Komoly drágulással zárták a múlt évet mind az új, mind a használt autók. A hivatalos adatok szerint előbbiek átlagára 15,3 százalékkal, utóbbiaké több mint 13 százalékkal emelkedett tavaly. Erre a 2000 óta vezetett statisztikában még nem volt példa.
A magasabb árak elméletileg fokozhatják a finanszírozási lehetőségek népszerűségét, a valóságban azonban más a helyzet. A meredeken emelkedő inflációt a Magyar Nemzeti Bank úgynevezett monetáris szigorításokkal, leegyszerűsítve kamatemelésekkel igyekszik megfékezni. Ennek eredményeként az autóvásárláshoz szükséges hitel- és lízingkonstrukciók kamata is feljebb került, azaz magasabb törlesztőrészlettel lehet azokat igénybe venni.
Mennyivel drágábbak?
A jegybank legfrissebb adatai tavaly novemberre vonatkoznak, ezekből jól láthatóak a nagyságrendek. A bankokban elérhető személyi kölcsönök jelentős részét fordítják az emberek lakásfelújításra és autóvásárlásra.
Ezeknek a piaci átlagkamata 13,46 százalék volt, a gépjárműhiteleké pedig megközelítette a 14 százalékot (13,86 százalék) tavaly novemberben. Ezzel szemben előbbiek egy évvel korábban 13 és 10 százalék alatt voltak, 2020 azonos hónapjában pedig 11,88 és 8,81 százalékról volt szó.
Mit jelent ez konkrétan?
Hipotetikus példáinkban két konstrukció szerepel, az egyik egy 3 milliós, a másik pedig egy 5 millió forintos finanszírozott összeget jelent autóvásárlásra, 5 éves, azaz 60 hónapos futamidő mellett.
A tavaly novemberi kamat mellett a 3 millióra havi 69-70 ezer forintot kell kifizetni, a magasabb összegre pedig közel 115-116 ezer forintot. A korábbi, alacsonyabb 9 vagy 10 százalékos kamatokkal 62-106 ezer forintból kijöhetett a havi részlet.
Azt is figyelembe kell venni, hogy a bankok és lízingcégek feltételei között lehetnek eltérések a kamatokban. Továbbá a feltételekben is, azaz lehet olyan eset, hogy az egyik bank vagy lízingcég a vevőjelölt fizetése alapján alacsonyabb vagy magasabb összeget kínál.
Kettősség a lízingoldalon
Az autófinanszírozásban fontos szerepet játszó lízingcégek adataiból jól látható az autódrágulás és a magasabb kamatok, valamint a vásárlóerő csökkenése. Egyelőre csak a harmadik negyedévre vannak adatok, de azokból az látszik, hogy a lízingcégek a múlt év első kilenc hónapjában majdnem 151 milliárd forintért finanszíroztak személyautókat, furgonokat (kishaszongépjárműveket) és motorokat, ami lényegében megegyezik az egy évvel korábbi 149 milliárdos tétellel. A darabszámokat nézve azonban több mint 20 százalékos csökkenés következett be a lízingszövetséges adatok szerint. Vagyis ötödével kevesebb járműre nyújtottak ugyanakkora finanszírozást, ami az autók, furgonok drágulásával magyarázható.
Bizonytalan kilátások
A fentiek mellett az is rontja a helyzetet, hogy drágább a benzin és a parkolás, az alkatrészekre is többet kell költeni, vagyis az autózás költségei markánsan emelkedtek.
Egyelőre a közeljövő sem fest túl jól. Az infláció még mindig nagyon magas szinten van, a béremelés pedig ezzel nem tart lépést, azaz a reálbér-emelkedés negatív tartományban maradhat, így a vásárlóerő visszafogott marad.
Az autóárak alakulására, a kamatok csökkenésére szintén nem lehet pontos jóslatot adni.
Címlapkép: József Zoltán Varga/Getty Images Hungary