Itt az új villanyautó-matek: mennyi idő alatt hozza vissza az árát?
A két évvel ezelőtt készült amerikai viszonyok alapján készült számításhoz képest nagyon megváltoztak az elektromos autók vásárlásának és fenntartásának költségei a benzinesekéhez képest. E szerint a türelmes embereknek valók a villanyautók.
Az amerikai autósok 41 százaléka többé-kevésbé komolyan fontolgatja, hogy a következő autó cseréjekor elektromos autóra vált – idézi a CNBC a University of Chicago és a The Associated Press közös felmérésének eredményét. A legtöbben – a megkérdezettek 60 százaléka – azért vonakodik elektromosra váltani, mert az elektromos autók jóval drágábbak a hagyományos meghajtásúaknál.
A legtöbb ilyen autó ára az amerikai piacon 61 ezer dollártól, átszámítva közel 21 millió forinttól kezdődik. Ez nagyjából 12 ezer dollárral - több mint 4 millió forinttal - haladja meg a teljes amerikai autópiacra jellemző átlagárat a Comsumer Reports nonprofit fogyasztói szervezhet jelentése szerint.
Soktényezős feladvány
Más kérdés azonban, hogy mennyibe kerül egy autó birtoklása hosszabb távon. Ha figyelembe vesszük az üzemanyagköltséget és a fenntartásra, karbantartásra fordítandó kiadásokat, akkor hosszabb távon a villanyautó behozza az árát. A kérdés az, hogy milyen időtávról van szó?
A Consumer Reports 2020-as felmérése szerint egy tipikus elektromos autó teljes élettartama alatt 6-10 ezer dollárral (2-3,4 millió forint) kerül kevesebbe, mint egy hagyományos belső égésű motorral hajtott társa. A teljes élettartam alatt a jelentés készítői 200 ezer mérföld - több mint 320 ezer kilométer - megtételét értik. Másképp: az akkori számítás szerint 11 évig kellene megtartani a villanyautót ahhoz, hogy ne kerüljön többe, mint benzines alternatívája.
A három évvel ezelőtt készült felmérés óta persze változott a helyzet. A villanyautók az amerikai piacon elérhető adókedvezménynek köszönhetően olcsóbbak lettek, a hagyományos autók viszont drágultak. A költségmegtérülést azonban nehéz kalkulálni, mert sok mindentől függ. Ezek közé tartoznak a helyi, regionális üzemanyag- és áramköltségek. A házi vagy nyilvános töltő használata. Az utóbbi jellemzően drágább, mint az előbbi. További kérdés, mekkora az adott elektromos autó hatótávolsága. Kisebb akkumulátorcsomaggal olcsóbban megvásárolhatók, de ezért áldozni kell a hatótávolságból.
Az Egyesült Államokban számos online kalkuláló site segíti az autósok tájékozódását. Ezek egyikét a washingtoni energiaügyi minisztérium működteti. Maxwell Woody, a University of Michigan Center for Sustainable System kutatóintézetének munkatársa készített egy összehasonlítást, amelynek keretében egy Chicagóban, illetve Houstonban használt elektromos és hagyományos autót hasonlított össze. A főszereplő hatótávja 300 mérföld (480 kilométer) volt. A szakértő figyelembe vette, hogy északon hidegebb az idő, mint délen, ami nem kedvez az akkumulátorral hajtott autóknak. A villanyautó ajánlott fogyasztói ára 48 ezer dollár, benzines megfelelőjét pedig 31 ezer dollárért lehetne megvenni.
Chicagóban nagyjából 15 év után kerülnek egyensúlyba a kiadások. A villanyautóra 84 ezer, a benzinesre 87 ezer dollárt kellett költeni ennyi idő alatt. Ugyanezen az időtávon Houstonban fordított sorrend alakult ki. Az elektromos autó 85 ezer, a benzines 82 ezer dollárba került.
A magyarázat részben abban keresendő, hogy Chicagóban négyezer dolláros autóvásárlási támogatás segíti az elektromos autók vásárlását. Emellett ebben a városban olcsóbb az elektromos áram, így kevesebbe kerül a villanyautók üzemeltetése. Eközben Houston azok között a városok között van, amelyekben a legolcsóbb a benzin.
Fontos azonban, hogy a költségek nem feltétlenül döntik el ezt a vitát. Az amerikaiak 34 százaléka elsősorban azért fontolgatja elektromos autó vásárlását, mert ezzel csökkentheti személyes szén-dioxid-kibocsátását. Az megint más kérdés, hogy a fenti matek az adott amerikai városokra vonatkoznak, a világ más részein, így szinte minden egyes országban más kalkulációra van szükség.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Ketté szakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

