Autóival emlékezünk Giotto Bizzarrinire, a zseniális konstruktőrre
Pár napja egy kiváló olasz mérnökkel lett kevesebb a világ: 2023 május 13-án elhunyt Giotto Bizzarrini, aki csodálatos autókat és motorokat adott a világnak. Az ő műve például a fergeteges Lamborghini V12-es, aminek a végső variációja egészen az Murciélagóig kitartott, de az ő nevéhez fűződik a Ferrari 250 GTO, minden idők egyik leghíresebb – és mára az egyik legdrágább – versenyautója is. Autóipari műalkotásaival emlékszünk a nem kevesebb, mint 96 évet megélt, kiemelkedő konstruktőrről.

Giotto Bizzarrini 1953-ban lépett ki a Pisai Egyetem kapuján, ahonnan egyből az Alfa Romeóhoz vezetett az útja, ahol tesztpilótaként kezdte. Hamar kiderült, hogy remekül ismeri fel és oldja meg a felmerülő problémákat, ezért már ekkor borítékolhatónak tűnt, hogy hamar előrébb lép majd.

A nagy áttörést az 1957-es év hozta, amikor Bizzarrini a Ferrarihoz igazolt, ahol szintén – immár rutinos – tesztpilótaként kezdte meg a munkát. Ezután azonban elég hamar bedobták a mélyvízbe, és kinevezték a sportautófejlesztési részleg vezetőjének. Mivel egy személyben volt tesztpilóta és tehetséges mérnök is, adta magát, hogy a versenyautók fejlesztésénél kössön ki. A Ferrarinál négy évet töltött, ez idő alatt főmérnök lett. Köze volt a Ferrari háromliteres Testa Rossa V12-es motorjának fejlesztéséhez, illetve több sportautó és versenyautó finomítása is az irányítása alatt zajlott.

Fő műve azonban a 250 GTO volt: a Ferrari valaha volt egy leghíresebb – és legértékesebb – versenyautójának sikeréhez szükség volt Bizzarrini zsenijére is. Az ő ötlete volt a hátrább és lejjebb beépített motor, illetve az aerodinamikailag jóval előnyösebb orr és motorháztető is. A fejlesztés eredménye ma már történelem: a Ferrari a 250 GTO-val egymást követő három évben is be tudta húzni a konstruktőri bajnoki címet a FIA GT-kategóriájában.
Új legdrágább autója van a világnak
Egyelőre sok az ellentmondásos infó, de biztosan új rekord született. Az autó persze egy 250 GTO.
1961-ben Bizzarrini több tehetséges mérnöktársával együtt otthagyta a Ferrarit, méghozzá nem is békésen. Így lett köze Bizzarrininek például a Ferrari Breadvanhez, amit a Scuderia Serenissima csapat számára fejlesztettek ki, miután a Ferrari nem adott el 250 GTO-t a korábban kiváló vásárlónak tartott Volpi grófnak. Az egy példányban létező, mai napig aktívan versenyző Breadvant egy 250 GT SWB-ből fejlesztették, és bár nem volt igazán sikeres versenyautó, a való életben gyorsabb volt, mint a gyári 250 GTO-k.
Saját cége, a Societa Autostar együttműködött az Isóval is, így Bizzarrininek az Iso Rivolta és az Iso Grifo fejlesztésében is markáns szerepe volt. A következő, igazán nagy mérföldkő azonban 1964-ben következett, amikor Enzo Ferrari egy nagy riválisa került képbe: Ferruccio Lamborghini megkereste Bizzarrinit, hogy fejlesszen nekik egy a Ferrari V12-nél erősebb motort.

A Bizzarrini fejlesztette V12 először 3.5 literes változatban a Lamborghini 350 GT-ben mutatkozott be, majd beépítették a Miurába is, ott már négyliteresként. Utóbbi lett a világ első középmotoros szupersportautója, ráadásul keresztben beépített tizenkéthengeressel. Ez a V12-es motor olyannyira jól sikerült, hogy a legutolsó változatát – 6,5 literes lökettérfogattal – a Lamborghini Murciélagóban találjuk. Tehát az eredeti motor különböző változatait bő 40 évig használták.
Vezethetetlen volt, legenda lett a Lamborghini V12-ese
Állítólag 370 lóerőt adott le a 3,5 literes V12-es első változata, de használatra egyszerűen alkalmatlan volt.
Giotto Bizzarrini nem csak másoknak dolgozott, saját autókat is tervezett: a Bizzarrini SpA idővel autógyártóként üzemelt. Az alapokkal persze nem távolodott el teljesen már létező daraboktól: a Bizzarrini márkanév alatt készülő autók nagy százálékban tartalmaztak Iso alkatrészeket is. A Bizzarrini 5300 GT Stradához például az Iso Rivolta szolgáltatta az alapot.
Az 1964-ben készült Strada versenyváltozata, az 5300 GT a következő évben, vagyis 1965-ben már kategóriagyőzelmet aratott a Le Mans-i 24 órás versenyen. A Ferrari ugyanebben a Le Mans-i csatában összehozta az eddig utolsó 1-2-3-as befutóját.

Miután a saját autómárka 1969-ben becsődölt, Bizzarrini kisebb-nagyobb szerepeket vállalt kűlsős szakértői projektjeiben: dolgozott például az American Motorsnak, a General Motorsnak és a Pininfarinának is. Később oktatóként dolgozott a Római Egyetemen. Bár maga Bizzarrini nem vett részt a fejlesztésben, a neve a közelmúltban újra körbejárt a világban, hiszen feltámasztották a Bizzarrini-márkát, és még egy koncepcióautót is bemutattak. A neve Giotto lett, ami egyértelmű tisztelgés a mester előtt.
Két Giugiaro rajzolta, íme az új Bizzarrini Giotto
Limitált kiadás lesz feltehetően a Lamborghini V12-esével, ami éppen stimmelne is.
Giotto Bizzarrini 2023. május 13-án, 96 éves korában hunyt el, és olyan gazdag életművet hagyott maga mögött, melynek a töredékére is joggal lehetne büszke az autóiparban bárki.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
