Mennyit költünk közlekedésre fejenként?
Minden második magyar felnőtt havi 10 ezer forintot költ közlekedésre, mindössze 7 százalék azoknak az aránya, akik 50 ezer forintnál is többet - derül ki a Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készített felméréséből.
Bár az infláció lassulást mutat a legfrissebb adatok szerint, a januári 25,7 százalékos csúcs óta egyre visszafogottabb az áremelkedés üteme, júniusban 20,1 százalékos volt, ami még mindig nagyon magas szintet jelent. A kiugróan magas infláció miatt hiába a két számjegyű béremelkedés, a vásárlóerő csökkenőben van. Ilyen helyzetben a legtöbben amennyire lehet, csökkentik a kiadásaikat, különösen a nagyobb kiadással járó beszerzésekről mondanak le vagy halasztják későbbre, ilyen lehet egyebek mellett a háztartásigép-, autó- vagy éppen lakásvásárlás.

Vannak azonban kötelező kiadások, például élelmiszert muszáj vásárolni, ahogy közlekedni is. A Totalcar arra volt kíváncsi, hogy kinek mennyibe kerül egy-egy hónapban a közlekedés. Persze ezt számos tényező befolyásolja, például a havonta megtett távolság vagy éppen az, hogy valaki milyen jűrművel közlekedik, például autóval vagy éppen tömegközlekedéssel.
A Totalcar megbízásából a Pulzus Kutató által készített kutatás szerint a felnőtt - 18 évesnél idősebb - korosztály tagjainak 49 százalékának 10 ezer forintból kijön a közlekedése havonta. Tehát lényegében minden második megkérdezett költ ennyit. A válaszadók majdnem harmada 10-25 ezer forintos kiadásról beszélt. Mindössze 7 százalékos azoknak az aránya, akik 50 ezer forint feletti költségkeretet szánnak a közlekedésre, ők jó eséllyel autóval közlekednek. 50 ezer forint ugyanis 80-90 liter üzemanyagra elég, ami mondjuk 7 literes fogyasztás esetében 1100-1300 kilométerre lehet elég.

Az átlaghoz képest nagyobb a 10 ezer forintnál alacsonyabb összegből közlekedő nők aránya, a Pulzus-felmérés szerint 54 százalékos. A többi kategóriában a férfiak vannak kisebb-nagyobb fölényben.

Az idősebbek - 60 év felettiek - körében tízből hatan maximum 10 ezer forintból megússzák a havi utazások, ebben szerepet játszik, hogy az érintettek egy része a kora miatt ingyenesen utazhat. Ugyanakkor a maásik két korcsoportban, a 18-39 és 40-59 évesek táborában is a 10 ezer forint alattiaké a legnagyobb részesedés. A középkorúak között minden tizedik válaszadó költ 50 ezernél többet a közlekedésre.

A végzettség szerinti bontásból kirajzolódnak a jövedelmi eltérések is. Az alapfokú végzettségűek több mint fele költi a legkevesebbet. Az érettségizettek 46 százaléka 10 ezer forintból, 30 százalékuk 10-25 ezer forintból tudja le az a kiadást. A diplomásoknak a 13 százaléka 50 ezer forint feletti összeget fordít erre.

A tömegközlekedést nézve kedvezőbb helyzetben lévő nagyvárosokban, Budapesten, a vármegyeszékhelyeken és kisebb városokban élők nagy része 10 ezer forintból kijön. A községekben lakók a magasabb költségkategóriákban kilógnak a sorból, 18 százalékuk 25-50 ezer, 10 százalékuk több mint 50 ezer forintot költ, ez pedig a gyakoribb autóhasználattal magyarázható.

Megjegyzés: A Pulzus Kutató 2023. június 20-án készítette a felmérést 1000 fő megkérdezésével. A minta reprezentálja a 18 év feletti magyar lakosságot nem, kor, lakóhely és végzettség alapján.
A Totalcar számára készült korábbi felmérések közül az átlagsebesség-mérés esetleges bevezetéséről szóló kutatás itt, az autóvásárlási szándékról és a különböző meghajtások (benzines, dízelmotoros, hibrid vagy elektromos) népszerűségéről szóló felmérés itt olvasható.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
