2023.07.04. 06:03

A gyorshajtás elleni jó megoldás az átlagsebesség-mérés. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült felmérése pedig egyértelmű eredményt hozott.

A gyorshajtás visszaszorítására a nemzetközi tapasztalatok alapján az egyik legjobb módszer az úgynevezett átlagsebesség-mérés (section control). Erről már több cikkben – például ebben és ebben – írtunk, a lényeg, hogy végtelenül egyszerű megoldásról van szó: kettő vagy több, egymástól ismert távolságra elhelyezkedő ellenőrzési pont, mondjuk kamera rögzíti, mikor ment el ott az adott autó, és az eltelt idő alapján számolja ki a távolság ismeretében az átlagsebességet. A vonatkozó magyar jogszabály már 2010 előtt is ismerte és pontosan meghatározta az átlagsebesség-mérés definícióját, az országban számos helyre telepített fix traffipaxok mellett az útdíjfigyelő kamerák is elméletileg alkalmasak lehetnek rá, igaz, informatikai fejlesztés kellene hozzá. 

Tehát az infrastruktúra nagyrészt adott, a jogszabály is ismeri, mégsem történik semmi. A Fővárosi Önkormányzat a napokban fogadta el a budapesti közlekedésbiztonsági stragégiát, amelyben szerepel az is, hogy 

Célunk, hogy véget vessünk a gyorshajtásnak Budapesten, ezért sebességmérő hálózat (lokális és átlagsebesség-mérés is) kiépítését kezdeményezzük.

A stratégia februári publikálása után kétszer is kerestük e-mailben a Fővárosi Önkormányzatot, hogy ez pontosan mit jelent, és milyen lépéseket terveznek, válasz egyszer sem érkezett (amennyiben reagálnak a kérdéseinkre, frissítjük a cikket). Tehát a főváros szeretne átlagsebesség-mérést, bár nem tudjuk, hogyan. 

Egy országos átlagsebesség-mérési rendszer viszont más tészta, ahhoz kellene a rendőrség is, a jogszabályok esetleges módosítása miatt pedig a szaktárca is. Megkeresésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) közölte, hogy 

Magyarországon a közúti járművek átlagsebességének ellenőrzése nincs napirenden.

Utána megkérdeztük, hogy miért nincs napirenden, erre válaszként az jött, hogy a korábbi reakció az irányadó, azaz nincs napirenden és kész. Indoklás nincs. 

A magyarok véleménye egyértelmű

A rendőrség hozzáállása azért érdekes, mert a traffipaxok hibahatárának eltörlését magyarázó közleményekben rendre kiemelt célként szerepelt a gyorshajtások visszaszorítása. 

Arra is kíváncsiak voltunk, mi a véleménye a magyaroknak a kérdésről. A Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült kutatása alapján egyértelmű a helyzet: a magyarok döntő többsége, 72 százaléka bevezetné az átlagsebesség-mérést. A megkérdezetteknek mindössze hatoda mondana nemet. 

grafikon 1.png

A nők inkább támogatják a lépést, mint a férfiak, de mindkét nem esetében a túlnyomó többség a bevezetés mellett van. 

grafikon 2.png

Korosztályos bontás alapján vannak komolyabb eltérések. A 60 évnél időssebbek között tízből kilencen "mérnék az átlagsebességet". A legfiatalabbak - 18-39 évesek - táborában tízből csak alig hatan, mindenesetre a többség azért itt is megvan. 

grafikon 3.png

Az iskolázottság nem befolyásolja jelentősen a véleményeket: az alap-, középfokú végzettségűek, valamint a diplomások 68-74 százaléka igennel választolt a kérdésre. 

grafikon 4.png

A lakóhely szerinti eredmények alapján pedig az látszik, hogy a községekben élők szeretnék leginkább, a kisebb városokban visszafogottabb az átlagsebesség-mérés támogatottsága. Ugyanakkor itt is igaz, hogy mindenhol 50 százalék felett vannak az igenek. 

grafikon 5.png

A felmérés eredményei alapján tehát a magyarok zöme szívesen látná az a sebességmérési módszert.

Persze az is tény, hogy az átlagsebesség-mérés sem teljesen csodafegyver, abban az értelemben például, hogy az Árpád hídon tragédiát okozó kreténeket azonnal nem tudja kiszűrni. Ha azonban például a hídon – ahol régóta esténként, de van hogy nappal is bőven 100 felett közlekedik néhány tahó – régóta lenne mindkét hídfőnél átlagsebesség-mérési pont akkor talán kevesebb lenne belőlük, és így jó eséllyel az ottani balesetek száma is csökkenhetne. Emellett van azért még jó pár hely Budapesten és országszerte, ahol számos autós versenypályának használja az utakat. 

Emellett persze a szankcionálási rendszert is át kellene szabni. Például jelentős gyorshajtásnál, mondjuk 70 helyett 150-nél nem feltétlenül csak egy 300 ezres csekkre lenne szükség, hanem egy időre el lehetne búcsúzni a jogsitól. Nemzetközi példa van az utóbbira, az olaszoknál, ha valaki 40-60 km/h-s vagy annál komolyabb sebesség-túllépés esetén forintban számolva 200 ezres - 1,2 milliós bírságot szabnak ki és elvehetik a jogosítványt.