A rendszeres tisztítást és a pollenszűrő cseréjét meghálálja a légkondi. Mi köze a klímabombának a vécéillatosítóhoz? Klímás tanácsok a szezonkezdet apropóján.
Hazavághatja a nyaralás autóval töltött napjait, ha ott derül ki, hogy a klíma megadta magát. Ennek sok oka lehet, és bár sok klímás tanács az autósok egy részének kézenfekvő (a Totalcar évekkel ezelőtt részletesen írt a témáról), de a szezonkezdet miatt érdemes újra átvenni a legfontosabbakat.
"Ahogy kisüt a nap, elkezdenek egyre többen jönni. Ilyenkor van az első hullám, aztán nyáron, amikor a nyaralás előtt adja meg magát a klíma. Azt javasoljuk ezért az autósoknak, hogy érdemes hamarabb, akár már februárban, márciusban megnézetni a klímát"
- mondta György és Péter, a III. kerületi CKK Klíma szakszervíz két szakembere, akiknek műhelyét a szezonkezdet miatt kerestük fel. Többek között azt kérdeztük tőlük, mik a márkafüggetlen, tipikus hibák, hogyan érdemes karbantartani a légkondit. "Ahány autó, annyi klíma, nehéz általánosítani" - mondták.
Érdemes szétbontani a kérdést. Vannak hiba nélkül üzemelő autóklímák, ám ezeket is érdemes rendszeresen szakszervizbe vinni tisztíttatni, nem csak akkor, amikor már büdös. Átlagos futású autók esetében évente, lehetőleg a szezon előtt, tavasszal érdemes erre sort keríteni. llyenkor fertőtlenítik a belső elpárologtatót, ellenőrzik a hűtőközeg mennyiségét és szükség esetén cserélik a pollenszűrőt. Ha indokolt, nyomáspróbát végeznek a rendszeren, de ez inkább már a hibakeresés kategóriába esik.
Egy klímatisztítás költsége szakszerviztől függ, Péter szerint 20-30 ezer forintból kijön, ha nem derül fény semmilyen problémára. 2-3 órás műveletről van szó, érdemes rászánni ezt az időt, 10-15 perces klímatisztítás nincs. Szerintük a klímabomba vagy klímagránát nem helyettesíti az alapos tisztítást, akkor sem, ha jó illata lesz az autónak, és valamennyire talán fertőtlenít is egyik, másik termék. Példaként azt mondták, hogy a vécében, fürdőszobában is sokan használnak illatosítót, ami rendben is van, ám ugyancsak nem helyettesíti a helyiség takarítását.
Nyomáspróba a kulcs
Ha viszont van gond, például az autóban ugyan megy a légkondi, de nem hűt rendesen, akkor már szerelésre lesz szükség. Először nyomáspróbát kell végezni, majd a szivárgás helyét megtalálni és kijavítani. Majd feltölteni a rendszert hűtőközeggel, ezután pedig tesztelni, hogy minden eleme megfelelően működik-e. Ugyanakkor jöhetnek elő újabb hibák, ezért nem lehet pontos árat mondani előre a klímajavításra. Ha például nincs elég gáz a rendszerben, és csak fel kell tölteni, akkor sem mindegy, hogy milyen gázt kell használni. Van az R134-e gáz, az a régebbi autókhoz jó, az újabbaknál a HFO-1234yf játszik. Utóbbi fokozatos bevezetése 2011-től történt, 2017-től viszont új típusú gépjárművek már csak ilyen típusú hűtőközeggel hozhatók forgalomba. A korszerűbb gáz drágább, szerviztől függően kétszeres, háromszoros lehet a szorzó az R134-hez képest.
A villanyautó más tészta
A szakemberek elmondták azt is, hogy leggyakrabban a 10 év körüli és annál idősebb autók fordulnak meg náluk. Vannak persze kivételek, jött hozzájuk még garanciális kocsival egy autós, aki azt mondta, hogy a márkaszervizben nem találták meg a hibát.
Ha valaki évek óta nem volt klímatisztításon, -ellenőrzésen és több 10 ezer kilométer ment azóta az a kocsiba, akkor érdemes a nagyobb probléma megelőzése érdekében egy szakszervizt beiktatni. Péter szerint a garancián túli elektromos autóknál még fontosabb a rendszeres karbantartás, tisztítás. "A hagyományos autók működnek, ha elszáll a klíma, legfeljebb meleg lesz a kocsiban. Sok villanyautónál összetettebb lehet a dolog. Bizonyos típusoknál a klímarendszer felelős részben az akkupakk hűtésért. Márpedig arra vigyázni kell" - mondták a klímaszervizesek.
Amikor klímaszervizt keres valaki, érdemes előtte a weben tájékozódnia az árakról. Résen kell lenni, mert külön tétel lehet a töltés maga, a felhasznált gáz, valamint a munkadíj, de van, ahol ezt csomagban adják.
Hogyan működik, ha jó?
Ahogy a korábbi cikkünkből kiderült, ha beindul a légkondi, a klímakompresszor munkához lát, és létrehoz a magasnyomású oldalon nagyságrendileg 10 baros hűtőközeg-nyomást. A gáz ettől felmelegszik, ami a kondenzátoron áthaladva ismét lehűl, végül cseppfolyós halmazállapotúvá válik. Ez a magas nyomású folyadék az expanziós szelephez ér, ami után konyhanyelven kitágul a gáz, és ekkor történik meg a hőelvonás a műszerfal alatt található belső elpárologtatóban. Az ezen átfújt levegő lehűl, így lesz hidegebb az autóban.
Látható tehát, hogy ha külön tudják mérni a folyamat magas és alacsony nyomású részeit, könnyebben kiderül, hogy melyik alkatrész szorul javításra vagy cserére. Az expanziós szelep helyett régen csőszelepet használtak, amivel ugyan jól hűtöttek az autók, de manapság már nem alkalmazzák. A kompresszorok is fejlettebbek lettek, napjainkban a mágneskuplungot felváltotta az állandó hajtás és szabályzószelep alkalmazása.
A cikk elkészítésében a CKK Klíma szakemberei voltak a segítségünkre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
