2023.05.21. 10:39

Sergio Marchionne, a Fiat 2018-ban elhunyt korábbi vezetője rengeteg bírálatot kapott anno az intézkedéseiért, ám úgy tűnik, neki volt igaza.

John Elkann, a Stellantis elnöke határozottan kiállt Sergio Marchionne, a Fiat, majd később a Fiat-Chrysler vezérigazgatója mellett, akire sokan úgy tekintenek, mint aki elsorvasztotta az olasz autóipart – derül ki az Automotive News cikkéből.  

Sergio hazafi volt a szó legnemesebb értelmében

 –mondta a 1952-ben született Marchionnéről, aki 2004-től 2018-ban bekövetkezett haláláig vezette az olasz autómárkát, előtte adótanácsadóként dolgozott.

Elkann egyébként a kollégájáról készült bibliográfia megjelenésének alkalmából szólalt meg. Ők ketten vezették ki a Fiatot a csődből, majd vezényelték le a vállalat fúzióját az amerikai Chryslerrel. A Fiat vesztésre állt a világ autógyártóival folytatott versenyben, a Chrysler a Mercedesszel kötött balul sikerült házassága után éppen a senki földjén tartózkodott az autóiparban.

6 milliós mondás

A két vergődő cég egyesülésével a világ egyik legnagyobb autógyártója jött létre. Marchionne vesszőparipája az volt, hogy annak a népautógyártónak, amely nem ad el egy évben legalább 6 millió autót a világpiacon, nincs esélye a túlélésre a világ autóiparában.

A Stellantis létrehozása 2021-ben a francia PSA Peugeot-Citroënnal történő fúzió ennek a folyamatnak a logikus folytatása volt. Elkann szerint Marchionne és ő mindig Olaszországért harcoltak.

A szakszervezetek másként vélekednek

A szakszervezetek azonban sem korábban, sem most nem osztják ezt a véleményt. A baloldali Fiom szakszervezet bírálja a Stellantist azért az önkéntes kilépési akcióért, amelyben kétezer munkahelyet, olaszországi munkaerejének 4,3 százalékát akarja leépíteni. A Fiom szerint a cég az elmúlt három évben hétezer munkahelyet szüntetett meg Olaszországban. Ugyanakkor becslések szerint az elektromos autók előállítása 30 százalékkal kevesebb embert igényel, mint a hagyományos meghajtásúaké.

Marchionne nélkül könnyen a brit autógyártás sorsára juthatott volna az olasz autóipar

A Stellantis elnöke szerint a Marhionne vezérigazgatói tevékenysége idején kezdett karcsúsítás nélkül már megszűnt volna az olasz autóipar – hasonlóan ahhoz, ahogy a brit autógyártás eltűnt a föld színéről.

A technológiai fejlesztéshez, különösen az elektromos átálláshoz nem lett volna önállóan elegendő anyagi ereje. A Stellantis nélkül sem a Mirafioriban lévő elektromosautó-hub, sem a Termoliban lévő akkumulátorgyár nem jött volna létre.

Olaszországban 1989-ben érte el az autógyártás a csúcsát, 2 millió autó előállításával. Ekkoriban a Fiat majd hogy nem egyeduralkodó volt az olasz autóiparban. Tavaly a FIM szakszervezet adatai szerint 480 ezer autó készült az országban, ám ez 17 százalékkal több, mint amennyit a koronavírus-járvány szaggatta 2021-ben gyártottak. Az idei első negyedéven tovább nőtt termelés, 138 ezer autóra, ami 1,4 százalékkal több mint 2019-ben, a járvány előtti utolsó év első három hónapjában.

A Stellantis a 2022-es 77,5 ezerről 100 ezerre akarja növelni a Fiat 500 kisautó elektromos változatának gyártását. A Fiom eközben sztrájkot tartott a vállalat dél-olaszországi gyárában, Pomiglianóban. Ezzel fékezte a Fiat Pandák és az Alfa Romeo SUV-k gyártását. A szakszervezet jobb munkakörülményeket akar a termelés felpörgetésével párhuzamosan.

Elkann szerint, ha Marchionne nem mérsékli a Fiat függését az európai piactól, akkor nem tarthatnának ma ott, ahol tartanak. Szerinte ehhez arra is szükség volt, hogy elődje más nézőpontot hozzon az olasz autógyártásába annak köszönhetően, hogy az ágazaton kívülről érkezett.