A gyorshajtásért büntetnek, a blokkoló meg legális. Miért?
A radardetektorok használatát korlátozni sosem sikerült igazán, a rendőrség lézerblokkoló elleni fellépése pedig csúfos kudarcot vallott. A gyorshajtás okozta balesetek száma 2022-ben növekedett, de a mérést előre jelző, vagy akadályozó eszközöket még mindig bárki megveheti egy egyszerű online webshopban.
A szerző jogász, világpolgár, önjelölt autószerelő, az olasz autóipar szerelmese. Zsánere a közlekedési jog és a járművekhez kapcsolódó jogi témák. Nem ismer lehetetlent, csak tehetetlent. Mottója az ismeretterjesztés, fegyvere a felvilágosítás.
A gyorshajtás hatósági üldöztetésével ugyanaz a helyzet, mint minden mással a közigazgatásban
Amikor a hatóság lehetőséget lát az egyszerűsítésre, élni is fog vele. Ehhez persze a hazai autósok jóváhagyása is kell, hiszen egy ilyen rendszer üzemképességéhez komoly lemondások és áldozatok is társulnak felhasználói oldalról. Hiábavaló lenne minden hatósági igyekezet, ha a lakosság nem lenne hajlandó lenyelni a békát. De mi általában lenyeljük.
A magyar viszont közismerten leleményes nép
Minden szabályt megpróbál megkerülni és addig próbálkozik, amíg nem talál valahol rést a pajzson. Ott van például a bemószerolás lehetősége. Mostanra mindenkinek bevésődött, hogy önmagát és hozzátartozóját senki sem köteles semmivel sem vádolni szabálysértési eljárásban. Élünk is vele, amikor csak úgy kívánja a helyzet.
Sőt, amit már csak kevesebben tudnak,
hogy egy lakcímváltozás miatt a hatóság enyhébben ítél amiatt, hogy tudomása szerint az ő illetékességi területén az elmúlt két évben semmilyen szabálysértéssel sem buktunk meg. Azt meg neki ugye nem kell tudnia, hogy négy vármegyével odébb (a korábbi lakcímünkön) három másik szabálysértési eljárás is folyamatban van ellenünk.
Ez a fajta védekezés viszont kizárólag szabálysértési ügyekben működik. Közigazgatási bírság esetében ilyen opció nincs.
Kellett hát valami komolyabb fegyver az ellenálláshoz
Ezt az opciót maga a jogalkotó adta a kezünkbe 2003 végén, amikor a radardetektorok kikerültek "a közbiztonságra különösen veszélyes eszközök" jogszabályi felsorolásából. Így forgalmazásuk, birtoklásuk és használatuk azóta legálisnak tekinthető. Akárcsak a lézerblokkolóké, amelyek használatára jelenleg csak egy tiltó szabály vonatkozik, annak gyakorlati alkalmazhatósága viszont a „próbaperen” megbukott.
A tilalom feloldása azonban oda vezetett, hogy kezelhetetlenre nőtt a blokkolókkal csapató gyorshajtók száma, ami miatt végül 2012-ben újra bekeményített a hatóság. Azóta úgy rendelkezik a jogszabály, hogy „Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.”
Felemás megoldás ez. Egyrészt a radardetektorokat egyáltalán nem, a blokkolókat pedig csak abban az esetben tiltja, ha a sebességmérés akadályozására-zavarására vagy befolyásolására használjuk őket. Persze erre is talált kiskaput a magyar néplélek és általában kapunyitóként/parkolóradarként értékesítik az ezzel foglalkozó viszonteladók. Sőt, automata módon lekapcsoló (csak a sebességmérés első pár másodpercében üzemelő) beépítést is kínálnak a webshopok.
A radardetektor- és lézerblokkoló piac tehát legálisan virágzik
Az automatán lekapcsolós praktikára azért volt szükség, mert a szigorítással egy időben a hatóság 2011-ben megpróbálkozott egy kerülőutas büntetőeljárással „számítógépes rendszer elleni bűncselekményre” hivatkozással egy lézerblokkolóval hasító sofőrrel szemben.
De a pert a hatóság elvesztette.
A precedens célzatú büntetőperben egy békéscsabai autóst számítógépes rendszer elleni bűncselekménnyel vádolt meg az ügyészség és a lézerblokkolóval felszerelt autóját egy időre el is kobozta. Végül azonban csak azt sikerült bebizonyítania a hatóságnak, hogy a rendőrségi sebességmérő készülékek számítógépes rendszernek minősülnek. Azt viszont már nem, hogy a lézerblokkoló használata kimerítette volna a törvényben megfogalmazott tényállást. Ezért az ügyészség végül ejtette a vádat, mivel a beszerzett szakértői vélemények nem támasztották alá, hogy a lézerblokkoló használatával az autós a bűncselekményt megvalósította volna.
Most akkor legális a detektor és a blokkoló?
A per tanulsága szerint igen, hiszen a használatuk nem valósít meg tiltott magatartást. Ami pedig nem tilos, az jogállamban szabadon művelhető. Az ügyészség által a perben hivatkozott jogszabály nem a lézerblokkolók szabályozására lett kitalálva, emiatt a jelenlegi szabályozás alapján bíróság előtt
SENKIT Sem lehet elítélni a használatUKÉRT.
Tehát a kérdés a továbbiakban sokkal inkább az, hogy ha ennyire komolyan veszi a gyorshajtást a jogalkotó, akkor miért tűri a méréseket előre jelző, vagy a befolyásolásukra alkalmas eszközöket? És miért nincs még mindig hazánkban az Európa számos országában alkalmazott átlagsebesség-mérés?
Kérdéseinket feltettük a rendőrségnek, válaszukat közöljük, amint megkaptuk.
Viszont a legtitkosabb és legbiztosabb fegyvert még el sem árultuk! Vagyis a sebességhatárok betartását. Tudom-tudom...
Címlapkép: Fortepan
Ledudált a kopasz? Szembejött az egyirányúban és még neki állt feljebb? Mindent rögzített a kamerád? Ha úgy érzed, hogy közúti abúzus ért, jelentkezz és írd meg történeted, vagy küldd el a videód a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.