmit és a jogosítványt, amennyiben érvényesek és szerepelnek a hatósági nyilvántartásokban. A Magyar Biztosítók Szövetsége szerint azonban, ha valaki balesetben érintett, akkor továbbra is meg kell adnia a kárrendezéshez szükséges adatokat.

„A kártérítési eljárás lefolytatásához jellemzően elegendő a káreseménnyel érintett jármű rendszámának (esetleg bizonyos esetekben az alvázszámának) megadása, mivel ez alapján mind a jármű, mind annak üzemben tartójának biztosítója beazonosítható. (Igaz, a biztosítói tapasztalatok szerint a frissen vásárolt használt járművek biztosítási fedezete nem minden esetben jelenik meg azonnal a nyilvántartó rendszerekben.) A jogosítvánnyal kapcsolatban is érdemes felhívni a figyelmet arra: a kárbejelentésnek és a kártérítésnek ugyan nem elengedhetetlen feltétele, hogy a balesetben részes gépjárművezetők vezetési jogosultságukat a baleset helyszínén igazolják. Ugyanakkor az okmány esetleges hiánya vagy érvénytelensége a biztosító visszkeresetét, vagyis a kifizetett kártérítési összeg visszakövetelését eredményezheti. Az érvényes vezetői engedély megléte a cascobiztosítások döntő többségében feltétele is a kártérítésnek. A biztosítók ezért arra hívják fel a figyelmet, hogy amennyiben egy baleset során a károkozó vagy a károsult mégsem tudja a szükséges adatokat megadni, úgy a felek eldönthetik: hívjanak-e rendőrt annak érdekében, hogy valós adatok kerüljenek a kárbejelentőre. Így a kárrendezési eljárás nem húzódik el indokolatlanul hosszan” – derül ki a Mabisz tájékoztatójából.
Más dolgok
A fentiek mellett persze lesznek még változások, de ezek nagy részét nehéz egyelőre pontosan megbecsülni. Nagy kérdés, hogy az új és használt autók ára hogyan alakul 2023-ban, azaz folytatódik-e a drágulás. Ez nagyban függ attól, hogy az ellátási láncok mikor nyerik vissza régi formájukat. Ugyanígy az euró árfolyama is befolyásolja majd az árakat.
A magasba emelkedő infláció visszaveti a vásárlóerőt a magánszemélyeknél, ez visszafoghatja a keresletet. Ahogy a magas kamatkörnyezet is, ugyanis a korábbi évekhez képest drágábban lehet hitelből vagy lízingfinanszírozás segítségével autót vásárolni.
Mit csinál az infláció a magyar autópiaccal?
A pandémia és az energiaválság miatt eleve drágák az autók, az infláció eközben a vásárlóerőt is megeszi.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Hírek
Rettenetes évet zárt a Maserati, padlón az eladások
A márka jövője továbbra is kérdéses.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Hírek
Könnyebbé válhat a külföldi autók honosítása, de a megoldás további kérdéseket vet fel
Teljesen megszűnnének a jelenlegi hosszú várólisták, de...
- Hírek
Sebességet vált a MÁV: Szombattól 160-ra gyorsul(hat)nak a vonatok egy elővárosi vasútvonalon
1997 óta nem történt ilyen, de van egy csavar a történetben.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Nem fogynak az elektromos modellek, újra V8-as motort fejleszt a Mercedes
Átértékelték az elektrifikációra vonatkozó stratégiájukat.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Hírek
Túl sok volt a speed, a susnyásban kötött ki a drogos sofőr
Kevesebb speed, kevesebb baleset.
- Tesztek
Ha régen minden jobb volt, ez a Te MazdádTeszt: Mazda CX-80 3.3 Skyactiv-D Homura Plus
Hallani a sorhatos dízelmotor hangját és érezni az erejét igazán klasszikusnak mondható érzés. Kevesen adják ezt ma.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Isten szeme figyel le rádTC Híradó 2025/02/28 [143.]
A TC Híradóban szó lesz egy állat BMW-ről, az új magyar KRESZ-ről, a Kia EV4-ről és sok másról is.
- Hírek
Vidámság: jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton
Március első napján olcsóbban tankolhatunk benzint és gázolajat is.
- Szerelem
Űrközpont ez, nem autógyár, avagy a Red Bull Racing Milton Keynes-i főhadiszállásán jártunk
Vannak napok, amikor az ember igazán szerencsésnek érzi magát. Ez egy ilyen nap volt.
- Hírek
Kína 2024-ben ledominálta a villanyautók globális piacát
Mindezt úgy, hogy az Egyesült Államokban nem értékesíthetnek autót.
- Közélet
Még rosszabb a helyzet: tovább nőtt a személyautók átlagéletkora Magyarországon
Rekordöregek a kocsik.
- Hírek
Bemutatták a Kia mindenre jó villanyfurgonját
A PV5 variálhatósága olyan, mint egy hagyományos furgoné, a hajtáslánc viszont elektromos.
- Hírek
Érkezik az elektromos Skoda Octavia, de milyen áron?
A Skoda új elektromos modelleket szeretne, az Octavia lehet az egyik.
- Hírek
Már faragja a belépőszintű villanyautóját a Kia
A modell a Picantohoz hasonló szerepet töltene be a márka kínálatában.
